%0 Journal Article %T تحلیل ارتباط میان شاخص‌های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه‌ شناختی فازی %J مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2821-0964 %A جمالی, غلامرضا %A موسوی, سید اسماعیل %A محمدی, معصومه %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 8 %N 30 %P 137-162 %! تحلیل ارتباط میان شاخص‌های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه‌ شناختی فازی %K اینترنت اشیاء %K رویکرد نقشه‌ شناختی فازی %K زنجیره تأمین %R 10.22054/ims.2019.10621 %X هدف این پژوهش، تحلیل ارتباط میان شاخص­های کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی با استفاده از رویکرد نقشه­ شناختی فازیاست. جامعه آماری، کارشناسان فعال در کسب‌وکار لوازم خانگی در استان بوشهر بوده­اند. این افراد، با مفهوم اینترنت اشیاء و زنجیره تأمین آگاه بوده که از بین آن­ها 10 نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا، با مطالعه پیشینه و مبانی نظری پژوهش 38 شاخص شناسایی شدند. سپس، با استفاده از تکنیک دلفی و نظر خبرگان در 9 گروه شامل: محصول، فرآیندهای عملیاتی، موجودی، اقتصادی، تأمین‌کنندگان، پشتیبانی فنی، اطلاعات، مشتری و مأموریت سازمان دسته­بندی شدند. در مرحله بعد، با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه شاخص­هایی که مقدار آن­ها از ارزش آزمون کمتر بود حذف شدند. در نهایت، با استفاده از رویکرد ترکیبی نقشه شناختی فازی و گروه کانونی، چگونگی ارتباط میان شاخص­ها تحلیل و تبیین شد. نتایج، نشان داد که ارتباط میان همه شاخص­ها مثبت بوده است. همچنین، اطلاعات به­عنوان مهم‌ترین شاخص­ کاربرد اینترنت اشیاء در زنجیره تأمین لوازم خانگی به شمار می­آید، زیرا این شاخص بر همه شاخص­های دیگر اثرگذار است. همچنین، نتایج نشان داد که شاخص مشتری در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. در این راستا، مدیران صنعت لوازم خانگی باید با برنامه­ریزی و خودکارسازی بهتر فرآیندها، بهینه­سازی عملیات، بهبود خدمات ارائه‌شده به مشتری و افزایش بازگشت سرمایه در طول زنجیره تأمین موجب افزایش قدرت رقابت در این صنعت شوند. %U https://ims.atu.ac.ir/article_10621_09623b89fc694ce509e554c16df940e9.pdf