1دانشیار گروه مدیریت دانشگاه نیروی انتظامی امین، تهران، ایران.
2کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. )نویسنده مسئول)؛
3 کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی در رویکرد دینامیک و پویا با نگاهی همهجانبه به سازمان برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، فرآیندهای خلق دانش، تسهیم دانش، حفظ دانش و کسب دانش بهطور مستقیم بر انتخاب استراتژیهای مناسب نقش دارند. در این پژوهش برای تدوین استراتژی مدیریت دانش، متدولوژی ارائه میشود که در آن با تفکیک زیرساختها و فرآیندهای مدیریت دانش، گلوگاه فرآیند مارپیچ دانش سازمان شناسایی شده و بر این اساس راهکارهای راهبردی برای سازمانها تدوین میشود. بدین منظور با مرور مبانی نظری پژوهشهای پیشین، عوامل تأثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی، از چارچوبها و روشهای اجرایی استخراج شدند. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی مدیریت دانش، اثر میگذارند عبارتاند از: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، راهبردهای منابع انسانی و فرآیندهای تسهیم، حفظ، کسب و خلق دانش. در این متدولوژی بر تأثیر متقابل ساختار سازمان، استراتژیهای فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی، با رویکردی در فرآیندهای مارپیچ دانش سازمان، بر استراتژی مدیریت دانش تأکید میشود. متدولوژی ارائهشده در قالب فرضیههای تحقیق با نظرسنجی از 36 خبره سازمانی و دانشگاهی، با استفاده از آزمون t تک نمونه و تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در پایان این متدولوژی در دو سازمان با ماهیت مختلف، پیادهسازی و نتایج آن در دو سازمان، تحلیل و مقایسه شد.
A Methodology of Knowledge Management Strategy based on the Knowledge Spiral Model: Case Study Two Iranian Organizations
نویسندگان [English]
Yosef Mohammadi Moghadam1؛ Amir Behboodi2؛ Roya Hamze,3؛ Ghazale Khoda'i4
1Associate Professor, Department of Management, Amin Police University, Tehran, Iran
2MSc. of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
3MSc. of Technology Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran,Iran.
4MSc. of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
To evaluate and select appropriate knowledge management strategy, a lot of organizational factors should be considered. Processes of knowledge creation, knowledge sharing, knowledge retention, and knowledge acquisition are involved in the selection of appropriate strategies. In this study, a methodology is offered to develop a knowledge management strategy. With regard to the infrastructure and processes of knowledge management bottlenecks of spiral knowledge processes are identified. Accordingly, strategic solutions are formulated for organizations. A review of the theoretical foundations of previous studies and factors affecting organizational knowledge management strategies have been explored from frameworks and administrative procedures. In this methodology, factors which influences on knowledge management strategy are as follows: organizational structure, corporate culture, information technology, human resource strategies and processes of knowledge sharing, knowledge capture, knowledge acquisition, and knowledge creation. In this study, the effect of mutual impact of organizational structure, IT and human resource management strategies on knowledge management strategy with the approach in knowledge spiral of the organization is emphasized. The proposed methodology was confirmed with a survey of 36 organizations and academic experts. At the end, the methodology was implemented to 2 different organizations and the results were analyzed.