مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
مقاله پژوهشی
رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات با سهولت کسب و کار در سطح جهان: رهیافت تحلیل خوشه‌ای

محمدتقی تقوی فرد؛ عاطفه مهرپرورحسینی؛ شیما صالحی مقدم

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 5-22

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.35409.1436

چکیده
  فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسب‌وکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از داده‌های جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخص‌های توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و سطح‌بندی عوامل موثر بر بلوغ فناوری اطلاعات سازمان با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری و MICMAC فازی

 نازیلا صدیقی؛ محمدرضا ثنایی

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 23-60

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.39944.1478

چکیده
  با توجه به ​نقش بلوغ  فناوری اطلاعات در افزایش رقابت​پذیری  سازمان، هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیندهای فناوری اطلاعات سازمان بر مبنای چارچوب‌های کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات و اهداف کنترلی برای اطلاعات و فناوری مرتبط و نیز تعیین روابط ​علی ​و سطح‌بندی این عوامل با رویکرد تلفیقی مدل​سازی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل ریاضی انتخاب راهکارهای امنیتی در فرآیندهای کسب و کار

سید احسان ملیحی؛ سمانه صدیقی

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 61-94

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.43633.1531

چکیده
  فرآیندهای کسب­و­کار نقشی کلیدی در کسب مزیت رقابتی سازمان­ها دارند. اجرای بدون توقف عملیات روزمره فرآیندها که ناشی از افزایش امنیت فرایندهای کسب‌وکار است، به‌عنوان یکی از شاخص­های مهم کیفیت فرآیندهای کسب­وکار در نظر گرفته می­شود. هرچند افزایش سطح امنیت در سازمان‌ها، هزینه‌های ناشی از نقص امنیت را کاهش می­دهد اما در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی بومی پیاده سازی اینترنت اشیا در شرکت های آزادراهی

سید محمد میرمحمدی؛ اکبر بهادر

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 95-118

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.43568.1534

چکیده
  اینترنت اشیا به یک شبکه گسترده از اشیا اشاره دارد که در آن تمام اشیا از طریق تجهیزات هوشمند سازی مختلف با یکدیگر در ارتباط هستند. هدف از ایجاد شبکه‌ای از اشیا هوشمند، به وجود آوردن یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه و انعطاف‌پذیر است که به‌وسیله آن خدماتی نظیر شناسایی، کنترل، ردیابی و دریافت اطلاعات آنلاین از اشیا در دسترسی قرار خواهد گرفت. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر عملکرد بازاریابان فعال در رسانه‌های اجتماعی؛ با نقش متغیر تعدیل کننده ویژگیهای سازمانی

سعید آیباغی اصفهانی؛ امیر غفوریان شاگردی؛ تقی وحیدی؛ بهناز دانشمند

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 119-152

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.43899.1537

چکیده
  رسانه‌های اجتماعی از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که امروزه در بسیاری از کشورها از جمله در ایران مورد استفاده قرار گرفته و کاربران زیادی از این بستر برای انجام فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی بهره می‌گیرند. با توجه به اهمیت رسانه‌های اجتماعی در بازاریابی، این پژوهش به بررسی تأثیر استراتژی‌های رقابتی بر عملکرد بازاریابان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تقویت رفتار فرا نقش مشتریان در محیط کسب و کار دیجیتال از طریق شخصیت و تجربه برند

مرتضی ملکی مین باش رزگاه؛ داود فیض؛ هادی مرادی

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 153-184

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.44627.1558

چکیده
  گسترش کسب­وکارهای دیجیتال همراه با فرصت‌ها و چالش‌هایی است. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، اطلاعات منفی در خصوص برندها است. وظیفه مدیران بازاریابی، تقویت انعطاف­پذیری مشتریان در قبال این اطلاعات منفی است. از سوی دیگر در دو دهه اخیر، بیشتر پژوهش‌ها در حوزه شخصیت و تجربه برند بر تعریف و ویژگی آن‌ها متمرکز بوده که پژوهش حاضر با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل عوامل موثر بر تمایل بانوان به خرید پوشاک از فروشگاه های آنلاین

قاسم بخشنده؛ سمیرا قشقایی

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 185-204

https://doi.org/10.22054/IMS.2019.45327.1568

چکیده
  با رشد تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای آنلاین متعدد، توجه به رفتار بانوان که بخش مهم و چشمگیری از مصرف‌کنندگان این حوزه به شمار می‌روند بیشتر اهمیت یافته است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر تمایل بانوان به خرید آنلاین پوشاک است. در این راستا داده‌هایی با استفاده از پرسشنامه از 400 نفر از بانوان استان خوزستان به شیوه در دسترس جمع‌آوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
پیش‌آمدها و پیامدهای کیفیت رابطه آنلاین در خریدهای اینترنتی

محمدرضا کوششی؛ صمد عالی؛ علیرضا بافنده زنده؛ سلیمان ایران زاده

دوره 8، شماره 31 ، فروردین 1399، صفحه 205-238

https://doi.org/10.22054/IMS.2020.46394.1587

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای پیش‌بینی پیشامدها و پیامدهای کیفیت رابطه در خریدهای آنلاین مشتریان در خصوص خرید کالاهای فیزیکی است. بدین منظور مشتریانی که در شهر تبریز به‌صورت آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کرده­اند به‌عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 462 مشـتری بـا تکمیـل پرسشـنامه، در تحقیق مشارکت کردند. برای ...  بیشتر