مسعود تقیآبادی؛ معصومه تقیآبادی؛ حمید تقیآبادی
چکیده
شبکههای اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کردهاند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازمآرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) بهعنوان ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی، مشارکت مشتری آنلاین صنعت بازاریابی را تسهیل کردهاند. این پژوهش درصدد بررسی مشارکت مشتری در صفحات برندهای لوازمآرایشی ایرانی اینستاگرام است. این تحقیق با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی صورت گرفته است. جمعیت آماری پژوهش تمام برندهای آرایشی موجود بود که پنج برند مطرح (مای، کالیستا، اینلی، سینره و آموتیا) بهعنوان نمونه برگزیده شد و با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند از هر صفحه برند 60 پست مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بین نوع محتوای پستها (انگیزشی، تبلیغاتی، اطلاعاتی و سرگرمی) و مشارکت مشتری (لایکها و نظرات) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین محتوا و تعامل و لحن منفی با مشارکت بیشتر رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین وضوح پستها و لحن مثبت نیز فرضیه تا حدی تأیید شد و حاکی از تأثیرگذاری جزئی آن بر مشارکت مشتری است. تحلیل رگرسیون چندگانه برای تعداد لایک و نظرات در پستها نشان میدهد که واریانس کل مدل و ضریب تعیین، برای این دو به ترتیب 668/0% با مقدار 372/15 F= و 001/0 p< و 410/0% با مقدار 590/7F= 001/0 p< است و نشان از معنیدار بودن آن دارد. ضریب تعیین تعدیلشده نشان میدهد که 5/66 درصد تغییرات متغیر وابسته (لایکها) و 6/40 تغییرات نظرات حاصل تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق است.
محمدتقی تقوی فرد؛ رویا حجازی نیا
چکیده
رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات ...
بیشتر
رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات غیرحضوری بر اهمیت استفاده از رسانه اجتماعی در بخش دولتی افزوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل بلوغ خدمات دولتی در بستر رسانههای اجتماعی(دولت الکترونیک2.0) در کشورهای درحال توسعه انجام شده است. برایناساس با استفاده از روش تحقیق آمیخته سعی شد تا ابعاد مختلف مدل مذکورشناسایی شود. در فاز کیفی پژوهش، از بررسی کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش تحلیل تماتیک استفاده شد. در فاز کمی نیز از پرسشنامه محققساخته ، آزمون تی تک نمونه ای و کای- دو، بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد مدل بلوغ دولت الکترونیک 2.0 شامل فازهای ابتدایی(فعالیت شفاف سازی اطلاعات)، مدیریت شده(فعالیت خلق و مدیریت دانش)،تعریف شده(مشارکت و همکاری)، به صورت کمی مدیریت شده(عملیات واقعی خدمات رسانی و انجام تراکنش)و بهینه شده(هوشمندسازی ارائه ی خدمات) است.
معین عبدالمحمد سقا؛ مرتضی هندیجانی فرد؛ علیرضا کوشکی جهرمی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تحلیل محتوای نمایههای متعلق به بانکها در شبکههای اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش ۵۴ صفحه اجتماعی متعلق به 14 بانک خارجی و ایرانی در 4 شبکه اجتماعی مشهور به روش تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این بانکها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اغلب بانکها در صفحه اجتماعی ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف مطالعه تحلیل محتوای نمایههای متعلق به بانکها در شبکههای اجتماعی انجام شده است. در این پژوهش ۵۴ صفحه اجتماعی متعلق به 14 بانک خارجی و ایرانی در 4 شبکه اجتماعی مشهور به روش تحلیل محتوا، مورد مطالعه قرار گرفتهاند. این بانکها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اغلب بانکها در صفحه اجتماعی خویش برای نمایش اطلاعات بانک از مأموریت/ اهداف خود، برای ارائه اطلاعات محصول از محصول افزوده، برای نشان دادن هویت سازمانی از تصویر شرکت، برای معرفی رویدادهای بانک از همایش و کنفرانس، برای نمایش ویدئو بانک از سبک موسیقی، برای نمایش عکسهای بانک از سبک شیوه زندگی، برای پشتیبانی مشتری از پشتیبانی اطلاعاتی، برای شعار تبلیغاتی از سبک صمیمی/ محاورهای/ موزون/ شاعرانه، برای نمایش آلبومهای بانک از آلبوم مربوط به کمپینهای آنها، برای ارائه موضوعات مربوط به مسئولیت اجتماعی بانک از پستهای مرتبط با ورزش و محیط زیست، برای ارسال پیامهای بازاریابی بانک از خدمات، برای انتشار اطلاعات بانک از اطلاعیههای خبری، برای اجتماعسازی بانک از مسئولیت اجتماعی و اطلاعات و مشاوره عمومی و نیز برای درگیری تعاملی مشتری از مشارکت عمومی استفاده میکنند.
شعبان الهی؛ اعظم سورانی؛ علی رجب زاده
چکیده
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی ...
بیشتر
در سازمانهای امروزی، مدیریت دانش موجب تغییرات قابلتوجهی در سطوح مختلف سازمانی میگردد. مؤلفههای انسانی اشتراکگذاری دانش و انگیزه کارکنان بهعنوان اجزای پیادهسازی موفق مدیریت دانش حائز اهمیت میباشند. هدف این مقاله وضعیت یابی مؤلفههای انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش و ارائه چارچوبی در صنایع برودتی است. در این پژوهش پس از مطالعه مبانی نظری 9 شاخص تأثیرگذار بر انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش شامل تعاملات اجتماعی، فرهنگ، هنجارهای ذهنی، کاربرد فناوری رسانه اجتماعی، دانش کارآمد، لذت کمک به دیگران، اعتماد، بازخورد مناسب و درک سودمندی رسانههای اجتماعی شناسایی و آزمون شد. سپس چارچوب وضعیت یابی انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش ارائه گردید. بر اساس این چارچوب، وضعیت انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش قبل و بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در دو شرکت برودتی بر اساس این شاخصها بررسی شد. نتایج نشان داد که انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بعد از پیادهسازی مدیریت دانش در مقایسه با قبل از آن تفاوت معناداری دارد و بهبود یافته است.
با کمک این چارچوب، شرکتهای صنایع برودتی میتوانند تأثیرات پیادهسازی مدیریت دانش را بر دو مؤلفه انگیزه کارکنان و اشتراکگذاری دانش بررسی نمایند.