ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
رشد روزافزون شبکههای اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانههای نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ بهگونهای که برای مخاطبان این شبکهها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده و همین ...
بیشتر
رشد روزافزون شبکههای اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانههای نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ بهگونهای که برای مخاطبان این شبکهها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده و همین مساله باعث ایجاد بیاعتمادی به تبلیغات در شبکههای اجتماعی و کاهش فروش میشود. به همین علت و در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی در زمینه فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی و با بهرهگیری از رویکرد دادهبنیاد انجام شده است. بدین منظور از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد که در میان 15 نفر از افرادی که تجربه فریب در خرید از شبکههای اجتماعی را داشتهاند، انجام پذیرفت. دادهها نیز با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و نظری و نرم افزار MAXQDA2020 تحلیل شد و در نهایت، الگوی مفهومی با 8 مقوله اصلی، 15 مقوله فرعی و 69 مفهوم طراحی و مشخص شد که سودمندی ادراکشده شبکه اجتماعی و ویژگیهای تبلیغات این شبکهها بهعنوان علل، و ویژگی رسانه بهعنوان عامل همبسته با این علل در شکلگیری فریب ادراک شده اثرگذارند. در این میان، دانش مصرفکننده و اعتماد ادراکشده نقش اقتضائات را ایفا میکنند. نگرش مصرفکننده نیز بهعنوان شرایط احراز شناخته میشود. ویژگی مصرفکننده نیز زمینهساز رویداد چنین فرآیندی است که درنهایت، به شکلگیری پدیدهای به نام آسیب به روحیات مصرفکننده منجر می شوند، که پیامد فردی فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی به حساب میآید.
ثریا بختیاری بستاکی؛ پیمان غفاری آشتیانی؛ علی حمیدی زاده؛ رسول ثانوی فرد
چکیده
تبلیغات یکی از مهمترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه بهویژه رسانههای اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات بهحساب میآید و که با رشد شبکههای اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیبهایی به مصرفکننده ...
بیشتر
تبلیغات یکی از مهمترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه بهویژه رسانههای اجتماعی آنلاین، فشار و تأثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات بهحساب میآید و که با رشد شبکههای اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیبهایی به مصرفکننده میگردد. با توجه به این مهم، هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدلی در مورد عوامل مؤثر بر فریب درک شده تبلیغات در شبکههای اجتماعی آنلاین است. برای تحقق این هدف، از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرمافزارهای متلب و میک مک استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی و خبرگان حوزه بازاریابی و تبلیغات در حوزه رسانههای اجتماعی تشکیل دادهاند. نتایج نشان داد عامل ویژگی تبلیغات شبکههای اجتماعی در ارتباط با موضوع پژوهش و ارائه مدل فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی از اثرگذاری بیشتری برخوردار است و در مقابل عاملهای سودمندی ادراکشده، دانش مشتری، اعتماد ادراکشده، نگرش مشتری، ویژگیهای مشتری و ویژگیهای رسانه دارای بیشترین تأثیرپذیری و کمترین تأثیرگذاری در مدل ارائه شده، هستند. همچنین، نتایج نشان میدهد عامل اول؛ یعنی ویژگیهای تبلیغات شبکههای اجتماعی چون دارای قدرت هدایتکنندگی زیاد؛ ولی وابستگی کم است، جزو متغیرهای نفوذی یا بهعبارتدیگر محرک به شمار میآید و سایر عاملها نیز دارای قدرت هدایت زیاد و وابستگی زیاد هستند. این متغیرها غیر ایستا بوده و در دسته متغیرهای پیوندی قرارگرفتهاند.