مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
مدل بهینه‌سازی چندهدفه تخصیص خدمت به مشتریان بانک با به‌کارگیری داده‌کاوی و شبیه‌سازی

محمدعلی خاتمی فیروزآبادی؛ محمد تقی تقوی فرد؛ سید خلیل سجادی؛ جهانیار بامدادصوفی

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، صفحه 5-40

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9740

چکیده
  شناخت الگوهای رفتاری مشتریان، خوشه‌بندی و ارائه خدمت به آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل بانک‌ها محسوب می‌شود. در این تحقیق پنج ویژگی هریک از مشتریان شامل آخرین زمان مراجعه، تعداد تراکنش، مبلغ سپرده‌گذاری، مبلغ وام‌ و مانده معوقات وام‌ها در طول یک سال فعالیت از پایگاه داده بانک استخراج شد و به کمک الگوریتم کا‌میانگین، مشتریان خوشه‌بندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل آمادگی تغییر سازمانی جهت پیاده‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار

حمیدرضا یزدانی؛ نیلوفر جلالی؛ بهرام مؤذنی

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، صفحه 85-118

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9741

چکیده
  اغلب سازمان‌ها در محیطی کار می‌کنند که در آن، کسب‌و‌کار موردنظر در معرض تغییرات اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین سازمان‌ها به‌منظور حفظ مزیت رقابتی مستلزم هستند که فرایندهای کسب‌وکار خود را به‌طور مداوم با تغییرات موردنظر وفق دهند. ماهیت مخاطره انگیز مدیریت فرایند کسب‌وکار یک بررسی دقیق از عوامل کلیدی و شکست را ایجاب می‌کند. ازاین‌رو ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیاده سازی سیستم‌های توصیه گر هتلها با استفاده از اولویت‌های کاربران در توییتر

ونوس محمدی؛ محسن یوسفی نژاد؛ مهدی حسین زاده

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، صفحه 85-118

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9745

چکیده
  استفاده از سیستم‌های توصیه ­گر افزایش فروش در تجارت الکترونیک را اثبات نموده است. هدف سیستم ارائه محصولاتی به کاربر است که متضمن علاقه­مندی و آسایش او از محصولات بوده و همچنین در شرکت‌ها شانس فروش خدمات را ارتقا دهد. یکپارچه­سازی تکنیک‌های مدیریت داده می­تواند مسائل مرتبط با ارائه خدمات منطبق با علایق مشتری را مخاطب قرار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل حیاتی کسب‌وکار الکترونیک بر اساس روش بهترین- بدترین

سید جلال‌الدین حسینی دهشیری؛ مجتبی آقایی؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، صفحه 119-146

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9742

چکیده
  امروزه بهره‌گیری از کسب‌وکار الکترونیک برای پاسخ‌گویی به چالش‌های محیطی اهمیت دارد. برای اجرای کسب‌وکار الکترونیک، عوامل مهمی به نام عوامل حیاتی موفقیت وجود دارد که اجرای آن را آسان نموده و در صورت فقدان مناسب این عوامل، اجرای آن ممکن است با شکست مواجه شود؛ بنابراین با توجه به اهمیت کسب‌وکار الکترونیک و نقش عوامل حیاتی موفقیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مروری سیستماتیک بر رویکردهای سرمایه‌گذاری در امنیت اطلاعات

محمد لگزیان؛ پریسا موسوی

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، صفحه 147-182

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9743

چکیده
  امنیت اطلاعات جنبه بسیار مهم سیستم‌های اطلاعاتی است. در زمینه فنّاورانه امنیت اطلاعات پژوهش‌های بسیاری انجام شده است، اما با گسترش نیازهای امنیتی، توجه به نقش مدیریت در امنیت اطلاعات نیز اهمیت قابل‌توجهی پیدا کرده است. سرمایه‌گذاری در امنیت اطلاعات سازمان‌ها یکی از مباحث مدیریتی این حوزه  است. ازاین‌رو در این پژوهش برای بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل و اولویت‌بندی چالش‌‌های امنیتی وُیپ

سعید بختیاری؛ اسماعیل زارع

دوره 7، شماره 25 ، مهر 1397، صفحه 183-218

https://doi.org/10.22054/ims.2018.9744

چکیده
    معماری شبکه‌‌ آی‌‌پی ازنقطه‌نظر امنیتی شکننده است و وُیپ نیز که از استانداردهای این شبکه‌ استفاده می‌‌کند با حملات متعدد مورد آسیب قرار می‌‌گیرد، حملاتی که کاهش کیفیت و در مواردی قطع خدمات و اتلاف منابع وُیپ را به دنبال دارد. در این راستا تأمین امنیت وُیپ امری ضروری است و به‌طورمعمول اعمال راهکارهای امنیتی در سامانه‌‌ها ...  بیشتر