کبری خرم؛ اسماعیل اسدی؛ سحر درنیانی
چکیده
توسعه دولت الکترونیک از اولویت های سال های اخیر مدیران سازمان امورمالیاتی است که علیرغم رشد سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و ضرورت توسعه دولت الکترونیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات دولت الکترونیک به شناسایی ابعاد مؤثر درتوسعه دولت الکترونیک پرداخته نشده و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف پژوهش حاضر ...
بیشتر
توسعه دولت الکترونیک از اولویت های سال های اخیر مدیران سازمان امورمالیاتی است که علیرغم رشد سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و ضرورت توسعه دولت الکترونیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات دولت الکترونیک به شناسایی ابعاد مؤثر درتوسعه دولت الکترونیک پرداخته نشده و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک در سازمان امورمالیاتی شهر تهران بوده است. این پژوهش از نظرهدف کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از روش های کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 15نفر از خبرگان و متخصصان و دربخش کمی 1097 نفراز کارکنان سازمان امورمالیاتی شهر تهران بودکه با استفاده از فرمول کوکران 285 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دربخش کیفی روش نمونه گیری هدف مند ودر بخش کمی، روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. جهت گردآوری داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی و نظر نخبگان و در بخش کمی، از پرسشنامه استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها و تایید سازه الگو آزمون های خی دو تک نمونه و رتبه بندی فریدمن مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد موثر در توسعه دولت الکترونیک به ترتیب اهمیت عبارتند از: فناورانه، سیاسی- قانونی، فرهنگی- اجتماعی، سرمایه انسانی، سازمانی- مدیریتی و اقتصادی- مالی.
رضا یوسفی زنوز؛ سید سجاد نجفی اصفهانی؛ ابراهیم کولیوند
چکیده
بسترسازی و توسعه دولت الکترونیک درعینحال که میتواند موجب بهبود امنیت کشور و مبارزه با فساد باشد، از سوی دیگر میتواند خود بستری برای جرائم و فسادهای جدید و حتی تسهیلکننده فسادهای قبل باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات امنیتی درگاه تبادل اطلاعات دولت (GSB) بهعنوان یکی از الگوهای دولت الکترونیک انجام شد. در این ...
بیشتر
بسترسازی و توسعه دولت الکترونیک درعینحال که میتواند موجب بهبود امنیت کشور و مبارزه با فساد باشد، از سوی دیگر میتواند خود بستری برای جرائم و فسادهای جدید و حتی تسهیلکننده فسادهای قبل باشد. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات امنیتی درگاه تبادل اطلاعات دولت (GSB) بهعنوان یکی از الگوهای دولت الکترونیک انجام شد. در این راستا پس از بررسی کتابخانهای، مصاحبههای اختصاصی با دستگاههای ذیربط انجام شد و سپس با تحلیل محتوای مصاحبهها و دیگر منابع موجود، نیازمندیهای امنیتی بازیگران امنیت فناوری اطلاعات کشور راجع به این درگاه، پالایش شد. در این مرحله و بر اساس پرسشنامه تحقیق، سه دسته نیازمندی راهبردی، فنی و تأثیر روی امنیت ملی، شناسایی شد. نیازمندیهای راهبردی مواردی مثل تشکیل کمیته امنیت GSB، تنظیم لوایح و قوانین مورد نیاز و نظارت بر اجرای صحیح الزامات امنیتی شناسایی هستند. در مرحله بعد، بهوسیله مدل کانو و ابزار QFD نیازمندیها تحلیل و اولویتبندی شده ن و همچنین ارتباط بین نیازمندیها و الزامات امنیتی مشخص شد. نتایج این پژوهش نشان داد که روش GSB در مقایسه با روشهای P2P و روش تبادل اطلاعات کاغذی، در تمامی نیازمندیهای امنیتی بهجز وجود «سند الزامات امنیتی» ارجحیت دارد.
محمدتقی تقوی فرد؛ عاطفه مهرپرورحسینی؛ شیما صالحی مقدم
چکیده
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. ...
بیشتر
فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای پتانسیل توسعه در تمامی ابعاد است؛ بنابراین، بررسی اثر توسعه آن بر بهبود فضای کسبوکار از اهمیت زیادی برخوردار است. در این پژوهش، با استفاده از دادههای جهانی سال 2017، 140 کشور جهان بر اساس شاخصهای توسعه تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک به روش K- میانگین به 4 خوشه با شاخص اعتبار ضریب نیمرخ 705/0 تقسیم شدند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورهایی با شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات بالاتر که اغلب اعضای خوشه یک را تشکیل میدادند، در شاخصهای فضای کسبوکار نیز دارای رتبههای بالاتری هستند. ایران با وجود رتبه 124 کسبوکار که از میانگین خوشه سوم نیز بالاتر است، از نظر شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در خوشه دوم قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که کشور ایران با مطالعه نحوه بهکارگیری زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای پیشرو، استراتژیهایی را بهمنظور افزایش اثربخشی فناوری اطلاعات در بهبود فضای کسبوکار تدوین کند.
محمدرضا تقوا؛ محمدتقی تقوی فرد؛ علی معینی؛ محمدرضا زینالدینی
چکیده
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی ...
بیشتر
نزدیک به دو دهه است که در دنیا ارائه انواع خدمات الکترونیکی از سوی سازمانها آغاز شده است و بسیاری از پژوهشگران از رویکرد هوشمند سازی دولت سخن گفتهاند. با این وجود تعریف دقیقی از دولت هوشمند، اجزاء و ابعاد آنکه دارای اجماع باشد وجود ندارد. از طرفی هزینه بالای اجرای پروژههای خدمات الکترونیکی در سطح کلان، دولتها را به مدلسازی اولیه دولت الکترونیکی و کنترل هزینهها تشویق میکند. ازاینرو در این حوزه بیش از یک دهه است که مدلهای مختلف توسعه، ارائه خدمات، ارزیابی و دیگر ابعاد دولت الکترونیکی مطرح و بحث شده است اما به دلیل نو بودن مباحث دولت هوشمند بهعنوان نسل جدید دولت الکترونیک هنوز چارچوب و مدل مشخصی ارائه نشده است. هدف از این پژوهش احصاء و شناسایی اجزاء و ابعاد دولت هوشمند و طبقهبندی آنهاست؛ بنابراین تلاش شده است تا با روش فراترکیب به مطالعه نظاممند مستندات علمی مرتبط با بحث پرداخته و مدلی برای دولت هوشمند ارائه شود. در پایان با استفاده از روش آنتروپی شانون شاخصهای هر بعد با توجه به مطالعات پیشین رتبهبندی میشود. نتیجه پژوهش نشان میدهد که دولت هوشمند دارای شش بعد است: 1ـ مدیریت و رهبری هوشمند، 2ـ زیرساخت و فناوری هوشمند، 3ـ تعامل هوشمند، 4ـ خدمات هوشمند، 5ـ محیط هوشمند و 6ـ امنیت هوشمند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مدل ارائهشده در مقایسه با پژوهشهای دیگر کاملتر و دارای دستهبندی مشخص است. این پژوهش اولین پژوهش به منظور رتبهبندی شاخصها و ابعاد دولت هوشمند است.
وجه اله قربانی زاده؛ حبیب رود ساز؛ جعفر عباس پور
دوره 2، شماره 8 ، شهریور 1393، ، صفحه 1-32
چکیده
در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات ...
بیشتر
در دهههای اخیر، هر روز با پیشرفتها و دستاوردهای جدیدی در کاربردهای فناوری اطلاعات در حوزههای مختلف زندگی روبهرو هستیم. با فشار ناشی از محیط پویا و پرتلاطم کسبوکار فعلی، سازمانها باید شیوههای سنتی خود را تغییر دهند. ازاینرو، استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای کشور بهمنظور استفاده از پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات و فرصتهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با رشد پژوهشهای مختلف در زمینه دولت الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجامشده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزه استقرار دولت الکترونیک در سازمانهای ایرانی و با استفاده از روش فراتحلیل و نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تعداد 12 پایاننامه و 8 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. در مجموع تعداد 20 مطالعه بر اساس معیارهای درونسنجی انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفته است. نتیجه فراتحلیل در زمینه موانع استقرار دولت الکترونیک 17 متغیّر نشان میدهد که بررسی پژوهشهای صورت گرفته در زمینه موانع استقرا دولت الکترونیک نشان میدهد که موانع سازمانی با اندازه اثر 943/0، موانع راهبردی با اندازه اثر 886/0 و موانع قانونی با اندازه اثر 735/0 و موانع ماهیتی با اندازه اثر 703/0 و موانع مدیریتی با اندازه اثر 702/0 دارای بیشترین اثر بازدارندگی در استقرار دولت الکترونیک بوده است.