فرج الله رحیمی؛ محمدحسن بقالینژاد شوشتری؛ مهدی نداف
چکیده
سازمانها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از دادهها مواجهاند. هوشمندی کسبوکار بهخوبی سازمانها را در این امر یاری میکند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسبوکار در شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر میپردازد. به همین منظور ...
بیشتر
سازمانها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از دادهها مواجهاند. هوشمندی کسبوکار بهخوبی سازمانها را در این امر یاری میکند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد به طراحی مدل هوشمندی کسبوکار در شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر میپردازد. به همین منظور با 13 تن از مدیران و خبرگان مهندسی/فناوری پتروشیمی بهعنوان نمونه و به روش نیمه ساختاریافته مصاحبه انجام شد و متون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. مدل پس از طراحی به روش دلفی مورد ارزیابی مشارکتکنندگان و تأیید آنان قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق مدلی را ارائه میدهد که به انگیزههای روی آوردن به هوشمندی کسبوکار و عوامل مؤثر بر آن میپردازد و به شرکتهای پتروشیمی منطقه در پیادهسازی موفق هوشمندی کسبوکار، تصمیمگیری بهینه در تمامی سطوح و دستیابی به سازمانی هوشمند کمک میکند.