حسن ولیان؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ حسن بودلائی
چکیده
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای آنها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ...
بیشتر
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای آنها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه است و بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تئوری زمینهای استفاده شد. در این تحقیق 14 مصاحبه انجام گرفت که شامل دو بخش مدیران آگاه از موضوع و متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت بهعنوان نظریهپردازان این حیطه بود. مصاحبه در مراحل اولیه بهصورت عمیق انجام شد، اما از اواسط مصاحبهها به دلیل مشخص شدن کدهای مفهومی، مصاحبهها هدفمندتر و بهصورت نیمهباز برای مفهومسازی مناسب موضوع صورت پذیرفت. تحلیل کدهای تحقیق پس از انجام کدگذاری باز، نشان داد، 132 کد در مرحلهی کدگذاری باز شناسایی گردید و در مرحلهی کدگذاری محوری دو تم اصلی «زیرساختهای فناوری اطلاعات» و «بهرهبرداری فناوری اطلاعات» بهعنوان شرایط علی، ساختارهای سازمانی و سازوکارهای فرهنگی بهعنوان شرایط مداخلهگر و اکتساب دانش و بهرهبرداری از دانش نیز بهعنوان شرایط زمینهای مشخص شدند و درنهایت در مرحلهی کدگذاری انتخابی 6 مانع، 6 استراتژی فناوری اطلاعات و 11 پیامد قابلیتهای فناوری اطلاعات در قالب دو تم اصلی یاد شده ارائه گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی میتواند نتایج و پیامدهای مطلوبی از ارائه خدمات با کیفیتتر به شهروندان و اربابرجوع برای آنها به همراه داشته باشد.
محمد باشکوه؛ میترا شکسته بند
دوره 1، شماره 4 ، شهریور 1392، ، صفحه 1-24
چکیده
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهایشرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیتشرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکیسازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبالبررسی ...
بیشتر
چابکی سازمان یکی از مفاهیم مدیریت مرتبط با رقابت، فعالیتهای کسبوکار و ساختارهایشرکت در قرن بیستویک مطرح است. چابکی شرکتها در کنار سایر تئوریهای مدیریت در موفقیتشرکتها در محیط متلاطم بازار اساسی است. در این راستا قابلیتهای فناوری اطلاعات از چابکیسازمان پشتیبانی کرده و نقش اساسی در درک و واکنش نسبت به محیط دارند. این تحقیق بدنبالبررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات در تسریع چابکی سازمان در بخش خدمات در حوزهبانکداری است، بنابراین این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا، تحلیلی- توصیفی میباشد.جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک ملی در استان اردبیل به تعداد 600 نفر میباشد.روش نمونهگیری در این تحقیق بصورت تصادفی بوده و از طریق فرمول کوکران به تعداد 250 نفربهعنوان نمونه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصله از تحلیل داده نشان میدهد که چهار قابلیتمعماری، زیرساخت، منابع انسانی و منابع ارتباطی ابعاد تشکیل دهنده قابلیت فناوری اطلاعات و نیزسه عامل حسگری، پاسخگویی و یادگیری ابعاد تشکیل دهنده چابکی سازمانی است و بررسیرابطه از طریق آزمون همبستگی و تحلیل مسیر نشان میدهد که رابطه معناداری بین قابلیتهایفناوری اطلاعات با چابکی سازمان در حوزه بانکداری برقرار است.