سهیلا جعفرنژاد؛ محمدرضا تقوا
چکیده
محیط رقابتی کسبوکار و وابستگی به خدمات، باعث شده است که سازمانها بر پایه میزان توانایی در ارائه مستمر خدمات، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت قابلیتهای سازمان در تداوم ارائه سطحی توافقی و از پیش تعیینشده از خدمات فناوری اطلاعات، بهمنظور پشتیبانی از نیازمندیهای کسبوکار در شرایط بروز ...
بیشتر
محیط رقابتی کسبوکار و وابستگی به خدمات، باعث شده است که سازمانها بر پایه میزان توانایی در ارائه مستمر خدمات، مورد ارزیابی قرار گیرند. مدیریت تداوم خدمات فناوری اطلاعات، به مدیریت قابلیتهای سازمان در تداوم ارائه سطحی توافقی و از پیش تعیینشده از خدمات فناوری اطلاعات، بهمنظور پشتیبانی از نیازمندیهای کسبوکار در شرایط بروز حوادث میپردازد. مدیریت امنیت اطلاعات، با حداقل کردن آسیبهای کسبوکار و کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات، ساختاری مناسب برای سازمانهایی است که با هدف پشتیبانی از فرایندهای کسبوکار، خدمات فناوری اطلاعات را به مشتریانش تحویل میدهند. این تحقیق، با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار در تداوم خدمات فناوری اطلاعات انجام شده است. پس از مطالعه ادبیات موضوع، مجموعه سؤالاتی در قالب پرسشنامه و با استفاده از طیف لیکرت پنج بخشی تهیه شد و در اختیار خبرگان قرار گرفت. پس از تأیید سؤالات توسط خبرگان این حوزه، پرسشنامه اصلاح شده برای 60 نفر از کارشناسان سازمانها و شرکتهای مورد مطالعه ارسال شد. پس از تجزیهوتحلیل نتایج، شاخصهای شناساییشده تائید و فرضیه اصلی تحقیق که تأثیرگذاری پیادهسازی کتابخانه زیرساخت خدمات فناوری اطلاعات و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در تداوم خدمات فناوری اطلاعات است تائید شد.