دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09642820140823Meta-analysis of barriers to the deployment of e-government in Iranفرا تحلیل موانع استقرار دولت الکترونیک در ایران1321493FAوجه الهقربانی زادهحبیبرود سازجعفرعباس پورJournal Article20140928In recent decades, we are facing developments and new achievements in information technology usages in various areas of life every day. Due to the pressure of the current dynamic and turbulent business environment, organizations should change their traditional methods. Therefore, electronic government establishment in organizations of our country is highly important in order to utilize recent advances in information technology and it‘s opportunities. On the other hand, due to several studies regarding electronic government and facing kind of dispersed information in this area doing combinational studies which would provide researchers with studies related to this subject in a scientific and systematic way is highly mattered. <br /> This study reviews 12 thesis and 8 article aiming for merging quantitative results of studies related to electronic government establishment in Iranian organizations by using meta-analysis method and comprehensive meta-analysis software (CMA2). A total of 20 studies are selected and reviewed based on Inclusive criteria. Results of meta-analysis regarding barriers to electronic government establishment of 17 variables represent that the studies related to barriers to electronic government establishment suggest that Organizational barriers with the effect-size of 0/943, Strategic barriers with the effect-size of 0/886 and Legal barriers with the effect-size of 0/735, Nature barriers with the effect-size of 0/703 and Managerial barriers with the effect-size of 0/702 have the greatest preventive effect on electronic government establishment. <br /> <br /> در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهشهای مختلف در زمینه دولت الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجامشده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد.<br /> پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزه استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای ایرانی و با استفاده از روش فراتحلیل و نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 12 پایاننامه و 8 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. در مجموع تعداد 20 مطالعه بر اساس معیارهای درونسنجی انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفته است. نتیجه فراتحلیل در زمینه موانع استقرار دولت الکترونیک 17 متغیّر نشان میدهد که بررسی پژوهشهای صورت گرفته در زمینه موانع استقرا دولت الکترونیک نشان میدهد که موانع سازمانی با اندازه اثر 943/0، موانع راهبردی با اندازه اثر 886/0 و موانع قانونی با اندازه اثر 735/0 و موانع ماهیتی با اندازه اثر 703/0 و موانع مدیریتی با اندازه اثر 702/0 دارای بیشترین اثر بازدارندگی در استقرار دولت الکترونیک بوده است.<br /> <br /> https://ims.atu.ac.ir/article_1493_33ef6cbaaa9087c11c0ba4a8f290d231.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09642820140823Investigating the Relationship between Internet Addiction and Academic Achievement among Students in Hormozgan Universityرابطه ی بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان23361193FAمحمد رضابهبودیفاطمهبهزادی رادJournal Article20141216There is no doubt that Internet is key facility in many aspects of today’s life such as education and business. But the increased use of internet may cause serious problems in organizations as well as societies. Nowadays due to the presence of information technologies such as personal computers, cell phones, tablet and other appliances that are connected to the Internet wired or wireless, the issue of internet addiction is getting an important concern. This study investigate internet addiction among Hormozgan university’s students. It also study the relationship between internet addiction and academic progress among university students. Statistical population of the study is all of the Hormozgan University students among them 300 of students have been chosen randomly as the sample of the study. Through using SPSS software, data have been analyzed by application of T independent and chi-square test. The results showed that there is a negative relationship between the internet addiction and educational progress. Moreover, the study found that male students use more internet and they have more tendency for internet addiction than female students also internet addiction increases as the level of students education increase. <br /> امروزه اینترنت یک عامل کلیدی برای انجام کارها در بیشتر حوزه ها برای همگان است. اما ممکن است افزایش استفاده از آن باعث مشکلات جدی شود. اکنون به دلیل حضور رایانه های شخصی، تبلت ها و تلفن های همراهی که به اینترنت وصل می شوند و نیاز به مکان خاصی ندارند، یکی از مسائل مهم مربوط به فناوری اطلاعات، اعتیاد به اینترنت در حال پیشرفت است. تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نیز سنجش رابطه ی آن با پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه هرمزگان انجام شده است. جامعه ی آماری کلیه ی دانشجویان دانشگاه و اندازه ی نمونه 300 نفر از دانشجویان بودند که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و آزمون هایT مستقل و کای دو استفاده شد. نتایج نشان داد بین اعتیاد به اینترنت و پیشرفت تحصیلی رابطه ی منفی وجود دارد و همچنین استفاده ی دانشجویان پسر از اینترنت بیشتر از دانشجویان دختر است. علاوه بر این یافته ها نشان داد که اعتیاد به اینترنت با بالا رفتن مقاطع تحصیلی افزایش می یابد.https://ims.atu.ac.ir/article_1193_0edf889fc02fecefc258b96ab4881658.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09642820140823Studying Project Managers' skills of ERP system Implementation Projectsمهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان67881195FAاحدزارع رواسانهمادیلمیJournal Article20150316<span lang="EN-GB">Implementation of Enterprise Resource Planning systems (ERPs) is a complex and costly process which usually results in serious risks. The majority of previous research projects have been conducted in identifying ERP Critical Success Factors (CSFs) in order to identify the main factors enhance success achievement. </span>Project managers' skills of ERP system implementation projects as one of such facilitating factors, are not well studied and its different aspects are discussed in the extant literature. With this in mind, this research aims at studying and identifying the most related project managers' skills of ERP system implementation projects which proposes a classification scheme along with a ranking model. The paper, based on the results of the Exploratory Factor Analysis (EFA) categorizes 18 identified skills into four distinct groups of managerial, project management, human resource and technical. <span lang="EN-GB">The results of this study have provided a very useful reference for scholars and managers to identify the relevant issues of </span>ERP implementation <span lang="EN-GB">projects </span>managers' skills<span lang="EN-GB">.</span>پیادهسازی سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان نیاز به سرمایهگذاریهای نسبتاً بالایی دارد و با توجه به نرخ شکست بالا، با ریسکهای فراوانی نیز همراه است. مطالعات بسیار زیادی به منظور تبیین عوامل کلیدی موفقیت این سیستمها با هدف شناسایی عوامل موثر بر حصول موفقیت آن انجام شده است. وجود مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی و استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت این پروژهها، شناخته میشود که علیرغم اهمیت بالای آن، کمتر به صورت علمی مورد تحقیق قرار گرفته و ابعاد مختلف آن شناسایی شده است. از اینرو، در این تحقیق به شناسایی و رتبهبندی مهارتهای موردنیاز مدیران پروژههای پیادهسازی و استقرار سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان پرداخته شده است. بدینمنظور پس از شناسایی مهارتهای مختلف موردنیاز از طریق مرور ادبیات موضوع، به تعیین اهمیت انواع مهارتهای شناسایی شده و دستهبندی آنها پرداخته شده است. بر این اساس، 18 مهارت شناسایی شده طبق نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به 4 گروه اصلی مهارتی "مدیریتی"، "مدیریت پروژه"، "انسانی" و "فنی" به ترتیب اولویت و اهمیت دسته بندی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند به محققین و فعالان حوزه سیستمهای اطلاعاتی به صورت عام و سیستمهای برنامهریزی منابع سازمان به صورت خاص در درک بهتر مهارتهای موردنیاز مدیران پروژهها و چالشهای مربوطه بر سر راه پیادهسازی و استقرار این سیستمها یاری رساند. <br /> https://ims.atu.ac.ir/article_1195_ff13dcac44b6d908a266790de8ef2162.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09642820140823The Role of information technology (IT) in innovation performance Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adultsنقش فناوری اطلاعات (IT) در عملکرد نوآوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان75971534FAیوسفمحمدی مقدمعضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین تهران0000-0002-0000-6662جوادمعدنیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانhttps://orcid.org/00معصومهپهلوانی قمیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20141126With the advent of the era of information technology, significant developments in today's society has been created which extensive changes in communities and organizations have been caused. One of the most important issues facing the organization, the concept of innovation and its related concepts. Innovation as a vital and effective role to help today's organizations by the organization to better performance and gain competitive advantage. The most important tools in current era is information technology applications and unique benefits to organizations created. The main objective of this study is to investigate the role of IT in innovation pe rformance and the IT component of an effective role in enhancing the innovative performance of the organization. The research method is descriptive – survey. The Statistical Society included 86 employees of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults in Tehran (Central Intelligence Agency) is to collect information, Information technology and innovation performance of the questionnaire with the whole five-item Likert used. Validity of the questionnaire was confirmed by a number of experts and specialists in management, then to assess the reliability, Cronbach's alpha coefficient was used for the first and second questionnaire, respectively 905. 848. And that was the right amount. Using the software Spss and Lisrel the tests were conducted on the data. The results showed that IT positive impact on innovation performance has a direct and significant and can have an effective role in enhancing the innovative performance.با ظهور عصر فناوری اطلاعات، پیشرفت ها و تحولات چشمگیری را در جوامع کنونی به وجود آمده است که موجب به وجود آمدن تغییراتی وسیع در جوامع و سازمان ها شده است. ﻳﻜﻲ از مهمترین مباحث ﭘﻴﺶ روی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، مقوله نوآوری و مفاهیم مرتبط با آن است. نوآوری به عنوان عامل حیاتی و موثر برای سازمان های امروزی ایفای نقش می کند تا بوسیله آن، سازمان ها به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی دست یابند. فناوری اطلاعات یکی از مهمترین ابزارهای عصر کنونی است که کاربردها و مزایای منحصر بفردی برای سازمان ها ایجاد می کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش فناوری اطلاعات در عملکرد نوآوری و اینکه مولفه های فناوری اطلاعات نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه سازمان داشته باشند. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل 86 نفر از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران (سازمان مرکزی) است که برای جمع آوری اطلاعات آن، از دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری با طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شده است. روایی محتوایی دو پرسشنامه توسط تعدادی از صاحبنظران و متخصصین مدیریت مورد تایید قرار گرفت؛ سپس برای سنجش پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای پرسشنامه اول و دوم به ترتیب 848. و 905. درصد بدست آمد که مقدار مناسبی بود. با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel آزمون های مورد نظر بر روی داده ها صورت گرفتند. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات تاثیر مثبت، مستقیم و معناداری بر عملکرد نوآوری دارد و می تواند نقش موثری در افزایش عملکرد نوآورانه داشته باشد.https://ims.atu.ac.ir/article_1534_ca7fcca16c9826aecef118c39e1bcc3f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09642820151019The effect of enterprise resource planning (ERP) on
implication of competitive intelligence (CI) in SMEs.
Case Study in Moallem Insurance Companyتاثیربکارگیری برنامه ریزی منابع سازمان ) ERP ( در استقرار هوش رقابتی) CI ( در سازمانهای کوچک و متوسط991211494FAمنامهرانهادیخادمیجمشیدصالحی صدقیانیجوادخادمیموسیرضوانی چمن زمینJournal Article20150218The effect of enterprise resource planning (ERP) on<br />implication of competitive intelligence (CI) in SMEs.<br />Case Study in Moallem Insurance Company<br /><br />Abstract<br />In recent years entrance of "resources planning organization" (ERP) in small<br />and medium-sized enterprises (SMEs) have been considered by Iranian<br />companies. The growing need for this tool and challenges in the course of<br />implementation, make necessary study, identify and evaluate managerial<br />aspects of these systems. Also the competitive intelligence as one of modern<br />management concepts accelerates the exchange of information and<br />knowledge in the organization and improve effectiveness of strategic<br />thinking and decision making systems. This study investigates the<br />relationship between the benefits of enterprise resource planning systems<br />with competitive intelligence and decision making support activities in the<br />field of small and medium sized businesses. Agents of Moallem Insurance<br />Company in Tehran were chosen as case studies, and with using statistical<br />analysis, the hypothesis of existence and extent of the relationship between<br />the components of ERP benefits and competitive intelligence were reviewed<br />and approved. The results of this study have provided some scales to the<br />model of effect of ERP benefits and CI capacities.<br /><br />چکیده<br />در سالهای اخیر ورود سامانههای "برنامهریزی منابع سازمانی" ) ERP ( به سازمانهای<br />کوچک و متوسط ) SMEs ( موردتوجه شرکتهای ایرانی قرارگرفتهاند. نیاز روزافزون به این<br />ابزار و وجود چالشها در مسیر اجرا، مطالعه، شناخت و بررسی ابعاد مدیریتی این<br />سامانهها را ضروری میسازد. هوشمندی رقابتی بهعنوان یکی از مفاهیم نوین مدیریتی موجب<br />تسریع جریان تبادل اطلاعات و دانش در سازمان شده و اثربخشی تفکر راهبردی و سیستم<br />تصمیمگیری را بهبود میدهد.<br />در این پژوهش به بررسی ارتباط مزایای سامانههای برنامهریزی منابع سازمان با هوش رقابتی و<br />پشتیبانی تصمیمگیری در حوزه فعالیت کسبوکارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است،<br />نمایندگیهای شرکت بیمه معلم استان تهران بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد و با استفاده از<br />تحلیلهای آماری، فرضیههایی در زمینه وجود و شدت ارتباط میان مؤلفههای مزایای ERP و<br /> کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ) نویسنده مسئول ( Mehran_emba@yahoo.com<br />هوش رقابتی شرکت بررسی و تائید شدند. نتایج مطالعه مقیاسهایی را برای مدل اثر مزایای<br />ERP بر ظرفیتهای CI ارائه کرده است.<br /><br />https://ims.atu.ac.ir/article_1494_105992d8bfeae0542837bcaa2a84ae18.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09642820140823what affects user satisfaction in educational information systems?:evidence from University of Tehranارائه ی مدلی از عوامل مؤثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران37651194FAامیرمانیان0000-0003-1732-4186محمدموسی خانیسمانهرحیمیانJournal Article20150228<span>Development and establishment of information systems is a costly milestone for organizations, affecting the efficiency and performance of their core activities. Furthermore, education management systems as a workflow encompassed by various flows of information from different sources, have a pivotal role in day-to-day activities of universities.</span><br /><span>User satisfaction is a major criterion for an information system's success. It affects user's work efficiency and systems's practical usabilty for the user. Focusing on Golestan System, the education management system used at University of Tehran; we formulate a model for user satisfaction in education management systems; especially regarding the effect of user perception of ease of use, user perception of usefulness, user involvement in system's development, user training, senior management support and user experience. Our research population consists of all staff workers in educational services department and based on our findings, user perception of ease of use, user training and senior management support are the most influential parameters on user satisfaction and user perception of usefulness, user involvement in system's development and user experience are not significantly effective.</span>از معیارهای سنجش موفقیت سیستم های اطلاعاتی، رضایت کاربران آنهاست. رضایت کاربران بر میزان استفاده آنان از سیستم و کیفیت کاری روزمرهی آنان تأثیر می گذارد. هدف از این تحقیق، ارائه مدلی از عوامل مؤثر بر رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران (سیستم گلستان) و سنجش تأثیر متغیرهایی چون درک از راحتی سیستم، درک از مفید بودن، درگیری کاربران در مرحله ی توسعه ی سیستم، آموزش کاربران، پشتیبانی مدیران ارشد و تجربه ی کاربر بر رضایت کاربران است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی کارکنان ستادی آموزش دانشگاه تهران بوده است و از کل جامعه پژوهش که 41 نفر بودند، 39 نفر پرسشنامه را تحویل دادند. بنا بر یافته های پژوهش، متغیرهای راحتی در استفاده، آموزش کاربران و پشتیبانی مدیران ارشد بر رضایت کاربران تأثیرگذار هستند و متغیرهای درک از مفید بودن، درگیری کاربران در مرحله ی توسعهی سیستم و تجربه ی کاربر، بر روی رضایت کاربران سیستم جامع آموزش دانشگاه تهران تأثیری ندارندhttps://ims.atu.ac.ir/article_1194_d7179aba610d3e0b66ae061cde0fd35d.pdf