مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، گرایش مدیریت اطلاعات. دانشگاه اصفهان، ایران

2 دانشیار و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران.

چکیده

 
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی امکانات دبیران سامانه‌های مدیریت محتوای همایش‌ها در سطح ملی و بین‌المللی انجام شده است. در این پژوهش توصیفی از روش تحلیل سیستم، مصاحبه شفاهی، روش اسنادی، همچنین از بررسی‌های تجربی و عملی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل سامانه‌های مدیریت همایش‌های ملی و بین‌المللی و نمونه‌های پژوهش شامل سه سامانه مدیریت همایش داخلی (شرکت یکتا وب افزار شرق، شرکت فراز نت (نگار)، شرکت اداک)، سه سامانه بین‌المللی (ای.اس.ام.ایی، کانفتول و پی.کا.پی) است. در یافته‌های پژوهش، سامانه‌هایی که بیشترین اختیارات و امکاناتی را برای دبیران فراهم کرده بودند، مشخص گردید. همچنین سامانه‌های مورد بررسی با اختلاف جزئی اکثر قابلیت‌های موجود دبیر، در یک سیستم استاندارد را دارا بودند. سامانه مدیریت همایش داخلی با اختلاف ناچیزی هم‌سطح سامانه‌های مدیریت همایش‌های خارجی قرار گرفته‌اند. در پایان می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که شرکت‌های داخلی تلاش کرده‌اند که همپای سامانه‌های مطرح بین‌المللی باشند و در راستای ارتقای سامانه‌های خود می‌کوشند. این یافته‌ها می‌تواند کمک مؤثری در طراحی و توسعه سیستم، خرید و یا استفاده سیستم داشته باشد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation and Comparing the Secretary Facilities of National and International Conferences Management Systems

نویسندگان [English]

  • Maryam Ghafouri Ghafouri 1
  • Asefe Asemi 2

1 Master of Science Information and knowledge,Isfahan University,Iran.

2 Associate Professor, Director of the Department of Information Science and knowledge of Isfahan University.

چکیده [English]

 
The main objective of this study is to identify and compare the secretary features of content management systems of conferences, at the national and international level. In this research, a descriptive analysis approach using web-based survey, Suehas oral interviews, conference website and various parts of the system, movies and slides, documentary and library studies methods including study guides, educational menus and all existing evidences, empirical and practical studies were conducted. Finally, for measuring and comparing the available facilities in the selected samples descriptive method was used using SPSS and Excel software. The population of the study was conferences management system in the national and international level. The samples of the study consisted of three national conference management systems (Yekta Web, Afzare Shargh, Negar and Adak) and three international systems (ASME, Conftool and OCS(PKP). The findings showed that among the international systems, Conftool system reached the highest score in terms of secretary part. In the national systems, Yekta Web system in the part of the secretary of the Congress gained the highest score in terms of facilities. Finally, it is concluded that with a slight difference all of the investigated systems have the capabilities of the standard systems. Also, Yekta Web management system had a little difference with those of conferences of international management systems. The research findings can help in the design, development, purchase, or utilization of the new conference management systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Management Systems
  • Conference Management Systems
  • Content Management
  • Knowledge Production
  • Secretary Conference
 
آئین‌نامه اجرایی گردهمایی‌های علمی (1378).
آیین‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی دانشگاه‌ها (1388).
بیتر دیویس، گوردون و اچ.اولسان، مارگارت (1387). نظام‌های اطلاعاتی مدیریت: چارچوب‌های مفهومی، ساختار و توسعه. قاضی زاده فرد، سیدضیاءالدین) مترجم). فناوری اطلاعات و ارتباطات مبانی سامانه‌های اطلاعاتی. تهران؛ انتشارات دانشگاه امام حسین.
چهارسوقی، کمال و صحرائیان، راشد (1382). ارائه معیارهای جدید سامانه‌های اطلاعاتی در زنجیره تأمین شرکت‌ها. فنی مهندسی مدرس، (11)،111-120.
خواجویی، رضا. صالحی نژاد، سیمین و احمدیان، لیلا (1392). ارزیابی سامانه‌های اطلاعات سلامت در ایران. مدیریت سلامت. 53(16)، 7-21.
دیواندری، علی (1373). نقش سامانه‌های اطلاعاتی طرح‌های پژوهش در مدیران جهاد دانشگاهی تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
سلیمیان ریزی، ملیحه (1389). شناسایی و بررسی امکانات و قابلیت‌های سامانه‌های مدیریت محتوای پایگاه نشریات ملی و بین‌المللی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. اصفهان.
قادری نانسا، لیلا. سلمانی، اسحق، قلی پور، هادی و شرقی، رحیم (1392). ارزیابی سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستان‌های آموزشی درمانی تبریز. مدیریت اطلاعات سلامت.10(2).
موسوی موحدی، علی‌اکبر، کیانی بختیاری، ابوالفضل و چمنی، جمشیدخان (1383). تولید علم و اشاعه یافته‌های علمی. رهیافت. (31). 5-20.
هاشمی، شهناز (1390). تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات به فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی.10(40)،87-96.
یوسفی فرد، مهرداد و فدایی، غلامرضا (1378). ارائه ویژگی‌های مناسب برای سامانه‌های مدیریت محتوای وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بر اساس عناصر مطرح در وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا. پیام کتابخانه.15(1)65-93.
Amato,Guiseppe. Gennaro, Claudio & Rabitto, Fausto (2005).Milos: A Mulimedia Content Management for Spatial Data Infrastructure,1-30.
Brender,J. (2006). Handbook of Evaluation Methods for HealthInformatics. United States of America: Elsevier Academic Press: Burlington, MA.
Ghazisaedi, M. DavarPanah, A.& Safdari, R. (2005). Health Information Management. Tehran, Iran: Mahan Publication. 238.
Goswami, Ch. (1998).Information Avability and Access Ability-The role of MIS. New Delhi: FID.
Hamborg, K‐C.Vehse,B. & Bludau, H‐B. (2004). Questionnaire Based Usability Evaluation of Hospital Information Systems. Electronic Journal of Information Systems Evaluation. 7(1): 21‐30.
Taohidul Islam, S.M. and Zamri, Chik(2011). Disaster in Bangladesh and management with advanced information system. Disaster Prevention and Management. 5(20), 521-530.
Thyvalikakath, TP. Monaco,V.& Thambuganipalle. HB. SchleyerT(2008). A usability evaluation of four commercial dentalcomputer‐based patient record systems. J AmDentAssoc. 139(12),1632‐42
PePellow,A. & Wilson,T.D. (1993).The Management Information Requirment of Head of University Department: ACritical Success Factor Approach. Journal of Information Science. 19.427.
Pommeroy,B. Crawford, E. & Sinist, A. (2003).Impementionting a Web-based content management system. J Health Infmjanag.17(1).55-7.
http://www.yektaweb.com/find.php?item=1.171.251.fa. Retrived 2014/1/28.
http://www.cms.co.uk/types/web-cms/online-processing-systems.html. Retrived 2014/12/20.
 http://www.allconferences.com/. Retrived 2013/3/12.
 
آئین‌نامه اجرایی گردهمایی‌های علمی (1378).
آیین‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی دانشگاه‌ها (1388).
بیتر دیویس، گوردون و اچ.اولسان، مارگارت (1387). نظام‌های اطلاعاتی مدیریت: چارچوب‌های مفهومی، ساختار و توسعه. قاضی زاده فرد، سیدضیاءالدین) مترجم). فناوری اطلاعات و ارتباطات مبانی سامانه‌های اطلاعاتی. تهران؛ انتشارات دانشگاه امام حسین.
چهارسوقی، کمال و صحرائیان، راشد (1382). ارائه معیارهای جدید سامانه‌های اطلاعاتی در زنجیره تأمین شرکت‌ها. فنی مهندسی مدرس، (11)،111-120.
خواجویی، رضا. صالحی نژاد، سیمین و احمدیان، لیلا (1392). ارزیابی سامانه‌های اطلاعات سلامت در ایران. مدیریت سلامت. 53(16)، 7-21.
دیواندری، علی (1373). نقش سامانه‌های اطلاعاتی طرح‌های پژوهش در مدیران جهاد دانشگاهی تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
سلیمیان ریزی، ملیحه (1389). شناسایی و بررسی امکانات و قابلیت‌های سامانه‌های مدیریت محتوای پایگاه نشریات ملی و بین‌المللی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. اصفهان.
قادری نانسا، لیلا. سلمانی، اسحق، قلی پور، هادی و شرقی، رحیم (1392). ارزیابی سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستان‌های آموزشی درمانی تبریز. مدیریت اطلاعات سلامت.10(2).
موسوی موحدی، علی‌اکبر، کیانی بختیاری، ابوالفضل و چمنی، جمشیدخان (1383). تولید علم و اشاعه یافته‌های علمی. رهیافت. (31). 5-20.
هاشمی، شهناز (1390). تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات به فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی.10(40)،87-96.
یوسفی فرد، مهرداد و فدایی، غلامرضا (1378). ارائه ویژگی‌های مناسب برای سامانه‌های مدیریت محتوای وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بر اساس عناصر مطرح در وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا. پیام کتابخانه.15(1)65-93.
Amato,Guiseppe. Gennaro, Claudio & Rabitto, Fausto (2005).Milos: A Mulimedia Content Management for Spatial Data Infrastructure,1-30.
Brender,J. (2006). Handbook of Evaluation Methods for HealthInformatics. United States of America: Elsevier Academic Press: Burlington, MA.
Ghazisaedi, M. DavarPanah, A.& Safdari, R. (2005). Health Information Management. Tehran, Iran: Mahan Publication. 238.
Goswami, Ch. (1998).Information Avability and Access Ability-The role of MIS. New Delhi: FID.
Hamborg, K‐C.Vehse,B. & Bludau, H‐B. (2004). Questionnaire Based Usability Evaluation of Hospital Information Systems. Electronic Journal of Information Systems Evaluation. 7(1): 21‐30.
Taohidul Islam, S.M. and Zamri, Chik(2011). Disaster in Bangladesh and management with advanced information system. Disaster Prevention and Management. 5(20), 521-530.
Thyvalikakath, TP. Monaco,V.& Thambuganipalle. HB. SchleyerT(2008). A usability evaluation of four commercial dentalcomputer‐based patient record systems. J AmDentAssoc. 139(12),1632‐42
PePellow,A. & Wilson,T.D. (1993).The Management Information Requirment of Head of University Department: ACritical Success Factor Approach. Journal of Information Science. 19.427.
Pommeroy,B. Crawford, E. & Sinist, A. (2003).Impementionting a Web-based content management system. J Health Infmjanag.17(1).55-7.
http://www.yektaweb.com/find.php?item=1.171.251.fa. Retrived 2014/1/28.
http://www.cms.co.uk/types/web-cms/online-processing-systems.html. Retrived 2014/12/20.
 http://www.allconferences.com/. Retrived 2013/3/12.
 
آئین‌نامه اجرایی گردهمایی‌های علمی (1378).
آیین‌نامه اجرایی نشست‌های هم‌اندیشی دانشگاه‌ها (1388).
بیتر دیویس، گوردون و اچ.اولسان، مارگارت (1387). نظام‌های اطلاعاتی مدیریت: چارچوب‌های مفهومی، ساختار و توسعه. قاضی زاده فرد، سیدضیاءالدین) مترجم). فناوری اطلاعات و ارتباطات مبانی سامانه‌های اطلاعاتی. تهران؛ انتشارات دانشگاه امام حسین.
چهارسوقی، کمال و صحرائیان، راشد (1382). ارائه معیارهای جدید سامانه‌های اطلاعاتی در زنجیره تأمین شرکت‌ها. فنی مهندسی مدرس، (11)،111-120.
خواجویی، رضا. صالحی نژاد، سیمین و احمدیان، لیلا (1392). ارزیابی سامانه‌های اطلاعات سلامت در ایران. مدیریت سلامت. 53(16)، 7-21.
دیواندری، علی (1373). نقش سامانه‌های اطلاعاتی طرح‌های پژوهش در مدیران جهاد دانشگاهی تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
سلیمیان ریزی، ملیحه (1389). شناسایی و بررسی امکانات و قابلیت‌های سامانه‌های مدیریت محتوای پایگاه نشریات ملی و بین‌المللی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. اصفهان.
قادری نانسا، لیلا. سلمانی، اسحق، قلی پور، هادی و شرقی، رحیم (1392). ارزیابی سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران در بیمارستان‌های آموزشی درمانی تبریز. مدیریت اطلاعات سلامت.10(2).
موسوی موحدی، علی‌اکبر، کیانی بختیاری، ابوالفضل و چمنی، جمشیدخان (1383). تولید علم و اشاعه یافته‌های علمی. رهیافت. (31). 5-20.
هاشمی، شهناز (1390). تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات به فصلنامه نوآوری‌های آموزشی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی.10(40)،87-96.
یوسفی فرد، مهرداد و فدایی، غلامرضا (1378). ارائه ویژگی‌های مناسب برای سامانه‌های مدیریت محتوای وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی ایران بر اساس عناصر مطرح در وب‌سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی دنیا. پیام کتابخانه.15(1)65-93.
Amato,Guiseppe. Gennaro, Claudio & Rabitto, Fausto (2005).Milos: A Mulimedia Content Management for Spatial Data Infrastructure,1-30.
Brender,J. (2006). Handbook of Evaluation Methods for HealthInformatics. United States of America: Elsevier Academic Press: Burlington, MA.
Ghazisaedi, M. DavarPanah, A.& Safdari, R. (2005). Health Information Management. Tehran, Iran: Mahan Publication. 238.
Goswami, Ch. (1998).Information Avability and Access Ability-The role of MIS. New Delhi: FID.
Hamborg, K‐C.Vehse,B. & Bludau, H‐B. (2004). Questionnaire Based Usability Evaluation of Hospital Information Systems. Electronic Journal of Information Systems Evaluation. 7(1): 21‐30.
Taohidul Islam, S.M. and Zamri, Chik(2011). Disaster in Bangladesh and management with advanced information system. Disaster Prevention and Management. 5(20), 521-530.
Thyvalikakath, TP. Monaco,V.& Thambuganipalle. HB. SchleyerT(2008). A usability evaluation of four commercial dentalcomputer‐based patient record systems. J AmDentAssoc. 139(12),1632‐42
PePellow,A. & Wilson,T.D. (1993).The Management Information Requirment of Head of University Department: ACritical Success Factor Approach. Journal of Information Science. 19.427.
Pommeroy,B. Crawford, E. & Sinist, A. (2003).Impementionting a Web-based content management system. J Health Infmjanag.17(1).55-7.
http://www.yektaweb.com/find.php?item=1.171.251.fa. Retrived 2014/1/28.
http://www.cms.co.uk/types/web-cms/online-processing-systems.html. Retrived 2014/12/20.
 http://www.allconferences.com/. Retrived 2013/3/12.