رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
سیده مریم میرشریف؛ اکبر عالم تبریز؛ علیرضا موتمنی
چکیده
پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سالهای اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکلگیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمیهوشکسبوکار و تحلیل رسانهاجتماعی شده که برخی محققان آن را هوشکسبوکار اجتماعی یا بهعبارتی هوشکسبوکار مبتنی بر تحلیل رسانهاجتماعی نامیدهاند. گسترش مطالعات و زمینههای مطالعاتی، ...
بیشتر
پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سالهای اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکلگیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمیهوشکسبوکار و تحلیل رسانهاجتماعی شده که برخی محققان آن را هوشکسبوکار اجتماعی یا بهعبارتی هوشکسبوکار مبتنی بر تحلیل رسانهاجتماعی نامیدهاند. گسترش مطالعات و زمینههای مطالعاتی، فرصت مناسبی را برای بررسی، ادغام و خلاصهسازی مطالعات قبلی فراهم نموده است. این پژوهش باهدف شناسایی توانمندیهای حاصل از همگرایی هوشکسبوکار و رسانهاجتماعی و شناخت نقشه دانشی آن، از روش مطالعه کتابشناختی مطالعات استخراج شده تا سال 2022 و تحلیل روند موضوعات، گراف تاریخی استنادات و شبکه هم رخدادی کلمات استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشانگر تغییر ماهیت مطالعات هوشکسبوکار به سمت تحلیل کلانداده رسانهاجتماعی و تلفیق توانمندیهای تحلیل، راهبردی و مدیریتی در هوشکسبوکار با توان بازاریابی، ارتباطات و شبکهسازی در رسانهاجتماعی است. پنج دسته توانمندی بازاریابی اجتماعی، تحلیل داده، دانشی، ارتباطات و توانمندی تحولآفرین برای هوشکسبوکار اجتماعی شناسایی شده است. باتوجهبه نقش هوشکسبوکار اجتماعی در توانمندسازی سازمانها در عصر دیجیتال، بهویژه در کسبوکارهای مرتبط با اهداف بازاریابی و نوآوری، به کسبوکارها توصیه میشود تا خود را با این تکنولوژی و توانمندیهای حاصل از آن مجهز سازند.
اکبر عالم تبریز؛ مهرانگیز عباسی
چکیده
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد ...
بیشتر
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد سازمان است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیتجذب دانش ویادگیری سازمانی می پردازد. از لحاظ تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای فعال در صنایع آب و فاضلاب، ساختمان، نانو و مخابرات است. که در مجموع 203 شرکت به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و اطلاعات آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیلعاملیتاییدی و مدلیابیمعادلاتساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. بررسی نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که قابلیتهای فناوری اطلاعات از طریق یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر قابلیت های فناوری اطلاعات از طریق ظرفیت جذب دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر ندارد.