مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران

2 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران (نویسنده مسئول)؛ imanraeesi@atu.ac.ir

3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.تهران

چکیده

توجه به استقرار و توسعه دولت الکترونیکی در ایران یکی از برنامه‌های جدی تمامی دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی است. در حقیقت تمامی برنامه‌های دولت در حوزه اصلاح نظام اداری به اهمیت و ضرورت و تدوین برنامه‌های اجرایی برای توسعه آن مبادرت ورزیده‌اند. درهرحال استقرار دولت الکترونیکی دچار فراز و نشیب‌هایی است که تحقق و شیوع آن را با مشکل روبرو می­سازد. هرچند که در سال 2018 رتبه دولت الکترونیکی ایران 20 رتبه ارتقا یافته و به رتبه 86 رسیده است؛ بنابراین در این مقاله به دنبال شناسایی الگوی تأثیر و تأثر چالش‌ها و مسائل راهبردی توسعه دولت الکترونیکی با بهره‌گیری از تکنیک دیمتل هستیم. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه بوده است و از میان 15 پرسش‌نامه توزیع‌شده میان خبرگان حوزه دولت الکترونیکی، 12 پرسشنامه بازگردانده شده است. عدم رقابت مؤثر در زیرساخت‌های ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی در دولت، مشکل اصلی دولت الکترونیک بوده است. وجود زیرساخت ناقص شبکه دسترسی پرسرعت و البته ارزان برای بیشتر مردم کشور از موارد با اهمیت تلقی شده است. عدم دسترسی برخط به برخی پایگاه‌های اطلاعاتی پایه کشور و عدم رقابت مؤثر در زیرساخت‌های ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی دولت نیز از مهم‌ترین عوامل اثرگذار و اثرپذیر بوده‌اند. درنهایت، راه­حل اساسی، وجود دیدگاه مناسب و اعتقاد راسخ به فناوری اطلاعات بین مدیران و کارشناسان سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور و استفاده راهبردی از آن در جهت بهبود دولت الکترونیک تعیین شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mapping the Network Relationships of Strategic Damage of Electronic Government Development in Iran

نویسندگان [English]

  • Hadi Khan Mohammadi 1
  • Iman Raeesi Vanani 2
  • Sahar Malek Mohammadi 3

1 Assistant Professor of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University

2 Assistant Professor of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran.(Corresponding Author: imanraeesi@atu.ac.ir)

3 Graduate of MA in Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University Tehran

چکیده [English]

The focus on the establishment and development of electronic government in Iran is one of the serious plans of all governments in the Islamic Republic. Indeed, all government programs in the field of reforming the administrative system have dealt with the importance and urgency of developing executive programs for its development. Currently, the establishment of electronic government has experienced ups and downs which making it difficult to be actualized and generalized. However, according to UN statistics, Iran has fallen in the ranking. Thus, the paper tries to identify the pattern of the effect - and being affected - of the challenges and strategic issues of e-government development using DEMATEL. Data collection tool was a questionnaire. Out of 15 questionnaires distributed among e-government experts, 12 questionnaires were returned. The results showed that from among the 9 challenges, the lack of effective competition in information technology (IT) infrastructure and the relative monopoly in the government were the major problems. Furthermore, the existence of an appropriate view and firm belief in IT between managers and experts of government agencies and private sectors of the country greatly contributes to the development of electronic government. Ultimately, online access to the databases of the country is of great significance

کلیدواژه‌ها [English]

  • Network Relationships
  • Strategic Damage
  • Electronic Government
 
ا
امیدوار، رضا، سرداری، احمد و یزدانی، ناصر. (1394). رتبه بندی موانع مدیریت زنجیره تامین سبز با استفاده از روش دیمتل. تابستان. تحقیقات بازاریابی نوین، سال 5 (شماره2)، 1-14.
تولایی، روح الله و احمدی، محمد میلاد. (1395). زمستان. آسیب شناسی و تدوین راهبردهای کسب جایگاه برتر منطقه ای در توسعه دولت الکترونیک. مطالعات مدیریت راهبردی، (شماره 28)، 53-82.
ثقفی، فاطمه، علی احمدی، علیرضا، قاضی نوری، سید سپهر و حورعلی، منصوره. (1394). بهار. تدوین و شناسایی سنوریوهای امکان پذیر آینده خدمات دولت الکترونیک در 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، (شماره 1)، 49-68
حاجی ابراهیم زرگر، حامد. (1397). تابستان. بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران. فصلنامه سیاستگذاری علوم و تکنولوژی، (شماره چهارم)، 8-29.
دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات. (1393). نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی. www.ict.gov.ir
زینالی صومعه، پروانه، پورعزت، علی اصغر و دودانگه، پروین. (1392). بهار. کارکردهای استقرار دولت الکترونیکی در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک). فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال دوم (شماره دوم)، 55-70.
طهمورث نژاد، جعفر. (1389). چالش ها و موانع موجود در دولت الکترونیک در ایران. آبان. دومین سمینار عصر اطلاعات با رویکرد فناوری های نوین.
کاظمی، مصطفی، فیاضی، مرجان و میرزاده، ملیحه. (1387). بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در سازمان های ایرانی. پژوهش های مدیریت، سال اول (شماره دوم)، 185-204.
کاوسی، اسماعیل و سرفرازی، مهرزاد. (1390). دولت الکترونیک، تهران: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام.
ذبیحی شیخرجه، کیا، دریاگشت، رویا، علی نیا، فاطمه و علیخانی، محمد. (1391). اردیبهشت. مراحل دولت الکترونیک و ارائه مدل پیشنهادی در ایران. اولین همایش ملی حسایداری و مدیریت.
فقیهی، مهدی و معمارزاده، غلامرضا. (1394). بهار. مدل توسعه دولت الکترونیک در ایران 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7 (شماره 1)، 125-142.
قربانی­زاده، وجه الله، رودساز، حبیب و عباس­پور، جعفر. (1393). فراتحلیل موانع استقرار دولت الکترونیک در ایران. تابستان،مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال دوم (شماره 8)، 1-32.
کاشفی، امید و زمانی فر، آزاده. (1391).  بلوغ دولت الکترونیکی. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی.
مرکز پژوهشی آرا. (1395).  بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران. تهران: موسسه پیام رسان حکمت و اندیشه.
 
منشی زاده، پروانه. (1396). آبان. ارزیابی سطح بلوغ خدمات دولتی الکترونیک در برخی از سازمان های دولتی. دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، سال دوم، شماره چهار (پیاپی 6)، 33-45.
Abu-Shanab, E. A. (2017, February). E-government familiarity influence on Jordanians’ perceptions. Telematics and Informatics, 34(1), 103-113. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.05.001
Abu-Shanab, E., & Al-Jamal, N. (2015). Exploring the Gender Digital Divide in Jordan. Gender, Technology and Development, 19(1), 91-113. doi: 10.1177/0971852414563201
Adnan, A., Fahmi Zaidi, A., Azlina, A., & Wan Salihin Wong, A. (2016). The Effects Of Perceived Usefulness And Perceived Ease Of Use on Continuance Intention to Use E-Government. Procedia Economics and Finance, 35, 644 – 649. doi:https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)00079-4
Choi, H., Park, M. J., Rho, J. J., & Zo, H. (2016, July). Rethinking the assessment of e-government implementationin in developing countries from the perspective of the design–reality gap: Applications in the Indonesian e-procurement system. Telecommunications Policy, 40(7), 644-660. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2016.03.002
Gallivan, M. J., & Keil, M. (2003). The user–developer communication process: a critical case study. Information Systems , 13 (1), 37-68.
Janita, M. S., & Miranda, F. J. (2018, May). Quality in e-Government services: A proposal of dimensions from the perspective of public sector employees. Telematics and Informatics, 35(2), 457-469. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.01.004
Karokola, G., & Yngström, L. (2009). Discussing E-Government Maturity Models for the Developing World-Security View. Information security of South Africa (ISSA) Johannesburg.
Khodaee Mahmoodi, R., & Hosseinzadeh Nojedeh, S. (2016). Investigating the Effectiveness of E-government Establishment in Government Organizations. 3rd International Conference on New Challenges in Management and Organization: Organization and Leadership. 230, pp. 136-141. Dubai: Social and Behavioral Sciences.
Lallmahomed, Z. M., Lallmahomed, N., & Lallmahomed, M. G. (2017, July). Factors influencing the adoption of e-Government services in Mauritius. Telematics and Informatics, 34(4), 57-72. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.01.003
Lee, J. (2010, July). 10 year retrospect on stage models of e-Government: A qualitative meta-synthesis. Government Information Quarterly, 27(3), 220-230. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2009.12.009
Noman, A., & Hebbar, C. (2016, November). E-GOVERNMENT DEVELOPMENT MODELS:. International Journal of Latest Trends in Engineering and Technology(SACAIM), 115-120. Retrieved from https://www.ijltet.org/journal_details.php?id=908&j_id=3419
Pedersen, K. (2018). E-government transformations:challenges and strategies. Transforming Government: People, Process and Policy, 12(1), 84-109. doi:https://doi.org/10.1108/TG-06-2017-0028
Rorissa, A., Demissie, D., & Pardo, T. (2011, July). Benchmarking e-Government: A comparison of frameworks for computing e-Government index and ranking. Government Information Quarterly, 28(3), 354-362. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.09.006
Sarrayrih, M. A., & Sriram, B. (2015, April). Major challenges in developing a successful e-government: A review on the Sultanate of Oman. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences, 27(2), 230-235. doi:https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2014.04.004
Sharma, G., Bao, X., & Qian, W. (2012, December). Empirical Investigation on Adoption of E-governance Services in Developing Countries and Ethical Issues. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 2(12), 19-27.
UNITED NATIONS. (2018). UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY. New York: Department of Economic and Social Affairs.
Weerakkody, V., Janssen, M., & Dwivedi, Y. K. (2011, July). Transformational change and business process reengineering (BPR): Lessons from the British and Dutch public sector. Government Information Quarterly, 28(3), 320-328. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.07.010