دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096451720161121Information Technology Capabilities Impacts on Organizational Performance through Knowledge Absorptive Capacity and Organizational Learningتاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیت جذب دانش و یادگیری سازمانی127698910.22054/ims.2016.6989FAاکبرعالم تبریزاستاد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.0000-0002-1466-6327مهرانگیزعباسی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران.Journal Article20170117 <br />Information technology capabilities have an important role in a fast and changing environment. Organizations having IT technologies and abilities to utilizing them can be pioneer in acquisition, maintaining, and transferring knowledge. Technology highly affects quantity and quality of learning and learning itself, is a key factor for organizational improvement. This study investigates the influence of information technology on organizational performance through the capacity of knowledge attraction and organizational learning. This study is a descriptive-survey and categorized as a practical research. The statistical population includes water and waste water, building, Nano, and telecommunications industries. We considered 203 firms as a sample and used questionnaire to collect the required data. To analyze data, confirmatory factor analysis and structural equation modeling technique was used. As a whole, the results show that information technology capabilities effect on organizational performance indirectly through organizational learning. On the other hand, it has no impact on organizational performance through knowledge absorptive capacity. <br /> قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد سازمان است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیتجذب دانش ویادگیری سازمانی می پردازد. از لحاظ تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای فعال در صنایع آب و فاضلاب، ساختمان، نانو و مخابرات است. که در مجموع 203 شرکت به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و اطلاعات آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیلعاملیتاییدی و مدلیابیمعادلاتساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. بررسی نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که قابلیتهای فناوری اطلاعات از طریق یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر قابلیت های فناوری اطلاعات از طریق ظرفیت جذب دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر ندارد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096451720161121Readiness Assessment Model for implementation and Adoption of Knowledge Management at Iranian Post Company (Center of Information Technology)مدل ارزیابی آمادگی استقرار و پذیرش مدیریت دانش در مرکز فناوری اطلاعات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران2962699010.22054/ims.2016.6990FAمریماخوان خرازیاناستادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.جمشیدصالحی صدقیانیاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانمعصومهمنافیکارشناس ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران. تهرانJournal Article20170117Knowledge management is regarded as one of the strategic resources of competitive Advantage. One of the most fundamental issues in knowledge management is how to accept this approach. In this study, for identifying the factors of readiness of organizations for accepting knowledge management, first through studding the literature review, critical factors of knowledge management acceptance was identified from perspective of different global thinkers and experts. Then in order to make applied study, the presented models by knowledge management experts was reviewed and finally conceptual model of study was established. In this model, four critical factors as factors influencing on readiness for accepting knowledge management was identified. Then for each factor, evaluation criteria was extracted and established. For this purpose, for each of the related criteria with each of the factors, some questions were established and in format of Questionnaire were given to the organizational experts. And Exploratory Factor Analysis for enough assay of the sample statistical society is used. Also, for answer to main question and hypothesis certify used One Sample T-Test. <br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096451720161121Distributed Denial of Service Attack Detection by Expert Systemsتشخیص حملات انکارسرویستوزیعشده با استفاده از سیستم خبره6392699110.22054/ims.2016.6991FAعلیرضاسعدآبادیکارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور، واحد ری، تهران.بیتاامیرشاهیاستادیار، گروه مهندسی کامپیوتر و فنآوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران.Journal Article20170117The Denial of Service (DoS) attacks are the attacks that overload the system resources such as CPU, network bandwidth, memory and so on to prevent system to provide services any legitimate users. The Distributed Denial of Service (DDoS) attacks are DoS attacks that organized with several systems widely (BotNet) to shut down the servers. Many companies have developed many DDoS detector systems but as the attack patterns are getting more complex day by day, the prediction of DDoS attacks by a specific method with a reasonable cost still is a hard task. <br />In this paper, we tried to detect DDoS attacks by expert systems that use the attack symptoms and histories. We used expert system because DDoS attacks algorithms and patterns are complicated increasingly and as a result, we need to learn the attack detector systems. Finally, we implemented our system with visual studio .net and compared the results with simulation software such as "Netica". <br /> <strong>حملات انکارسرویس به حملاتی اطلاق میشود که منابع سیستم از قبیل پردازشگر، پهنای باند شبکه، حافظه و ... را طوری مصرف میکنند که سیستم از ارایه سرویس به کاربران مجاز باز میماند. حملات انکارسرویستوزیعشده حملات انکارسرویسی میباشند که بهصورت گسترده و توسط چندین سیستم سازماندهیشده (باتنتها) برای از کار انداختن سرویسدهندهها به کار میروند. با اینکه بسیاری از کمپانیها، سیستمهای تشخیص حملات انکارسرویستوزیعشده متعددی را معرفی کردهاند، اما بهدلیل اینکه الگوی این حملات روزبهروز پیچیدهتر شده است، پیشگویی حملات انکارسرویستوزیعشده با یک روشی که هزینه مناسبی داشته باشد همچنان مشکل است.</strong><br /> <strong>در این مقاله سعی شده است تا با بهرهگیری از سیستمهای خبره، روشی برای تشخیص حملات ارایه شود تا با درنظر گرفتن علایم حمله و تاریخچه حملات قبلی به تشخیص حمله بپردازد. مزیت این سیستم، آموزش از روی دادههای قبلی و پویایی در مقابله با الگوهای حمله جدید میباشد. در پایان به پیادهسازی روش توسط ویژوال استودیو پرداخته و مقادیر حاصل از سیستم را با نرمافزارهای شبیهساز مقایسه میکنیم.</strong><br /> <strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096451720161121Prediction of Bank Customer Value based on RFM Model Using Improved Decision Tree to Reduce the Maximum Required Memoryپیشبینی ارزش مشتریان جدید بانک بر مبنای مدل آر.اف.ام با استفاده از درخت تصمیم بهبودیافته در راستای کاهش حداکثر حافظه مورد نیاز93121699310.22054/ims.2016.6993FAمحمدرضاغلامیاندکترای مهندسی صنایع، عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت، تهران.0000-0002-5135-5237عظیمهمظفری کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه علم و صنعت، تهرانJournal Article20170117Management and evaluation of valuable customers, is one of the most important banking factors to reduce costs and increase profitability. In recent decades, many researchers have studied on the analysis of the customer attributes to evaluate value of them using data mining techniques and decision tree is one of the most widely used data mining algorithms in the field. Since this algorithm for built tree, considers only one attribute at a time to test each node and ignores the dependency between attributes, therefore, required maximum memory is increased. To solve this problem, in this research a method is proposed to improve the decision tree using neural network to explore the dependency between the attributes based on reduction in required maximum memory that is used based on RFM model to predict customer values. Results show that the proposed method using dependencies between attributes will predict the new customer values by less maximum memory compare to the basic method<span lang="FA">یکی از مهمترین فاکتورهای بانکداری در راستای کاهش هزینهها و افزایش سودآوری، مدیریت و ارزیابی مشتریان با ارزش میباشد. در دهههای اخیر محققان بسیاری به تجزیه و تحلیل ویژگیهای مشتریان به منظور تعیین ارزش آنها با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی پرداختهاند و درخت تصمیم یکی از پرکاربردترین الگوریتمهای دادهکاوی در این زمینه است. از آنجایی که این الگوریتم برای ساخت درخت، تنها یک ویژگی را در یک زمان برای آزمون در هر گره در نظر گرفته و وابستگی بین ویژگیها را نادیده میگیرد، بنابراین این مسئله باعث افزایش ماکزیمم حافظه مورد نیاز میشود. به منظور برطرف نمودن این مشکل، در این پژوهش روشی برای بهبود درخت تصمیم با استفاده از شبکه عصبی برای کشف وابستگی بین ویژگیها با رویکرد کاهش ماکزیمم حافظه مورد نیاز پیشنهاد شده که در کنار مدل آر.اف.ام برای پیشبینی ارزش مشتریان جدید استفاده میشود. نتایج آزمایشها نشان میدهد که روش پیشنهادی با استفاده از وابستگی بین ویژگیها میتواند ارزش مشتریان جدید را با ماکزیمم حافظه مورد نیاز کمتری نسبت به روش پایه پیشبینی کند.</span>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096451720161121Effect of Organizational Learning Process on CRM Data Quality and Organizational Performanceتاثیر فرآیندهای یادگیری سازمانی بر کیفیت داده های مدیریت روابط با مشتری (CRM) و عملکرد سازمان123146699210.22054/ims.2016.6992FAمنیژهحقیقی نسبدانشیار مدیریت بازاریابی، دانشگاه الزهرا (س). تهران.0000-0002-0440-8981حمیدرضایزدانیاستادیار مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران.مرواریدمدائنیکارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه الزهرا (س تهران)Journal Article20170117This research is going to examine the effects of organizational learning processes on CRM success. For this purpose, we used organizational learning theory and its relationship with market orientation to examine how internal policies, activities and internal relationships effect on the quality of customer data in the CRM database. Statistical populations of this research were the experts and executives of IT and marketing department in 5 Iranian banks including: Mellat, Keshavarzi, Tejarat, Melli and Sepah. The research method applied in this study is descriptive and data was analyzed using structural equation modeling technique. In this research we used Peltier et al Model presented in 2013. The main findings show that the effect of the functional learning processes (data sharing) on the data quality is positive and significant. But the effects of cross functional learning processes (Marketing and IT collaboration and integration) and organizational learning processes (organizational culture committed to a shared vision of CRM data) on the data quality is not significant. Also, CRM data quality has positive effect on customer performance, but non-significant impact on business performance. <br /><strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096451720161121Investigating factors affecting on continuance intention to use the social network websites: The case of LinkedInعوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایت شبکه های اجتماعی147182699410.22054/ims.2016.6994FAسید محمدباقرجعفریاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.0000-0003-2042-2756آصفکریمیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.زاهدهابرقوی زادهکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20170117رSocial networks are a new generation of social relationship area that despite short lifetime, have been able to play an important role in people’s life.Given the importance and presence of social networks in today lives and growing their influence and impact, understanding of user behavior patterns has become interesting subjects of researches. The aim of this study is to investigate the factors affecting on continuance intention to use online social network websites and LinkedIn was chosen as a specialized social network in this research. The population was all of Iranian members of LinkedIn. The random available sampling was used and 352 questionnaires were collected and analyzed. The hypotheses were tested with using structural equation modeling. After variable factor analysis and the relations between variables and their impact on each other were examined through path analysis. Social effects, content, value, ease of use, the tie strength and satisfaction from social networks have been identified as factors affecting on continuance intention to use of social network websites. Meanwhile the satisfaction with higher path coefficient has a stronger impact than other factorsSocial networks are a new generation of social relationship area that despite short lifetime, have been able to play an important role in people’s life.Given the importance and presence of social networks in today lives and growing their influence and impact, understanding of user behavior patterns has become interesting subjects of researches. The aim of this study is to investigate the factors affecting on continuance intention to use online social network websites and LinkedIn was chosen as a specialized social network in this research. The population was all of Iranian members of LinkedIn. The random available sampling was used and 352 questionnaires were collected and analyzed. The hypotheses were tested with using structural equation modeling. After variable factor analysis and the relations between variables and their impact on each other were examined through path analysis. Social effects, content, value, ease of use, the tie strength and satisfaction from social networks have been identified as factors affecting on continuance intention to use of social network websites. Meanwhile the satisfaction with higher path coefficient has a stronger impact than other factors <br /> شبکههای اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که توانستهاند به خوبی در زندگی مردم جای باز کنند. با توجه به دامنه نفوذ روزافزون و تاثیرگذاری این شبکهها، مسئله شناخت الگوهای رفتاری کاربران آنها به یکی از موضوعات جذاب تحقیقی بدل شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایت شبکههای اجتماعی است. لینکداین به عنوان یک شبکه اجتماعی تخصصی تمرکز اصلی پژوهش بوده است. اطلاعات تعداد 352 کاربران ایرانی عضو لینکداین با روش تصادفی در دسترس و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. پس از تحلیل عاملی متغیرها، روابط بین آنها و تاثیر هریک بر یکدیگر از طریق تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. اثرات اجتماعی، محتوا، قابلیتها، ارزش، سهولت استفاده، امنیت درک شده، قالب، زمان، میزان همبستگی و رضایت کاربران از شبکههای اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایتهای شبکههای اجتماعی شناسایی شد که از این میان رضایت با ضریب مسیر بالاتر، نسبت به سایر عوامل تاثیر مثبت قوی تری دارد.