• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
شماره شماره 16
شماره شماره 15
شماره شماره 14
شماره شماره 13
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
محمدی مقدم, یوسف, بهبودی, امیر, حمزه, رؤیا, خدایی, غزاله. (1394). ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 4(14), 23-50. doi: 10.22054/ims.2016.4110
یوسف محمدی مقدم; امیر بهبودی; رؤیا حمزه; غزاله خدایی. "ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان". مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 4, 14, 1394, 23-50. doi: 10.22054/ims.2016.4110
محمدی مقدم, یوسف, بهبودی, امیر, حمزه, رؤیا, خدایی, غزاله. (1394). 'ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان', مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 4(14), pp. 23-50. doi: 10.22054/ims.2016.4110
محمدی مقدم, یوسف, بهبودی, امیر, حمزه, رؤیا, خدایی, غزاله. ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 1394; 4(14): 23-50. doi: 10.22054/ims.2016.4110

ارائه متدولوژی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مارپیچ دانش سازمان

مقاله 2، دوره 4، شماره 14، زمستان 1394، صفحه 23-50  XML اصل مقاله (1173 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2016.4110
نویسندگان
یوسف محمدی مقدم1؛ امیر بهبودی 2؛ رؤیا حمزه* 3؛ غزاله خدایی4
1دانشیار گروه مدیریت دانشگاه نیروی انتظامی امین، تهران، ایران.
2کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. )نویسنده مسئول)؛
3 کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
 
 
برای ارزیابی و انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش، عوامل سازمانی زیادی باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی در رویکرد دینامیک و پویا با نگاهی همه‌جانبه به سازمان برای ایجاد استراتژی مدیریت دانش، فرآیندهای خلق دانش، تسهیم دانش، حفظ دانش و کسب دانش به‌طور مستقیم بر انتخاب استراتژی­های مناسب نقش دارند. در این پژوهش برای تدوین استراتژی مدیریت دانش، متدولوژی ارائه می‌شود که در آن با تفکیک زیرساخت‌ها و فرآیندهای مدیریت دانش، گلوگاه فرآیند مارپیچ دانش سازمان شناسایی شده و بر این اساس راهکارهای راهبردی برای سازمان‌ها تدوین می‌شود. بدین منظور با مرور مبانی نظری پژوهش‌های پیشین، عوامل تأثیرگذار بر استراتژی مدیریت دانش سازمانی، از چارچوب‌ها و روش­های اجرایی استخراج شدند. در این متدولوژی عواملی که بر استراتژی مدیریت دانش، اثر می‌گذارند عبارت‌اند از: ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، راهبردهای منابع انسانی و فرآیندهای تسهیم، حفظ، کسب و خلق دانش. در این متدولوژی بر تأثیر متقابل ساختار سازمان، استراتژی­های فناوری اطلاعات و مدیریت منابع انسانی، با رویکردی در فرآیندهای مارپیچ دانش سازمان، بر استراتژی مدیریت دانش تأکید می­شود. متدولوژی ارائه‌شده در قالب فرضیه‌های تحقیق با نظرسنجی از 36 خبره سازمانی و دانشگاهی، با استفاده از آزمون t تک نمونه و تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در پایان این متدولوژی در دو سازمان با ماهیت مختلف، پیاده‌سازی و نتایج آن در دو سازمان، تحلیل و مقایسه شد.
کلیدواژه ها
مدیریت دانش؛ استراتژی مدیریت دانش؛ متدولوژی؛ مارپیچ دانش
عنوان مقاله [English]
A Methodology of Knowledge Management Strategy based on the Knowledge Spiral Model: Case Study Two Iranian Organizations
نویسندگان [English]
Yosef Mohammadi Moghadam1؛ Amir Behboodi2؛ Roya Hamze,3؛ Ghazale Khoda'i4
1Associate Professor, Department of Management, Amin Police University, Tehran, Iran
2MSc. of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
3MSc. of Technology Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran,Iran.
4MSc. of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
To evaluate and select appropriate knowledge management strategy, a lot of organizational factors should be considered. Processes of knowledge creation, knowledge sharing, knowledge retention, and knowledge acquisition are involved in the selection of appropriate strategies. In this study, a methodology is offered to develop a knowledge management strategy. With regard to the infrastructure and processes of knowledge management bottlenecks of spiral knowledge processes are identified. Accordingly, strategic solutions are formulated for organizations. A review of the theoretical foundations of previous studies and factors affecting organizational knowledge management strategies have been explored from frameworks and administrative procedures. In this methodology, factors which influences on knowledge management strategy are as follows: organizational structure, corporate culture, information technology, human resource strategies and processes of knowledge sharing, knowledge capture, knowledge acquisition, and knowledge creation. In this study, the effect of mutual impact of organizational structure, IT and human resource management strategies on knowledge management strategy with the approach in knowledge spiral of the organization is emphasized. The proposed methodology was confirmed with a survey of 36 organizations and academic experts. At the end, the methodology was implemented to 2 different organizations and the results were analyzed.
کلیدواژه ها [English]
Knowledge Management, Knowledge management Strategy, Methodologies, Knowledge spiral
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 818
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,951
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.