مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

تجارت سیار در واقع"استفاده از فناوری‏های بی‏سیم به منظور فراهم نمودن خدمات شخصی، مکان محور و آسان برای مشتریان، کارمندان و شرکا" است . در این پژوهش موانع کاربردی، شبکه، زیرساختاری، مکانی، امنیتی، فنی و اخلاقی و قانونی تجارت سیار مورد بررسی قرار گرفته است. همه موانع به جز مانع مکانی توسط کارشناسان و مدیران خبره در فناوری‏های ارتباط و اطلاعات مورد تأیید قرار گرفت و شاخص‏های آنها نیز از نظر اهمیت رتبه بندی گردید. در میان موانع امنیت، بالاترین اهمیت را از نظر پاسخ دهندگان به خود اختصاص داده است. نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل آماری و آزمون فریدمن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهوبه دنبال ارایه گزارشی از وضعیت کنونی تجارت سیار، شناسایی و الویت بندی موانع گسترش آن در ایران می‏باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Study and identification of mobile commerce expansion obstacles in Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mousakhani 1
  • Sirous Alidousti 1
  • Mostafa Shahboodaghian 2

1 Assistant professor of Information Technology at management faculty of Tehran University, Iran

2 Master’s degree of Information Technology (Information resources management), Iran Tehran University, Iran

چکیده [English]

Mobile Commerce is defined as “The use of wireless technology to provide convenient, personalized and location-based service to your customers, employees and partners”. Here in this research we brought application, network, infrastructure, location, security, technical, ethical and legal obstacle into consideration and all proved to be influential unless the location. In this current paper obstacles are identified and put in order of importance according to technicians and experts in information and communication technologies and analyzed by Factor Analysis and Friedman proven statistical tests.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic Commerce
  • Mobile Commerce
  • Cell Phone
  • Mobile Internet
  • Mobile payment
  1. دعایی، حبیب الله، (1384)، «جهانی شدن، مدیریت و تجارت الکترونیک»، تدبیر، شماره 165، ص 12.

    1. دفتر توسعه تجارت الکترونیکی، (1384)، «تجارت سیار»، معاونت برنامه‏ریزی و امور اقتصادی، ص 1-2.
      1. Bertrand, Vicente , Caplan, Adam , Chab, Federico , Fernandez-Moran, Eduardo , Letelier, Cristian, (2001), “M-Commerce: who will reap the profits?”, Kellogg Tech Venture 2001 Anthology, pp  2-7.
      2. Buellingen, F., Woerter, M., (2004), “Development perspective: firm strategies and application in mobile commerce”, Journal of Business Research 57, pp 1402-1408.
      3. Tieu L., Chang, Nambiar, S., (2005), “M. Payment, M-Commerce fraud Management”, chapter in advances in security and payment methods for mobile, pp 192-213
      4. Hamblen M., (2001), “Get payback on Wireless”, Computerworld, www.computerworld.com, pp  22-23.
      5. Jukic, Nenad , Abhishek, Sharma , Boris, Jukic , Manoj, Parameswaran, (2001), “M-commerce: Analysis of impact on marketing orientation”, www.sba.luc.edu , pp 2-3.
      6. Kim J., M. Chae , H. Ryu, H. Kim, (2002), “Information quality for mobile Internet services: a theoretical model with empirical validation”, Electronic Markets, pp 38-64.
      7. Laforet, Sylvie and Li, Xiaoyan, (2005),”Consumers’ attitudes towards online and mobile banking in China”, International Journal of Bank Marketing, pp 363.
      8. Lihman Brothers, (1995), “Moving in Mobile Media Mode”, www.entsoftware.com, pp 8.
      9. Mathatanankoon, P, et al, (2005), “Consumer-based M-Commerce: Exploring Consumer Perception of Mobile Applications”, Computer Standards and Interfaces, pp 27.
      10. Ngai, E.W.T, Gunasekaran, A, (2005), “A review for mobile commerce research and applications”, www.elsevier.com,  pp 5-9.
      11. Schwiderski-Grosche, Scarlet , Knospe, Heiko, (2002),“Secure M-Commerce”, www.isg.rhul.ac.uk, pp 4.
      12. Siau, Ken , Lim, Ee-Peng  , Shen, Zixing, (2003), “Mobile Commerce: Current States and Future Trends”, Idea Group Inc, pp 3
      13. The Boston Consulting Group, (2000), “MOBILE COMMERCE: WINNING THE ON-AIR CONSUMER”, www.bcg.com, pp 8.
      14. Turban, Efraim , King, Mckay , J, Marshal , Peter, David , Viehland, Lee , Jae, Denis, (2008), “Electronic Commerce; A Managerial Perspective”, Pearson Prentice Hall, pp . 417-447, 450-454.