دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441620160822An Analysis of Political Coherence Cycle in Information and Communication Technology Governance System in Iranتحلیلی بر چرخه انسجام سیاستی در نظام حکمرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران133514710.22054/ims.2016.5147FAمحمدتقیتقوی فرددانشیار،گروه مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-4212-2079زهراوفادارکارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.مهدیرحیمیدکتری مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.مجتبیآقاییدانشجوی دکتری تحقیق در عملیات، دانشکده مدیرت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20161019 <br /><strong> </strong> <br />In all countries, entity or entities are responsible for the governance in the field of Information and Communication Technologies (ICT). In Iran, the governance of this area is the responsibility of several institutions which they must consider a set of elements and their relationships at the national level. The main objective of this paper is to institutionally analyze Iran's ICT governance system based on the cycle of cohesion policy and reviewing the existing challenges. With the review of the literature, a model for cohesion policy has been extracted. Based on this model and extensive research in the literature and interviews with experts in this field and by identifying responsible institutions in the governance of ICT and explaining their key roles in making policies the current situation and institutional challenges in each phase of the model is analyzed. Finally, to overcome the challenges ahead, some suggestions are presented. <br /> <br /><strong> </strong> <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <br /> در همه کشورها، نهاد یا نهادهایی موظف به حکمرانی در حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات میباشند. در ایران نیز حکمرانی این حوزه به عهده چندین نهاد است که باید مجموعه متعاملی از عناصر و ارتباطات بین آنها را در سطح ملی در نظر گرفت. هدف اصلی این مقاله تحلیل نهادی نظام حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ایران بر پایه چرخه انسجام سیاستگذاری و بررسی چالشهای موجود است. با مرور منابع و مراجع، یک مدل برای بررسی انسجام در سیاستگذاری استخراج شده است که بر پایه این مدل و با مطالعه وسیع مستندات و مصاحبه با خبرگان این حوزه، از طریق شناسایی نهادهای متولی در امر حکمرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و تبیین وظایف و نقشهای کلیدی آنها در جهت سیاستگذاری، به تحلیل وضعیت فعلی و چالشهای نهادی در هر فاز این مدل پرداختهایم. در انتهای مقاله پیشنهادهایی برای غلبه بر این چالشهای پیش رو ارائه کردهایم. <br /> <br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441620160822Decision Reactivity of Investors to the Quality of Stocks e-Purchasingواکنش پذیری تصمیم گیری سرمایه گذاران از کیفیت خرید الکترونیکی سهام3561698310.22054/ims.2016.6983FAمحمدخدائی وله زاقرداستادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایرانمجتبیرستمی نوروزآباددانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، سنندجJournal Article20170109The developed countries have been concentrating on the deployment of electronic surveillance as one of the most essential prerequisites for electronic stock exchange. Any market development without oversight would face lower efficiency and consequently lower shareholder confidence in the market for both domestic and foreign investors. This study attempted to analyze how the quality of stocks e-purchasing affects investor decisions involved in Tehran Stock Exchange (TSE). The quality of stocks e-purchasing with dimensions of security, website design, customer service and experience was selected as independent variable, while investor decision-making was selected as dependent variable. The independent variable was assessed through a standard questionnaire containing 17 indicators. The population comprised all investors currently engaged in TSE, of which 346 subjects were examined as sample. The hypotheses were tested through structural equation modeling (SEM). The results demonstrated that security ranked the greatest dimension of stock e-purchasing (0.72), i.e. it had the highest relationship with investor decision-making in TSE. Subsequently, customer service ranked second (0.64), website design ranked third (0.51) and service quality experience ranked fourth (0.31).در کشورهای توسعهیافته به استقرار نظارت الکترونیک بهعنوان یکی از مهمترین پیشنیازهای استقرار بورس الکترونیک توجه شده است؛ زیرا توسعه بازار بدون توسعه نظارت، باعث کاهش کارایی آن و در نتیجه کاهش اعتماد سهامداران به بازار و عدم جذابیت آن برای سرمایهگذاران داخلی و بینالمللی خواهد شد. هدف این پژوهش تحلیل اثرات کیفیت خرید الکترونیکی سهام بر تصمیمگیری سرمایهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است. کیفیت خرید الکترونیکی سهام با ابعاد امنیت، طراحی وبسایت، خدمات مشتری و تجربه بهعنوان متغیر مستقل و تصمیمگیری سرمایهگذاران نیز بهعنوان متغیر وابسته انتخاب شدهاند. جهت سنجش متغیر مستقل از پرسشنامۀ استاندارد 17 شاخصه استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش سرمایهگذاران حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است که از این جامعه آماری نامحدود تعداد 346 نفر بهعنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. فرضیات با استفاده از مدل معادلات ساختاری سنجیده شدند. نتایج بهدستآمده نشان دادند از میان ابعاد خرید الکترونیکی سهام بعد امنیت با ضریب 72/0 در رتبه اول قرار گرفته و بالاترین میزان رابطه را با تصمیمگیری سرمایهگذاران بورس اوراق بهادار تهران داشته است. خدمات مشتری با ضریب 64/0 در رتبه دوم، طراحی وبسایت با ضریب 51/0 در رتبه سوم و نهایتاً تجربه ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺳﺮوﻳﺲ با ضریب 31/0 در رتبه آخر (چهارم) قرار گرفته است.<br /> <br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441620160822The Effect of Human Capital and Organizational Characteristics on the Business Value of Information Technologyتأثیر ویژگی های اطلاعات در زنجیره ارزش بر کسب مزیت رقابتی با میانجیگری متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژی های سازمان89121698410.22054/ims.2016.6984FAنسرینذوالفقارخانیکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان. )نویسنده مسئول(:داودفیضدانشیار، مدیریت استراتژیک، دانشکده اقتصاد و مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20170109 <br />The aim of this study is to investigate the effect of human capital and organizational characteristics on the business value of information technology. The study was a descriptive survey. The population of this study was 270 staffs of the Ministry of Health located in Tehran. To collect the required data, a stratified sampling technique was utilized and a sample of 155 people was selected using Cochran’s formula. Data were collected using a researcher made questionnaire and its reliability was calculated using Cronbach’s alpha technique. The results show that, the impact of human capital on the business value of information technology is significant. In other words, the findings suggest that as the human capital is increased, the business value of information technology is increased as well. On the other hand, the results show that organizational characteristics have no significant impact on the business value of information technology. <br /> <br /> هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر ویژگیهای اطلاعات در زنجیرهی ارزش بر کسب مزیت رقابتی با در نظر گرفتن تأثیر متغیر همسویی استراتژیک برنامه فناوری اطلاعات و استراتژیهای سازمان است. بدین منظور پرسشنامهای بر اساس ترکیبی از مدل کرنز و لدرر و نظر خبرگان و اساتید دانشگاه طراحی و در میان مدیران و کارشناسان شعب بانک تجارت شهر سمنان توزیع گردید. نهایتاً 217 مورد جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بعد از ارزیابی نرمال بودن توزیع دادهها و بررسی عدم وجود هم خطی، با بهکارگیری نرمافزار لیزرل، تحلیل عاملی تأییدی سازههای تحقیق بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که ویژگیهای اطلاعات تأثیر مستقیمی بر متغیر وابسته نداشته، ولی از طریق متغیر میانجی همسویی برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات و برنامه کسبوکار سازمان که تاکنون در پژوهشهای گذشته بهعنوان متغیر میانجی در نظر گرفته نشده است، بر کسب مزیت رقابتی تأثیرگذار است. بهعبارتدیگر تأثیر غیرمستقیم ویژگیهای اطلاعات بر متغیر کسب مزیت رقابتی تأیید شد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441620160822The Effect of Human Capital and Organizational Characteristics on the Business Value of Information Technologyتأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات89121698510.22054/ims.2016.6985FAامیرهوشنگتاجفراستادیار، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب، تهران، ایران.بهروز لاری سمنانیاستادیار، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب، تهران، ایران. ایران.الهامیوسفی دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، واحد تهران غرب، تهران، ایرانJournal Article20170109The aim of this study is to investigate the effect of human capital and organizational characteristics on the business value of information technology. The study was a descriptive survey. The population of this study was 270 staffs of the Ministry of Health located in Tehran. To collect the required data, a stratified sampling technique was utilized and a sample of 155 people was selected using Cochran’s formula. Data were collected using a researcher made questionnaire and its reliability was calculated using Cronbach’s alpha technique. The results show that, the impact of human capital on the business value of information technology is significant. In other words, the findings suggest that as the human capital is increased, the business value of information technology is increased as well. On the other hand, the results show that organizational characteristics have no significant impact on the business value of information technology. <br /> <br /> هدف از این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه انسانی و ویژگیهای سازمانی بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارمندان ستادی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و درمان واقع در شهر تهران است که 270 نفر میباشند. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم نمونه و با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 155 نفر تعیین شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محقق ساخته بودند که از طریق محاسبه آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها به دست آمد. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً تأثیر سرمایه انسانی بر میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات معنیدار است. بهعبارتدیگر یافتهها نشان میدهد زمانی که میزان سرمایه انسانی در نمونه آماری افزایش مییابد، این امر باعث افزایش میزان ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات میگردد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که ویژگی سازمانی تأثیر معنیداری بر ارزشآفرینی کسبوکار فناوری اطلاعات نداشته است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441620160822Identifying Obstacles to the Development of Electronic Bankingشناسایی موانع توسعه بانکداری الکترونیک123145698610.22054/ims.2016.6986FAمسعودخوشهیکلکارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.ایمانغریبدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران-شمال.تهران.ایران.Journal Article20170109Expansion of competition along with the major developments in trade have changed many traditional methods and prevailed the competitive environment to the application of new technologies. Banking system is no exception as well; by the emergence of modern concepts in banking, approaches to present services to customers have changed all around the world. Regarding the traditional approaches applied by domestic banks and its failure to deliver the new services, this study, revolving around identifying obstacles to and strategies for developing electronic banking, has been done at Ansar Bank. Therefore, after reviewing the literature, consulting with the experts in Bank’s Research Center, and removing unrelated cases, 39 factors, distinct and influencing the development of electronic banking, was extracted. After a two-stage exploratory factor analysis, above mentioned factors were reduced to 4 categories called, according to the knowledge obtained from the previous literature, managerial, technological, organizational and cost factors. In the next step, the obtained model was tested through confirmatory factor analysis which results prove the desirable value of the output. Also, according to the results of Friedman test, the lack of appropriate changes in payment system as well as the lack of funding for Organization’s technical equipment is known as the least important obstacles to the development of electronic banking in Ansar Bank.گسترش رقابت همراه با تحولات عمده در عرصه تجارت، بسیاری از روشهای سنتی را متحول ساخته و فضای رقابت را در بهکارگیری فناوریهای نو حاکم نموده است. نظام بانکی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با پیدایش مفاهیم نوین در بانکداری، شیوه ارائه خدمات به مشتریان در اقصی نقاط جهان دچار تحول شده است. با توجه به شیوههای سنتی موجود در بانکهای کشور و نارسایی این روشها در ارائه خدمات جدید، تحقیق حاضر با محوریت شناسایی موانع و راهکارهای توسعه بانکداری الکترونیک در شعب استان تهران بانک انصار صورت پذیرفته است. لذا پس از مرور ادبیات موضوعی، کسب نظر از خبرگان واحد مرکز تحقیقات بانک و حذف موارد غیر مرتبط، 39 عامل متمایز و مؤثر بر توسعه بانکداری الکترونیک استخراج گردید. موارد مذکور پس از انجام دو مرحله تحلیل عاملی اکتشافی به 4 طبقه تقلیل یافت که بر اساس دانش حاصل از ادبیات پیشین با عناوین عوامل مدیریتی، فناورانه، سازمانی و هزینهای نامگذاری گردیدند. در مرحله بعد، مدل بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی مورد آزمون قرار گرفت که شاخصهای اصلاح، مؤید برازش مطلوب دادهها بوده است. همچنین طبق نتایج بهدستآمده از آزمون فریدمن، عدم ایجاد تغییر متناسب در نظام پرداخت اصلیترین و عدم تأمین هزینه لازم جهت تجهیز فنی سازمان کم اثرترین موانع در راستای توسعه بانکداری الکترونیک در بانک انصار بودهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096441620160822A Framework for Analysis of Inter-organizational Factors Affecting on the Security of Information Systems using FAHP Approachارائه چارچوبی برای بررسی عوامل درونسازمانی مؤثر بر امنیت سامانههای اطلاعاتی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی147176698710.22054/ims.2016.6987FAعلیرضاپیکامکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.خداکرمسلیمی فرداستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.Journal Article20170109Security of information systems as a new area of information technology is of a great importance in creating confidence and growth in the use of information systems. Although in recent years many researchers and IT experts have focused on the technical aspects of security, but less attention has been paid to its organizational and managerial aspects. To investigate the factors affecting on the creating and maintaining of security of information systems, this study identifies the inter-organizational factors. Then, by designing a questionnaire and using Fuzzy Analytic Hierarchical Process (FAHP) technique, the weights and ranks of factors are calculated. The results show that human factor is the most important inter-organizational factor that influences information systems security. Also, the lack of information about the value and importance of information is identified as the most important sub factor. <br /> یکی از زیر بخشهای فناوری اطلاعات که بهرغم جدید بودن موضوع آن دارای اهمیت فراوانی در ایجاد اطمینان و رشد کاربرد سامانههای اطلاعاتی است، امنیت سامانههای اطلاعاتی است. گرچه در سالیان اخیر جنبههای فنی موضوع امنیت موردتوجه فراوان پژوهشگران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات قرارگرفته، بنابراین کمتر به ابعاد مدیریتی و سازمانی آن توجه شده است. برای بررسی عوامل ایجاد و حفظ امنیت سامانههای اطلاعاتی، این پژوهش عوامل درونسازمانی تأثیرگذار بر امنیت سامانههای اطلاعاتی را شناسایی میکند و با تهیه پرسشنامه و با استفاده از فرآیند تصمیمگیری سلسله مراتبی فازی وزن هر یک از شاخصها را به دست میآورد و در پایان آنها را رتبهبندی میکند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد، عامل نیروی انسانی مهمترین عامل درونسازمانی تأثیرگذار بر امنیت سامانههای اطلاعاتی و نیز در این شاخص، زیر شاخص عدم اطلاع از میزان ارزش اطلاعات بااهمیتترین زیر شاخص شناختهشده است.