TY - JOUR ID - 9740 TI - مدل بهینه‌سازی چندهدفه تخصیص خدمت به مشتریان بانک با به‌کارگیری داده‌کاوی و شبیه‌سازی JO - مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند JA - IMS LA - fa SN - 2821-0964 AU - خاتمی فیروزآبادی, محمدعلی AU - تقوی فرد, محمد تقی AU - سجادی, سید خلیل AU - بامدادصوفی, جهانیار AD - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران AD - عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده مدیریت و حسابداری AD - دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 25 SP - 5 EP - 40 KW - خوشه‌بندی KW - مدل تخصیص چند هدفه KW - بهینه‌سازی KW - شبیه‌سازی DO - 10.22054/ims.2018.9740 N2 - شناخت الگوهای رفتاری مشتریان، خوشه‌بندی و ارائه خدمت به آن‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل بانک‌ها محسوب می‌شود. در این تحقیق پنج ویژگی هریک از مشتریان شامل آخرین زمان مراجعه، تعداد تراکنش، مبلغ سپرده‌گذاری، مبلغ وام‌ و مانده معوقات وام‌ها در طول یک سال فعالیت از پایگاه داده بانک استخراج شد و به کمک الگوریتم کا‌میانگین، مشتریان خوشه‌بندی شدند. سپس یک مدل چندهدفه تخصیص خدمات بانک به هرکدام از خوشه‌‌ها طراحی گردید. اهداف مدل طراحی شده افزایش میزان رضایت مشتریان، کاهش هزینه‌ها و کاهش ریسک تخصیص خدمات است. با توجه به آنکه مسئله دارای یک راه‌حل بهینه نبوده و هر یک از ویژگی‌های مشتری دارای یک تابع توزیع احتمالی‌اند، برای حل از شبیه‌سازی استفاده شد. جهت تعیین جواب نزدیک به بهینه از الگوریتم تبرید در ساخت جواب‌های همسایه استفاده شد و مدل شبیه‌سازی اجرا گردید. نتایج به‌دست‌آمده بهبود قابل‌توجهی نسبت به وضعیت فعلی را نشان داد. در این تحقیق از نرم‌افزارهای وکا و آر-استودیو برای داده‌کاوی و آرنا برای شبیه‌سازی و بهینه‌سازی استفاده شد. UR - https://ims.atu.ac.ir/article_9740.html L1 - https://ims.atu.ac.ir/article_9740_0e72da742e0ab7b97dae99ed5bae6c67.pdf ER -