دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
تاثیر عوامل فردی و سیستمی بر اهمال کاری افراد در پذیرش اینترنت بانک
1
24
FA
وجه الله
قربانی زاده
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
v-ghorbanizadeh@gmail.com
حبیب
رودساز
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.
حسین
محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی.تهران
hossein662@gmail.com
10.22054/ims.2017.6995
هدف از نگارش این مقاله بررسی تعدیلکنندگی متغیرهایی چون خود اثربخشی، وجهه ادراکشده، هنجارهای ذهنی و ابتکار فردی بر پذیرش بانکداری اینترنتی بانک تجارت است. پیرو سند چشمانداز 20 ساله، بررسی موانع و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات، بهویژه بانکداری اینترنتی در کشور ضروری مینماید. در این پژوهش از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادهها از مشتریان شعب مناطق غرب-مرکز بانک تجارت تهران استفاده شد و با روش مدل معادلات ساختاری نسبت به سنجش الگوی تحقیق اقدام گردید؛ همچنین با فرمول کوهن به کمک نرمافزار" اسمارت پی ال اس" تعدیلکنندگی متغیرها به بوته آزمایش گذارده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که «تطبیقپذیری سیستم» و «آگاهی دریافت شده» از مهمترین موانع بانکداری اینترنتی است؛ درحالیکه «مقاومت در برابر تغییر» و «سهولت استفاده» تأثیر معناداری بر قصد افراد در پذیرش بانکداری اینترنتی تجارت ندارد. البته متغیرهای «خود اثربخشی»، «وجهه ادراکشده»، «هنجارهای ذهنی» و «ابتکار فردی» رابطه بین قصد افراد و استفاده حقیقی آنها را بهصورت معناداری تعدیل میکند.
بانکداری اینترنتی,قصد استفاده,خود اثربخشی,وجهه ادراکشده,هنجارهای ذهنی,ابتکار فردی
https://ims.atu.ac.ir/article_6995.html
https://ims.atu.ac.ir/article_6995_87d0f2970c6c568dc07f271717a81df6.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
تأثیر پیاده سازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین
25
50
FA
مجتبی
آقایی
0000-0002-5693-7404
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران
mojtaba_aghaei68@yahoo.com
محمدحسن
دهقانی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
راضیه
نادری زیارتی
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
razieh.naderi93@gmail.com
مجید
طولابی
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
majid.toulabi@gmail.com
10.22054/ims.2017.7011
تغییرات سریع در دنیای امروز، سازمانها را با چالشهای مختلفی روبهرو کرده است، اما در این راه سازمانهایی موفق هستند که به کمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فرصتهای ایجادشده به نفع خود استفاده کنند. مدیریت دانش یکی از این ابزارهاست. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر پیادهسازی مدیریت دانش بر چابکی زنجیره تأمین در شرکت ایرانخودرو است. به همین منظور پس از مرور ادبیات پژوهش ابعاد موردنظر مدیریت دانش و چابکی زنجیره تأمین مشخص میگردد. در این پژوهش ابعاد مدیریت دانش بر اساس مدل ویگ انتخاب شده است و فرایندهایی مانند کسب دانش، تولید دانش، ذخیره دانش، کاربرد دانش و انتقال دانش را در بر میگیرد. همچنین در زمینه چابکی زنجیره تأمین از ابعاد انعطاف در تهیه و تأمین، انعطاف در ساخت و تولید و انعطاف در توزیع و تحویل استفاده شده است. پس از مشخص شدن ابعاد موردنظر در پژوهش و تعیین فرضیات پژوهش، با استفاده از روش معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار SMART-PLS فرضیات مورد آزمون قرار گرفته و در نهایت نتایج مورد تجزیهوتحلیل قرار میگیرد.
مدیریت دانش,فرایندهای مدیریت دانش,زنجیره تأمین چابک,روش معادلات ساختاری
https://ims.atu.ac.ir/article_7011.html
https://ims.atu.ac.ir/article_7011_f2fbea1d12b8bc9972c82b5236afe0ab.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
عوامل مؤثر سازمانی (زمینه ا ی) بر ارزیابی سیستم های اطلاعات
51
72
FA
حسین
بنجویی
کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
hossein.bonjoei@gmail.com
حمیدرضا
یزدانی
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.
hryazdani@ut.ac.ir
عباس
ابراهیمی
دکتری، سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران.
10.22054/ims.2017.7010
در موارد زیادی مشاهده میشود که سازمانها سرمایهگذاریهای هنگفتی در بخش فناوریهای اطلاعات انجام میدهند و بعد از مدتی این سیستمها بلااستفاده قرار میگیرد یا کارایی و اثربخشی لازم را ندارند. در این راستا ضرورت دارد ارزیابی کاملی از میزان موفقیت این سرمایهگذاریها انجام گیرد. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی سیستم اطلاعات فروش سایپا بر اساس عوامل مؤثر سازمانی است. پس از شناسایی عوامل (ساختار، استراتژی و فرهنگ)، وضعیت این سیستم با استفاده از چکلیست جامعی از سؤالات و از طریق مصاحبههای ساختاریافته با افراد با سابقه و مطلع در واحدهای سازمانی مرتبط و همچنین با بررسی اسناد و مدارک سازمانی به دست آمد. این ارزیابیهای جامع و عمیق با استفاده از روش تحلیل تم صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که ساختار سازمانی گروه خودروسازی سایپا بسیار بوروکراتیک و مکانیکی بوده که سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه مناسب این نوع ساختارها هستند، درحالیکه سیستمهای مجزا و بخش بخش شده در این شرکت وجود دارند، مهمترین استراتژی شرکت کاهش هزینه است و در نتیجه به فناوری اطلاعات بهعنوان جنبه استراتژیک نگاه نمیشود و در آخر بسترهای فرهنگی لازم در زمینه خلاقیت و نوآوری و پذیرش فنّاوری وجود ندارد.
سیستمهای اطلاعات فروش,استراتژی,ساختار سازمانی,فرهنگسازمانی
https://ims.atu.ac.ir/article_7010.html
https://ims.atu.ac.ir/article_7010_ff044f540f74edd431d4991f2bc21f19.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
انتخاب سیستم برنامهریزی منابع سازمان با بهرهگیری از روش تلفیقی سوآرا و آراس خاکستری
73
103
FA
سید جلالالدین
حسینی دهشیری
0000-0001-7031-1259
دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،
sjahosseini@ut.ac.ir
علیرضا
عرب
0000-0002-5024-2177
دانشجوی دکتری تحقیق در عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران.
alireza.arab@ut.ac.ir
10.22054/ims.2017.7012
امروزه سازمانها بهمنظور دستیابی به کیفیت و سرعت بالاتر در ارائه کالاها و خدمات، نیازمند سیستمی یکپارچه برای منابع سازمان میباشند که یکی از بهترین ابزارها برای رسیدن به چنین هدفی، سیستم برنامهریزی منابع سازمانی (ERP) است که برای اجرای موفقیتآمیز پروژه ERP در سازمان، انتخاب سیستم مناسب با توجه به معیارهای مؤثر ضرورت دارد. ازاینرو در تحقیق حاضر، ضمن شناسایی معیارهای مؤثر بر انتخاب سیستم ERP، به انتخاب مناسبترین سیستم نیز پرداختهشده است. در ابتدا با بررسی تحقیقات انجامشده در حوزه انتخاب سیستم ERP، معیارهای مؤثر موردبررسی قرار گرفتند و فهرستی از معیارهای شناساییشده در اختیار خبرگان شرکت قرار گرفت، سپس معیارهای موردنظر پس از بررسی موردمطالعه و بر اساس نظر خبرگان انتخاب شدند. سپس با روش سوآرا وزن نهایی معیارهای موردنظر به دست آمد که معیارهای قابلیت کارکردی نرمافزار، پیادهسازی مدیریت پروژه و قابلیت کیفی نرمافزار بهعنوان بااهمیتترین معیارها معرفی شدند. سپس به انتخاب مناسبترین سیستم ERP، بر اساس روش آراس خاکستری، پرداخته شد که گزینه دوم (سیستم اطلاعات مالی)، بهعنوان مهمترین گزینههای سیستم ERP برای موردمطالعه شناسایی شدند.
برنامهریزی منابع سازمان,انتخاب نرمافزار,سوآرا,آراس خاکستری
https://ims.atu.ac.ir/article_7012.html
https://ims.atu.ac.ir/article_7012_c120fc8338909fa21833c197e0e81bf5.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
چالشها و موانع اجرای طرحهای جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها
105
136
FA
الهام
منتظری
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، گرایش مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه اصفهان
elmontazer2000@yahoo.com
ناصر
موحدی نیا
استاد گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی مهندسی ،دانشگاه اصفهان
naserm@eng.ui.ac.ir
هوشنگ
طالبی
دانشیار گروه آمار، دانشکده علوم ، دانشگاه اصفهان.
h-talebi@sci.ui.ac.ir
10.22054/ims.2017.7013
فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربردهای وسیع آن در قرن حاضر آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شگرفی را برای سازمانها به همراه داشته است.علاقهمندی سازمانها به استفاده از این رویکرد برای رشد و توسعه اقتصادی، آنها را مواجه با چالشهای جدیدی نموده که نیازمند شناخت عمیقتری است. در این مقاله به بررسی چالشها و موانع اجرای طرحهای جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها پرداخته و راهکارهای مؤثری پیشنهاد میگردد.نه عامل کلیدی مشکلات سازمانی، عوامل مدیریتی، عوامل فرهنگی- آموزشی، میزان مهارت نیروی انسانی، امنیت، توان بخش خصوصی، اقتصادی- مالی، حمایت دولتی، بستر فنّاورانه در قالب سؤالات پرسشنامه موردسنجش قرار گرفته است.پاسخهای دریافتی از صاحبنظران با استفاده از روشهای چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیلهای آماری قرار گرفت.در ادامه با استفاده از آزمون تی تک نمونهای هر نه عامل مؤثر شناخته شدهاند. همچنین بر اساس رتبهبندی انجامشده با آزمون فریدمن نه عامل به ترتیب ذکرشده در بالا رتبهبندی گردیدهاند. در پایان با بررسی نتایج تحلیلهای آماری و بررسی سوابق اجرای طرحها در سازمانهای متفاوت نکات مؤثر در اجرای موفق طرحهای جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه شده است
طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات,مدیریت,معماری سازمانی,برنامهریزی راهبردی,منابع انسانی
https://ims.atu.ac.ir/article_7013.html
https://ims.atu.ac.ir/article_7013_ee09f251d3c965297a0ac7f75f30ef68.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
تحلیل محتوایی مقالات علمی با استفاده از متنکاوی
137
167
FA
بهمن
حاتمی ناغانی
دانشجوی کارشناسی ارشد،دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه یزد،
bahmanhatami91@gmail.com
مسعود
عابسی
استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه یزد.
mabessi@yahoo.com
10.22054/ims.2017.7014
در این تحقیق، از تکنیک متنکاوی بهمنظور آنالیز محتویات مقالات علمی و همچنین ارائهی مدلی برای دستهبندی مقالات علمی (دستهی اول، مقالاتی که معیارهای از پیش تعیینشدهای را رعایت کرده و دستهی دوم، مقالاتی که آن معیارها را رعایت نکردهاند) استفاده شده است. در همین راستا، در تحقیق پیش رو، از نظر خبرگان بهمنظور استخراج معیارهایی کیفی بهره برده شده که درنهایت 15 معیار نهایی به دست آمده است، در مرحلهی بعد تعداد 18 مقالهی علمی در زمینه مهندسی صنایع توسط اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع دکتری در این رشته (با توجه به 15 معیار استخراجشده) مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نظر این افراد نتایج سودمندی به دست آمده است، در نهایت از مدلهای دستهبندی مختلفی برای طبقهبندی مقالات استفاده شده و با استفاده از تکنیکهایی مشخص، سعی شده که در این مدلها بهبودی حاصل شود.<br /> هدف از این پژوهش، به دست آوردن معیارهایی کلی برای تحلیل محتوایی مقالات، ارائهی مدلهای مختلف دستهبندی برای طبقهبندی مقالات علمی بر اساس معیارهای از پیش تعیینشده و انتخاب بهترین مدل است. در نهایت، نتیجهی این پژوهش به دست آوردن 15 معیار کلی برای تحلیل محتوایی مقالات و به دست آوردن مدلهای دستهبندی مختلف با دقت قابل قبول است.<br />
مقالات علمی,معیارهای کلی,آنالیز و تحلیل,متنکاوی,مدل دسته بندی
https://ims.atu.ac.ir/article_7014.html
https://ims.atu.ac.ir/article_7014_cc7bf691568d6698fbad4e0f1160e180.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0816
5
18
2017
01
20
اولویتبندی توانمند سازهای فناوری اطلاعات در سازمانهای خدماتی با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره فازی
169
193
FA
قنبر
عباس پور اسفدن
0000-0002-9830-5966
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب. تهران.
gh_abbaspour@azad.ac.ir
10.22054/ims.2017.7015
<br /> امروزه، با توجه به پیشرفتهای فنّاورانه و رونق روزافزون فناوری اطلاعات، سازمانهایی که خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات را ارائه میدهند بیشازپیش مورد توجه قرار گرفتهاند. از طرفی با توجه به رقابت بالایی که در بخش فناوری اطلاعات موجود است اینگونه سازمانها برای حفظ جایگاه خود با چالشهای متعددی روبرو هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر رتبهبندی توانمند سازهای <strong>IT</strong> در شرکت ارتباطات زیرساخت مرکزی استان تهران است. بدین منظور با مروری بر ادبیات تحقیق، عوامل توانمند ساز شناسایی و پس از غربالگری اولیه برگزیده تا در پایان با توجه به دادهها بهصورت علمی جهت تصمیمگیری اولویتبندی شوند. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان شرکت ارتباطات زیرساخت مرکزی استان تهران که تعداد آن 8 نفر از خبرگانی هستند که تسلط کامل به موضوع پژوهش داشتند.<br /> روش تجزیهوتحلیل دادهها <strong>دیماتل فازی</strong> است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها بهطور مشروح در بخش نتایج ارائه شده است. مختصر اینکه عوامل <strong>منابع</strong> و <strong>دسترسی به سختافزار و نرمافزار</strong> و <strong>بسترهای مخابراتی</strong> از اهمیت بالاتری به لحاظ نفوذ برخوردار بودهاند. در پایان پیشنهادهای تحقیق نیز ارائه شدهاند.
فناوری اطلاعات,توانمند سازها,دیماتل فازی (F-DEMATEL),شرکت زیرساخت
https://ims.atu.ac.ir/article_7015.html
https://ims.atu.ac.ir/article_7015_517359b79cfafb9de9e59030466c67e7.pdf