الهام وحیدینیا؛ معصومه حسینزاده شهری؛ سید حمید خداداد حسینی؛ ندا عبدالوند
چکیده
شرایط سخت بازارهای فرا رقابتی امروز، نهتنها هزینه و ریسک ورود به بازار را بهطور چشمگیری افزایش داده، بلکه موجب شده تا سازمانهای نوپا در بدو ورود به بازار شکست بخورند. همکاریهای رقابتی، نوعی پارادایم فکری است که در پاسخ به مسائل بازارهای امروزی مطرح شد. در همکاریهای رقابتی، بازیگران اقتصادی از طریق همکاری با یکدیگر ...
بیشتر
شرایط سخت بازارهای فرا رقابتی امروز، نهتنها هزینه و ریسک ورود به بازار را بهطور چشمگیری افزایش داده، بلکه موجب شده تا سازمانهای نوپا در بدو ورود به بازار شکست بخورند. همکاریهای رقابتی، نوعی پارادایم فکری است که در پاسخ به مسائل بازارهای امروزی مطرح شد. در همکاریهای رقابتی، بازیگران اقتصادی از طریق همکاری با یکدیگر به خلق ارزش پرداخته درحالیکه بهصورت همزمان برای کسب سهم بیشتری از همان ارزش در حال رقابت هستند. یکی از مسائل مهم پیش روی تصمیمگیرندگان در پروژههای همکاری رقابتی، این است که چگونه باید پیامدهای این نوع همکاریها را مورد ارزیابی قرار داده و تصمیم به ورود یا عدم ورود و همچنین ادامه یا قطع این همکاریها نمود؛ بنابراین، هدف این پژوهش نیز طراحی و تبیین پیامدهای همکاری رقابتی در ورود به بازار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است که ابتدا با استفاده از استراتژی نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل دادههای حاصل از مرور نظاممند ادبیات در بازه زمانی 15 سال اخیر پرداخته، سپس مصاحبه با 16 نفر از خبرگان صورت گرفته است. نهایتاً مدلی توسعه دادهشده که در آن پیامدهای همکاری رقابتی در سه گروه «عملکرد برند»، «عملکرد صنعت» و «عملکرد ورود به بازار» تبیین شده است.