دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
توسعه مدل بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای برخط با استفاده از رویکرد آمیخته
1
37
FA
الهام
فاضلی ویسری
دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش کسب و کار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، تهران، ایران.
elham.fveisari@gmail.com
محمد جواد
تقی پوریان
0000-0002-8296-3331
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه ازاد اسلامی، چالوس،ایران.نویسنده مسئول: mj.pourian@iauc.ac.ir
mj.pourian@iauc.ac.ir
قیدر
قنبرزاده
استادیار اقتصاد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، تهران، ایران.
ghanbarzade@gmail.com
رضا
طاولی
استادیار کامپیوتر، گروه علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، تهران، ایران.
r.tavoli@gmail.com
10.22054/ims.2021.53590.1763
هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و توسعه روابط درونی مولفه های بازاریابی ویروسی در کسب و کار برخط می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر در نسلهای سه گانه X,Y و Z و در بخش کمی شامل 460 نفر از خریداران بر خط می باشد. در بخش کیفی از تکنیک فرافکنی تداعی کلمات، تکمیل جملات و تمرینات رویا و در قالب مصاحبه عمیق و استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی از 12 خبره برای تعیین شاخص لاوشه و از SPSS برای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و برای تعیین مدل روابط درونی تکنیک DEMATEL و نرم افزار MATLAB و AMOS آزمون شد. روایی و پایایی در بخش کیفی به دلیل درگیری مداوم، استفاده از تلفیق در تحقیق، بازنگری محقق دارای اعتبار و در بخش کمی از تحلیل عاملی تأییدی(CFA) جهت سنجش روایی با نرم افزار AMOS و روش آلفای کرونباخ با نرم افزار SPSS جهت سنجش پایایی استفاده شده است. یافته ها در بخش کیفی حاکی از 6 مولفه جدید در حوزه بازاریابی ویروسی شامل پشتیبانی برخط، محصولات برخط، جذابیت برخط، ریسک برخط، اعتماد برخط و ترغیب برخط می باشد. نتایج تکنیک دیمتل و آزمون معادلات ساختاری نشان داد مدل بازاریابی ویروسی در کسب و کارهای برخط بدین گونه می باشد که پشتیبانی برخط با جذابیت برخط، جذابیت برخط با ترغیب برخط، جذابیت برخط با اعتماد برخط و اعتماد برخط با ریسک برخط رابطه دارند، خدمات برخط با جذابیت برخط و ترغیب برخط با ریسک برخط رابطه ای باهم ندارند.
بازاریابی ویروسی,کسب و کارهای آنلاین,اعتماد آنلاین,روش فرافکنی,تکنیک دیمتل
https://ims.atu.ac.ir/article_13627.html
https://ims.atu.ac.ir/article_13627_fcfc73a5b9cf5d7103381eb477300199.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
تحلیل عملکرد و بهبود فرایندهای ارائه تسهیلات سرمایه در گردش با رویکرد فرایندکاوی: مطالعه موردی فرایندهای ارائه تسهیلات بانک صنعت و معدن
37
71
FA
احسان الله
خوشخوی نیلاش
0000-0002-4915-6925
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران
ehsan.khoshkhoy@piau.ac.ir
علیرضا
تمجید یامچلو
0000-0002-1857-9327
استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران(نویسنده مسئول: itm.tamjid@gmail.com )
itm.tamjid@gmail.com
رویا
راد
0000=0003-3101-8652
استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی، پرند، ایران
raad@piau.ac.ir
10.22054/ims.2021.58106.1896
بانکها دارای فرایندهایی پیچیده، طولانی و فعالیتهایی با نقاط کنترل و تایید زیاد به ویژه برای ارائه تسهیلات هستند. بقاء این موسسات، ارائه خدمات با کیفیت و سریع و جلب رضایت مشتری مستلزم بهبود و تحلیل نتایج پس از اجرای این فرایندهاست. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش تحلیل عملکرد و بهبود فرایندهای ارائه تسهیلات سرمایه در گردش است. به این منظور از روش مبتنی بر فرایندکاوی و الگوریتم فازی استفاده میشود. روش مذکور شامل شش مرحله استخراج دادههای رخداد سیستم ارائه تسهیلات بانک صنعت و معدن، بازرسی دادهها، تحلیل جریان کار، تحلیل عملکرد بر پایه شاخص زمان، ارائه پیشنهادها و بررسی نتایج و در نهایت بهبود فرایند مبتنی بر شبیهسازی است.<br />از جمله نتایج تحقیق حاضر کشف مدل فرایند واقعی و بهبود یافته، تشخیص فعالیتهای گلوگاه و پرتکرار، کاهش متوسط زمان انجام فرایند به میزان 23 درصد و تعداد فعالیتها به میزان 21 درصد و در نهایت تایید کارآمدی فرایندکاوی است
فرایندهای تسهیلات سرمایه در گردش,فرایندکاوی,تحلیل عملکرد,بهبود فرایند
https://ims.atu.ac.ir/article_13540.html
https://ims.atu.ac.ir/article_13540_d09ab7804ca4a1aca99fb1004ef58507.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات با رویکرد رقابت پذیری در صنعت بانکداری ایران
71
113
FA
مهدی
سلطانی نژاد
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
m_soltani179@yahoo.com
کیامرث
فتحی هفشجانی
0000-0001-8091-7967
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تهران ایران (نویسنده مسئول)
fathikiamars@yahoo.com
fathikiamars@yahoo.com
غلامرضا
هاشم زاده خوراسگانی
0000-0002-1129-5858
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
gh_hashemzadeh@azad.ac.ir
ابوتراب
علیرضائی
0000-0003-4750-1673
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
a_alirezaee@azad.ac.ir
10.22054/ims.2021.55911.1832
هدف اصلی این پژوهش، کشف مقولههای مهم و تعیین روابط میان آنها جهت ارائه الگوئی برای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی با رویکرد رقابتپذیری در صنعت بانکداری است. روش استفادهشده در پژوهش، روش آمیخته بودهاست. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختیافته با 12 نفر از کارشناسان و مدیران تحقیقات و نوآوری حوزه بانکداری و با دو روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی صورت گرفت. ابعاد و مولفههای فرآیند طراحی و توسعه خدمات مالی از مصاحبهها احصاء و در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین گردید. پدیده اصلی، فرآیند طراحی و توسعه خدمات در حوزه بانکداری است که با توجه به شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها تدوین و مدل نهایی ارائه شد. در بخش کمی، دادهها از طریق پرسشنامهای محققساخته با 236 گویه گردآوری و روش توصیفی- پیمایشی برای تحلیل و تبیین الگوی پیشنهادی به کارگرفته شدهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیران و سیاستگذاران صنعت بانکداری برای توسعه موفقیتآمیز محصولات و خدمات بانکی جدید، باید به همه مقولههای شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدها توجه کنند. و با رویکرد رقابتپذیری و بازارگرا، مراحل شناساییشده برای توسعه خدمات جدید را طی نمایند.
اقتصاد هوشمند,رقابت پذیری,طراحی و توسعه خدمت,صنعت بانکداری,نظریه داده بنیاد
https://ims.atu.ac.ir/article_12284.html
https://ims.atu.ac.ir/article_12284_5db0db8fedf7dbcee0df28082ee70a11.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
طراحی مدل جامع کاربردپذیری وبسایت بانکداری اینترنتی
113
157
FA
آزاد
شیبانی
دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، پردیس البرز دانشگاه تهران، البرز، ایران.
azadshaibani@yahoo.com
مسعود
کیماسی
0000000229827453
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.(نویسنده مسوول):keimasi@ut.ac.ir
keimasi@ut.ac.ir
رزا
هندیجانی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
rosa.hendijani@ut.ac.ir
محمدصالح
ترکستانی
0000-0001-5895-6660
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
torkestani@atu.ac.ir
10.22054/ims.2021.57536.1878
امروزه به لطف پیشرفتهای روزافزون فناوری در صنعت بانکداری و تغییرات بوجود آمده در انتظارات مشتریان بانکها بهخصوص تمایل به حذف مراجعات غیرضروریِ حضوری و نیاز به دریافت خدمات 24 ساعته بانکی، درگاههای مجازی بهویژه وبسایتهای بانکداری اینترنتی مورد استقبال قرار گرفتهاند. به اعتقاد بسیاری از متخصصان موفقیت وبسایتها با درجه کاربردپذیری آنها پیوند خورده و رابطهای تنگاتنگ دارد، بنابراین سهولت استفاده میتواند به عنوان اهرمی قدرتمند برای جذب مشتریان به بانکی که وبسایتی کاربردپذیرتر داشته باشد، عمل نماید. در این پژوهش پس از مرور جامع ادبیات، با 41 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه و سپس به روش کیفی تحلیل تم، مدل جامع کاربردپذیری وبسایت بانکداری اینترنتی ارائه شد. در این مدل کاربردپذیری متاثر از دو گروه ابعاد خارجی و ابعاد داخلی میباشد که در صورت سازگاری با انتظارت کاربران، وبسایت کاربردپذیر ارزیابی شده و در نتیجه رضایت ایشان محقق میشود. با توجه به طیف گسترده مشتریان بانکها توصیه میشود علاوه بر بخشبندیهای سنتی، بخشبندی هوشمند کاربران هدف نیز برای ارتقای کاربردپذیری وبسایتهای بانکداری اینترنتی صورت پذیرد.
طراحی کاربر-محور,طراحی کاربردپذیر,کاربردپذیری,وبسایت بانکداری اینترنتی
https://ims.atu.ac.ir/article_12351.html
https://ims.atu.ac.ir/article_12351_95caf4f887d738856f00b7d714be42f2.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
تأثیر رقابت در بازار محصول و چرخه عمر بر استراتژی کسب و کار شرکتها با تاکید بر شرکتهای جدید
157
182
FA
وهاب
رستمی
0000-0002-9387-684X
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
vahab.rostami@gmail.com
لیلا
رضائی
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
leyla.rezaei88@gmail.com
زینب
بازرگانی
کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
zeynab.bazarghani@gmail.com
10.22054/ims.2021.49640.1671
پژوهش حاضر با هدف ردیابی تأثیر رقابت در بازار محصول و چرخه عمر شرکت ها بر استراتژی کسب وکار انتخابی آنها صورت گرفته است. در این راستا دادههای 115 شرکت نمونه پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی سالهای 1391 تا 1397 گردآوری و مدل فرضیهها با کمک رگرسیون خطی آزمون شد. معیار سنجش استراتژی کسب وکار، مدل ایتنر و لرکر (1997) و رقابت در بازار محصول، شاخص هرفیندال-هیرشمن و مبنای تفکیک شرکتها به مراحل چرخه عمر مدل آنتونی و رامش (1992) بود. نتایج نشان داد رقابت بازار محصول بر استراتژی کسب وکار تأثیر معناداری داشته و شرکتهای فعال در صنایع با رقابت بالا بیشتر به استراتژی تدافعی کسب وکار رغبت نشان میدهند. همچنین چرخه عمر شرکت نیز بر استراتژی کسب وکار تأثیر معناداری دارد و شرکتهای در مرحله رشد نسبت به شرکتهای مراحل بلوغ و افول تمایل بیشتری به استراتژی تهاجمی کسب وکار دارند. شدت رقابت در بازار محصول، تمایل شرکتهای در مرحله رشد را به بهرهگیری از استراتژی تهاجمی کسب و کار تقلیل میدهد. در نهایت شرکتهای جدید بیشتر به استراتژی فرصتطلبانه و شرکتهای قدیمیتر بیشتر به استراتژی تحلیلگرانه تمایل نشان میدهند.
" استراتژی کسب وکار"," چرخه عمر "," رقابت بازار "," استراتژی تهاجمی"," استراتژی تدافعی"
https://ims.atu.ac.ir/article_12352.html
https://ims.atu.ac.ir/article_12352_8535573d0c95b612b3c1eb605d822b1e.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
یک رویکرد جدید برای شناسایی سرقت ادبی با استفاده ازآتوماتای یادگیرسلولی و برچسب گذاری نقش معنایی
183
209
FA
رضوان
یعقوبی
0000-0001-9222-0892
کارشناسی ارشد، کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، ملایر، ایران. (نویسنده مسئول)؛
Rezvaneyaghobi2050@gmail.com
rezvaneyaghobi2050@gmail.com
مهدی
یعقوبی
کارشناسی ارشد، فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، ایران.
mahdiyaghobi89@gmail.com
حسن
ختن لو
استاد، گروه کامپیوتر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
10.22054/ims.2021.49415.1661
سرقت ادبی عبارت از برداشتن و به نام خود قلمداد کردن ایده و یا کلمات دیگران است. با پیشرفت روز افزون اینترنت و گسترش مقالات آنلاین، سرقت های علمی آسان تر شده است. امروزه سیستم های زیادی جهت شناسایی سرقت ادبی ایجاد شده اند. بیشتر این سیستم ها براساس ساختار لغوی و الگوریتم های تطابق رشته ای عمل می کنند. بنابراین این سیستم ها به سختی می توانند سرقت های بازگردانی و جایگذاری مترادف ها را شناسایی کنند. در این مقاله روشی جهت شناسایی سرقت ادبی بر مبنای برچسب گذاری نقش معنایی و اتوماتای یادگیر سلولی ارائه می شود. در این مقاله جهت قرارگیری کلمات پردازش شده از اتوماتای یادگیر سلولی استفاده می شود. برچسب گذاری نقش معنایی، نقش کلمات در جمله را مشخص می کند. عملیات مقایسه برای تمام جملات متن اصلی و متن مشکوک به سرقت انجام می شود. نتایج آزمایش بر روی مجموعه داده های PAN-PC-11 نشان می دهد که روش پیشنهادی ما، مقدار پارامترهای ارزیابی مانندRecall ، Precisionو F-measureرا نسبت به روش های قبلی ارائه شده در زمینه ی شناسایی سرقت ادبی بهبود می دهد.
سرقت ادبی,اتوماتای یادگیرسلولی,برچسب گذاری نقش معنایی,شباهت معنایی
https://ims.atu.ac.ir/article_12406.html
https://ims.atu.ac.ir/article_12406_e81618d7526fb04a0cfe94c49c8d5201.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
تحلیل الگوی رفتاری مشتریان شعب به روش خوشه بندی و دسته بندی با استفاده از روش RFM (مطالعه موردی-رستوران زنجیره ای)
189
209
FA
فاطمه
رحیمی
پژوهشگر، دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی صنایع- بهینه سازی سیستم ها، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
rahimi.ftme@yahoo.com
محمد وحید
سبط
استادیار دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.نویسنده مسئول: Vhd_sebt@yahoo.com
sebt@khu.ac.ir
نسیم
غنبر تهرانی
استادیار. دانشگاه خوارزمی
nasim.tehrani@khu.ac.ir
10.22054/ims.2021.50853.1697
در دنیای پر رقابت امروز، بکارگیری تکنیک های جدید در پیشرفت کسب و کار تاثیر به سزایی دارد. صنعت رستوران نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. از این رو، در این پژوهش، با استفاده از روش های نوین کشف دانش و داده کاوی به بررسی داده های مشتریان رستوران زنجیره ای پرداخته شده است. هدف از این تحقیق، کشف الگوهای رفتاری مشتریان با استفاده از روش های داده کاوی بوده است. <br />در این تحقیق، تعداد یک میلیون و پانصد هزار رکورد از سوابق مشتریان در 5 شعبه یک رستوران زنجیره ای مورد بررسی قرار گرفته اند و دو مرحله مدلسازی خوشه بندی با استفاده از متد RFM و سپس مدلسازی دسته بندی بر روی داده ها اجرا گردید و قواعد رفتاری مشتریان رستوران زنجیره ای استخراج گردید. نتایج به دست آمده از این تحقیق، به شناخت مشتریان وفادار و سودآور رستوران زنجیره ای کمک کرده است که نهایتا منجر به بهبود سودآوری رستوران زنجیره ای گردیده است. برقراری ارتباط بین نتایج به دست آمده از خوشه بندی و دسته بندی از جمله نوآوری های این تحقیق بوده است.
داده کاوی,مدیریت ارتباط با مشتری,الگوریتم k-means,متد RFM,وفاداری
https://ims.atu.ac.ir/article_12407.html
https://ims.atu.ac.ir/article_12407_8d6241d9e1687be07627116b1e9462cd.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
9
36
2021
08
23
توسعه هوش مصنوعی فازی و مدل برنامه ریزی چند هدفه برای بهینه سازی پورتفوی شرکت های سرمایه گذاری
209
243
FA
مقصود
امیری
استادگروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.ایران(نویسنده مسوول) : amiri@atu.ac.ir
amiriii@atu.ac.ir
ایمان
رئیسی وانانی
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
imanrvb@gmail.com
سید حسین
رضوی حاجی آقا
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه خاتم تهران، ایران.
s.hossein.r@gmail.com
ترانوش
جعفری
دانشجوی دکتری مدیریت تحقیق در عملیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
mfathialmas@yahoo.com
10.22054/ims.2021.53443.1754
هدایت درست و تخصیص بهینه منابعِ مالی سبب افزایش تولید و رشد ناخالص ملی، ایجاد شغل و افزایش رفاه عمومی میشود. پژوهش حاضر با هدف ارایه یک استراتژی سرمایه گذاری تلاش می کند مسیر پیشرفت شرکت سرمایه گذار را در بازارهای مالی هموار کند. بنابراین، پژوهش پیش رو را می توان از نظر هدف کاربردی دانست. همچنین با توجه به اینکه در تحقیق حاضر از مدل ریاضی ، مدلسازی، هوش مصنوعی و ... بهره گرفته شده و بهینه سازی پورتفوی شرکت سرمایه گذار را با مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار میدهد، لذا از نوع تحقیقات کمی و توصیفی می باشد. این پژوهش عملکرد مدل پیشنهادی را در سه حالت: شرکت سرمایه گذار محتاط، میانهرو و ریسکپذیر ارزیابی نمود. نتایج بهدست آمده نشان داد که برای هر سه حالت، استراتژیِ ارایه شده به طور قابل توجهی بهتر از شاخص بازار و سایر استراتژیهای پیشین عمل میکند.در پایانِ دوره سرمایهگذاری، پورتفوی ریسکپذیر نسبت به سایر پورتفویها از ارزش بالاتری برخوردار بود. از سوی دیگر، پورتفوی محتاط، بازدهِ پایدار و باثباتتری کسب کرده است.این نتایج آشکار نمود که برنامهریزی فازی ارائه شده قادر است خصوصیات و تمایلات شرکت سرمایه گذار را در ترکیب پورتفوی منعکس کند.
بهینه سازی پورتفوی,تحلیل تکنیکال,برنامه ریزی چندهدفه,هوش مصنوعی,منطق فازی,الگوریتم ژنتیک
https://ims.atu.ac.ir/article_12408.html
https://ims.atu.ac.ir/article_12408_8693d5db18ea4bb12f43128b84b5bd5e.pdf