محمد احسان بصیری؛ شیرین حبیبی؛ َشهلا نعمتی
چکیده
با همهگیر شدن بیماری کووید-19، قرنطینه شدن مردم و فاصلهگذاری اجتماعی، افراد بیش از پیش نظرات خود درباره ویروس کرونا را در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر منتشر میکنند. با این حال، هنوز مطالعهای برای تحلیل نظرات برخط افراد به منظور درک احساسات آنها در مورد همهگیری کووید-19 در ایران گزارش نشده است. در این پژوهش به تحلیل احساسات ...
بیشتر
با همهگیر شدن بیماری کووید-19، قرنطینه شدن مردم و فاصلهگذاری اجتماعی، افراد بیش از پیش نظرات خود درباره ویروس کرونا را در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر منتشر میکنند. با این حال، هنوز مطالعهای برای تحلیل نظرات برخط افراد به منظور درک احساسات آنها در مورد همهگیری کووید-19 در ایران گزارش نشده است. در این پژوهش به تحلیل احساسات موجود در نظرات مردم ایران در شبکه اجتماعی توییتر در طول بحران کرونا پرداخته میشود. برای این منظور یک مدل شبکه عصبی عمیق ارائه میشود. با توجه به اینکه داده های برچسبگذاری شده از توئیت های مرتبط با کرونا در دسترس نیست، مدل پیشنهادی ابتدا روی مجموعه داده Sentiment140 دانشگاه استنفورد شامل یک میلیون و ششصدهزار توئیت آموزش داده شده، سپس برای طبقهبندی دوکلاسهی احساسات موجود در توئیتهای جمع آوری شده مرتبط با کرونا در ایران استفاده میشود. نتایج نشان میدهد درصد توئیتها دارای احساسات منفی نسبت به توئیتهای مثبت به شکل معنیداری بیشتر است. همچنین، تغییر احساسات منفی افراد در ماههای مختلف متناسب با تغییر در آمار بیماران میباشد.