دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431020150121Using an Integrated Approach QFD, FAHP and VIKOR to Select an Appropriate ERP Systemبهکارگیری رویکرد تلفیقی QFD، FAHP و VIKOR بهمنظور انتخاب مناسبترین سامانه ERP1201556FAکامرانفیضیاستاد دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7020-9465محمدثابت مطلقدانشجوی دکتری، مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران (مهدیعابدینی نائینیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20151102Enterprise resource planning systems (ERP) for facilitating the operation of organizations and integration of the process of business data are an important competitive advantage for organizations. To the successful implementation of an ERP system is essential to choose a system that can be aligned with the needs of the organization. Therefore, a proper decision-making approach for the selection of an ERP system is required so that take into accounts the needs and characteristics of the ERP system and also the interaction between them. So in this study, an integrated decision-making framework for the selection of ERP systems based on the concept of QFD, fuzzy analytic hierarchy process and Vikor provided. The framework makes the needs of the organization and also features of ERP system. To validate the model, the model is applied in a case. The results of this study show that among of the criteria, the cost and system performance criteria are the most important and sixth supplier is the most proper supplier.<br /> Keywords: Enterprise resource planning (ERP), Quality Function Deployment (QFD), Fuzzy Analytic Hierarchy Process, Vikor Methodسامانههای برنامهریزی منابع سازمان با تسهیل عملیات سازمانها و یکپارچهسازی و اهرمی کردن عملیات پردازش دادههای کسبوکار، مزیت رقابتی مهمی را برای سازمانها حاصل کردهاند. بهمنظور اجرای موفقیتآمیز یک سامانه برنامهریزی منابع سازمان لازم است سامانهای انتخاب شود که بتواند با نیازهای سازمان همراستا شود؛ بنابراین یک رویکرد تصمیمگیری مناسب برای انتخاب این سامانه نیازمند است بهنحویکه هم نیازهای سازمان و هم ویژگیهای سامانه و همچنین تعامل بین آنها را در نظر بگیرد. بدین منظور در این مطالعه یک چارچوب تصمیمگیری ترکیبی برای انتخاب سامانه برنامهریزی منابع سازمان مبتنی بر مفهوم گسترش عملکرد کیفیت، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و ویکور ارائه شده است. چارچوب ارائهشده باعث میشود هم نیازهای سازمان و هم ویژگیهای سامانه لحاظ شود. برای اعتباربخشی مدل، مدل طراحیشده در یک مورد مطالعاتی بکار گرفته شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهد که از میان معیارهای شناساییشده هزینه و کارکرد سامانه بیشترین اهمیت را دارند و از میان گزینههای پژوهش گزینه ششم از لحاظ تمام معیارهای مدنظر مناسبترین مورد است.https://ims.atu.ac.ir/article_1556_c823c0547e1a1e30a3a0adb21ee14911.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431020150121The Role of Information Technology in Contemporary Health Management in IRAN in regard with a Future Outlookنقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت سلامت ایران با نگاهی به آینده21381558FAوحیدفرهمندیانکارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمعصومفرهمندیانکارشناسی ارشد نرم افزار کامپیوتر دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه ارومیه،ایراناحسانمهربان فرکارشناسی ارشد مدیریت علم و فناوری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، ایران .مهدیافخمیدانشجوی دکترا، مربی عضو هیئتعلمی ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺖ ﻧﻔﺖ، تهران، ایرانJournal Article20151102<span>This article aims to delineate health management system functions and also introduce current Iran's health system. Three basic applications of information and communications technology applications in the medical field-e health, telemedicine and mobile healthcare going to be explained by reviewing previous studies in regard with contemporary conditions in Iran. Considering this fact that growing telecommunications & informatics industry have brought a revolution in the development of all industries, leads us to this conclusion that the development of these technologies in medical sectors can bring a huge up heavily in health management systems in the near future Storage systems for patient information, medical information systems, medical& surgical procedures, tracking systems management, remote management systems, guiding nurses systems, surge on robots, patient reservation, and many others systems have a common goal which facilitates health management by information technology. Universal access to medical information in the context of electronic networks is not anymore a far dream.<br /> <br /> </span>این مقاله میکوشد به معرفی و شناخت بهتر کارکرد نظام سلامت پرداخته و پس از آن به بررسی نظام سلامت فعلی ایران میپردازد . با سه کاربرد اساسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه پزشکی – سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور و سلامت همراه- آشنا شده و ابعاد مختلف آنها مورد بررسی قرار داده میشود. برای انجام بررسی بین حوزههای عنوانشده فوق از روش مطالعه کتابخانهای استفاده شده و سعی شده تا تأکید بر این نکته باشد که چگونه رشد روزافزون صنایع ارتباطی، مخابراتی و دادهورزی، هر روز دنیا را با انقلابی جدید مواجه ساخته است و چگونه دنیای پزشکی و سلامت نوین از این رشد بهرهمند شده است. در این مطالعه مشخص شده که با توسعه فناوریهای مذکور در بخش پزشکی، تحول عظیمی در نظام ارائه خدمات سلامت در آینده نزدیک در حال رخ دادن است. سامانههای ذخیره اطلاعات بیمار، سامانههای اطلاعات دارویی، سامانههای درمانی و جراحی، سامانههای پیگیری درمان، سامانههای درمان از راه دور، سامانههای راه بری پرستار، روباتهای جراح و سامانههای پذیرش بیمار و بسیاری دیگر از جمله تحولات آتی نظام سلامت جهانی است؛ که در پس پرده طراحی این ابزارهای نوین، یک هدف مشترک وجود دارد و آن تسهیل در کار درمان است. https://ims.atu.ac.ir/article_1558_ee96894f62238c5b4a64bc0881ae619c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431020150121Explanation the Relationship between Intellectual Capital and Knowledgeتبیین رابطه بین سرمایه فکری و بهره وری دانش39581560FAتورجحسن زاده ثمریناستادیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانمحمدصادقحسن زادهاستادیار، گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیامنور، تهران، ایراننکیساسراجیانکارشناسی ارشد، مدیریت دولتی، پیام نور مرکز رشتJournal Article20151102This research is examining and determining the relationship between intellectual capital and knowledge productivity among members of Guilan province construction engineering organization The method of collecting data is both library and field study. Also the unit of analysis in this research is person, and the population is the members of Guilan province construction engineering organization (15198 persons) and according to the table of Morgan –krejcie the volume of sample equals 380 persons. The collected data through the questionnaire of intellectual capital (14 questions) and knowledge productivity (10 questions) hue Iang was analyzed after coding and transferring into computer software spss 19. For examining the hypotheses, Pearson and regression tests were used. The results of this research showed that there is a positive and significant relationship between intellectual capital and knowledge productivity among members of Guilan province construction engineering organization Furthermore, there is a positive and significant relationship between intellectual capital aspects and knowledge productivity among the members of Guilan province construction engineering organization<span dir="LTR"> </span><span lang="FA">هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و بهرهوری دانش بین اعضای نظام مهندسی استان گیلان است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری اطلاعات توصیفی- پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای و میدانی است. جامعه آماری اعضای سازمان نظام مهندسی استان گیلان (15198 نفر) و حجم نمونه برآورد شده بر اساس جدول مورگان – کرسی 380 نفر است. دادهها از طریق پرسشنامه سرمایه فکری (14 سؤالی) و پرسشنامه بهرهوری دانش (10 سؤالی) هو آینگ و جیم وو (2010) جمعآوری و پس از کدگذاری و انتقال به نرمافزار رایانهای </span><span dir="LTR">19</span><span dir="LTR">SPSS</span><span lang="FA">، تجزیهوتحلیل شد. برای آزمون فرضیات، از آزمونهای پیرسون و رگرسیون استفاده شده و نتایج بیانگر این مطلب است که بین سرمایه فکری و بهرهوری دانش در میان اعضای نظام مهندسی استان گیلان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد</span><span dir="LTR">.</span><span> <span lang="FA">بهعلاوه بین ابعاد سرمایه فکری و بهرهوری دانش در میان اعضای نظام مهندسی استان گیلان نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.</span></span>https://ims.atu.ac.ir/article_1560_e18d52d4f4ca70b31c2267adcd9b878f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431020150121The Role of Organizational Trust in Sharing the Knowledge between the Employeesنقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان58771561FAمحمدتقیتقوی فرد دانشیار، مدیریت گرایش تحقیق، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-4212-2079معصومهحاجیاندانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرز،الهامپور سیاحدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرزمرتضیطحاندانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرزJournal Article20151102<br /><br />Today's, The Progressive Organizations Have Realized The Importance Of The Knowledge And Make Effort To Provide The Present Knowledge In Organization for Those personnel Who Need It. Sharing The Knowledge Is One Of The Most Crucial Issues For The Organizations; In the study of knowledge sharing, trust as one of the factors that will be considered. The Purpose of This Study Was to Investigate the Role of the Organizational Trust in Sharing the Knowledge Between the personnel Of the Islamic Azad University, Tehran Science & Technology Branch in Year 2014. For This Reason, Among 170 Persons Of The Statistical Society, 120 Persons Have Been Selected By Cochran Sampling Formula. The Research Methodology Of This Study Is A Measuring Research, And The Gathering Data Tools Are Questionnaire. To Analyze The Data, The Methods Of The Descriptive, Inferential Statistics And Also Multiple Regressions (by SPSS Software) Have Been Used. The Results Showed That There Is a Positive And Significant Relationship Between Organizational Trust (Horizontal, Vertical & Institutional Trust) And Sharing The Knowledge In Tehran Science & Technology Branch. It Also Became Distinct That The Component Of Horizontal Trust Has The Highest Correlation Coefficient With Respect To The Sharing, The Knowledge And The Vertical Trust Component have The Lowest Correlation Coefficient With It.امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1393 انجام گرفت. بدین منظور از بین 170 نفر جامعه آماری، 120 نفر از طریق فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و تسهیم دانش در واحد علوم و تحقیقات تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با تسهیم دانش استhttps://ims.atu.ac.ir/article_1561_9ae773ff63b57dc26233a9f044e25e58.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431020150121Effects of Internal and External Organizational Factors
on Innovation Adoption of Mobile Value Added Servicعوامل درون سازمانی و برون سازمانی مؤثر بر پذیرش نوآوری های حوزه خدمات ارزش افزوده موبایل59771793FAمحمدنقی زاده) استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی )نویسنده مسئول0000-0002-6951-4523محمدرضاتقوادانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-6573-7914مهدیصالحیکارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20151230Increasing mobile penetration rate in Iran up to 97% have provided<br />potential opportunities to give various value-added services. The success<br />of VAS companies is dependent on their innovations and customer<br />adoption of these innovations. Thus, this research tries to identify and<br />specify the effects of the factors inside and outside the firm on VAS<br />innovation adoption by customers. Statistical population of this research<br />includes mobile value-added services, which exist in the market more<br />than one year. Accordingly, after doing exploratory studies and<br />presenting the conceptual model, we analyzed the data extracted from 35<br />value-added services provided by different firms, and also we<br />investigated the relations between the variables of this research by<br />structured equation model. Finally, strong relation between the factors<br />outside the firm and innovation adoption as well as medium relation<br />between the factors inside the firms and innovation adoption was<br />confirmed. In addition to presenting the results and outcomes of the<br />research, we gave some suggestions to VAS managers and experts in<br />Iran.افزایش ضریب نفوذ استفاده از موبایل در ایران به بیش از 79 %، پتانسیل بالقوهای را برای ارائه<br />خدمات ارزش افزوده سیار در کشور فراهم آورده است. موفقیت شرکت های ارائه دهنده<br />خدمات ارزش افزوده، به صورت جدی به میزان نوآوری آن ها و پذیرش این نوآوری ها توسط<br />مصرف کنندگان بستگی دارد. لذا این تحقیق، سعی دارد تا به شناسایی و تعیین میزان تأثیر<br />عوامل درون و برون سازمانی بر میزان پذیرش نوآوری خدمات ارزش افزوده توسط مشتریان<br />بپردازد. جامعه آماری این تحقیق شامل خدمات ارزش افزوده موبایلی است که بیش از یک<br />سال از ارائه آن ها به بازار می گذرد. به منظور بررسی این رابطه، پس از انجام مطالعات اکتشافی<br />و ارائه مدل پیشنهادی، اقدام به پیمایش و تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده از نمونه تصادفی<br />انتخاب شده که شامل 53 خدمت ارزش افزوده ارائه شده توسط شرکت های مختلف بود، شد و<br />در ادامه با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری )حداقل مربعات جزئی( روابط میان<br />متغیرهای تحقیق و شدت آن ها موردبررسی و تائید قرار گرفت. درنهایت با تأیید رابطه قوی<br />میان عوامل برون سازمانی و پذیرش نوآوری و همچنین رابطه متوسط میان عوامل فناورانه<br />درون سازمانی و پذیرش نوآوری های مرتبط با خدمات ارزش افزوده موبایل، ضمن ارائه نتایج<br />و دستاوردهای تحقیق، پیشنهاد هایی جهت استفاده مدیران و کارشناسان حوزه خدمات ارزش افزوده موباایل در ایران مطرح شد. https://ims.atu.ac.ir/article_1793_470ee21b65a396ea11aab8e358ae0520.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431020150121Preparing a model for measuring satisfaction of electronic services in Mellat Bankارائه مدلی برای سنجش رضایت از خدمات الکترونیکی بانک ملت1011211562FAاسماعیلاحمدیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.الهاماحمدی قلاتیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.محبوبهشفیعیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.Journal Article20151102User satisfaction is a crucial factor for continuous use of e-government services and the success or failure of e-government projects. What are the main challenges for users, which factors measure and influences their satisfaction? The purpose of this paper is to prepare a model for measuring user's satisfaction of electronic services in Mellat bank.<br /> 9 variables were adjusted according to a survey (trust, knowledge of service, security, accessibility, ease of use, usefulness, quality public services and attitude toward the website), the questionnaire questions were 27 that were distributed by handing and online. The statistic societies of the research are the people who use the mellat bank services online. For testing the prepared hypothesis's path analysis software by SMART, PLS was used.Data were collected from 482 users and by analyzing the results all ease of use with the path efficient 0.68 and social awareness with the path efficient 0.15 had the maximum and minimum influence. The reliability of the questionnaire was 0.94 that showed the reliability of the questionnaire.رضایت کاربر یک عامل بسیار مهم برای استفاده مستمر از خدمات الکترونیک، موفقیت یا شکست پروژههای الکترونیکی است. هدف این پژوهش بررسی نگرانیهای کاربران، عوامل سنجش و مؤثر بر رضایت آنها و در ارائه مدلی برای سنجش رضایت کاربران الکترونیکی بانک ملت است. بر اساس یک بررسی 9 متغیر (اعتماد، آگاهی از خدمات، امنیت، قابلیت دسترسی، سهولت، سودمندی، کیفیت خدمات عمومی و نگرش نسبت به وبسایت) تنظیم شد. سؤالهای پرسشنامه شامل 27 سؤال که بهصورت آنلاین و دستی توزیع شد. جامعه آماری پژوهش را افرادی که بهصورت آنلاین از خدمات بانک ملت استفاده میکنند تشکیل میدهند. برای آزمون فرضیههای مطرحشده از تحلیل مسیر نرمافزار SMART PLS استفاده شد. با توزیع 482 پرسشنامه و انجام تحلیل روی آنها این نتیجه به دست آمد که همه فرضیات پذیرفته شدند و متغیر سهولت با ضریب مسیر 68/0 و آگاهی اجتماعی با ضریب مسیر 15/0 دارای بیشترین و کمترین میزان تأثیر بودند. پایایی پرسشنامه 94/0 است که نشانگر پایا بودن پرسشنامه پژوهش است.https://ims.atu.ac.ir/article_1562_a092ee50ebfae3a7c5bc54fde434ca8e.pdf