مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 دانشجوى دکترا مدیریت بازرگانى دانشگاه علامه طباطبایى

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانى.

چکیده

هدف اصلی نوشتار حاضر، ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از پذیرش فناورى اطلاعات است که
با توجه به ماهیت آن با روش پژوهشی توصیفی و پیمایشی انجام شده است. مدل مفهومى پژوهش با
بررسى مد لهاى موجود و با شناسایى متغیرهاى مؤثر بر پذیرش فناورى اطلاعات، طراحى و با مطالع هى
نگر ش کاربران سیستم مورد نظر در سازمان مطالع هشده، شامل کارکنان ادارى، کارکنان فنى، مدیران
میانى و مدیران ارشد، در قالب پنج فرضی ه ى اصلى و ده فرضی ه ى فرعى آزموده شد.
نتایج این پژوهش نشان داد ب هترتیب سه متغیر انتظار تلاش، انتظار اجرا و هنجارهاى ذهنى (نفوذ
3 در قالب سه فرضی ه ى اصلى و در سطح اطمینان / 3 و 136 /46 ، اجتماعى) با کسب میانگین نمر هى 5
« سازگاری با شرایط کاری » 99 درصد، تأیید و حائز رتب ههای اول تا سوم شدند، ضمن آنکه شاخ صهاى
و « استفاد هى مکرر از رایانه در آینده » ب هعنوان پراهمی تترین و شاخ صهای ،« تسهیل ارتباطات » و
ب هعنوان ک ماهمی تترین شاخ صها در فرایند پذیرش ،« توصی هى اکید بر استفاده از رایانه به دیگران »
فناورى اطلاعات شناسایی شد. همچنین از میان فرضی ههاى فرعى مطالع هشده، تنها دو فرضی ه ى فرعى
تایید شد که براساس آنها، سن و جنسیت ب هعنوان متغیرهاى تعدی لگر بر رابط ه ى میان دو متغیر انتظار
19 و / تلاش و قصد رفتارى تأثیرگذار بود هاند. ضمن آنکه متغیرهاى مطالع هشده با کسب میانگین 27
20/155 ب هترتیب در میان مدیران ارشد و مدیران میانى، کمترین و بیشترین نمره را کسب کردند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification and Ranking the Factors Influencing User Acceptation of Information Technology

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Jafarpoor 1
  • Mohamad Mehdi Bahramzadeh 2

1 Ph.D Student In Bussines Managment, Allameh tabataba’i University

2 M.A In Bussines Managment, Shahid Chamran University

چکیده [English]

The study is mainly aimed to present and evaluate a conceptual model for user
acceptance of information technology that is performed by a descriptive/survey
research regarding its nature. The conceptual model was designed through investigating
existing models and identification of effective variables on acceptation of
information technology and was tested by studying attitude of users of the system in
organization under study including administrative staff, technical staff, intermediate
managers and top managers in the frame of five hypotheses and ten sub-hypotheses.
The results showed three variables, “effort expectations”, “execution expectations”
and “mental norms” (social influence), were approved in the frame of three
main hypotheses and at the confidence level of 99% and ranked at three top variables
respectively by the average scores of 5, 3.46, 3.14. Meanwhile the indexes of
“adaptation with work conditions” and “communications facilitation” were identified
as the most important indexes and the “continual use of computer in future”
and “strict recommendation of use of computer to others” as the least important
indexes in the process of user acceptation of information technology. Also, among
sub-hypotheses under study only two ones were approved demonstrating “age”
and “sex” are influencing factors on the relation between two variables of “effort
expectation” and “behavioral intention” as modifying variables. In addition, the
under studying variables had the most and the least scores among top and intermediate
managers by the scores of 19.27 and 20.15 respectively

کلیدواژه‌ها [English]

  • User acceptance of information technology
  • execution expectation
  • effort expectation
  • mental norm
  • behavioral intention
  • behavior of use