مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
رویکردهای مدیریتی در حوزه کسب‌ وکار هوشمند
طراحی مدل پیامدهای کاربرد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در تبلیغات و فروش

حسین رحیمی کلور؛ رحیم محمدخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 اسفند 1402

https://doi.org/10.22054/ims.2024.76711.2403

چکیده
  دنیای دیجیتال فرصت‌های متعددی را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا به مشتری دسترسی پیدا کنند. بااین‌حال، در دنیای پرسرعت، یافتن راه‌های جدید و نوآورانه برای تبلیغات و فروش محصولات و خدمات بسیار مهم است. با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی و توسعه آن در حوزه تبلیغات و فروش، متخصصان در حال حاضر ابزارهایی برای بازتعریف کامل درک فعلی از برندسازی، ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
کاربردها و الزامات بکارگیری هوش مصنوعی در محصولات نوین خودرویی

سید محمد محمودی؛ محمد جعفری؛ مهسا پیشدار

دوره 12، شماره 47 ، فروردین 1403، ، صفحه 79-109

https://doi.org/10.22054/ims.2023.72410.2292

چکیده
  هوش مصنوعی فرصت های کم نظیری، برای ارتقای عملکرد صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی فراهم میکند. مطالعه حاضر به دنبال شناسایی کاربردها و الزامات بکارگیری هوش مصنوعی در محصولات نوین خودروسازی همچون خودروهای خودران با کسب نظر از مدیران و کارکنان شرکت های خودروسازی داخلی از طریق پیشبرد مصاحبه نیمه ساختاریافته و تحلیل مضمون می‌باشد. ...  بیشتر

علم داده، هوشمندی و تحلیل‌های آینده ‌نگر
هوش مصنوعی و آینده پیشرفت علمی: گذار از علم عادی به علم پساعادی

محمد حسینی مقدم

دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1402، ، صفحه 71-116

https://doi.org/10.22054/ims.2023.74099.2341

چکیده
  در طول تاریخ ایده پیشرفت یکی از موضوعات اصلی اندیشمندان بوده است. ابتنا به علم و فناوری برای دستیابی به پیشرفت و بهبود مستمر کیفیت زندگی به یکی از اصول جهان شمول تبدیل شده است. بهره‌مندی از هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفت‌های فناورانه به منظور توانمندسازی انسان در محاسبه‌گری، پیش‌بینی و شکل‌دهی به آینده مطلوب مورد توجه متخصصان ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر پذیرش هوش مصنوعی در بخش دولتی و خصوصی

احرام صفری؛ علی‌اصغر انصاری

دوره 11، شماره 41 ، مهر 1401، ، صفحه 221-254

https://doi.org/10.22054/IMS.2022.66402.2131

چکیده
  یکی از اصلی‌ترین مسائل توسعه هوش مصنوعی پذیرش به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط بخش خصوصی و دولتی است. به عبارت بهتر برای اینکه هوش مصنوعی بتواند در یک کشور یا صنعت به‌کار گرفته شود، ضروری است تا عوامل مهم پذیرش، شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه‌بندی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش به‌کارگیری هوش مصنوعی در ...  بیشتر

طراحی مدل خرید مشتریان از فروشگاه‌های هوشمند در ایام کرونا با تأکید بر هوش مصنوعی

یزدان شیرمحمدی؛ آرش بستان منش

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 233-263

https://doi.org/10.22054/ims.2021.61125.1969

چکیده
  فروشگاه‌های هوشمند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، انبوهی از اطلاعات مشتریان و کالاها (داده‌های بزرگ) شامل: تشخیص چهره، حسگرهای هوشمند، قفسه‌های هوشمند، پرداخت خودکار و نمایشگرهای تعاملی را با سرعت زیاد بر مبنای اینترنت نسل پنجم (5G) انتقال می‌دهند. از آنجائیکه شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی بر نحوه زندگی و تجارت امروز داشته است، ...  بیشتر

الگوی هوشمندی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر علم داده و یادگیری ماشینی

ریحانه فروزنده جونقانی؛ میرعلی سید نقوی؛ وجه الله قربانی زاده؛ محمدتقی تقوی فرد

دوره 10، شماره 40 ، تیر 1401، ، صفحه 265-310

https://doi.org/10.22054/ims.2022.66412.2169

چکیده
  در سال های اخیر، کاربرد هوش مصنوعی به ویژه یادگیری ماشینی در حوزه مدیریت منابع انسانی رشد قابل توجهی داشته است، و به دلیل جدید بودن این حوزه، برای بسیاری از مدیران و خبرگان حوزه منابع انسانی ناشناخته است. همچنین، در سال های متمادی شاهد تولید داده های زیادی در این حوزه و زمینه های مرتبط با آن هستیم که تحلیل آنها در فعالیت های منابع انسانی ...  بیشتر

توسعه هوش مصنوعی فازی و مدل برنامه ریزی چند هدفه برای بهینه سازی پورتفوی شرکت های سرمایه گذاری

مقصود امیری؛ ایمان رئیسی وانانی؛ سید حسین رضوی حاجی آقا؛ ترانوش جعفری

دوره 9، شماره 36 ، شهریور 1400، ، صفحه 209-243

https://doi.org/10.22054/ims.2021.53443.1754

چکیده
  هدایت درست و تخصیص بهینه منابعِ مالی سبب افزایش تولید و رشد ناخالص ملی، ایجاد شغل و افزایش رفاه عمومی می‏شود. پژوهش حاضر با هدف ارایه یک استراتژی سرمایه گذاری تلاش می کند مسیر پیشرفت شرکت سرمایه گذار را در بازارهای مالی هموار کند. بنابراین، پژوهش پیش رو را می توان از نظر هدف کاربردی دانست. همچنین با توجه به اینکه در تحقیق حاضر از مدل ...  بیشتر