مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
شناسایی و اولویت‌بندی کاربردهای شبکه کاوی در تجارت الکترونیکی

سعید روحانی؛ سمانه امیریان؛ ایوب محمدیان

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8510

چکیده
  امروزه اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی از ارزش بسیاری برخوردارند و مبنای توسعه‌ی کسب‌و‌کارها هستند. هدف این تحقیق ارائه‌ی چارچوبی است که بتواند کاربردهای حاصل از تحلیل شبکه‌های اجتماعی را در تجارت الکترونیک ارائه کند. در این پژوهش ابتدا در بخش اول کاربردهای شبکه کاوی با استفاده از روش تحلیل محتوا در ابعاد مختلف PEST ) سیاسی، اجتماعی، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیش‌زمینه‌ها و پیامدهای مشارکت مصرف‌کنندگان در جوامع مجازی

زهره دهدشتی شاهرخ؛ پدرام بهیار

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، صفحه 33-64

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8511

چکیده
  vجوامع مجازی با توجه به امکانات فراهم‌شده در محیط وب و دسترسی وسیعی که به مصرف‌کننده دارد بر فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکار بسیار تأثیرگذار هستند، بنابراین بررسی پیش‌زمینه‌ها و پیامدهای مشارکت مصرف‌کنندگان در جوامع مجازی می‌تواند از جنبه‌های شناختی رفتار مصرف‌کننده، در این محیط رقابتی حائز اهمیت باشد. هدف این تحقیق بررسی پیش‌زمینه‌ها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدلی جهت دسته‌بندی احساسات خریداران کتاب با استفاده از رویکرد ترکیبی

فاطمه عباسی؛ بابک سهرابی؛ امیر مانیان؛ آمنه خدیور

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، صفحه 65-92

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8512

چکیده
    در سال­های اخیر رشد شبکه­های اجتماعی و به‌تبع آن افزایش فزاینده محتوای این شبکه­ها باعث شده است تا افراد برای خرید و استفاده از محصولات، خدمات و یا حتی انتخاب­های سیاسی خود از نظرات سایر افراد برای تصمیم­گیری استفاده نمایند. با توجه به آنکه نظرات کاربران به‌صورت متنی است و خواندن و جمع‌بندی آن‌ها زمان­بر و مشکل است، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدلی جهت ارزیابی توسعه داشبورد سازمانی با منطق هوش تجاری در سازمان‌ها

سید علی‌اکبر هاشمی؛ حسن الوداری؛ محمدرضا دارایی؛ روح‌الله رازینی

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، صفحه 93-130

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8514

چکیده
    داشبورد سازمانی، ابزاری است غنی از شاخص‌ها، گزارش‌ها و نمودارها که به‌صورت پویا عمل کرده تا مدیران با استناد به آن بتوانند در هرلحظه عملکرد سازمان را مشاهده نمایند. لیکن جهت بهره‌ور شدن داده‌ها، استفاده از منطق هوش تجاری اجتناب‌ناپذیر است. هوش تجاری سیستمی است که داده‌های مختلف و پراکنده یک سازمان را یکپارچه می‌کند و از طریق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدلی برای دولت هوشمند: تبیین ابعاد دولت هوشمند با استفاده از روش فراترکیب

محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقوی فرد؛ علی معینی؛ محمدرضا زین‌الدینی

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، صفحه 131-168

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8515

چکیده
    نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمان‌ها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفته‌اند. با این‌ وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آن‌که دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژه‌های خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولت‌ها را به مدل‌سازی ...  بیشتر

جایگاه کتاب و کتابخوانی در سایت تبیان با رویکرد متن‌کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی

سلما کشاورزیان؛ حوریه براردخت

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1396، صفحه 169-188

https://doi.org/10.22054/ims.2018.8516

چکیده
    در این پژوهش با تمرکز بر روی مقوله مطالعه، سایت موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان با استفاده از خوشه‌بندی موضوعی مورد متن‌کاوی دقیق قرار گرفته است. با استفاده از روش خوشه‌بندی موضوعی و متن‌کاوی، ضمن مشخص نمودن خوشه‌های موضوعی برجسته و کم‌اهمیت به بررسی اهمیت این موضوع در میان کاربران شبکه تبیان پرداخته شده است. با توجه به ماهیت ...  بیشتر