مدیریت داده، اطلاعات و دانش در حوزه کسبوکار هوشمند
فاطمه رضایی مهر؛ چیترا دادخواه
چکیده
امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسانها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات بهروز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستمهای توصیهگر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیکتر است، را به آنها در کمترین زمان ممکن توصیه میکند . امروزه، با افزایش داده، استفاده ...
بیشتر
امروزه اینترنت نقش بااهمیتی در زندگی انسانها دارد و محتوای وب باید متناسب با نیازهای کاربران باشد تا اطلاعات بهروز و مناسب با سلیقه کاربر را فراهم نماید. در این راستا، سیستمهای توصیهگر به کاربران کمک کرده و اقلامی که به سیلقه کاربران نزدیکتر است، را به آنها در کمترین زمان ممکن توصیه میکند . امروزه، با افزایش داده، استفاده از سیستمهای توصیهگر رو به افزایش است. از طرفی دیگر این سیستمها با چالشهایی از جمله تغییر سلیقه کاربران در طی زمان، شروع سرد، خلوت بودن ماتریس کاربر-قلم، حملات افراد جعلی در سیستم و تاثیر منفی آنها در لیست توصیه سیستم روبرو هستند. هدف این مقاله ارائه یک سیستم توصیهگر زمان و اعتماد مبنا جهت بهبود کارایی و افزایش دقت توصیههای سیستم است. سیستم پیشنهادی در ابتدا با افزودن برخی امتیازهای ضمنی قابل اعتماد به ماتریس امتیازدهی کاربر- قلم، مشکل پراکندگی داده را حل نموده و سپس یک شبکه وزندار کاربر-کاربر براساس زمان ارائه نظر کاربر نسبت به قلم و روابط اعتماد میان کاربران تولید مینماید که بدین ترتیب مشکل شروع سرد و تغییر سلیقه کاربر در طی زمان را رفع میکند. سیستم توصیهگر پیشنهادی بر اساس الگوریتم تشخیص جامعه جدیدی که در این مقاله ارائه شده است، نزدیکترین کاربران همسایه و همسلیقه با کاربر فعال را پیدا نموده و بر اساس روش پالایش همکارانه، کا-بالاترین قلم را به کاربر پیشنهاد میدهد. نتایج ارزیابی سیستم پیشنهادی برای سیستم توصیهگر مبتنی بر فیلم بر روی مجموعهداده Epinions نشان میدهد سیستم پیشنهادی نسبت به سیستمهای پایه از کارایی بالاتری برخوردار است.
وحیده علیپور؛ محمدرضا سعدی؛ غزل گلشن
چکیده
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن ...
بیشتر
امروزه یکی از مباحث مهم در تجارت الکترونیک که بهعنوان دغدغه بسیاری از کشورها مطرح گشته، تبلیغات شفاهی الکترونیکی است که بهعلت استفاده روزافزون کاربران از اینترنت برای خرید یا کسب اطلاعات اهمیت فراوانی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فاکتورهای ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه و ریسک بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی با در نظر گرفتن نقش میانجی متغیر اعتماد است. جامعه آماری این تحقیق خریداران شهرستانهای تهران و کرج از وبسایت علیبابا است که بر اساس فرمول کوکران 384 نمونه انتخاب و گردآوری داده بهوسیله پرسشنامه انجام شد. همچنین تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش به روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار آموس صورت گرفت. نتایج یافتهها نشان میدهد که ابعاد خدمات الکترونیکی و نیز تجربه بر اعتماد و تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، اعتماد نیز بر تبلیغات شفاهی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج این پژوهش بر اهمیت تمرکز بر بهبود کیفیت خدمات الکترونیکی در فروشگاههای اینترنتی و ارتقای تجربه کاربری خریداران در مشارکت در انجام تبلیغات توسط آنان تأکید مینماید.
صمد رحیمی اقدم؛ علیرضا فضل زاده؛ نوشین ابراهیمی اقدم
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین راهکار علمی و کاربردی برای قصد خرید اینترنتی بر اساس استراتژیهای تضمین با نقش میانجی اعتماد در فروشگاههای آنلاین است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مردم شهر تبریز است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی داشتهاند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تبیین راهکار علمی و کاربردی برای قصد خرید اینترنتی بر اساس استراتژیهای تضمین با نقش میانجی اعتماد در فروشگاههای آنلاین است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مردم شهر تبریز است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی داشتهاند. تعداد 384 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار ایموس انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد بیانیه تضمین بهطور مستقیم با ضریب استاندارد 40/0 و بهطور غیرمستقیم از طریق میانجی اعتماد با ضریب استاندارد 06/0 و تضمین شخص ثالث بهطور مستقیم با ضریب استاندارد 30/0 و بهطور غیرمستقیم با ضریب استاندارد 08/0 بر قصد خرید اینترنتی تأثیر مثبت دارند. همچنین اعتماد با ضریب استاندارد 37/0 بر قصد خرید اینترنتی تأثیر مثبت دارد. با توجه به معنیداری اثر مستقیم و غیرمستقیم، متغیر اعتماد نقش میانجی جزئی در رابطه بین استراتژیهای تضمین و قصد خرید اینترنتی دارد. پیشنهاد میشود مدیران پیادهسازی استراتژیهای تضمین در فروشگاههای اینترنتی را در جهت جلب اعتماد بیشتر و قصد خرید مشتریان در فروشگاههای اینترنتی به کار گیرند.
علیرضا قنادان؛ ابوذر عربسرخی؛ سمانه ربانی
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدلهای اعتماد موجود در تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدلهای اعتماد موجود در تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی بر روی نمونه آماری 227 نفره، متشکل از کاربران بانکداری الکترونیکی آزمون شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار PLS استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش مدل اندازهگیری، ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل مورد بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج بهدستآمده از بین هشت فرضیه اصلی تحقیق، سه فرضیه رد و بقیه تائید شدند. فرضیات رد شده شامل ارتباط بین حریم خصوصی درک شده، تمایل به اعتماد و شایستگی درک شده با اعتماد هستند.
حامد دهقانان؛ پویا پورمقدسیان
چکیده
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی ...
بیشتر
یکی از دستاوردهای سودمند فناوری اطلاعات در سازمان ها تیم های مجازی است. با بهره گیری از IT تیم های مجازی سرعت زیادی به عملیات سازمان بخشیده اند. یکی از مسایل مهمی که تیم های مجازی با آن روبه رو هستند،اعتماد است. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی اعتماد و اثربخشی تیم های مجازی با تاکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق تیم های مجازی موسسه ی فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. تعداد40 تیم مجازی مشتمل بر 200 نفر کارمند به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و گردآوری داده ها به وسیله ی پرسشنامه انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار ایموس صورت گرفته است. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد در شرایطی که متغیر تسهیم دانش در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، تاثیر مولفه های اعتماد بر اثربخشی تیم های مجازی افزایش پیدا می کند.
محمدتقی تقوی فرد ؛ معصومه حاجیان؛ الهام پور سیاح؛ مرتضی طحان
دوره 3، شماره 10 ، بهمن 1393، ، صفحه 58-77
چکیده
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف ...
بیشتر
امروزه سازمانهای پیشرو اهمیت دانش را بهخوبی درک کرده و تلاش میکنند تا دانش موجود در سازمان را در اختیار کلیه کارمندانی که به آن نیاز دارند قرار دهند. به اشتراکگذاری دانش یکی از امور حیاتی برای سازمانها به شمار میآید. در بررسی تسهیم دانش در سازمان، اعتماد بهعنوان یکی از عواملی است که مورد توجه قرار میگیرد. این پژوهش با هدف بررسی نقش اعتماد سازمانی در تسهیم دانش بین کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1393 انجام گرفت. بدین منظور از بین 170 نفر جامعه آماری، 120 نفر از طریق فرمول نمونهگیری کوکران انتخاب شد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد سازمانی (اعتماد افقی، عمودی و نهادی) و تسهیم دانش در واحد علوم و تحقیقات تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد که مؤلفه اعتماد افقی دارای بیشترین ضریب همبستگی و مؤلفه اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی با تسهیم دانش است