حسن بودلائی؛ اکبر بهمنی؛ یوسف محمدی مقدم
چکیده
شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور(NTBF)، سهم بسزایی بر رشد اقتصاد و علیالخصوص ارتقای نوآوری و اشتغالزایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها با سیاستهای تشویقی، در پی تأسیس و توسعه چنین مؤسساتی هستند. با وجود اهمیت اقتصادی این شرکتها، تعریف واحدی از آنها ارائه نشده و تعاریف متعددی برای این نوع شرکتها متناسب با هدف ...
بیشتر
شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور(NTBF)، سهم بسزایی بر رشد اقتصاد و علیالخصوص ارتقای نوآوری و اشتغالزایی دارند. به همین دلیل، بسیاری از کشورها با سیاستهای تشویقی، در پی تأسیس و توسعه چنین مؤسساتی هستند. با وجود اهمیت اقتصادی این شرکتها، تعریف واحدی از آنها ارائه نشده و تعاریف متعددی برای این نوع شرکتها متناسب با هدف هر مطالعه ارائه شده است. ازآنجاییکه در باب ماهیت، نیاز به تولید یک چارچوب منسجم از ویژگیهای این نوع از شرکتها، حائز اهمیت است؛ بنابراین، هدف از تحقیق حاضر، شناسایی ویژگیهای شرکتهای تازه تأسیس فناوری محور است. برای این منظور، آثار پژوهشی که طی سالهای 1990 تا 2011 به ماهیت این مفهوم پرداختهاند، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله اول، تعاریف موجود از این شرکتها گردآوری شد. در ادامه، ویژگیهای مؤثر بر تولید ماهیت روشن از این شرکتها شناسایی شد. نتایج حاصل از این پژوهش، به شناسایی، تائید و اولویتبندی پنج ویژگی منجر شد که به ترتیب شامل؛ جدید بودن، فناوری پیشرفته داشتن، استقلال، کوچکی از نظر تعداد کارکنان و حجم فروش و تأمین سرمایه توسط مؤسسین است که با توجه به بیشترین فراوانی ویژگیهای مورد نظر در مقالات مورد بررسی، اولویتبندی شدند. نتیجه نهایی این تحقیق، هدایت و نظمبخشی به تحقیقات آینده از طریق دستیابی به انسجام نظری در تعریف این مفهوم است.