رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
مجتبی احمدی؛ علیرضا پورابراهیمی؛ لادن ریاضی؛ سیدعبداله امین موسوی
چکیده
در این مقاله، چالشهای اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات در شبکه بانکی ایران از طریق انجام یک مطالعه موردی در چهار بانک بزرگ ایرانی شناسایی شدهاست. دادهها از طریق انجام 20 مصاحبه با خبرگان هر دو حوزه مدیریت فناوریاطلاعات و حسابرسی فناوری اطلاعات مؤسسات اعتباری مزبور، و بررسی برخی از اسناد داخلی آنها جمعآوری شدهاست. در این ...
بیشتر
در این مقاله، چالشهای اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات در شبکه بانکی ایران از طریق انجام یک مطالعه موردی در چهار بانک بزرگ ایرانی شناسایی شدهاست. دادهها از طریق انجام 20 مصاحبه با خبرگان هر دو حوزه مدیریت فناوریاطلاعات و حسابرسی فناوری اطلاعات مؤسسات اعتباری مزبور، و بررسی برخی از اسناد داخلی آنها جمعآوری شدهاست. در این پژوهش 20 مورد از چالشها و مشکلات اصلی اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که "عدم استقلال و وجود منافع مالی مشترک"، "ناتوانی برقراری ارتباط میان واحد حسابرسی فناوری اطلاعات و واحد فناوری اطلاعات"، "سازمان و ساختار اداری نامناسب نهاد تحت حسابرسی"، "فقدان دانش تخصصی فناوری اطلاعات و قابلیتهای ضروری حسابرسی فناوری اطلاعات"، "تجربیات ناکافی و سوابق نامناسب حسابرسان فناوری اطلاعات"، "فقدان دورههای آموزشی معتبر و عدم برخورداری حسابرسان از گواهینامهها و مدارک معتبر بینالمللی حسابرسی فناوری اطلاعات" و "اعتماد به نفس ناکافی حسابرسان"، از اصلیترین چالشهای اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات بهشمار میرود. شناخت این چالشها ضمن فراهمآوردن زمینه مطالعات آتی در خصوص تدوین چارچوبها و مدلهای پیادهسازی حسابرسی فناوری اطلاعات در بانکها برای پژوهشگران، به مؤسسات اعتباری کمک میکند تا با شناسایی این چالشها، اقدامات موثری جهت اجرای فرآیند حسابرسی فناوری اطلاعات انجام دهند.
مجتبی احمدی
چکیده
در این مقاله، ابعاد اجتماعی موانع دستیابی به همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار از طریق انجام یک مطالعهای موردی، در پستبانک ایران شناسایی شده است. دادهها از طریق انجام 10 مصاحبه با خبرگان مربوط به هر دو حوزه فناوری اطلاعات و کسبوکار بانک و نیز بررسی برخی از اسناد داخلی بانک جمعآوری شده است. در این پژوهش، 20 مورد از موانع و مشکلات ...
بیشتر
در این مقاله، ابعاد اجتماعی موانع دستیابی به همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار از طریق انجام یک مطالعهای موردی، در پستبانک ایران شناسایی شده است. دادهها از طریق انجام 10 مصاحبه با خبرگان مربوط به هر دو حوزه فناوری اطلاعات و کسبوکار بانک و نیز بررسی برخی از اسناد داخلی بانک جمعآوری شده است. در این پژوهش، 20 مورد از موانع و مشکلات اصلی دستیابی به همسویی شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که "عدم وجود برنامهریزی استراتژیک مشترک"،"شناخت نامناسب واحدهای سازمانی از محیط یکدیگر"،"ساختار نامناسب اداری بانک"،"عدم وجود یک اداره سازمان و روشهای قوی"،"عدم تعریف دقیق وظایف و نقشها در پروژهها"و"همکاری محدود و عدم وجود حمایت متقابل در دستیابی به همسویی میان فناوری اطلاعات و کسبوکار"، از جمله اصلیترین موانع دستیابی به همسویی به شمار میرود. شناخت این موانع، ضمن فراهم آوردن زمینه مطالعات آتی در خصوص تدوین چارچوبهای دستیابی به همسویی با در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی آن برای پژوهشگران، به سازمانها کمک میکند تا با شناسایی این موانع، اقدامات مؤثری جهت به منظور ایجاد همسویی میان فناوری اطلاعات و کسبوکار انجام دهند.