دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441520161225Prediction of New Service Adoption among Mobile Phone Usersپیشبینی میزان پذیرش خدمات جدید در بین کاربران اپراتورهای تلفن همراه128685410.22054/ims.2016.6854FAسودابهنامدار زنگنهاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا،تهران،ایران.آرزوقهقاییانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا،تهران،ایران.فروزانناصریدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20161226Development of ICT services specially those presented by mobile phone operators and increasing competition forces operators to offer new and various services. Operators try to motivate users to apply their innovations by presenting appropriate quality and price. Regarding to the importance of this issue, we survey the effect of service quality and users’ satisfaction on innovation adoption by mobile phone users and predict innovation adoption. The relationship between service quality, customer satisfaction, and innovation adoption will be evaluated and compared using Structural Equation Modelling technique. Also, after extracting the appropriate factors, the probability of acceptance of new services will be calculated using logistic regression method. The results showed that customer orientation and flexibility in services have a major effect on innovation adoption by users. Furthermore, the first mobile operator can attract a lot of users.by offering new services and focusing on these factors. <br /> <br /> گسترش روزافزون خدمات ارتباطات راه دور بهویژه خدمات ارائهشده توسط اپراتورهای تلفن همراه و افزایش رقابت، آنها را به ارائه خدمات جدید و متنوع ترغیب کرده است. اپراتورها سعی میکنند با ارائه کیفیت و قیمت مناسب بهعنوان عوامل مؤثر بر رضایت کاربران، علاوه بر حفظ کاربران خدمات فعلی، آنها را برای پذیرش و استفاده از نوآوریهای جدید تشویق نمایند. با توجه به اهمیت این مسئله، در این مقاله به بررسی اثر کیفیت خدمات و رضایت مشتری بر پذیرش خدمات جدید ارائهشده توسط اپراتورهای تلفن همراه و پیشبینی پذیرش نوآوری پرداختهشده است. تحلیل ارتباط سه فاکتور کیفیت خدمات، رضایت مشتری و پذیرش خدمات جدید در اپراتور همراه اول با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد مقایسه قرار میگیرد. همچنین پس از استخراج فاکتورهای مناسب، احتمال پذیرش خدمات جدید با استفاده از رگرسیون لجستیک پیشبینی میشود. نتایج نشان داد که مشتری مداری و انعطافپذیری در ارائه خدمات دارای اثر زیادی بر پذیرش نوآوری توسط کاربران اثرگذار میباشند و اپراتور همراه اول با تمرکز بر این دو شاخص در ارائه خدمات جدید میتواند کاربران زیادی را جذب نماید.<br /> https://ims.atu.ac.ir/article_6854_cb5f890232c74361cda36ac0dc5726dd.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441520160420An Assessment Model for the Success of Business Intelligence Toolsمدل ارزیابی موفقیت ابزارهای هوش کسبوکار2964685810.22054/ims.2016.6858FAسعیدروحانیاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-8324-9896سوگلربیعی ساوجیکارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه الکترونیکی مهرالبرز، تهران،Journal Article20161226 <br />In today's fast-changing business environment, the need for useful business information for organizations is vital, not only for success, but for survival. Due to the disability of management information systems to meet the expectations of organizational decision makers in the competition area in recent years, technologies such as Business Intelligence (BI) has become one of the most important concepts in the management of information systems and has the priority importance to support the management decision making. In this regard, it has become necessary to assess the success of such systems in organizations and there is a need to provide an assessment model in this regard. Hence, in this study, it has been tried by identifying and introducing the most important and effective factors a model for assessing the success of business intelligence (in the form of a case study) is presented. This study in terms of purpose is an applied research and in terms of method it is a descriptive survey and it is a field research. The success of business intelligent tools in the banking industry was evaluated and the results show that out of 50 factors extracted from the literature, 24 factors were identified effective for the assessment of BI tools in each area of knowledge presentation, knowledge creation, information integration and organizational memory. <br /> <br /> در محیط تجاری سریعا در حال تغییر امروز، نیاز به اطلاعات تجاری سودمند برای سازمانها نه تنها به منظور کسب موفقیت بلکه برای بقاء حیاتی میباشد. با توجه به ناتوانایی سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در برآورده کردن انتظارات تصمیمگیرندگان سازمانی در عرصه رقابت در سالهای اخیر، فناوریهای هنرگونهای نظیر هوش کسبوکار به یکی از مفاهیم مهم در مدیریت سیستمهای اطلاعاتی تبدیل شده و در خط مقدم فناوری اطلاعات برای پشتیبانی تصمیمگیری مدیریت قرار گرفته است. در همین راستا ارزیابی موفقیت این سیستمها در سازمانها ضرورت یافته و نیاز به ارائه مدلی برای انجام این ارزیابی احساس میشود. از اینرو، در این پژوهش سعی شده است با شناسایی و معرفی مهمترین فاکتورها و عوامل مؤثر در ارزیابی موفقیت این سیستمها، یک مدل ارزیابی موفقیت هوش کسبوکار(در قالب یک مطالعه موردی) ارائه گردد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی و تحقیق میدانی محسوب میشود. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که از میان 50 عامل استخراج شده از ادبیات موضوع جهت سنجش موفقیت ابزارهای هوش کسبوکار در صنعت بانکداری کشور، بر حسب نظر اعضای نمونه آماری 24 عامل تاثیرگذار در هر یک از حوزههای نمایش، خلق دانش، یکپارچگی اطلاعات و حافظه سازمانی در مدل تحقیق شناسایی شدند.vhttps://ims.atu.ac.ir/article_6858_4eb1236c1b71445b8fb0d65119417a4c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441520160420Business Intelligence Maturity Assessment Using a New Hybrid Modelارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار با یک مدل ترکیبی جدید6596685910.22054/ims.2016.6859FAعلیمهرابیاستادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، اهوازادریسمحمودیمربی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران، اهوازرضاعلی حسینیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران، اهوازJournal Article20161226 <br /> <br />Business Intelligence (BI) is a concept that today due to the enormous growth of information and complexity in a variety of industries and businesses is considered vital.In this research, the literature in relation to the concept of BI, models and existing techniques for evaluating BI maturity was reviewed. This study is descriptive based on objective and data was collected using a combination of methods including in-depth interviews with experts in the field of business intelligence and literature review. In this study, business intelligence is defined as "the ability of an individual or group of individuals in solving business issues and advancement in business goals". Our review of the results of the latest research in the field showed that none of the existing models for the assessment of business intelligence maturity have all the necessary standards. These standards include comprehensiveness, clarity, and having theoretical foundation. In this study, in addition to the above shortcomings, we have highlighted the lack of definition of weights of BI factors in its growth as the other weaknesses of previous models. In this regard, we have defined the relative importance of BI factors. The results of this study were proposing the concept of BI and a comprehensive model for BI Maturity Assessment and this was achieved by the combination of current models.هوشمندی کسبوکار، مفهومی است که امروزه به علت رشد چشمگیر اطلاعات و پیچیدگی در صنایع و کسبوکارهای گوناگون، اهمیت وافری یافته است. در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع در ارتباط با مفهوم هوشمندی کسبوکار، مدلها و تکنیکهای موجود برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار را مورد بررسی قرار دادیم. این مطالعه بر اساس هدف، مطالعهای توصیفی و برای جمعآوری داده ترکیبی از روش کتابخانهای و مصاحبههای عمیق با خبرگان حوزه هوشمندی کسبوکار، استفاده شده است. در این پژوهش، هوشمندی کسبوکار را بهعنوان " توانایی فرد یا مجموعهای از افراد در حل مسائل کسبوکار و پیشبرد اهداف کسبوکار "تعریف میکنیم. بررسی ما در این زمینه، نشان داد که هیچکدام از مدلهای موجود جهت ارزیابی بلوغ هوشمندی در کسبوکار، تمامی استانداردهای لازم یک مدل ارزیابی هوشمندی کسبوکار را ندارند. این استانداردها عبارتاند از؛ جامع بودن، وضوح کافی و برخورداری از شالوده نظری. ما در این پژوهش علاوه بر کاستیهای فوق، عدم تعریف وزن ابعاد هوشمندی کسبوکار در رشد آن را، بهعنوان یکی دیگر از ضعفهای مدلهای پیشین، مطرح کرده و سعی نمودیم اهمیت نسبی ابعاد هوشمندی کسبوکار را تبیین کنیم. نتیجه این مطالعه را میتوان تبیین مفهوم هوشمندی کسبوکار و ارائه مدلی جامع برای ارزیابی بلوغ هوشمندی کسبوکار دانست که در واقع ترکیب مناسبی از مدلهای موجود فعلی است.<br /> <strong> </strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> https://ims.atu.ac.ir/article_6859_02f93498ffdd633067ea05f5820ae79f.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441520160420Evaluation of IT Service Quality Based on ISO / IEC 9126 Modelارزیابی کیفیت خدمات فناوری اطلاعات بر مبنای مدل ISO/IEC 912697124686010.22054/ims.2016.6860FAمحبوبهگلستانی زادهدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران.بدریشاه طالبی دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران.Journal Article20161226 <br />The aim of this study is to evaluate the quality of IT services based on the ISO / IEC 9126 Model. This is a descriptive survey conducted in 2016. The statistical population of this research includes the employees of Medical Sciences-Health Network in Isfahan and the sample size was 151. To collect data, a questionnaire was designed according to ISO / IEC 9126 Model. The results show that there is a significant correlation between functionality and usability aspects. However, there was no significant correlation between the other aspect of the ISO model including reliability, efficiency, maintainability, and portability. In addition, user satisfaction of service quality was assessed as moderate. Using Friedman's test, isometric dimensions were prioritized. In this regard, maintainability aspect with an average rating of 3.9, reliability with an average rating of 3.82, usability with an average rating of 3.61, portability with an average rating of 3.35, efficiency with an average rating of 3.21, and functionality with an average rating of 3.10 were placed in the first to the sixth, respectively. Also, the results showed that there is no significant difference in the respondents' views based on their demographic status. <br /> پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات فناوری اطلاعات بر مبنای مدل ایزو 9126 در سال 1394 به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان علوم پزشکی ـ شبکه بهداشت و درمان یکی از مناطق اصفهان و حجم نمونه برآورد شده 151 نفر است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی کیفیت خدمات فناوری اطلاعات با استفاده از ابعاد ایزو 9126 بوده است. یافتهها حاکی از آن بود که ارتباط معناداری بین کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در بعد عملیاتی بودن و قابلاستفاده بودن وجود دارد. بین سایر ابعاد مدل ایزو شامل قابلیت اطمینان، کارایی، قابلیت نگهداری و انتقالپذیری ارتباط معنادار وجود نداشت. علاوه بر این، میزان رضایت کاربران از کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در حد متوسط ارزیابی شد. با استفاده از آزمون فریدمن ابعاد ایزومتریک اولویتبندی شدند که بعد نگهداری با میانگین رتبهای 91/3 رتبه اول، قابلیت اطمینان با میانگین رتبهای 82/3 رتبه دوم، قابلیت استفاده با میانگین رتبهای 61/3 رتبه سوم، قدرت انتقال با میانگین رتبهای 35/3 رتبه چهارم، کارایی با میانگین رتبهای 21/3 رتبه پنجم و عملیاتی بودن با میانگین رتبهای 10/3 رتبه ششم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین نتایج نشان داد بین نظرات پاسخگویان بر حسب عوامل دموگرافیک تفاوت معنیدار وجود ندارد.https://ims.atu.ac.ir/article_6860_a2d677f6925594e4dd3c8ea78a4c1aed.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441520160420Identification and Interpretation of Key Factors Affecting on Management Information Systemsشناسایی و تبیین عوامل کلیدی موثر بر حوزه سیستمهای اطلاعاتی مدیریت125148686110.22054/ims.2016.6861FAرضاآقاییکارشناس ارشد مدیریت اجرائی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران.میلاد آقاییآقاییدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایراناصغرآقاییاستادیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.Journal Article20161226 <br />In today’s competitive environment, manufacturing and service organizations are constantly following the improvement of their product and service quality. Hence, the information systems are considered as the effective key factors in achieving competitive advantage by these organizations. This is a descriptive-survey type research in which key and effective factors on MIS in MAPNA Company are identified using literature review, fuzzy Delphi method, and DEMATEL technique. The results show that top management support, aligning strategic information systems and organizational strategies, business process and management redesign, quality of input data, recruitment, retention and development of skilled manpower in the field of information systems, data and information security, internet security, reliability of software packages are the key and effective factors on MIS in MAPNA Company. Also, top management support is the most effective and the reliability of software packages is the most impressible factors as well. <br /> در محیط رقابتی امروز سازمان های تولیدی و خدماتی همواره به دنبال بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود هستند، از اینرو سیستمهای اطلاعاتی از عوامل موثر در دستیابی به مزیت رقابتی برای این سازمانها محسوب میشوند. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر مسائل کلیدی حوزه سیستمهای اطلاعاتی مدیریت شرکت مپنا میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و با استفاده از نظرات 10 نفر از خبرگان بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، عوامل کلیدی و اثربخش آن را در شرکت مپنا با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی نموده و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی، تاثیرگذاری عوامل را ارائه نماید. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که عوامل کلیدی موثر بر مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مپنا عبارتنداز: حمایت مدیران عالی، هم راستاسازی راهبردی سیستمهای اطلاعاتی و راهبردی سازمان، طراحی مجدد فرآیندهای کسب و کار و مدیریت آن، کیفیت دادههای ورودی، استخدام، نگهداری و پرورش نیروی انسانی متخصص در زمینه سیستمهای اطلاعاتی، استفاده موثر از منابع اطلاعاتی، امنیت دادهها و اطلاعات، امنیت در اینترنت، قابلیت اعتماد به بستههای نرمافزاری، حمایت مدیران عالی تاثیر گذارترین و قابلیت اعتماد به بستههای نرم افزاری تاثیر پذیرترین شاخصها هستند.https://ims.atu.ac.ir/article_6861_4db6682ffa487490c4b309500e63244b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441520160420Relationship between Information Technology and the Effective Factors on Creative and Innovative Industriesرابطه کاربرد فناوری اطلاعات و سایر عوامل مؤثر بر صنایع تولیدی خلاق و نوآور149170686210.22054/ims.2016.6862FAبهزادمقیمی شهریکارشناس ارشد، مدیریت صنعتی، گرایش مدیریت تولید، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.سید علیایازیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-3950-8843Journal Article20161226 <br />Today, industry managers should create programs to enhance the quality of products and to increase their market share by improving their production operations. In the present time, the use of Information Technology (IT) has become one of the most important ways to improve the production process. In this regard, the identification of factors affecting on IT in leading industries becomes more apparent than before. The aim of this study is to investigate the effective factors on innovative manufacturing industries and to examine the relationship between applied aspects of information technology in innovative industries located in Industrial Park South of Tehran. To test the hypotheses, the path analysis and partial least squares were used. Data related to this study, was collected using questionnaires filled out by 27 experts including senior executives of purchase, sale and production in the 9 largest manufacturing companies located in Industrial Park South of Tehran Results showed the high impact of the merger (creation of IT department within the company) and the aggressive aspect of information on the application of IT as well as positive impact of business processes, efficiency and value creation for the customers on the creative production. <br /> <br /> امروزه مدیران صنایع بایستی در امر تولید برنامههایی بهمنظور ارتقاء کیفیت محصولات و افزایش سهم بازار از طریق بهبود عملیات تولید ایجاد نمایند. در عصر حاضر بهکارگیری فناوری اطلاعات یکی از روشهای بهبود در فرایند تولید گردیده است و این امر شناسایی عوامل مؤثر بر فناوری اطلاعات را بیشازپیش در صنایع پیشرو نمایان میکند. هدف این پژوهش انجام یک تحقیق در مورد میزان همبستگی عوامل اثرگذار بر صنایع تولیدی خلاق و همچنین ارزیابی رابطه ابعاد کاربردی فناوری اطلاعات در صنایع نوآور شهرک صنعتی جنوب تهران است که از روش تحلیل مسیر و حداقل مربعات جزئی بهمنظور بررسی و ارزیابی فرضیههای پژوهش استفاده گردید. دادههای مربوط به این پژوهش بر اساس اطلاعات پرسشنامههایی است که توسط 27 نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد واحدهای خرید، فروش و تولید در 9 شرکت بزرگ تولیدکننده در شهرک صنعتی تهران بزرگ تکمیل گردید. یافتههای تحقیق به تأثیر بالای بعد ادغام (ایجاد واحد فناوری اطلاعات در داخل شرکت) و بعد تهاجمی اطلاعاتی بر روی کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین تأثیر مثبت فرایندهای کاری، کارایی عملکرد و خلق ارزش برای مشتری بر روی تولید خلاق اشاره دارد. از نتایج دیگر این پژوهش تأثیر بالای فناوری اطلاعات بر روی کارایی عملکرد است که نشان از توسعه روزافزون بهکارگیری فناوری اطلاعات در آینده شرکتها دارد.https://ims.atu.ac.ir/article_6862_1e129098598862339dc80360f7580aa7.pdf