رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
عطیه مقدم منفرد؛ عباس طلوعی اشلقی؛ رضا احتشام راثی
چکیده
با توجه به اینکه مخاطبان، محور اصلی ژورنالیسم واقعیت مجازی به شمار میآیند؛ بنابراین، هرگونه مطالعه در این حوزه بدون درک و شناخت این افراد، امری ناقص و بیهوده خواهد بود. بنابراین، به طور کلی سعی بر ان است که بر نقش فعالانه مخاطبان در چگونگی شکلگیری و روند رو به رشد این صنعت تمرکز شود. کیفیت تجربه فرد از روایت خبری ارائه شده توسط ژورنالیسم ...
بیشتر
با توجه به اینکه مخاطبان، محور اصلی ژورنالیسم واقعیت مجازی به شمار میآیند؛ بنابراین، هرگونه مطالعه در این حوزه بدون درک و شناخت این افراد، امری ناقص و بیهوده خواهد بود. بنابراین، به طور کلی سعی بر ان است که بر نقش فعالانه مخاطبان در چگونگی شکلگیری و روند رو به رشد این صنعت تمرکز شود. کیفیت تجربه فرد از روایت خبری ارائه شده توسط ژورنالیسم واقعیت مجازی علاوه بر فاکتورهای تکنولوژیکی که پیش نیاز ساخت یک قطعه به شمار میآیند، وابسته به پارامترهای بسیاری است که مهمترین آنها مرتبط با علوم شناختی و رفتاری مخاطبان است. در این راستا، این مقاله نیز با تکیه بر مطالعات مربوط به کاربران و همچنین مصاحبه عمیق با افراد خبره حوزه ژورنالیسم و علوم شناختی، با استفاده از روش دادهبنیاد به شناسایی مقولههای تاثیرگذار بر عمق غوطهوری تجربه شده توسط افراد پرداخته و در نهایت مدلی مفهومی ارائه کرده است. در این مدل، «درگیری کاربر با محیط» به عنوان مقوله محوری شناسایی شد. این مقوله متاثر از عوامل زمینهای چون «ویژگیهای دموگرافیک کاربران» و «نوع خبر»، و همچنین عوامل مداخلهگر «تروما» و «عوامل بازدارنده استفاده از فناوری واقعیت مجازی» است. از سوی دیگر سه مقوله «شناخت»، «روایتگری» و «چگونگی ساخت قطعه» شرایط علی را فراهم کردند که زمینهساز غوطهور شدن مخاطب در روایت خبری است. در نهایت، «تمرکز بر فاکتورهای شناختی مخاطب» در ساخت قطعهها و به طور کلی اولویت قرار دادن کاربران راهبرد پیشنهادی بوده که دو پیامد «افزایش غوطهوری» و «تغییر هنجارها و رفتارها» را به همراه داشت.
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب وکار هوشمند
جواد کشوری کامران؛ محمد علی کرامتی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ سیدعبدالله امین موسوی
چکیده
هدف این مطالعه، ارایه مدل مفهومی عاملبنیان در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از طریق پژوهش-های کیفی میباشد. برای تدوین مدل مفهومی عاملبنیان از مدل دادهبنیاد استفاده شد. از طریق رویکرد ترتیبی و سیستماتیک، مدل دادهبنیاد ایجاد و سپس به کمک آن، نمودار حالت بدست آمد. با استفاده از نمودار حالت، نمونهگیریهای اولیه، مرور سیستماتیک ...
بیشتر
هدف این مطالعه، ارایه مدل مفهومی عاملبنیان در سیستم اعتباربخشی بیمارستانی ایران از طریق پژوهش-های کیفی میباشد. برای تدوین مدل مفهومی عاملبنیان از مدل دادهبنیاد استفاده شد. از طریق رویکرد ترتیبی و سیستماتیک، مدل دادهبنیاد ایجاد و سپس به کمک آن، نمودار حالت بدست آمد. با استفاده از نمودار حالت، نمونهگیریهای اولیه، مرور سیستماتیک منابع و مصاحبهها، 9 عامل مفهومی «سازمانهای حاکمیتی، مدیریت و رهبری، پرسنل بالینی، پرسنل پشتیبان، زیرساختهای بیمارستان، ارزیابان، استانداردها، روش ارزیابی و گیرنده خدمت» شناسایی شدند. سپس مدل مفهومی عاملبنیان، محیط، قوانین رفتاری عاملها و تعاملات ورودی و خروجی آنها، ارایه گردید. جهت اعتبارسنجی مدل مفهومی عاملبنیان، عاملها و تعاملهای آنها، از روش دلفیفازی با اعداد فازی مثلثی استفاده شد. مدل مفهومی عاملبنیان حاصل این پژوهش، میتواند زیربنای مطالعاتی مناسبی را برای روندهای شبیهسازی محیط و ایجاد سیستم هوشمند و چندعاملی اعتباربخشی بیمارستانی در جهت ارایه رهنمودهای بهرهورانه به کارگزاران مربوطه ایجاد نماید. مربوطه ایجاد نماید.
رامین کنگرلو حقیقی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
هدف از این پژوهش، ارائه مدل مفهومی سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء، برای بهبود نظام توزیع دارو، با استفاده از رویکرد مدلسازی عاملبنیان میباشد. ابتدا با مرور ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان صنعت، مفاهیم اولیه استخراج و با استفاده از روش داده بنیاد، مدلمفهومی تدوین شده و درنهایت با استفاده از مدل ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارائه مدل مفهومی سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء، برای بهبود نظام توزیع دارو، با استفاده از رویکرد مدلسازی عاملبنیان میباشد. ابتدا با مرور ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان صنعت، مفاهیم اولیه استخراج و با استفاده از روش داده بنیاد، مدلمفهومی تدوین شده و درنهایت با استفاده از مدل بدست آمده و انجام مراحل مدلسازی عاملبنیان، مدل مفهومی عاملبنیان استخراج شده است. بر اساس یافتهها، کیفیت دادهها، زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، سنجش و ارزشیابی خودکار و اقدام و ارزیابی خودکار، از عوامل موثر بر سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء میباشند. همچنین عاملهای سازمان، مشتریان، تامینکنندهها، نهادهای قانونگذار و ناظر، و زیر ساخت فناوری اطلاعات، با یکدیگر و با محیط در تعامل هستند. بر اساس نتایج، سیستم پایش برخط مبتنی بر اینترنت اشیاء، روش موثری برای دستیابی به بهبود فرآیندها است؛ و تصمیمگیران میتوانند با این رویکرد، تصمیمهای هوشمندانهتری را اتخاذ نمایند.