@article { author = {Mirvahedi, Seyyed Saeid and Hoseinpour, Davood and Soltan Mohammadlou, Ehsan}, title = {The Role of Social Media on Entrepreneurship Intention}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {8}, number = {29}, pages = {35-60}, year = {2019}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/ims.2019.10375}, abstract = {  The present study seeks to evaluate the effect of social media on people's entrepreneurial intention. In this study, the components of entrepreneurial intention are derived from the Linan’s Entrepreneurial Intention Model. These components include attitudes towards entrepreneurial behaviors, social norms, and self-belief. The present study is quantitative and the research method is descriptive. In this research, questionnaire was used for data collection.  Students of Allameh Tabatabaei University in Tehran are samples of the study. Gathered data was analyzed by using t-test, factor analysis, and structural equation model with SPSS and LISREL software. Results showed that there was a significant relationship between social media and entrepreneurial intention and its components. Furthermore, social media strongly influences entrepreneurial intention and its components. Moreover, the most significant impacts were related to entrepreneurial self-belief, social norms, and attitudes towards entrepreneurial behavior, respectively. Finally, all hypotheses were confirmed by structural analysis and structural equation modeling.  ر}, keywords = {: Social Media,entrepreneurial intention,Attitude,social norms,Self-Belief}, title_fa = {تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی دانشجویان}, abstract_fa = { این تحقیق به بررسی تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه پرداخته است. مؤلفه‌های قصد کارآفرینانه در پژوهش حاضر، برگرفته از مدل قصد کارآفرینانه لینان؛ است که شامل نگرش نسبت به رفتارهای کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و خودباوری می‌شود. تحقیق حاضر کمّی، -کاربردی بودهو ، روش پژوهش آن توصیفی است.  و در این پژوهش از پرسشنامه به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش، با استفاده از آزمون‌های ، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای تحلیلی " اس پی اس اس"و" لیزرل" مورد تجزیه‌وتحلیل و برازش قرار گرفت. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که رابطه بین شبکه‌های‌ اجتماعی با قصد کارآفرینانه و مؤلفه‌های آن به‌خوبی معنادار است بوده و متغیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینی و مؤلفه‌های آن تأثیر دارد.از بین مؤلفه های مورد بررسی، بیشترین تأثیر و معناداری به‌ ترتیب برای مؤلفه‌های خودباوری کارآفرینانه، هنجارهای اجتماعی و نگرش نسبت به رفتار کارآفرینانه است. درنهایت با آزمون‌های تحلیل ساختاری و مدل معادلات ساختاری تمام فرضیات پژوهش تأیید شدند.ا}, keywords_fa = {شبکه‌های اجتماعی,قصد کارآفرینی,نگرش,هنجار,خودباوری}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_10375.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_10375_a341138da00b15ba19bbf26c416b01fc.pdf} }