%0 Journal Article %T شناسایی خلأهای پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در کسب‌وکارهای نوپا %J مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند %I دانشگاه علامه طباطبائی %Z 2821-0964 %A مصباحی جهرمی, نگارالسادات %A میرابی, وحیدرضا %A محبی, سراج‌الدین %A باقری, مهدی %D 2019 %\ 12/22/2019 %V 8 %N 30 %P 163-188 %! شناسایی خلأهای پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در کسب‌وکارهای نوپا %K تجارت اجتماعی %K شبکه‌های اجتماعی %K خلأهای قانونی %K خلأهای رفتاری %K کسب‌وکارهای نوپا %R 10.22054/ims.2019.10622 %X سهم تجارت اجتماعی در ایران، به نسبت کشورهای توسعه‌یافته در حوزه تجارت اجتماعی بسیار ناچیز است که این امر، شناسایی عواملی که به‌عنوان چالش در عرصه اجرایی کردن تجارت اجتماعی است را مهم نموده است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی خلأهای قانونی و رفتاری پیاده‌سازی تجارت اجتماعی در بین کسب‌وکارهای نوپا است. جامعه آماری بخش کیفی، خبرگان تجارت اجتماعی در شرکت­های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات در پارک علم و فن­­آوری دانشگاه تهران در نظر گرفته شدند. خبرگان با روش نمونه­گیری هدفمند و گلوله­برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده‎ها، در مجموع با 20 خبره مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی، مدیران شرکت­های کسب‌وکاری نوپا در شهر تهران در نظر گرفته شدند. برای تعیین نمونه، از نمونه­گیری دومرحله‌ای استفاده شد. داده­ها، در بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق و در بخش کمی از طریق پرسشنامه گردآوری شدند. داده‌های گردآوری‌شده بخش کمی، با نرم‌افزار "اسمارت پی ال اس 2" تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده مؤید این بود که تغییر فضای کسب‌وکاری به‌عنوان شرایط علی، پدیده محوری شامل پیاده‌سازی تجارت اجتماعی، شرایط زمینه‌ای شامل فرهنگ کسب‌وکاری و خلأهای قانونی، شرایط مداخله­گر شامل خلأهای رفتاری و شرایط منابع کسب‌وکاری، راهبردها نیز قابلیت اعتماد بازارهای آنلاین اجتماعی و توسعه زیرساخت­های فنی شناسایی شد و در نهایت پیامدهای این پژوهش، تقویت سهولت کسب‌وکارها و بهبود عملکرد فروش بوده است. %U https://ims.atu.ac.ir/article_10622_3b8518b6a36f86ad582c748aee46307d.pdf