دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
6
23
2018
05
22
فاکتورهای بحرانی مؤثر بر بهکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه
5
32
FA
محمدمهدی
مظفری
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین.
مهدی
اجلی
پژوهشگر فوق دکتری تخصصی، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،
mehdiajalli2010@gmail.com
10.22054/ims.2018.8850
هرساله بلایای طبیعی و حوادث پیشبینینشده نظیر زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و آتشسوزی بخشهای مختلفی از جهان را گرفتار میکنند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آنها تلفات و خسارات سنگینی را به ملتها و داراییهای آنها وارد میکند که بعضاً جبرانناپذیر است. آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، زلزله اخیر سرپل ذهاب در کرمانشاه نیز از حوادث ناگواری بود که علاوه بر خسارتهای سنگین مالی، تلفات جانی و نگرانیهای بسیاری را در خصوص ساختمانهای قدیمی دیگر و حوادث پیشبینینشده آینده به همراه داشت. در این راستا، اطلاعات یک محرک کلیدی زنجیره تأمین بشردوستانه است، زیرا بدون داشتن اطلاعات مناسب و کافی، یک گروه امدادرسانی نمیتواند خواستههای آسیبدیدگان را بداند. در این پژوهش، با مرور ادبیات و مصاحبه با مدیران و خبرگان حوزه امداد و نجات و مدیریت بحران کشور، ده فاکتور بحرانی موفقیت بهکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه استخراج شد. سپس ارتباط میان این فاکتورها با مدلسازی ساختاری تفسیری تبیین گردید و نهایتاً فاکتورها در پنج سطح قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از تکنیک دیمتل فازی شدت ارتباط میان فاکتورها مشخص و یک نقشه مفهومی (روابط علی و معلولی فاکتورها) پیشنهاد شد بهطوریکه 7 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرگذار و 3 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرپذیر شناسایی گردید. بر اساس نتایج نهایی، "استخدام کارکنان دانشی " بهعنوان تأثیرگذارترین فاکتور با پایینترین سطح و "برنامهریزی استراتژیک " بهعنوان تأثیرپذیرترین فاکتور با بالاترین سطح شناخته شدند که توجه جدی مدیران نجات و امداد و مدیریت بحران کشور را میطلبد.
فناوری اطلاعات,فاکتورهای بحرانی موفقیت,مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه,مدلسازی ساختاری تفسیری,دیمتل فازی
https://ims.atu.ac.ir/article_8850.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8850_d0fec73d627d03065a8965510a038b4e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
6
23
2018
05
22
عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران
33
81
FA
صلاح
رضایی
salahdivan@yahoo.com
دانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
salahdivan@yahoo.com
سید جواد
میر عابدینی
استادیار، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.
عطاءالله
ابطحی
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
aoa.sepehr4@gmail.com
10.22054/ims.2018.8851
<br /> اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوشمندی کسبوکار روی آوردهاند؛ اما همه آنها در پیادهسازی این سیستمها موفق نبودهاند. تحقیق حاضر به بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر فرآیند پیادهسازی اثربخش این سیستمها در صنعت بانکداری ایران پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی اجرا، یک پژوهش پیمایشی محسوب میشود؛ همچنین بر اساس طرح پژوهش و نحوۀ گردآوری دادهها، پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که برای گردآوری اطلاعات روشهای مطالعه اسنادی و میدانی بکار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل متخصصان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و فعال در پیادهسازی راهکارهای هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی گسترده ادبیات موضوع پرداخته شده که نتیجه آن تهیه چارچوب اولیه عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار و معیارهای اثربخشی هوشمندی کسبوکار بوده است. سپس با استفاده از این چارچوب اولیه و اخذ نظرات خبرگان با رویکرد تکنیک دلفی فازی، عوامل کلیدی مؤثر بر فرآیند پیادهسازی هوشمندی کسبوکار و معیارهای مهم اثربخشی هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران شناسایی شده و در نهایت مدل پیادهسازی اثربخش هوشمندی کسبوکار ارائه شده است. در ادامه تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و آزمونهای آماری به اعتبارسنجی مدل پرداخته شد. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد مدل پیادهسازی اثربخش هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران شامل 10 بعد: سازمانی، انسانی، کیفیت داد، محیطی، قابلیت سیستم، راهبردی، کیفیت سرویس، زیرساخت فنی و مدیریتی و اثربخشی هوشمندی کسبوکار است.
هوشمندی کسبوکار,پیادهسازی هوشمندی کسبوکار,اثربخشی هوشمندی کسبوکار صنعت بانکداری,تکنیک دلفی فازی
https://ims.atu.ac.ir/article_8851.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8851_3c36d721e99f998286d47f809f2d8cb3.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
6
23
2018
05
22
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رابطه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نابرابری درآمد: شواهدی از کشورهای منتخب
83
106
FA
یوسف
عیسی زاده
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر
y@umz.ac.ir
مجید
آقایی
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر
m.aghaei@umz.ac.ir
10.22054/ims.2018.8852
<br /> هدف اصلی این مقاله بررسی نقش و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رابطه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نابرابری درآمد در مجموعهای از کشورهای منتخب است. کشورهای منتخب بر اساس تقسیمبندی اتحادیه بین المللی مخابرات به دو گروه کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا و متوسط تفکیک شدهاند. مدلسازی تحقیق نیز بر اساس الگوهای پانل طی دوره زمانی (2016-2001) صورت گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل بیانگر این است که متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایهگذاری مستقیم خارجی در هر دو گروه از کشورها، بهصورت معناداری نابرابری درآمدی را کاهش میدهند. همچنین میزان اثرگذاری متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایهگذاری خارجی بر کاهش نابرابری درآمد در کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا بیشتر از کشورهای با فناوری اطلاعات و ارتباطات متوسط بوده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر دو گروه از کشورهای منتخب رابطه باثبات سرمایهگذاری مستقیم خارجی و توزیع درآمد را تغییر میدهد.
نابرابری درآمد,فناوری اطلاعات و ارتباطات,سرمایهگذاری مستقیم خارجی
https://ims.atu.ac.ir/article_8852.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8852_7ac0598a34609e5040a3679511816929.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
6
23
2018
05
22
شناخت تأثیر قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در اجرای طرح تکریم اربابرجوع
107
144
FA
عباس
اسدی
0000-0002-3912-5412
دانشیار، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
assadiabbas1@gmail.com
محمد
اکبری
کارشناس ارشد، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
akbarimohammad860@gmail.com
10.22054/ims.2018.8853
<em> هدف این مقاله شناخت جایگاه و قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در رفع نیازها، حل مسائل سازمانها و مردم در قالب طرح تکریم اربابرجوع، اطلاعرسانی، پاسخگویی، توجه به منافع، </em>انعکاس و رفع <em>دغدغهها، انتظارات و نیازهای جامعه، </em>ایجاد ارتباطات و تشکیل یک سازمان متعالی <em>است.</em> در این تحقیق از روش تحلیل محتوا و پیمایش استفاده شد. نتایج نشان داد؛ بهره لازم از سایتها برای برقراری ارتباط با اربابرجوع به عمل نمیآید. مدیریت سختافزاری سایتها مورد توجه بوده تا مدیریت نرمافزاری. نتایج پیمایش نشان داد؛ پاسخگویان کمتر از طریق سایت با وزارتخانهها ارتباط برقرار کردهاند. بااینحال انتظاراتی که از مدیریت ارتباطات الکترونیک در راستای حل مسائل، رفع دغدغهها و برآورده ساختن نیازهایشان داشتهاند، بسیار بالا بود. به دلیل قابلیتهای این امکانات در اطلاعرسانی و اطلاعیابی، خارج شدن سایتها از حالت ایستا به حالت پویا و مؤثر برای حل مسائل مراجعهکنندگان، بهروزرسانی اطلاعات سایتها در راستای کاهش هزینههای وزارتخانهها و مراجعهکنندگان و بهکارگیری نیروی آموزشدیده و متخصص در حوزه مدیریت ارتباطات الکترونیک برای تحقق طرح تکریم اربابرجوع در سازمانها پیشنهاد میشود.<br /> <strong> </strong>
مدیریت ارتباطات,مدیریت ارتباطات الکترونیک,تکریم ارباب رجوع,فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات
https://ims.atu.ac.ir/article_8853.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8853_d85797216f0facc1d50df28ddc9bc334.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
6
23
2018
05
22
مدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با ملزومات هوشمندی کسب و کار
145
175
FA
نسیبه
پوطی
0000-0002-5397-9756
مربی، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان (نویسنده مسئول)؛ pouti.np@gmail.com
pouti.np@gmail.com
حسین
مرادی مخلص
استادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان.
mokhles@sjau.ac.ir
.وحید
صالحی
استادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان.
جمشید
حیدری
دانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
jh92id@gmail.com
10.22054/ims.2018.8854
<br /> هوشمندی کسبوکار بهعنوان یک فلسفه مدیریتی و ابـزاری جهـت کمک به سازمانها برای مدیریت و تصفیه اطلاعات، یکی از نوآوریهای مهم در عرصه فناوری اطلاعات است که سازمانها برای کسب منافع حاصل از آن نیازمند انطباق با آن هستند. بر این اساس ارائه مدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با پدیده هوشمندی کسبوکار، انگیزه و هدف انجام این پژوهش است. برای نیل به این هدف، در این مقاله از روش توصیفی-پیمایشی و مطالعه موردی شهرستان اسدآباد استفاده شده است. با توجه به تمرکز این پژوهش روی سازمانهای آموزشی، جامعه آماری پژوهش شامل 145 نفر اعضا هیئتعلمی و کارکنان 5 دانشگاه شهرستان اسدآباد در نظر گرفته شدهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 106 نفر بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. با مطالعه پیشینه پژوهش، 42 شاخص متمایز برای انطباق سازمانی با هوشمندی کسبوکار تعیین شد که در قالب یک مدل مفهومی سه سطحی ارائه شده است. برای بررسی مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. طی تحلیل عاملی مرتبه اول 27 شاخص مؤثر، تأیید شدند. سپس با استفاده از این 27 شاخص و تعیین متغیرهای پنهان، تحلیل عاملی مرتبه دوم انجام شد و شش عامل مورد شناسایی قرار گرفتند.
سازمانی,هوشمندی کسبوکار,سازمانهای آموزشی
https://ims.atu.ac.ir/article_8854.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8854_e8ba20859dfd46d20b1ef55b556b3fc5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
6
23
2018
05
22
عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم سفارش غذای آنلاین از دیدگاه مشتریان
175
212
FA
سید حمید
خدادادحسینی
استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
محمدرضا
اسداللّهی
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
10.22054/ims.2018.8855
درحالیکه تجارت الکترونیک بهسرعت در حال رشد است صنعت غذا نیز جایگاه خود را در این محدوده در حال رشد پیداکرده است. امروزه با مطرحشدن الگوهای جدید کسبوکار، تعاریف سنتی بازاریابی دگرگونشده است. بازاریابی یکی از سیستمهای سازمانی و یا یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانهای تجاری در جهت دستیابی به اهداف و ارضای نیازهای مصرفکنندگان است ازاینرو تحولات عصر ارتباطات در قالب تأثیرات ناشی از توسعهی تجارت الکترونیک موجب تغییرات چشمگیری در بازاریابی شده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نگرش مصرفکنندگان رستورانها در خصوص خرید اینترنتی غذا است. در خصوص جمعآوری دادهها از مصاحبههای تخصصی بهمنظور احصاء سایر عوامل یا شاخصهایی که در مبانی نظری کمتر به آن اشارهشده و پرسشنامه بهمنظور نظرسنجی از جامعه آماری هدف تهیهشده است. این پرسشنامه شامل 33 سؤال است. تعداد نمونه آماری 384 نفر است. برای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میگردد. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان داد 6 فرضیه تائید یک فرضیه نیز رد شد. فرضیههای مربوط به تأثیر معنادار و مثبت آسانی روند سفارش، سودمند بودن ادراکشده، نوآوریها، ترفیعات و اعتماد در سفارش غذای آنلاین بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین و همچنین اثر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین بر رفتار مصرفکننده مورد تأیید قرار گرفتند و فرضیه مربوط به تأثیر عوامل بیرونی بر نگرش مصرفکننده نسبت به سفارش غذای آنلاین مورد تأیید قرار نگرفته است.
نگرش مصرف کننده,خرید آنلاین,رفتار مصرف کننده,سیستم سفارش غذای آنلاین
https://ims.atu.ac.ir/article_8855.html
https://ims.atu.ac.ir/article_8855_360dbc4ef5754bf3f8159911b2feeeb5.pdf