مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

2 فوق دکترا، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی علامه مجلسی، قزوین، ایران

چکیده

 
پژوهش‌های متعددی که طی چند دهه اخیر در خصوص کاربرد قابلیت‌های بازاریابی در شرکت‌های تولیدی انجام شده، گویای این واقعیت است که قابلیت‌های بازاریابی، کاربردی و مؤثر بوده و می‌توانند تأثیرات مثبتی در سطح شرکت‌ها ایجاد نمایند. از طرفی، سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که گرایش داشتن به کارآفرینی برای آن‌ها امری ضروری است و ازاین‌روست که جهت بقاء و دستیابی به موفقیت‌های رقابتی، به‌طور فزاینده‌ای به انجام فعالیت‌های کارآفرینانه متعهد شده‌اند. این پژوهش بر آن است که تأثیر گرایش به کارآفرینی و قابلیت‌های بازاریابی را بر عملکرد سازمانی شناسایی کند، زیرا مدیران می‌توانند با در نظر گرفتن این عوامل، عملکرد سازمانی را ارتقاء بخشیده و به مزیت‌هایی نظیر سهم بازار بیشتر و سودآوری بالادست پیدا کنند. بدین منظور، پس از مرور ادبیات مرتبط، مدلی مفهومی از ارتباط میان گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیل‌گر شدت رقابت و فرضیات پژوهش پیشنهاد شده است. سپس روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی صوری، شاخص‌های KMO و بارتلت تائید شد. همچنین حصول ضریب آلفای کرونباخ مناسب برای پرسشنامه‌ها نشان از پایایی داده‌ها داشت. مقادیر مناسب  برای سازه‌های درون‌زا نشان از کفایت مدل، مقدار مناسب ، نشان از قدرت پیش‌بینی مناسب مدل در خصوص سازه­های درون­زا و تائید برازش مناسب مدل ساختاری و نهایتاً مقدار مناسب GOF، نشان از توان مناسب مدل در پیش­بینی متغیر مکنون درون­زای مدل دارد. برای بررسی فرضیه­ها و آزمون معنی­داری بین متغیرها نیز از خروجی نرم‌افزار PLS (مقدار t و ضرایب مسیر) استفاده و تمامی فرضیات پژوهش تائید شدند.
پژوهش‌های متعددی که طی چند دهه اخیر در خصوص کاربرد قابلیت‌های بازاریابی در شرکت‌های تولیدی انجام شده، گویای این واقعیت است که قابلیت‌های بازاریابی، کاربردی و مؤثر بوده و می‌توانند تأثیرات مثبتی در سطح شرکت‌ها ایجاد نمایند. از طرفی، سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که گرایش داشتن به کارآفرینی برای آن‌ها امری ضروری است و ازاین‌روست که جهت بقاء و دستیابی به موفقیت‌های رقابتی، به‌طور فزاینده‌ای به انجام فعالیت‌های کارآفرینانه متعهد شده‌اند. این پژوهش بر آن است که تأثیر گرایش به کارآفرینی و قابلیت‌های بازاریابی را بر عملکرد سازمانی شناسایی کند، زیرا مدیران می‌توانند با در نظر گرفتن این عوامل، عملکرد سازمانی را ارتقاء بخشیده و به مزیت‌هایی نظیر سهم بازار بیشتر و سودآوری بالادست پیدا کنند. بدین منظور، پس از مرور ادبیات مرتبط، مدلی مفهومی از ارتباط میان گرایش به کارآفرینی، قابلیت بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیل‌گر شدت رقابت و فرضیات پژوهش پیشنهاد شده است. سپس روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی صوری، شاخص‌های KMO و بارتلت تائید شد. همچنین حصول ضریب آلفای کرونباخ مناسب برای پرسشنامه‌ها نشان از پایایی داده‌ها داشت. مقادیر مناسب  برای سازه‌های درون‌زا نشان از کفایت مدل، مقدار مناسب ، نشان از قدرت پیش‌بینی مناسب مدل در خصوص سازه­های درون­زا و تائید برازش مناسب مدل ساختاری و نهایتاً مقدار مناسب GOF، نشان از توان مناسب مدل در پیش­بینی متغیر مکنون درون­زای مدل دارد. برای بررسی فرضیه­ها و آزمون معنی­داری بین متغیرها نیز از خروجی نرم‌افزار PLS (مقدار t و ضرایب مسیر) استفاده و تمامی فرضیات پژوهش تائید شدند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Tendency Towards Entrepreneurship, Marketing Capability, and Firm Performance with the Moderating Role of Competition Intensity in the Field of Information and Communication Technology and Computer Software

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Mozaffari 1
  • Mehdi Ajalli 2
  • Raheil Garmeei 3

1 Faculty Member, Department of Management, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 Post Doctorate, Industrial Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.(Corresponding Author: ajalli@ut.ac.ir)

3 MA, Business Management, University of Allameh Majlesi, Qazvin, Iran

چکیده [English]

 
Several studies conducted over the past few decades on the use of marketing capabilities in manufacturing companies indicate that marketing capabilities are functional and effective and have a positive impact on the corporate level. On the other hand, organizations are increasingly in a position where entrepreneurship is essential for them. Hence, they are increasingly committed to entrepreneurial activities in order to survive and achieve competitive success. The purpose of this study is to identify the impact of entrepreneurial orientation and marketing capabilities on organizational performance, since managers can, by considering these factors, enhance organizational performance and gain benefits such as greater market share and higher profitability. In this regard, after reviewing the related literature, a conceptual model of the relationship between tendency toward entrepreneurship, marketing capability and firm performance with moderating role of competition intensity and research hypotheses is suggested. Validity of the questionnaires was confirmed using formal validity, KMO and Bartlet indicators and Coronbach's alpha coefficient showed the reliability of the questionnaire. The proper R2 values for endogenous structures indicate the adequacy of the model, the appropriate Q2 values indicate the proper predictive power of the model for the exogenous structures and the structural model fitness, and ultimately, the appropriate GOF, indicates the proper power of the model in predicting the variable. To test the hypotheses and the relationship between the variables, PLS (T-value and path coefficients) was used and all the research hypotheses were confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Orientation
  • Marketing Capabilities
  • Firm Performance
  • Competitive Intensity
  • ICT
  • Computer Software
 
 
حافظ­نیا، محمدرضا. (1388). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت).
حمیدی‌زاده محمدرضا، محمدرضا خیرخواه عسکرآباد (1391). بررسی تأثیر قابلیت‌های مدیریت دانش بازاریابی بر عملکرد سازمان در صنعت پتروشیمی ایران، کاوش‌های مدیریت بازرگانی: دوره 4، شماره 8 صفحات 45-30. 
خاکی غلامرضا (1387)، روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ چهارم.
رضایی روح‌الله، منگلی نسرین و لیلا صفری (1396). اثر میانجی بازاریابی کارآفرینانه در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد کسب‌وکارهای گلخانه‌ای در شهرستان جیرفت، مجله علوم ترویجوآموزشکشاورزیایران، جلد 13، شماره 1.
  رضوی، مصطفی. زالی، محمدرضا. رشیدی، محمود. دیداری، جاوید. (1390). نقش گرایش کارآفرینانه در عملکرد سازمانی، پژوهشنامهمدیریت اجرایی،  دوره 3، شماره 5، صص 116-95.
زالی، محمدرضا. ملک خسروی، کامران. (1388). تحلیل شکاف بین کارآفرینی سازمانی و نوآوری: مجموعهمقالات،Gem شواهدیمبتنیبریافته‌های هشتمینکنفرانسبین‌المللیمدیریت،انتشارات آریا قلم.
سرمد، زهره. بازرگان، عباس. حجازی، الهه. (1389). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات نشر آگه، چاپ یازدهم.
سنجقی، محمدابراهیم. فرهی بوزنجانی، برزو. ظهوریان نادعلی، ایمان. درودی، حمید. (1393). تبیین رابطه گرایش کارآفرینانه و عملکرد سازمانی با میانجی تبادلات اجتماعی از منظر عدالت سازمانی. توسعهکارآفرینی، دوره 6، شماره 3، صص 26-7.
شماخی، حمیدرضا؛ نعمتی کشتلی، هادی و توحید شریفیان (1395). اثر قابلیت بازاریابی، قابلیت عملیاتی و استراتژی تنوع بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران (دیدگاه مبتنی بر منابع)، پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 3، صفحات 108-97.
صالحی، نادر. سحر، احمدیان. محسن، اجرامی. (1393). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر مزیت رقابتی و عملکرد با نقش تعدیل‌کننده مدیریت ریسک در شرکت‌های واردکننده، دومین همایش ملی علوم مدیریت و برنامه‌ریزی، آموزش و استانداردسازی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
فراهانی، حجت‌الله. عریضی، حمیدرضا. (۱۳۸۸). روش‌های پیشرفته پژوهش در علوم انسانی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی. چاپ دوم.
فیض داوود، نعمتی محمدعلی و جبلی جوان اشکان و سمیه زنگیان (1392). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکت‌های کوچک و متوسط کارآفرین (مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر)، فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری و ارزش‌آفرینی، جلد 1، صفحات 28-19.
کاویانی، سهراب. فریدون، امیدی. (1395). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد مالی بنادر با نقش میانجی بازارگرایی و قابلیت‌های عملیاتی (موردمطالعه: بنادر استان خوزستان). سومین همایش بین‌المللی مدیریت، اقتصاد و توسعه، تهران، موسسه علمی کیان پژوهان.
   Adnan, Z., Abdullah, H. S., & Ahmad, J. (2016). Assessing the Moderating Effect of Competition Intensity on HRM Practices and Organizational Performance Link: The Experience of Malaysian R&D Companies. Procedia Economics and Finance, 35(2), pp 462-467.
   Aragón, M. I. B., Jiménez, D. J., & Valle, R. S. (2014). Training and performance: The mediating role of organizational learning. BRQ Business Research Quarterly, 17(3), pp 161-173
Aspelund, A., Madsen, T.K., & Moen, O. (2007). A review of the foundation, international marketing strategies, and performance of international new ventures. EuropeanJournal of Marketing, 41(11/12), 1423–1448.
Chandra, Y., Styles, C., & Wilkinson, I. (2009). The recognition of first time international entrepreneurial opportunities. International Marketing Review, 26(1), 30–61.
Covin Jeffrey G.,  Lumpkin G.T. (2011). Entrepreneurial Orientation Theory and Research: Reflections on a Needed Construct, Entrepreneurship Theory and Practice, Volume35, Issue5, Pages 855-872.
Day, G. S. (2011). Closing the marketing capabilities gap. Journal of Marketing, 75(October), 183–195.
Gilmore, A., & Carso, D. (2009). Innovative marketing in SMEs, European Journal of Marketing, 43 (1/2), pp 46 – 61.
    Gutierrez, D. M., Scavarda, L. F., Fiorencio, L., & Martins, R. A. (2015). Evolution of the performance measurement system in the Logistics Department of a broadcasting company: An action research. International Journal of Production Economics, 160(8), pp 1-12.
Hult, G., Tomas, M., Snow, C.C., & Kandemir, D. (2003). The role of entrepreneurship in building cultural competitiveness in different organizational types. Journal ofManagement, 29(3), 401–426.
   Iskandarini, D. (2014). The Impact of Entrepreneurial Barrier Toward Entrepreneurial Intention for Decreasing Unemployment through Community Empowerment, Social and Behavioral Sciences, 115(21), pp 166-174.
   Jyoti, J., & Sharma, J. (2012). Impact of market orientation on business performance: Role of employee satisfaction and customer satisfaction. Vision, 16(4), pp 297-313.
   Krasnikov, A., & Jayachandran, S. (2008). The relative impact of marketing, research and development, and operations capabilities on firm performance. Journal of Marketing, 72 (4), pp 1- 11.
   Li, Y. H., Huang, J.W., & Tsai, M. T. (2009). Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process, Industrial Marketing Management, 38 (4), pp 440–449.
Mahmood, R., & Hanafi, N. (2013). Entrepreneurial orientation and business performance of women-owned small and medium enterprises in Malaysia. Competitive advantage as a mediator. International Journalof Business and Social Science, 4 (1), 82-90.
    Martin, S. L., & Javalgi, R. R. G. (2016). Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: the moderating role of competitive intensity on Latin American International new ventures. Journal of Business Research, 69(6), pp2040-2051.
Miller, D. (2011). Miller (1983) revisited: A reflection on EO research and some suggestions for the future. Entrepreneurship: Theory and Practice, 35(5), 873–894.
  Oyeniyi, O. (2013). Organizational commitment and market orientation of Nigerian non-oil exporting companies. African Journal of Economic and Management Studies, 4(1), pp 95-108.
   Petrenko, O. V., Aime, F., Ridge, J., & Hill, A. (2016). Corporate social responsibility or CEO narcissism? CSR motivations and organizational performance. Strategic Management Journal, 37(2), pp 262-279.
   Subramanian, R., Kumar, K., & Strandholm, K. (2010). The role organization competencies in the market orientation–performance relationship. International Journal of Commerce and Management, 19(1), pp 7-26.
   Tajeddini, K. (2010). Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerlan, Tourism Management, 31 (2), pp 221-231.
   Terry Mousa, Fariss, & Wales, William. (2012). Founder effectiveness in leveraging entre-preneurial Orientation, Management Decision,. 50(2), pp 308-316.
   Wang, E. T., Hu, H. F., & Hu, P. J. H. (2013). Examining the role of information technology in cultivating firms’ dynamic marketing capabilities. Information & Management, 50(6), pp 336-343.
Wangithi, W.E., Muceke, N.J. (2012). Effect of Human Resource Management Practices on Psychological Contract in Organizations, International Journal of Business & Social Science, 3(19), pp 111-117.
Zahra, S.A. (2006). Entrepreneurship and dynamic capabilities: A review, model and research agenda. Journal of Management Studies, 43(4), 917–955.
Zahra, S.A., & Garvis, D.M. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environment hostility. Journal of Business Venturing, 15(5/6), ر