وجه الله قربانی زاده؛ حبیب رودساز؛ حسین محمدی
چکیده
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها از مشتریان شعب مناطق غرب-مرکز بانک تجارت تهران استفاده شد و با روش مدل معادلات ساختاری نسبت به سنجش الگوی تحقیق اقدام گردید؛ همچنین با فرمول کوهن به کمک نرمافزار" اسمارت پی ال اس" تعدیلکنندگی متغیرها به بوته آزمایش گذارده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که «تطبیقپذیری سیستم» و «آگاهی دریافت شده» از مهمترین موانع بانکداری اینترنتی است؛ درحالیکه «مقاومت در برابر تغییر» و «سهولت استفاده» تأثیر معناداری بر قصد افراد در پذیرش بانکداری اینترنتی تجارت ندارد. البته متغیرهای «خود اثربخشی»، «وجهه ادراکشده»، «هنجارهای ذهنی» و «ابتکار فردی» رابطه بین قصد افراد و استفاده حقیقی آنها را بهصورت معناداری تعدیل میکند.