TY - JOUR ID - 8518 TI - تأثیر شبکه‏ های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکت‌های دانش‌بنیان JO - مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند JA - IMS LA - fa SN - 2821-0964 AU - ایمانی, عبدالمجید AU - حسینی فر, اعظم AU - مبارکی, مسلم AD - استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول)؛ azamhosseinifar93@gmail.com AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستانزاهدان Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 22 SP - 1 EP - 22 KW - شبکه‌های اجتماعی KW - کارآفرینی دیجیتالی KW - شرکت‌های دانش‌بنیان KW - استان کرمان DO - 10.22054/ims.2018.8518 N2 -   با توجه به این­که در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز می­تواند بر کسب‌وکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکه­های اجتماعی به‌منزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایه‌ای، برای انسجام اجتماعی در فعالیت­های کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکه­های اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه وب‌سایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکت­­های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامه­ها تعداد 35 پرسشنامه از آن‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است و برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از نرم‌افزار (Spss) و معادلات ساختاری (Smart pls) استفاده‌شده است. نتایج نشان می­دهد که شبکه­های اجتماعی بر توسعه کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از بین ابعاد شبکه­های اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابع اجتماعی اطلاعات دارای بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند.   UR - https://ims.atu.ac.ir/article_8518.html L1 - https://ims.atu.ac.ir/article_8518_a4e3a30cc817c48c44b40ac1d34216e8.pdf ER -