ORIGINAL_ARTICLE
تبیین نقش میانجی تعهد به اجتماع برند آنلاین در ارتباط بین همخلقی ارزش در اجتماع برند آنلاین و وفاداری به برند
در بازارهای رقابتی امروز، شرکتها بهطور فزایندهای از اجتماعات برند آنلاین بهعنوان ابزار بازاریابی استفاده میکنند. آنها بهمنظور حفظ مشتریان وفادار، با هم خلقی ارزش برند بین خود و بهویژه مشتریانشان در این جوامع تلاش دارند. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش میانجی تعهد به اجتماع برند آنلاین در ارتباط بین هم خلقی ارزش در اجتماع برند آنلاین و وفاداری به برند است. جامعه آماری مشتریان برند عضو شبکههای اجتماعی و نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 392 نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامههای الکترونیک با استفاده از نرمافزارهای "ایموس" و "اس پی اس اس" تحلیل گردید. نتایج نشان داد که هم خلقی ارزش در اجتماع برند آنلاین بر وفاداری به برند با میانجیگری جزئی تعهد به اجتماع برند آنلاین تأثیر معنادار دارد و 1/21 درصد از اثر کل توسط متغیر میانجی تبیین شد. تعهد به اجتماع برند آنلاین بر وفاداری به برند تأثیر معنادار دارد. همچنین اثرات میانجی تعهد به برند و کیفیت رابطه برند مورد تأیید قرار نگرفتند.
https://ims.atu.ac.ir/article_9705_c7d68c0ce8ecad1817370b953665562b.pdf
2019-03-11
5
35
10.22054/ims.2019.9705
تعهد
اجتماع برند آنلاین
وفاداری
هم خلقی ارزش
مسعود
سیم خواه
simkhahmasoud@gmail.com
1
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند، تهران.
AUTHOR
الهه
محمدخانی
emh123.amin@gmail.com
2
کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران
LEAD_AUTHOR
- اقبالی،اکرم.؛ نایب زاده، شهناز.؛ دهقان دهنوی، حسن. (1393). بررسی تأثیر جامعه برند در ویژگیهای برند. مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 6(4)، 730-709.
1
- خداداد حسینی، سید حمید.، سمیعی، نیلوفر.، و احمدی، پرویز.(1397). تأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر رفتار مصرفکنندگان؛ بررسی نقش ارزش ویژه برند، کیفیت رابطه برند و نگرش نسبت به برند. مطالعات مصرفکننده، 5(1)، 59-37.
2
- دالوند، آذین.، سیم خواه، مسعود.، و جعفری، داوود.(1397). تأثیر ویژگیهای جامعه برند آنلاین بر وفاداری برند با میانجیگری دلبستگی مشتری و تعدیل گری جنسیت. فصلنامه مدیریت کسبوکار هوشمند.
3
- دهدشتی شاهرخ، زهره.، تقوی فرد، محمدتقی.، کریمی علویجه، محمدرضا.، و پورسعید، محمدمهدی.(1393). الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت در جوامع مجازی برند. فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، 3(9)، 24-1.
4
- شیر خدایی، میثم.، و فقیه نصیری، بشری.(1396). تبیین نقش دلبستگی به برند در ایجاد تعهد و وفاداری مشتریان: مورد مطالعه هنر صنعت فرش دستباف ایران. دو فصلنامه انجمن علمی فرش ایران، 58-37.
5
- عبدالوند، محمدعلی.، و هنری شریف، الهام.(1395). شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری و تعهد به نام و نشان تجاری(برند) در رسانههای اجتماعی. مجله مدیریت توسعه و تحول، 24، 80-69.
6
- فرجام فرد، راضیه.، و شاهطهماسبی، اسماعیل. (1395). بررسی پیشایندها و پیامدهای مؤثر بر مشارکت اعضا در اجتماع مجازی برند در ایران (موردمطالعه: اجتماع مجازی برند الیت). مدیریت برند، 3(5)، 119-150.
7
- کشوری،مریم.، عبداللهی،محمدصادق. (1392). تقویت وفاداری مشتریان کتابخانهها با استفاده از رسانههای اجتماعی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 24(1)، 93-76.
8
- مظفری، حمید.(1393). تأثیر جامعه برند در شبکههای اجتماعی بر اعتماد و وفاداری مشتریان به برند. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
9
- موسی خانی، محمد.، حقیقی، محمد.، و ترکزاده، سمانه.(1391). ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش در صنعت بانکداری کشور(بانکهای خصوصی). مدیریت بازرگانی، 4(2)، 164-147.
10
- ونوس، داور.، و ظهوری، بهاره.(1390). بررسی تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مشتری به برند گوشیهای تلفن همراه. نشریه مدیریت بازرگانی، 3(8)، 172-149.
11
- Aaker, D. A. (1992). The value of brand equity. Journal of business strategy, 13(4), 27-32.
12
- Algesheimer, R., Dholakia, U. M., & Herrmann, A. (2005). The social influence of brand community: Evidence from European car clubs. Journal of marketing, 69(3), 19-34.
13
- Andreu, L., Sánchez, I., & Mele, C. (2010). Value co-creation among retailers and consumers: New insights into the furniture market. Journal of Retailing and Consumer Services, 17(4), 241-250.
14
- Balakrishnan, B. K., Dahnil, M. I., & Yi, W. J. (2014). The impact of social media marketing medium toward purchase intention and brand loyalty among generation Y. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 148, 177-185.
15
- Baldinger, A. L., & Rubinson, J. (1996). Brand loyalty: the link between attitude and behavior. Journal of advertising research, 36(6), 22-35.
16
- Benson, C., & Hedrén, M. (2013). Online Brand Communities-a Route to Brand Loyalty?.
17
- Brodie, R. J., Ilic, A., Juric, B., & Hollebeek, L. (2013). Consumer engagement in a virtual brand community: An exploratory analysis. Journal of business research, 66(1), 105-114.
18
- Brown, E. (2010). How implementing social media strategies (the right way) attracts customer loyalty. The Faculty of the Public Communication Graduate Program School of Communication American University Washington, DC, 1-39.
19
- Carlson, B. D., Suter, T. A., & Brown, T. J. (2008). Social versus psychological brand community: The role of psychological sense of brand community. Journal of Business Research, 61(4), 284-291.
20
- Chang, H. H., & Chuang, S. S. (2011). Social capital and individual motivations on knowledge sharing: Participant involvement as a moderator. Information & management, 48(1), 9-18.
21
- Chen, G. L., Yang, S. C., & Tang, S. M. (2013). Sense of virtual community and knowledge contribution in a P3 virtual community: Motivation and experience. Internet Research, 23(1), 4-26.
22
- Chiu, H. C., Hsieh, Y. C., Li, Y. C., & Lee, M. (2005). Relationship marketing and consumer switching behavior. Journal of Business Research, 58(12), 1681-1689.
23
- Choi, D., & Kim, J. (2004). Why people continue to play online games: In search of critical design factors to increase customer loyalty to online contents. CyberPsychology & behavior, 7(1), 11-24.
24
- Dubois, T., & Westerhausen, U. (2011). Brand loyalty creation within online brand communities. A Research Study by Copenhagen Business School, Copenhagen. Retrieved from http://citeseerx. ist. psu. edu/viewdoc/download.
25
- Duncan, T., & Moriarty, S. E. (1998). A communication-based marketing model for managing relationships. The Journal of marketing, 1-13.
26
- Erkmen, E., & Hancer, M. (2015). Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees:“The role of trust”. Journal of Air Transport Management, 42, 47-54.
27
- Erdoğmuş, İ. E., & Cicek, M. (2012). The impact of social media marketing on brand loyalty. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 1353-1360.
28
- Gamboa, A. M., & Gonçalves, H. M. (2014). Customer loyalty through social networks: Lessons from Zara on Facebook. Business Horizons, 57(6), 709-717.
29
- Gebauer, H. (2008). Identifying service strategies in product manufacturing companies by exploring environment–strategy configurations. Industrial marketing management, 37(3), 278-291.
30
- Gummesson, E. (2007). Exit services marketing-enter service marketing. Journal of customer behaviour, 6(2), 113-141.
31
- Hollebeek, L. D., & Brodie, R. J. (2009). Wine service marketing, value co-creation and involvement: research issues. International Journal of Wine Business Research, 21(4), 339-353.
32
- Hsieh, P. L., & Wei, S. L. (2017). Relationship formation within online brand communities: Bridging the virtual and the real. Asia Pacific Management Review, 22(1), 2-9.
33
- Huang, C. C., Fang, S. C., Huang, S. M., Chang, S. C., & Fang, S. R. (2014). The impact of relational bonds on brand loyalty: the mediating effect of brand relationship quality. Managing Service Quality, 24(2), 184-204.
34
- Hudson, S., Roth, M. S., Madden, T. J., & Hudson, R. (2015). The effects of social media on emotions, brand relationship quality, and word of mouth: An empirical study of music festival attendees. Tourism Management, 47, 68-76.
35
- Hur, W. M., Ahn, K. H., & Kim, M. (2011). Building brand loyalty through managing brand community commitment. Management Decision, 49(7), 1194-1213.
36
- Huang, M. H. (2015). The influence of relationship marketing investments on customer gratitude in retailing. Journal of Business Research, 68(6), 1318-1323.
37
- Jang, H., Olfman, L., Ko, I., Koh, J., & Kim, K. (2008). The influence of on-line brand community characteristics on community commitment and brand loyalty. International Journal of Electronic Commerce, 12(3), 57-80.
38
- Kim, J. W., Choi, J., Qualls, W., & Han, K. (2008). It takes a marketplace community to raise brand commitment: the role of online communities. Journal of Marketing Management, 24(3-4), 409-431.
39
- Kim, A. J., & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10), 1480-1486.
40
- Laroche, M., Habibi, M. R., Richard, M. O., & Sankaranarayanan, R. (2012). The effects of social media based brand communities on brand community markers, value creation practices, brand trust and brand loyalty. Computers in Human Behavior, 28(5), 1755-1767.
41
- Lim, J. S., Hwang, Y., Kim, S., & Biocca, F. A. (2015). How social media engagement leads to sports channel loyalty: Mediating roles of social presence and channel commitment. Computers in Human Behavior, 46, 158-167.
42
- Lo, S. C. (2012). A study of relationship marketing on customer satisfaction. Journal of Social Sciences, 8(1), 91.
43
- Lusch, R. F., Vargo, S. L., & O’brien, M. (2007). Competing through service: Insights from service-dominant logic. Journal of retailing, 83(1), 5-18.
44
- Madupu, V. (2006). Online brand community participation: Antecedents and consequences. ProQuest.
45
- Nambisan, S., & Baron, R. A. (2009). Virtual customer environments: testing a model of voluntary participation in value co‐creation activities. Journal of product innovation management, 26(4), 388-406.
46
- Nikhashemi, S. R., Tarofder, A. K., Gaur, S. S., & Haque, A. (2016). The effect of customers’ perceived value of retail store on relationship between store attribute and customer brand loyalty: Some insights from Malaysia. Procedia Economics and Finance, 37, 432-438.
47
- Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2016). Franchisee-based brand equity: The role of brand relationship quality and brand citizenship behavior. Industrial Marketing Management, 52, 163-174.
48
- Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. (2015). The impact of franchisor support, brand commitment, brand citizenship behavior, and franchisee experience on franchisee-perceived brand image. Journal of Business research, 68(9), 1886-1894.
49
- Oliver, R. L. (1999). Whence consumer loyalty?. the Journal of Marketing, 33-44.
50
- Peng, L. Y., & Wang, Q. (2006). Impact of relationship marketing tactics (RMTs) on switchers and stayers in a competitive service industry. Journal of Marketing Management, 22(1-2), 25-59.
51
- Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. (2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of interactive marketing, 18(3), 5-14.
52
- Raïes, K., Mühlbacher, H., & Gavard-Perret, M. L. (2015). Consumption community commitment: Newbies' and longstanding members' brand engagement and loyalty. Journal of Business Research, 68(12), 2634-2644.
53
- Raj G. Javalgi, R., & Moberg, C. R. (1997). Service loyalty: implications for service providers. Journal of services marketing, 11(3), 165-179.
54
- Schau, H. J., Muñiz Jr, A. M., & Arnould, E. J. (2009). How brand community practices create value. Journal of marketing, 73(5), 30-51.
55
- Smit, E., Bronner, F., & Tolboom, M. (2007). Brand relationship quality and its value for personal contact. Journal of business research, 60(6), 627-633.
56
- Tuškej, U., Golob, U., & Podnar, K. (2013). The role of consumer–brand identification in building brand relationships. Journal of business research, 66(1), 53-59.
57
- Ueda, K., Takenaka, T., & Fujita, K. (2008). Toward value co-creation in manufacturing and servicing. CIRP Journal of Manufacturing Science and Technology, 1(1), 53-58.
58
- Ulaga, W., & Eggert, A. (2006). Relationship value and relationship quality: Broadening the nomological network of business-to-business relationships. European Journal of marketing, 40(3/4), 311-327.
59
- Valta, K. S. (2013). Do relational norms matter in consumer-brand relationships?. Journal of Business Research, 66(1), 98-104.
60
- Wirtz, J., Den Ambtman, A., Bloemer, J., Horváth, C., Ramaseshan, B., Van De Klundert, J., ... & Kandampully, J. (2013). Managing brands and customer engagement in online brand communities. Journal of service Management, 24(3), 223-244.
61
- Woodside, A. G., Golfetto, F., & Gibbert, M. (2008). Customer value: theory, research, and practice. In Creating and managing superior customer value (pp. 3-25). Emerald Group Publishing Limited.
62
- Yi, Y., & Gong, T. (2013). Customer value co-creation behavior: Scale development and validation. Journal of Business Research, 66(9), 1279-1284.
63
- Zaglia, M. E. (2013). Brand communities embedded in social networks. Journal of business research, 66(2), 216-223.
64
- Zehir, C., Şahin, A., Kitapçı, H., & Özşahin, M. (2011). The effects of brand communication and service quality in building brand loyalty through brand trust; the empirical research on global brands. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 1218-1231.
65
- Zhang, X., & Chen, R. (2008). Examining the mechanism of the value co-creation with customers. International Journal of Production Economics, 116(2), 242-250.
66
- Zhou, Z., Zhang, Q., Su, C., & Zhou, N. (2012). How do brand communities generate brand relationships? Intermediate mechanisms. Journal of Business research, 65(7), 890-895.
67
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل توسعه فرایندهای نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری با رویکرد نظریه داده بنیاد
تغییر و تحولات سریع در حوزۀ فناوری، افزایش هزینههای نوآوری و رقابت روزافزون در محصولات و خدمات جدید منجر به افزایش نیاز سازمان به تعامل با محیط و ذینفعان خارجیشان شده است که این امر منجر به باز شدن مرزهای سازمان و استفاده از پارادایم نوآوری باز در توسعه روندهای داخلی نوآوری و گسترش بازار برای استفاده خارجی از نوآوری شده است؛ از متغیرترین فناوریهای روز، فناوریهای مربوط به فضای سایبری و امنیت آن است؛ که حفظ امنیت سایبری از مسائل مهم در امنیت ملی کشور محسوب میشود و دستیابی به محصولات بومی امنیت سایبری در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله با هدف شناسایی عوامل توسعه نوآوری باز در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری، به دنبال شناسایی آنها با توجه به شرایط محیطی ایران و ارائه راهحلهایی برای توسعه این عوامل در نهادهای تحقیقاتی امنیت سایبری است.در این تحقیق با استفاده از روش نظریه داده بنیاد این عوامل شناساییشده است. بدین منظور 16 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با خبرگان این موضوع صورت گرفته است. با تحلیل دادهها در فرایند کدگذاری باز با کمک نرمافزار مکسکیودیای 10 منجر به تولید 11 مقولۀ فرعی در قالب 3 مقولۀ اصلی شده است. مدل ارائه شده در این مقاله با رویکرد خود ظهور به دست آمده است و نتایج آن بهصورت گزارههای تئوریک تبیین میشود.
https://ims.atu.ac.ir/article_9716_eee549b66af8147cdd49ad3ed01302f8.pdf
2019-03-11
37
70
10.22054/ims.2019.9716
نوآوری باز
نهادهای تحقیقاتی
امنیت سایبری
نظریه داده بنیاد
محمدمهدی
قوچانی خراسانی
ghochany@yahoo.com
1
دانشآموخته دکتری، مدیریت دولتی (سیاستگذاری عمومی)، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی. (نویسنده مسئول)؛ ghochany@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
داود
حسین پور
hoseinpour@atu.ac.ir
2
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
AUTHOR
ابراهیم
محمود زاده
3
دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران
AUTHOR
سید مهدی
الوانی
4
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
AUTHOR
de Jong, J. P., Vanhaverbeke, W., Kalvet, T. &Chesbrough, H., 2008. Policies for Open Innovation: Theory, Framework and cases`, مکان نشر نامشخص: Vision EraNet.
1
Baldwin, C. Y. &von Hippel, E., 2011. Modeling a Paradigm Shift: From Producer Innovation to User and Open Collaborative Innovation. Organization Science, 22(6), p. 1399–1417.
2
Boscherini, L., Chiaroni , D., Chiesaz, v. &Frattini, F., 2010. How To Use Pilot Projects To Implement Open Innovation. International Journal Of Innovation Management, pp. 1065-1097.
3
Brant, J. &Lohse, S., 2014. The Open Innovation Model. Innovation and Intellectual Property Series.
4
Buecheler, T., Henrik Sieg, J., Füchslin, R. M. &Pfeifer, R., 2010. Crowdsourcing, Open Innovation and Collective Intelligence in the Scientific Method: A Research Agenda and Operational Framework. Odense, Denmark, مؤلف نامعلوم
5
Cheng, C. C. J. &Huizingh, E. K. R. E., 2014. when is open innovation beneficial? the role of strategic orientation. Product Development&Management Association.
6
Chesbrough, H., 2003. Open Innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. s.l.:Harvard Business School Press.
7
Chesbrough, H. &Crowther, A. K., 2006. Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries. 36(3).
8
Chesbrough, H., Lim, K. & Ruan, Y., 2007. Open Innovation and Patterns of R&D Competition. International Journal of Technology Management.
9
Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W. & West, J., 2006. OPEN INNOVATION Researching a New Paradigm. New York: Oxford University Press.
10
Chiaroni, D., Chiesa, V. & Frat, F., 2011. The Open Innovation Journey: How firms dynamically implement the emerging innovation management paradigm. Technovation, Volume 31, pp. 34-43.
11
Felin, T. & Zenger, T., 2013. Closed or open innovation? Problem solving and the governance choice. Research Policy.
12
Fetterhoff, T. & Voelkel, D., 2006. Managing Openinnovation In Biotechnology.. Research–Technology Management, Volume 3, pp. 49(3),14–18.
13
Gassmann, O. & Enkel, E., 2004. Towards a Theory of Open Innovation: Three Core Process Archetypes. s.l., s.n.
14
Gassmann, O. & Enkel, E., 2004. Towards a Theory of Open Innovation: Three Core Process Archetypes. Lisabon, Portugal, s.n.
15
Granstrand, O., 2011. The economics of IP in the context of a shifting innovation paradigm. WIPO, Geneva, مؤلف نامعلوم
16
Hafkesbrink, J. & Schroll, M., 2010. Organizational Competences for Open Innovation in Small and Medium Sized Enterprises of the Digital Economy. In: Competences Management for Open Innovation. Tools and IT- support to unlock the innovation potential beyond company boundaries. Lohmar: s.n., pp. 21-52.
17
Herstad, S. J., Bloch, C., Ebersberger, B. & Velde, E. v. d., 2008. Open innovation and globalisation: Theory, evidence and implications, s.l.: Vision EraNet project report.
18
Howe, J., 2010. CROWDSOURCING Why the Power of the Crowd is Driving the Future of Business.
19
Available at: www.crowdsourcing.com.April 2010].
20
Jacobides, M. G. & Billinger, S., 2006. Designing the boundaries of the firm: From ”make, buy, or ally” to the dynamic benefits of vertical architecture.. Organization Science, Volume 17(2), pp. 249-261.
21
Laursen , K. &Salter, A., 2006. Open Innovation: the role of openness in explaining innovation performance among UK. manufacturing firms. Strategic Management Journal.
22
Laursen, K. & Salter, A., 2004. OPEN FOR INNOVATION: The role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Aalborg, Denmark, s.n.
23
Lewins , K., 1947. Frontiers in Group Dynamics. Human Relations, 1(1), pp. 5-41.
24
Lichtenthaler, U., 2008. Open Innovation in Practice: An Analysis of Strategic Approaches to Technology Transactions. IEEE TRANSACTIONS ON ENGINEERING MANAGEMENT, 55(1), pp. 148-157.
25
Lichtenthaler, U., 2011. Open Innovation: Past Research, Current Debates, and Future Directions. Academy of Management Perspectives, pp. 75-94.
26
March, J., 1991. Exploration and Exploitation in Organizational Learning. Organization Science, pp. 71-87.
27
Mortara, L. & Minshall, T., 2011. How do large multinational companies implement open innovation?. Technovation, Volume 31, pp. 586-597.
28
Savitskaya, I., 2011. Environmental influences on the adoption of open innovation: analysis of structural, institutional and cultural impacts, Lappeenranta, Finland: Acta Universitatis.
29
Strauss, A. & Corbin, J. M., 1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. s.l.:SAGE Publications.
30
Tidd, J. &Bessant, J., 2009. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational change. 4th تدوین مکان نشر نامشخص:مؤلف نامعلوم
31
Trott, P. & Hartmann, D., 2009. Why ‘Open Innovation’ Is Old Wine In New Bottles. International Journal of Innovation Management, 13(4), p. 715–736.
32
twining, j., 2000. a naturalistic journey into the collaboratory: in search - Hrast, Texas: Texas womans university.
33
Wallin , M. w. & Krogh, G. V., 2010. Organizing for Open Innovation: Focus on the Integration of Knowledge. Organizational Dynamics, 39(2), p. 145–154.
34
West, J. &Gallagher, S., 2006. Challenges of Open Innovation: The Paradox of Firm Investment in Open Source Software. R&D Management, 36(3), pp. 315-328.
35
Zemaitis, E., 2014. Knowledge management in open innovation paradigm context: high-tech sector perspective. Procedia - Social and Behavioral Sciences, pp. 164-173.
36
انصاری, باقر., 1387. تدوین قراردادهای نمونه و اطلاعرسانی دربارۀ شیوۀ استفادۀ آنها. در: سازوکارهای حقوقی حمایت از تولید علم. تهران: سمت, صفحه. 378.
37
چسبرو, هنری., 1390. نوآوری باز؛ پارادایم نوین آفرینش و تجاریسازی فناوری. مکان نشر نامشخص:موسسه خدمات فرهنگی رسا.
38
داناییفرد, حسن, 1389. استراتژیهاینظریهپردازی. تهران: سمت.
39
صفدری, مصطفی., منطقی, منوچهر. و توکلی, غلامرضا., 1393. نوآوری باز؛ نگاهی جامع بر مفاهیم، رویکردها، روندها و عوامل کلیدی موفقیت. رشد فناوری, جلد 40, صفحه. 10-17.
40
فرتوک زاده, حمیدرضا., دره شیری, و محبی, 1391. بررسی گلوگاههای قوانین مالی و معاملاتی صنایع دفاعی در تعامل با شبکۀ همکاران. مدیریت بهبود, جلد 13, صفحه. 64-84.
41
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی امکانسنجی و استقرار اثربخش سیستم مدیریت امنیت اطلاعات بر مبنای روش فراترکیب
امروزه، اطلاعات نقش سرمایه یک سازمان را ایفا میکند و حفاظت از اطلاعات سازمان یکی از ارکان مهم بقای آن است. از طرفی مشکلات و موانع امنیتی یکی از اساسیترین موضوعات مطرح در زمینه سیستمهای اطلاعاتی است. از دیرباز، امنیت یکی از اجزای اصلی زیرساختهای فناوری اطلاعات شمرده میشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و در آن از روش فراترکیب استفاده شده است. محقق با استفاده از روش فراترکیب، بازنگری دقیق و عمیق در موضوع انجام داده است و یافتههای پژوهشهای کیفی و کمی مرتبط را ترکیب کرده است. در این راستا 118 پژوهش در زمینه مدیریت امنیت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی ارزیابی شد که در پایان 55 پژوهش انتخاب و با تحلیل محتوای (اسنادی- کتابخانهای) آنها، ابعاد و کدهای مربوطه استخراج و میزان اهمیت و اولویت هریک با استفاده از آنتروپی شانون تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، اطلاع از میزان ارزش اطلاعات، قابلیت بازیابی اطلاعات، استفاده صحیح از منابع و همزیستی اطلاعات و نرمافزارها بیشترین ضریب اهمیت را در بین ابعاد دهگانه دارد. درنهایت، پس از طی گامهای پژوهش، الگوی تعیین و استقرار اثربخش سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در سه لایه شناسایی، ساختار اجرا و طراحی برنامه حمایتی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ارائه شد.
https://ims.atu.ac.ir/article_9717_2a6dbecc8b5385f5d0ad6fae16cc6ef5.pdf
2019-03-11
71
99
10.22054/ims.2019.9717
امنیت اطلاعات
سیستمهای اطلاعاتی
فراترکیب
رهرا
وظیفه
zahravazife@gmail.com
1
استادیار دانشگاه سیستان و بلچستان
LEAD_AUTHOR
محمد
مهدی
mohamad.mehdi1365@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت مالی. دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان.
AUTHOR
نادیا
وکیلی
nima3382@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سیستان و بلوچستان
AUTHOR
آذر، عادل؛ میرفخرالدینی، سید حیدر و علی اصغر انواری رستمی(1387). بررسی مقایسه ای تحلیل دادهها در شش سیگما، با کمک ابزارهای آماری و فنون تصمیم گیری چند شاخصه، مجله مدرس علوم انسانی. 12(4) : 36-1.
1
تقوا، محمدرضا؛ حسینی بامکان، سیدمجتبی؛ فلاح لاجیمی، حمیدرضا(1392). تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی و مزیت رقابتی ، فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات. 2(5):17-1.
2
خیرگو، منصور؛ شکوهی، جواد(1396). شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی مؤثر بر اثربخشی سیستم های اطلاعاتی در سازمان های دولتی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 32(3) : 712-695.
3
سیف، یاسر؛ نادری بنی، ناهید(1396). شناسایی مؤلفههای مؤثر بر مدیریت امنیت اطلاعات در فناوری اطلاعات شرکت نفت فلات قاره ایران. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 9(3) : 870-851.
4
شاه حسینی بیده، شیما؛ مروتی شریف آبادی، علی و سید محمود زنجیرچی(1393). مقایسهی عملکرد سازمانها در پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از رویکرد ترکیبی NAP و DEMATEL فازی. فصلنامهی بازاریابی نوین، 4(3): 212-195.
5
Abduljalil, S. & Abdulhamid, R. (2005 & 2007). ISMS Pilot Program Experiences: Benefits, Challenges & Recommendations. 2013, from http://cybersecurity. my/data/content_files/11/23.pdf.
6
Al-Awadi, M. & Renaud, K. (2007). Success factors in information security implementation in organizations. Paper presented at the IADIS International Conference e-Society 2007, Available in: http://www.dcs.gla.ac.uk /~karen/ Papers/sucessFactors2.pdf.
7
Beck, Cheryl Tatano. (2002)"Postpartum depression: A metasynthesis." Qualitative Health Research, 12(4): 453-472.
8
Birman, K.P. (2000). The next-generation internet: unsafe at any speed. IEEE computer, 33(8), 54-60.
9
Bellone, J, Basquiat, S. D., Rodriguez, J. (2008). Reaching escape velocity: A practiced approach to information security management system implementation, Information Management & Computer Security, 16 (1), 49- 57.
10
Bhattacharya, D. (2011). Leadership styles and information security in small businesses. Information Management & Computer Security, 19(5), 300-312.
11
Chau, J. (2005). Skimming the technical and legal aspects of BS7799 can give a false sense of security. Computer Fraud & Security, 9: 8-10.
12
Choi, N., Kim, D. & Goo, J. (2008). Knowing is doing: An empirical validation of the relationship between managerial information security awareness and action. Information Management & Computer Security, 16 (5): 484-485.
13
Dhillon, G. (2001). Information security management: global challenges in the new millennium, IGI Global, DOI: 10.4018/978-1-878289-78-0.
14
Elliott, G., and Starkings, S. (2008). Business Information Technology: Systems, Theory and Practice, England: Longman.
15
Emmett, Stuart.(2015). Excellence in Warehouse Management. Haw to minimize costs and maximize value : TJ, International Ltd, Paststow, Cornwall, UK.
16
Fomin, V., DeVries, H., Barlette, Y. (2008). ISO/IEC 27001 Information systems security management standards: Exploring the reasons for low adoption. RSM Erasmus University, Netherland.
17
Grant, A. E. and Meadows, J.H. (2018), Communication Technology Update and Fundamentals. 11th Edition, Focal Press, USA.
18
Honan, B. (2006). IT security-commoditized, badly Infosecurity Today, 3 (5): 41.
19
Huber, G. P. (2018). A theory of the effects of advanced information technology on organizational design, intelligence, and decision making. Academy of Management Review, Vol.6,No.25:71-87.
20
Huang, Shi-Ming, Ou Chin-Shyh, Chen, Chyi-Miaw, Lin, Binshan,(2018). «An Empirical Study of Relationship Between IT Investment and Firm Performance: A Resource – Based Perspective», European Journal of Operational Research; Vol.175.
21
Jean, R., Sinkovics, R., Kim, D. (2018). Information technology and organizational performance within international business to business relationships: a review and an integrated conceptual framework. International Marketing Review, 5(25): 563-583
22
Kakkar, A., Punhani, R. & Madan, S. (2012). Implementation of ISMS and its Practical Shortcomings. International Refereed Research Journal ISSN:1839-6518,Vol. 02, No. 01, www.irj.iars.info.
23
Kazemi, M., Khajouei, H. & Nasrabadi, H. (2012). Evaluation of information security management system success factors: Case study of Municipal organization. African Journal of Business Management, 6(14): 4982-4989.
24
Kouziokas, G.N. (2016). Technology-based management of environmental organizations using an Environmental Management. Environmentat Technology & Innovation, 5, 106–116.
25
Kraemer, S.B. (2006). An adversarial viewpoint of human and organizational factors in computer and information security. A dissertation for the degree of Doctor Philosophy at the university of Wisconsin-Madison.
26
Kritzinger, E. & Smith, E. (2008). Information security management: An information security retrieval and awareness model for industry. Computers Security, 27 (5): 224-231.
27
Ku, C., chang, Y., Yen, D. (2009). National information security policy and its implementation: A case study in Taiwan. Telecommunications Policy, 33 (7(: 371-384
28
Meskell, P., Burke, E., Kropmans, T. J., Byrne, E., Setyonugroho, W. & Kennedy, K.M. (2015). Back to the future: An online OSCE Management Information System for nursing OSCEs. Nurse Education Today, 35(11), 1091-1096.
29
Mivald, A. (2004). Computer network security, Translated by Seyyed Ahmad Safai, The first edition, Daneshparvar, Tehran. (in Persian).
30
Moore K.A. (2017).Value mapping frame work involving stakeholders for supply chain improvement when implementing information technology projects, Ph.D thesis, M.S. University of Central Florida .
31
Nikrerk J.F. and Solms, Van.(2017). Information security culture: a management perspective. Computer & security, 5, 142-144.
32
Pathari, V., Sonar, R. (2012). Identifying linkages between statements in information security policy, procedures and controls. Information Management & Computer Security, 20(4), 264-280.
33
Saha,Parmitha(2018). Government e-Service Delivery: Identification of Success Factors from Citizens Perspective.Doctoral thesis Lula University of Technology Department of Business Administration and Social Sciences Division Industrial Marketing e-Commerce and Logistics.
34
Shreeram, V.; Suban, M.; Shanthi, P.; Manjula, K. (2010). Anti-phishing detection of phishing attacks using genetic algorithm. IEEE International Conference on Communication Control and Computing Technologies(ICCCCT).
35
Sandelowski, Margarete, and Julie Barroso. (2006)Handbook for synthesizing qualitative research. Springer Publishing Company.
36
Sleezer C. M., Wentling T. L., Cude R. L.(2018). Human Resource Development and InformationTechnology: Making global Connections. Norwell, Massachusetts: Kluwer AcademicPublishers.
37
Thomson, K. & Van Niekerk, J. (2012). Combating information security apathy by encouraging prosocial organisational behavior. Information Management & Computer Security, 20(1), 39-46.
38
Turban E. Leidner, McLean E. Wetherbe J.(2018), Information technology for management, New York: John Willy and Sons.
39
Wolf, J., Wolfe, B. (2003). Management strategies for implementing forensic security measures. Information Security Technical Report. 8(2), 55-64.
40
Zuccato, A. (2007). Holistic security management framework applied in electronic commerce. Computers and Security, 26 (3), 256-265.
41
Zhang, H., Liu, G., Chow, T. W. S., Liu, W. (2011). Textual and Visual Content-Based Anti-Phishing: A Bayesian Approach. IEEE Transactions on Neural Network .pages 1532 - 1546 .
42
Zimmer, Lela. (2006)"Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts." Journal of advanced nursing ,53(3):311-318.
43
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت نگاشت روابط شبکهای آسیبهای راهبردی توسعه دولت الکترونیکی در ایران
توجه به استقرار و توسعه دولت الکترونیکی در ایران یکی از برنامههای جدی تمامی دولتها در نظام جمهوری اسلامی است. در حقیقت تمامی برنامههای دولت در حوزه اصلاح نظام اداری به اهمیت و ضرورت و تدوین برنامههای اجرایی برای توسعه آن مبادرت ورزیدهاند. درهرحال استقرار دولت الکترونیکی دچار فراز و نشیبهایی است که تحقق و شیوع آن را با مشکل روبرو میسازد. هرچند که در سال 2018 رتبه دولت الکترونیکی ایران 20 رتبه ارتقا یافته و به رتبه 86 رسیده است؛ بنابراین در این مقاله به دنبال شناسایی الگوی تأثیر و تأثر چالشها و مسائل راهبردی توسعه دولت الکترونیکی با بهرهگیری از تکنیک دیمتل هستیم. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است و از میان 15 پرسشنامه توزیعشده میان خبرگان حوزه دولت الکترونیکی، 12 پرسشنامه بازگردانده شده است. عدم رقابت مؤثر در زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی در دولت، مشکل اصلی دولت الکترونیک بوده است. وجود زیرساخت ناقص شبکه دسترسی پرسرعت و البته ارزان برای بیشتر مردم کشور از موارد با اهمیت تلقی شده است. عدم دسترسی برخط به برخی پایگاههای اطلاعاتی پایه کشور و عدم رقابت مؤثر در زیرساختهای ارتباطی فناوری اطلاعات و انحصار نسبی دولت نیز از مهمترین عوامل اثرگذار و اثرپذیر بودهاند. درنهایت، راهحل اساسی، وجود دیدگاه مناسب و اعتقاد راسخ به فناوری اطلاعات بین مدیران و کارشناسان سازمانهای دولتی و خصوصی کشور و استفاده راهبردی از آن در جهت بهبود دولت الکترونیک تعیین شده است.
https://ims.atu.ac.ir/article_9718_0601534468896dfa6b21fd397a4f9920.pdf
2019-02-20
101
136
10.22054/ims.2019.9718
روابط شبکهای
آسیبهای راهبردی
دولت الکترونیکی
هادی
خان محمدی
h.khanmohammadi110@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
AUTHOR
ایمان
رئیسی وانانی
imanraeesi@atu.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران (نویسنده مسئول)؛ imanraeesi@atu.ac.ir
LEAD_AUTHOR
سحر
ملک محمدی
smm670314@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.تهران
AUTHOR
امیدوار، رضا، سرداری، احمد و یزدانی، ناصر. (1394). رتبه بندی موانع مدیریت زنجیره تامین سبز با استفاده از روش دیمتل. تابستان. تحقیقات بازاریابی نوین، سال 5 (شماره2)، 1-14.
1
تولایی، روح الله و احمدی، محمد میلاد. (1395). زمستان. آسیب شناسی و تدوین راهبردهای کسب جایگاه برتر منطقه ای در توسعه دولت الکترونیک. مطالعات مدیریت راهبردی، (شماره 28)، 53-82.
2
ثقفی، فاطمه، علی احمدی، علیرضا، قاضی نوری، سید سپهر و حورعلی، منصوره. (1394). بهار. تدوین و شناسایی سنوریوهای امکان پذیر آینده خدمات دولت الکترونیک در 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، (شماره 1)، 49-68
3
حاجی ابراهیم زرگر، حامد. (1397). تابستان. بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران. فصلنامه سیاستگذاری علوم و تکنولوژی، (شماره چهارم)، 8-29.
4
دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات. (1393). نقشه راه توسعه دولت الکترونیکی. www.ict.gov.ir
5
زینالی صومعه، پروانه، پورعزت، علی اصغر و دودانگه، پروین. (1392). بهار. کارکردهای استقرار دولت الکترونیکی در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک). فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، سال دوم (شماره دوم)، 55-70.
6
طهمورث نژاد، جعفر. (1389). چالش ها و موانع موجود در دولت الکترونیک در ایران. آبان. دومین سمینار عصر اطلاعات با رویکرد فناوری های نوین.
7
کاظمی، مصطفی، فیاضی، مرجان و میرزاده، ملیحه. (1387). بررسی موانع استقرار دولت الکترونیک در سازمان های ایرانی. پژوهش های مدیریت، سال اول (شماره دوم)، 185-204.
8
کاوسی، اسماعیل و سرفرازی، مهرزاد. (1390). دولت الکترونیک، تهران: پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام.
9
ذبیحی شیخرجه، کیا، دریاگشت، رویا، علی نیا، فاطمه و علیخانی، محمد. (1391). اردیبهشت. مراحل دولت الکترونیک و ارائه مدل پیشنهادی در ایران. اولین همایش ملی حسایداری و مدیریت.
10
فقیهی، مهدی و معمارزاده، غلامرضا. (1394). بهار. مدل توسعه دولت الکترونیک در ایران 1404. مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 7 (شماره 1)، 125-142.
11
قربانیزاده، وجه الله، رودساز، حبیب و عباسپور، جعفر. (1393). فراتحلیل موانع استقرار دولت الکترونیک در ایران. تابستان،مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، سال دوم (شماره 8)، 1-32.
12
کاشفی، امید و زمانی فر، آزاده. (1391). بلوغ دولت الکترونیکی. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی.
13
مرکز پژوهشی آرا. (1395). بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران. تهران: موسسه پیام رسان حکمت و اندیشه.
14
منشی زاده، پروانه. (1396). آبان. ارزیابی سطح بلوغ خدمات دولتی الکترونیک در برخی از سازمان های دولتی. دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، سال دوم، شماره چهار (پیاپی 6)، 33-45.
15
Abu-Shanab, E. A. (2017, February). E-government familiarity influence on Jordanians’ perceptions. Telematics and Informatics, 34(1), 103-113. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.05.001
16
Abu-Shanab, E., & Al-Jamal, N. (2015). Exploring the Gender Digital Divide in Jordan. Gender, Technology and Development, 19(1), 91-113. doi: 10.1177/0971852414563201
17
Adnan, A., Fahmi Zaidi, A., Azlina, A., & Wan Salihin Wong, A. (2016). The Effects Of Perceived Usefulness And Perceived Ease Of Use on Continuance Intention to Use E-Government. Procedia Economics and Finance, 35, 644 – 649. doi:https://doi.org/10.1016/S2212-5671(16)00079-4
18
Choi, H., Park, M. J., Rho, J. J., & Zo, H. (2016, July). Rethinking the assessment of e-government implementationin in developing countries from the perspective of the design–reality gap: Applications in the Indonesian e-procurement system. Telecommunications Policy, 40(7), 644-660. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2016.03.002
19
Gallivan, M. J., & Keil, M. (2003). The user–developer communication process: a critical case study. Information Systems , 13 (1), 37-68.
20
Janita, M. S., & Miranda, F. J. (2018, May). Quality in e-Government services: A proposal of dimensions from the perspective of public sector employees. Telematics and Informatics, 35(2), 457-469. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.01.004
21
Karokola, G., & Yngström, L. (2009). Discussing E-Government Maturity Models for the Developing World-Security View. Information security of South Africa (ISSA) Johannesburg.
22
Khodaee Mahmoodi, R., & Hosseinzadeh Nojedeh, S. (2016). Investigating the Effectiveness of E-government Establishment in Government Organizations. 3rd International Conference on New Challenges in Management and Organization: Organization and Leadership. 230, pp. 136-141. Dubai: Social and Behavioral Sciences.
23
Lallmahomed, Z. M., Lallmahomed, N., & Lallmahomed, M. G. (2017, July). Factors influencing the adoption of e-Government services in Mauritius. Telematics and Informatics, 34(4), 57-72. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.01.003
24
Lee, J. (2010, July). 10 year retrospect on stage models of e-Government: A qualitative meta-synthesis. Government Information Quarterly, 27(3), 220-230. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2009.12.009
25
Noman, A., & Hebbar, C. (2016, November). E-GOVERNMENT DEVELOPMENT MODELS:. International Journal of Latest Trends in Engineering and Technology(SACAIM), 115-120. Retrieved from https://www.ijltet.org/journal_details.php?id=908&j_id=3419
26
Pedersen, K. (2018). E-government transformations:challenges and strategies. Transforming Government: People, Process and Policy, 12(1), 84-109. doi:https://doi.org/10.1108/TG-06-2017-0028
27
Rorissa, A., Demissie, D., & Pardo, T. (2011, July). Benchmarking e-Government: A comparison of frameworks for computing e-Government index and ranking. Government Information Quarterly, 28(3), 354-362. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.09.006
28
Sarrayrih, M. A., & Sriram, B. (2015, April). Major challenges in developing a successful e-government: A review on the Sultanate of Oman. Journal of King Saud University – Computer and Information Sciences, 27(2), 230-235. doi:https://doi.org/10.1016/j.jksuci.2014.04.004
29
Sharma, G., Bao, X., & Qian, W. (2012, December). Empirical Investigation on Adoption of E-governance Services in Developing Countries and Ethical Issues. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 2(12), 19-27.
30
UNITED NATIONS. (2018). UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY. New York: Department of Economic and Social Affairs.
31
Weerakkody, V., Janssen, M., & Dwivedi, Y. K. (2011, July). Transformational change and business process reengineering (BPR): Lessons from the British and Dutch public sector. Government Information Quarterly, 28(3), 320-328. doi:https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.07.010
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی موانع بانکداری الکترونیک در ایران با رویکرد فرا تحلیل
رشد پژوهشهای مختلف در زمینه موانع بانکداری الکترونیک و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهشهای ترکیبی که عصاره پژوهشهای انجامشده در این موضوع را به شیوه نظاممند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در حوزه موانع بانکداری الکترونیک در ایران و با استفاده از روش فرا تحلیل و نرمافزار جامع فرا تحلیل (CMA2) تعداد 19 مقاله را مورد بررسی قرار میدهد. درمجموع تعداد 10 مطالعه بر اساس معیارهای درونگنجی انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه فرا تحلیل در زمینه موانع بانکداری الکترونیک 7 متغیّر نشان میدهد که موانع مدیریتی با اندازه اثر 751/0، موانع فرهنگی با اندازه اثر 598/0 و موانع قانونی با اندازه اثر 579/0 و موانع فنی با اندازه اثر 544/0 و موانع اقتصادی با اندازه اثر 518/0 دارای بیشترین اثر بازدارندگی در استقرار و توسعه بانکداری الکترونیک بوده است.
https://ims.atu.ac.ir/article_9722_dc97c016ff5ffe5166b21a334b0d34c1.pdf
2019-05-25
137
160
10.22054/ims.2019.9722
فرا تحلیل
اندازه اثر
بانکداری الکترونیک
سازمانهای ایرانی
محمدرضا
سعدی
saadi1001@yahoo.com
1
استادیار، پژوهشکده علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.(نوسنده مسئول)؛ saadi1001@yahoo.com
LEAD_AUTHOR
یوسف
محمدی مقدم
you_mohammad@yahoo.com
2
دانشیار، گروه مدیریت راهبردی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران
AUTHOR
جعفر
عباس پور
jabbaspour6421@gmail.com
3
کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
AUTHOR
حیدر
عباس پور
abbaspour.0509@gmail.com
4
کارشناسی ارشد، دانشگاه ایلام
AUTHOR
آماده، حمید و محمود، جعفرپور (1388)، «بررسی موانع و راهکارهای توسعهی بانکداری الکترونیکی در بانکهای خصوصی کشور»، پژوهشنامهی مدیریت اجرایی علمی- پژوهشی، 2(36)، صص 14-38.
1
بهفر، سارا (1391) فرا تحلیل پژوهشهای آمادگی الکترونیک سازمانها در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گرایش مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
بهمنآبادی، علیرضا، شبنم، دوستی و عقیق رضوی شکوه (1386)، «بررسی ریسکهای موجود در ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان بانکها، در بانکداری الکترونیک»، ماهنامه اقتصاد و توسعه، 15 و 16.
3
حیدرپور، فرزانه (1388)، «تأثیر هزینه آموزش و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی بر افزایش جذب سپردههای بانکها (مطالعه موردی بانک صادرات استان مازندران)»، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی.
4
دعایی، حبیب ا...و طیبه، کمالی (1387)، «بررسی عوامل پذیرش بانکداری الکترونیکی»، مجله بانک و اقتصاد، 93، صص 26-29.
5
رشیدی، داریوش و هیوا، زادگان باوی (1386)، «بانکداری متمرکز؛ پیشنیازی برای تحول در ارائه خدمات بانکی»، مجله تازههای اقتصاد، 118.
6
ریاحی، حمیدرضا (1382)، «دولت الکترونیکی هدف یا بهانه»، تهران: مجله تکفا، 1، 7 و 8.
7
سهرابی روحالله، ارسلان یوسفی فرد و زهرا، نریمانی عزیز (1392)، «بررسی و شناسایی موانع پذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان (مطالعه موردی: بانک رفاه شهر همدان)»، همایش ملی علوم مدیریت نوین، صص 1-18.
8
سیدجوادین، رضا و مریم، سقطچی (1385)، «بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن در ایران»، مجله تدبیر، 170.
9
طالقانی، محمد و علی، عینی (1390)، «بررسی موانع و چالشها در مسیر اجرا و بهبود بانکداری الکترونیک در بانک پارسیان»، ششمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و ارتباطات، صص 1-13.
10
عبدالباقی (1382)، «شناسایی عوامل و محرکهای توسعه بانکداری الکترونیک»، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، 1382.
11
فیضی، کامران و تورج، صادقی (1384)، «عوامل و موانع مؤثر در ایجاد و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران»، مطالعات مدیریت صنعتی، 8، صص 111-128.
12
قاضی طباطبایی، محمود و ابوعلی، ودادهیر (1389)، «فرا تحلیل در پژوهشهای اجتماعی و رفتاری» تهران: دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
13
قربانی زاده، وجه اله (1392)، «راهنمایی کاربردی فرا تحلیل یا نرمافزار CAM2» تهران: جامعه شناسان.
14
کهنسال، محمود، سعیده، کرمعلی و امیر، عباسپورثانی (1390)، «بانکداری الکترونیک، بسترهای مناسب و موانع و راهکارهای پیشرو»، همایش ملی حسابداری حسابرسی و مدیریت، صص 1-13.
15
کیاکجوری، کریم (1387)، «بانکداری الکترونیک و چالشهای آن در ایران »، مجله بانک و اقتصاد، 93، صص 18-25.
16
نوری، پیمان (1389)، «بانکداری الکترونیک در ایران موانع، مشکلات و چالشهای پیشرو»، همایش بانکداری اسلامی، 19، صص 472-488.
17
هومن، حیدرعلی (1387)، «راهنمای عملی فرا تحلیل در پژوهش علمی» تهران: سمت.
18
وزارت بازرگانی، معاونت امور اقتصادی و برنامهریزی (1384)، «نقلوانتقال الکترونیک و بانکداری الکترونیک»، 1، صص 70-81.
19
Cohen, J.(1998) Statistical power analysis for the behavioral sciences (second edition). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
20
Egger, M. Smith, G. D. and Altman, D. G.(2001),Systematic Reviews in Health Care-Meta-Analysis in context; BMJ Publishing Group.
21
Elisha mensin AUTA, 2010, e-banking in developing economy: empirical evidence frome Nigeria, journal of applied quantitative methods, vol. 5 no. 19-217.
22
Glass, G.V. (1978), primary, secondary, and meta – analysis of research Educational Researcher, 5: 3-8.
23
Li, S. (2010). The effectiveness of corrective feedback in SLA: A meta- analysis. Language Learning, 60, 309-365
24
Little, J.H. Corcoran, J. & Pillai, V.(2008). Systematic Reviews and Meta- Analysis.Published by Oxford University Press.
25
Macaskill, Petra, Walter, Stephen, Irwig, Les.(2000). A comparison of methods to detect publication bias in meta-analysis; STATISTICS IN MEDICINE. 20,641- 654.
26
Myrna, Z.Weiss, Business to Business E-Commerce: Moving in to the Value center of the Internet, Vital spetch of day New york. Aug. 15. 2001.
27
Ortega, L. (2011). Doing synthesis and meta- analysis in applied linguistics. Invited workshop at Tsing Hua University, Taipei, June 8, 2011.
28
Rosenthal R., & Dimatteo M.R., (2001), Meta-Analysis: Recent Developments in Quantitative Methods for Literature Review; Annual Review of Psychology, 52(2), 59-82.
29
Rosenthal, R. (1994). Parametric measures of effect size. In The Handbook of Research Synthesis. Edited by Cooper, H. and Hedges, LV, eds. New York:Russell Sage Foundation,. 231-44.
30
Thompson, B., & Snyder, P. A. (1997). Statistical significance testing practices. Journal of Experimental Education, 66, 75-83.
31
Vegas, K.C. (2005). The Effectiveness of Functional Behavior Assessment Based behavioral Interventions for Reducing Problem Behaviors: A Meta-analysis. Doctoral Dissertation of Philosophy, University of Utah.
32
Wolf, F. (1986). Meta-Analysis: Quantitative methods for research synthesis. Beverly Hills, CA: Sage.
33
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل تسهیم دانش در پروژهها با رویکرد تحلیلی
اهمیت دانش و فعالیتهای دانشمحور در عصر کنونی بر هیچ سازمانی پوشیده نیست؛ تمامی سازمانها در درون خود انبوهی از اطلاعات را دارا هستند اما لزوم کارآمد اطلاعات منوط به داشتن نیروهای انسانی کارآمد و متخصصی است که قابلیت کار با دادههای اطلاعاتی سازمان جهت کسب اهداف سازمان را دارا باشند. مطالعه حاضر ضمن توجه به اهمیت دانش در گستره فعالیتهای کنونی سازمانی؛ به دنبال شناسایی عواملی است که به تسهیم دانش در گروههای پروژهای تأثیرگذار هستند. مطالعه حاضر از طیف مطالعات کیفی است که روش تحقیق مورد استفاده از نوع اکتشافی، پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه متخصصین شاغل در گروه شرکتهای همکاران سیستم بود. روش نمونهگیری در تحقیق حاضر غیر تصادفی و از نوع گلوله برفی است. حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع 17 نفر تعیین گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظریه داده بنیاد و از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. بر اساس دادههای تحلیل شده 23 کد بهعنوان مقولههای محوری انتخاب شدند که مشارکت در برنامه تسهیم دانش بهعنوان مقوله و کد محوری در مدل مدنظر قرار گرفت. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی به تحلیل عوامل 23 گانه شناسایی شده از روند پژوهش جهت تبیین مدل تسهیم دانش پرداخته است.
https://ims.atu.ac.ir/article_9720_0757a16df2ba6dc742d8275dd04af1a4.pdf
2019-03-05
161
191
10.22054/ims.2019.9720
تسهیم دانش
تحلیل کیفی
پروژه
شرکت همکاران سیستم.
محمدهادی
خراشادیزاده
1
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران
AUTHOR
حسن
مهرمنش
h_mehrmanesh@yahoo.com
2
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
جلال
حقیقت منفرد
jhmonfared@gmail.com
3
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
AUTHOR
[1] اشتراس، آنسلم، کوربین، جولیت، 1990: اصول روش تحقیق کیفی (رویه ها و اقدامات به منظور طراحی نظریه بسترزاد)، ترجمه علی فخر محمدی و محسن سلیمانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان.
1
[2] دانایی فرد، ح. (1384). نظریهپردازی: مبانی و روششناسیها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
2
[3] سبک رو، مهدی و مهین برزگرلو، ۱۳۹۵، ریسک های جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه، چهارمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد علوم پژوهشی نوین، تهران، شرکت ارتباط ارغوان ایرانیان، https://www.civilica.com/Paper-FINMGT04-FINMGT04_152.html
3
[4] سینایی، حسنعلی، فریسات، حمیده، نداف، مهدی. (1396). بررسی عوامل موثر بر تسهیم دانش و تاثیر آن بر عملکرد فرد در صنعت مالی و بانکداری. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 9(18)، 143-168.
4
[5] صالحی، محمود، م.؛ دری، ب.؛ صفری، خ. (1391). بررسی نقـش میـانجی کـنش متقابـل اجتمـاعی در تأثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش. مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (11): 69-92.
5
[6] عرب، زهرا.(1391). مدیریت دانش. markazi-behzisti.ir/html/data/files/paper/9104/zahraarab.docx
6
[7] علامه، سید محسن، ریحانه السادات طبائیان، هدی توکلی، 1395. تاثیر سرمایه اجتماعی بر تسهیم دانش و سرمایه فکری، مدیریت بهبود و تحول، سال 25، شماره 80: 101-118.
7
[8] گازر، مهدی.(1394). نقش مدیریت دانش در بهبود کارایی. دنیای اقتصاد. شماره 3633
8
[9] نظافتی، نوید.(1392). رویکردی نوین برای مدیریت دانش سازمانهای نسل 2.0. مجله الکترونیکی مطالعات مدیریت دانش. شماره 14.
9
[10]Ahmed, G., Ragsdell, G. and Olphert, W., 2014. Knowledge sharing in project teams: a research model underpinned by action learning. IN: Rooney, J. and Murthy, V. (eds.) Proceedings of the 11th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management And Organizational Learning (ICICKM 2014), 6-7 November 2014, Sydney, Australia, pp. 455 - 464.
10
[1] Akhavan, P., Hosnavi, R. and Sanjaghi, M.E. (2009), “Identification of knowledge management critical success factors in Iranian academic research centers” , Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, Vol.2 No. 4, pp. 276-288.
11
[2] Akhavan, P., Jafari, M. and Fathian, M. (2006), “Critical success factors of knowledge management systems: a multi-case analysis”, European Business Review, Vol. 18 No2, pp. 97-113.
12
[3] Baum, J.A. and Ingram, P. (1998), ‘‘Survival-enhancing learning in the Manhattan hotel industry, 1898-1980’’, Management Science, Vol. 44, pp. 996-1016.
13
[4] Bhatt, G.D., 2000. “Organizing Knowledge in the Knowledge Development Cycle”, Journal of Knowledge Management, Vol. 4, No. 1, pp. 16.
14
[5] Bolisani, E. and Scarso, E. (2000), ‘‘Electronic communication and knowledge transfer’’, International Journal of Technology Management, Vol. 20 No. 1, pp. 116-33.
15
[6] Brown, S.J. and Duguid, P. (1998), ‘‘Organizing knowledge’’, California Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 90-111.
16
[7] Carbonara, N. (2005), ‘‘Information and communication technology and geographical clusters: opportunities and spread’’, Technovation, Vol. 25 No. 3, pp. 213-22.
17
[8] Clarke, A. (2005). Situational analysis: Grounded theory after the postmodern turn. Sage.
18
[9] Creswell, John, W. (2007). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches
19
[10] Deeter-Schmelz, D.R., and Ramsey, R.P. (2003) An Investigation of Team Information Processing in Service Teams: Exploring the Link Between Teams and Customers, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.31, No.4, pp.409–424.
20
[1] Earl, M. (2000), ‘‘Knowledge management strategies: toward a taxonomy’’, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1, pp. 215-33.
21
[2] Egbu, C., Botterill, K., Bates, M., 2001.The influence of knowledge management and intellectual capital on organizational innovations. In :ARCOM, Seventeenth Annual Conference, ARCOM, University of Salford, Salford, vol.2, pp. 547–555.
22
[3] Egbu, Ch. (2004). Managing knowledge and intellectual capital for improved organizational innovations in the construction industry: an examination of critical success factors. Engineering, Construction and Architectural Management, 11(5): 301-315.
23
[4] Eginton, K. (1998), ‘‘Knowledge management- law firms can do it too’’, Australian Law Librarian, Vol. 6, pp. 247-55.
24
[5] Gido, J. and Clemens, J.P. (2008) Successful Project Management. South-Western, Mason, Ohio.
25
[6] Hansen, M.T., Nohria, N. and Tierney, T. (1999) ‘‘What’s your strategy for managing knowledge?’’, Harvard Business Review, Vol. 77 No. 2, pp. 106-16.
26
[7] Davenport, T. H. (1998), Managing Customer Support Knowledge", California
27
[8] Hong, H.K., Kim, J.S., Kim, T. and Leem, B.H. (2008) The Effect of Knowledge on System Integration Project Performance, Industrial Management & Data Systems, Vol.108, No.3, pp.385-404.
28
[9] Jones, D. (2003), “Knowledge management and technical communication: a convergence of ideas and skills”, available at: https://faculty.washington.edu/markh/tc400.
29
[10] Kanapeckiene, L., Kaklauskas, A. & Zavadskas, E.K. (2010) Integrated Knowledge Management Model and System for Construction Projects, Engineering Applications of Artificial Intelligence, (pp1200 - 1215).
30
[11] Lam, A. (1997), ‘‘Embedded firms, embedded knowledge: problems in collaboration and knowledge transfer in global cooperative ventures’’, Organization Studies, Vol. 21 No. 3, pp. 487-513.
31
[12] Lee, Joosung. 2018: The Effects of Knowledge Sharing on Individual Creativity in Higher Education Institutions: Socio-Technical View, Adm. Sci. 2018, 8(2), 21; https://doi.org/10.3390/admsci8020021.
32
[13] Lopez-Nicolas, C. & Merono-Cerdan, A. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31(6): 502-509.
33
[14] Nonaka, I. and H. Takeuchi. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
34
[15] Oltra, V., 2005. Knowledge management effectiveness factors: the role of HRM. Journal of Knowledge Management 9 (4), 70–86.
35
[16] Pedler, M. (2011) Action Learning in Practice, 4th Edition, Gower, Farnham, UK.
36
[17] Ryan, S.D. and Prybutok, V.R. (2001), “Factors affecting knowledge management technologies: a discriminative approach”, Journal of Computer Information Systems, Vol. 41 No. 3 pp. 31-7.
37
[18] Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A. (2012) Research Methods for Business Students, Pearson Education, Harlow, UK.
38
[19] Sbarcea, K. (1998), ‘‘Know what, know how, know why: implementing a knowledge management system– the Philips Fox experience’’, Australian Law Librarian, Vol. 6, pp. 4-8.
39
[20] Storey, J. and Barnett, E. (2001), ‘‘nowledge management initiatives: learning from failure’’, Journal of Knowledge Management, Vol. 4 No. 2, pp. 145-56.
40
[21] Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed., Sage.
41
[22] Venkitachalam, K. & Bosua, R. (2014). Roles enabling the mobilization of organizational knowledge, Journal of Knowledge Management, 18(2), 396 –410.
42
[23] Wong, K.Y. and Aspinwall, E. (2005), “An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector”, Journal of Knowledge Management, VOL. 9 NO. 3, pp. 64-82.
43
[24] Zeck, M.H. (2002). Developing a knowledge strategy. The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Oxford University press.
44