@article { author = {Fard, Melika and Kabaranzad Ghadim, Mohammad Reza and Haghighat Monfared, Jalal}, title = {Empowering Small and Medium-Sized Knowledge-Based Companies Using Digital Entrepreneurship Development}, journal = {Business Intelligence Management Studies}, volume = {9}, number = {35}, pages = {99-128}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0964}, eissn = {2821-0816}, doi = {10.22054/IMS.2021.55801.1829}, abstract = {In recent years, information and communication technology has come to the aid of entrepreneurship and a new debate called digital entrepreneurship has emerged. The purpose of this study is to present a conceptual model of digital entrepreneurship development in small and medium knowledge based companies.  After reviewing literature and interviewing with 17 experts in universities and organizations digital entrepreneurship developmental factors were presented that were 147 codes. Using content analysis and focus group methods, these codes were grouped into 29 based content and 7 organizer contents. In the next step, using interpretative structural modeling method, the modeling of the basic themes and the organizing content created and the final model of digital entrepreneurship development in SME knowledge-based companies has been made in three level of contextual, structural and content factors. The results showed that the contextual factors with the most impact and structural factors with the most impressionability, have an important role in the development of digital entrepreneurship in SME knowledge-based companies. }, keywords = {knowledge-based companies,small and medium businesses,Digital Entrepreneurship}, title_fa = {توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط با استفاده از توسعه‌کارآفرینی دیجیتال}, abstract_fa = {تقویت نقش شرکت‌های کوچک و متوسط در عصر اقتصاد دیجیتال و توسعه کارآفرینی دیجیتال در آن‌ها با اهمیت است، چراکه این شرکت‌ها به‌ویژه اگر دانش‌بنیان باشند، منابع مهم درآمد، اشتغال و درنهایت نیروی محرکه تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی شناخته می‌شوند. بر این اساس هدف پژوهش، ارائه مدلی برای توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط به منظور توانمند سازی آنها است. بنابراین در گام اول پژوهش، از مطالعه پیشینه تحقیق، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته  و روش کیفی تحلیل مضمون برای شناسایی عوامل اثرگذاردر توسعه کارآفرینی دیجیتال و ایجاد چارچوب اولیه استفاده شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری، به مدلسازی مضامین پرداخته شده. نتایج تحقیق هفت عامل اثربخش مدل کسب‌وکار،‌استراتژی‌نوآوری محصول،پیکربندی‌منابع،عوامل محیطی، اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال،عوامل فردی وعوامل سازمانی را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در سه بعد ساختاری، زمینه‌ای و محتوایی نشان می‌دهد، که عوامل محیطی و اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال در بعد زمینه‌ای بیشترین  تاثیرگذاری را در توسعه کارآفرینی دیجیتال در شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و متوسط دارا هستند. }, keywords_fa = {شرکت های دانش بنیان,کسب و کارهای کوچک و متوسط,کارآفرینی دیجیتال}, url = {https://ims.atu.ac.ir/article_12856.html}, eprint = {https://ims.atu.ac.ir/article_12856_bd23dfd0d2fb257ecf735c3d9d5ca994.pdf} }