• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1395)
شماره شماره 19
شماره شماره 18
شماره شماره 17
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
بنجویی, حسین, یزدانی, حمیدرضا, ابراهیمی, عباس. (1395). عوامل مؤثر سازمانی (زمینه ا ی) بر ارزیابی سیستم های اطلاعات. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 5(18), 51-72. doi: 10.22054/ims.2017.7010
حسین بنجویی; حمیدرضا یزدانی; عباس ابراهیمی. "عوامل مؤثر سازمانی (زمینه ا ی) بر ارزیابی سیستم های اطلاعات". مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 5, 18, 1395, 51-72. doi: 10.22054/ims.2017.7010
بنجویی, حسین, یزدانی, حمیدرضا, ابراهیمی, عباس. (1395). 'عوامل مؤثر سازمانی (زمینه ا ی) بر ارزیابی سیستم های اطلاعات', مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 5(18), pp. 51-72. doi: 10.22054/ims.2017.7010
بنجویی, حسین, یزدانی, حمیدرضا, ابراهیمی, عباس. عوامل مؤثر سازمانی (زمینه ا ی) بر ارزیابی سیستم های اطلاعات. مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات, 1395; 5(18): 51-72. doi: 10.22054/ims.2017.7010

عوامل مؤثر سازمانی (زمینه ا ی) بر ارزیابی سیستم های اطلاعات

مقاله 3، دوره 5، شماره 18، زمستان 1395، صفحه 51-72  XML اصل مقاله (471 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ims.2017.7010
نویسندگان
حسین بنجویی 1؛ حمیدرضا یزدانی2؛ عباس ابراهیمی3
1کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
2استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
3دکتری، سیاست‌گذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران.
چکیده
در موارد زیادی مشاهده می‌شود که سازمان‌ها سرمایه‌گذاری­های هنگفتی در بخش فناوری‌های اطلاعات انجام می‌دهند و بعد از مدتی این سیستم‌ها بلااستفاده قرار می­گیرد یا کارایی و اثربخشی لازم را ندارند. در این راستا ضرورت دارد ارزیابی کاملی از میزان موفقیت این سرمایه‌گذاری­ها انجام گیرد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی سیستم اطلاعات فروش سایپا بر اساس عوامل مؤثر سازمانی است. پس از شناسایی عوامل (ساختار، استراتژی و فرهنگ)، وضعیت این سیستم با استفاده از چک‌لیست جامعی از سؤالات و از طریق مصاحبه­های ساختار­یافته با افراد با سابقه و مطلع در واحدهای سازمانی مرتبط و همچنین با بررسی اسناد و مدارک سازمانی به دست آمد. این ارزیابی‌های جامع و عمیق با استفاده از روش تحلیل تم صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ساختار سازمانی گروه خودروسازی سایپا بسیار بوروکراتیک و مکانیکی بوده که سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه مناسب این نوع ساختارها هستند، درحالی‌که سیستم‌های مجزا و بخش بخش شده در این شرکت وجود دارند، مهم‌ترین استراتژی شرکت کاهش هزینه است و در نتیجه به فناوری اطلاعات به‌عنوان جنبه استراتژیک نگاه نمی‌شود و در آخر بسترهای فرهنگی لازم در زمینه خلاقیت و نوآوری و پذیرش فنّاوری وجود ندارد.
کلیدواژه ها
سیستم‌های اطلاعات فروش؛ استراتژی؛ ساختار سازمانی؛ فرهنگ‌سازمانی
عنوان مقاله [English]
Examining Organizational Effective Factors on Information System Evaluation
نویسندگان [English]
Hossein Bonjoei1؛ Hamid reza Yazdani2؛ Hossein Bahmani3
1 MSc, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Qom.
2 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus University of Tehran, Qom.
چکیده [English]

In many cases, it has been seen that organizations investing a large amount of their budget on information technology and after a short time, those IT/IS remain unusable or lack of necessary efficiency and effectiveness. Thus its essential to perform comprehensive evaluation about these investments. The main purpose of this research is saipa sales information system evaluation based on organizational effective factors. After identification of main factors (structure, strategy and culture), sales system state have been obtained with comprehensive checklist of questions and through structured interview with experts and managers in related organizational units and also with analysis of organizational documents. This scrutiny and comprehensive evaluation has conducted with theme analysis method. Research results show that organizational structure of saipa industrial group is very bureaucratic and mechanistic  and integrated information systems are appropriate for this structure. But many of this company IS are island and every unit has special IS. Cost efficiency is main strategy, So investing in information technologies override as strategic aspect and finally, there aren’t cultural context to creativity, innovation and also technology acceptance.
کلیدواژه ها [English]
Sa.les Information System, Structure, Strategy, cultu
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 746
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.