2024-03-29T10:21:23Z
https://ims.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2177
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
مدلی برای بخشبندی یادگیرندگان و بهبود عملکرد آموزشی با استفاده از الگوریتمهای دادهکاوی
سینا
رئیسی وانانی
ایمان
رئیسی وانانی
محمدتقی
تقوی فرد
ارزیابی عملکرد آموزشی از طریق شناسایی و تحلیل دادههای حاصل از فعالیتهای یادگیرندگان، میتواند به بهبود مؤثر عملکرد آموزشی منجر گردد. در پژوهش حاضر، دادههای مربوط به دانش پذیران بینالمللی، بر اساس روش تحقیق علم طراحی و با استفاده از روشهای دادهکاوی مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا تحقیقات انجامگرفته داخلی و بینالمللی در دهه گذشته بررسی و مرور شده است و دادههای تحصیلی و غیر تحصیلی یادگیرندگان در سه دسته خانوادگی، حمایتی و رفتار تحصیلی با استفاده از دادهکاوی، خوشهبندی شده است. پس از اعتبارسنجی خروجی الگوریتمها توسط شاخصهای مرتبط و تعیین تعداد خوشه بهینه در هر بخش، خوشهها نامگذاری و تحلیل شدند. تحلیل خوشههای شناساییشده، نشاندهنده تجربه موفقیت یا شکست تحصیلی دانش پذیران و ریشههای عملکرد مؤثر در هر بخش است و روش نامگذاری ارائهشده، روشی نوین و قابلاستفاده در اغلب مراکز آموزشی جهت تفکیک و تبیین عملکرد آموزشی است.
کلیدواژگان: آموزش
عملکرد تحصیلی
دادهکاوی
خوشهبندی
طبقهبندی
2020
11
21
5
38
https://ims.atu.ac.ir/article_12002_88546f99cc333e26ed9cef1f69922b27.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
طراحی مدل بازی پردازی در کسبوکارهای کارآفرینانه مبتنی بر وب
سید سعید
میرواحدی
محمدتقی
طغرایی
مریم
آستانه
در سالهای اخیر از یکسو کسبوکارهای مبتنی بر وب رو به رشد بوده و از سوی دیگر رقابت ایجادشده میان این کسبوکارها، صاحبانشان را بر این داشته است که پیرامون وفادار کردن مخاطبان و کاربرانشان و ایجاد تعلقخاطر بیشتر در آنان، جهت افزایش و پایدارسازی فعالیت خود، در صدد استفاده از راهحلهای مناسب و مؤثر باشند. بازی پردازی راهحلی است که در این میان مقبولیت زیادی پیدا کرده است. در این راستا با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد، پژوهشی جهت طراحی مدلی در این حوزه انجام شده است. حاصل این پژوهش طراحی مدل بازی پردازی است. این مدل راهبردهایی را در جهت رفع مسائلی از جمله کمتوجهی و عدم وفاداری مخاطبان را توصیه مینماید. درصورتیکه کسبوکارها هنگام تولید و اجرای بازی پردازی، این راهبردها را با توجه به ملاحظاتی که در مدل تحت عنوان شرایط زمینهای و مداخلهگر ذکر گردیده، به کار بندند، میتوانند شاهد پیامدهایی از جمله کسب توجه و افزایش وفاداری مخاطبینشان باشند
بازی پردازی
کسب و کارهای کارآفرینانه
کسب و کارهای مبتنی بر وب
2020
11
21
39
60
https://ims.atu.ac.ir/article_12036_8420b3e39d03bcfa9e5e7ed9400f78ee.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
کاربرد نظریه توانش در طراحی خدمات بانکداری کانالهای ترکیبی
منوچهر
زمانی فریزهندی
پیام
حنفی زاده
زهره
دهدشتی شاهرخ
محمدتقی
تقوی فرد
در سالهای اخیر، کانالهای ترکیبی توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. طراحی خدمات کانالهای ترکیبی و شناسایی توانشهای کاربران در استفاده از این خدمات، موضوع مهمی برای شاغلین در صنعت بانکی و محققین است. دغدغه اصلی که این مقاله به آن پرداخته، نحوه طراحی خدمات کانالهای ترکیبی است بهگونهای که توانش پذیری کاربران در استفاده از آنها افزایش یابد. این پژوهش، با تکیهبر نظریه توانش و با برخورداری از مفروضات معرفتشناسانه در طراحی روش تحقیق، به استفاده از دادههای کیفی پرداخته است. برای جمعآوری دادههای کیفی از روش مصاحبه عمیق با خبرگان صنعت بانکداری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بود که برای ارتقای توانش کاربران در استفاده از کانالهای ترکیبی میتوان ۱۵ موضوع را مدنظر قرار داد. موضوعاتی که هم توانشهای ادراکی احتمالی توسط کاربر را مدنظر قرار میدهد و هم باعث سوق دادن وی به سطوح بالاتر استفاده میشود. یافتههای این تحقیق میتواند به کارشناسان و مدیران ارشد صنعت بانکداری در طراحی خدمات کانالهای ترکیبی کمک نماید.
کانالهای ترکیبی
سطوح استفاده
نظریه توانش
توانش کانالهای ترکیبی
2020
11
21
61
100
https://ims.atu.ac.ir/article_12037_f7c89dd79c688e60720a2652a945d0e8.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
فرا تحلیل مطالعات خرید آنلاین؛ بررسی و ترکیب نتایج تحقیقات انجامشده در زمینه خرید آنلاین
فاطمه
محمدی
حمید رضا
یزدانی
مرضیه
ادیب زاده
خرید جزء ذاتی زندگی روزمره افراد است. با توجه به رشد سریع فناوری اینترنت، رفتار خرید مشتریان تغییر یافته است؛ و اینترنت فضایی عمومی را به وجود آورده است که افراد در آن محیط با دیگران ارتباط برقرار میکنند، عملیات بانکی خود را انجام میدهند و خرید میکنند که عوامل متعددی بر نیت خرید افراد تأثیر دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر نیت خرید آنلاین و بررسی و ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجامشده در این حوزه با رویکرد فرا تحلیل است. جامعه آماری پژوهش، مطالعات انجامشده در زمینه خرید آنلاین است که در مجلههای خارجی بین سالهای 2000 تا 2018 چاپ شده است. پس از بررسی و پالایش 635 مقاله مرتبط با خرید آنلاین، در نهایت 89 مقاله برای هدف این مطالعه انتخاب شد و در مجموع 24 عامل اثرگذار بر خرید آنلاین که فراوانی آنها بیش از 5 بود، شناسایی شد. نتایج مربوط بهاندازه اثر ترکیبی متغیرها نشان داد که متغیر رضایت با اندازه اثر 614/0 بیشترین تأثیر را دارد و پسازآن ارزش ادراکشده و تجربه خرید بیشترین تأثیر را بر نیت خرید آنلاین دارند. همچنین نتایج نشان داد که اندازه اثر سایر متغیرها با شدت تأثیر کم، متوسط و زیاد معنادار و قابلقبول بودهاند.
خرید آنلاین
نیت خرید آنلاین
ترکیب نتایج
فرا تحلیل
2020
11
21
101
142
https://ims.atu.ac.ir/article_12038_8a213d07fe77af964604bf5fb9645845.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
طراحی و پیادهسازی سیستم پیشنهاددهنده به مدیران در خصوص قیمتگذاری هوشمند بر اساس ارزش مشتری با تکنیکهای مدلسازی موضوعی و متنکاوی
سارا
آقابابائی
محسن
نظری
نسترن
حاجی حیدری
در دنیای رقابتی امروز، قیمتگذاری بهعنوان یکی از چهارعنصر آمیخته بازاریابی، از عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست شرکتها محسوب میگردد. بر اساس مبانی نظری، در قیمتگذاری مبتنی بر ارزش، شرکتها ارزش متمایز محصولات خود را برای مشتریان محاسبه میکنند. هدف از انجام این پژوهش که بر اساس مبانی علم طراحی استوار است، طراحی و پیادهسازی سیستمی جهت کمک به قیمتگذاری رقابتی بر اساس ارزش مشتری از طریق دستهبندی و تحلیل احساسات مشتریان باهدف حداکثر سازی سود است. صنعت منتخب این پژوهش هتل داری است که سلایق و ارزشهای مشتری در آن از عوامل موفقیت محسوب میگردد. در این پژوهش ابتدا سعی شده به روش مدلسازی موضوعی با الگوریتم LDA، از دادههای استخراجشده از نظرات مشتریان هتلهای 5 ستاره تهران بهعنوان هتلهای رقیب، موارد مهم و باارزش در ذهن مشتریان این هتلها شناسایی و دستهبندی گردد. پسازآن، در هر دسته، نظرات هر مشتری برچسبگذاری شده و با الگوریتمهای مختلف متنکاوی، فرایند تحلیل احساسات بر روی این نظرات انجام شود. سپس دقت الگوریتمها محاسبهشده که الگوریتم یادگیری عمیق با دقت 0.9 بیشترین دقت محاسبات را داشت. درنهایت تحلیل احساسات با دادههای موجود توسط سیستمِ طراحیشده در مرحله قبل انجامشده و نتایجی قابل قبولی دریافت گردید. کاربرد سیستم پیشنهادی، تشخیص ارزش هتلها در ذهن مشتریان هدف نسبت به رقبا و کمک به قیمتگذاری بر مبنای ارزش است.
قیمتگذاری بر اساس ارزش مشتری
تحلیل احساسات
متنکاوی
علم طراحی
صنعت هتل داری
2020
11
21
143
172
https://ims.atu.ac.ir/article_12039_223afd46882bd69ee6f2591a3afce90c.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
ارائه مدل پویای توسعه محصول جدید در حوزه فناوریهای مالی نظارتی
سروش
معتمدی فرد
امیر
بیات ترک
جلال
حقیقت منفرد
در تغییرات سریع امروزی و محیط بسیار نامطمئن که نیازهای مشتریان، فناوری، نیازمندیهای کارکنان وضعیت جوامع، نظامهای پولی، موقعیت جغرافیایی و بهطورکلی همهچیز در حال تغییر است، شرکتها نمیتوانند همواره به تولید و عرضه محصولات موجود خود تکیه کنند. استراتژی توسعه محصول جدید یک فعالیت مهم است که به شرکتها کمک میکند تا زنده بمانند و بهبودهای مستمر ایجاد کنند. لیکن اکثر سازمانها این عوامل را ایستا در نظر گرفته و به پویایی این عوامل توجه ننمودهاند. ازآنجاییکه نحوه ارتباط بین عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید دارای پویاییها و بازخوردهای فراوانی است، ابزار پویاییشناسی سیستمها، ابزار مناسبی است که از آن میتوان برای تجزیهوتحلیل در این حوزه بهره گرفت. در این تحقیق در جهت شناسایی و تحلیل پویاییهای عوامل مؤثر بر موفقیت توسعه محصول جدید، بر اساس پیشینه نظری و نظرات خبرگان صنعت، متغیرهای کلیدی در حوزه توسعه محصول جدید شناسایی و روابط علت و معلولی میان این متغیرها ترسیم شده است. بر این اساس سیستم موردنظر، در بانک تجارت در بازه زمانی سالهای 1392 الی 1404 شبیهسازی شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی و بررسی نشان میدهد که توجه به سیاستهای در نظر گرفتهشده، توسعه محصولات جدید مالی نظارتی در سازمان یادشده را بهینه میسازند.
پویاییشناسی سیستم
توسعه محصول جدید
فناوری مالی نظارتی
نوآوری
تحقیق و توسعه
2020
11
21
173
216
https://ims.atu.ac.ir/article_12040_15290781f4e859de4026ae85987d3632.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
مدل برنامهریزی ریاضی فرایندکاوی در مسئله کشف گراف وابستگی
مریم
توکلی زانیانی
محمدرضا
غلامیان
کشف فرآیندها شاخهای از فرآیندکاوی است که با استفاده از رویدادهای ثبتشده در یک سیستم، مدل فرآیندی را به دست میآورد که بهخوبی توصیفکننده رفتار سیستم باشد. با توجه به اینکه یکی از بااهمیتترین و پرطرفدارترین دسته روشهای کشف فرآیند، کشف فرآیند ابتکاری است و نظر به اینکه کیفیت خروجی ارائهشده توسط این دسته روشها شدیداً به نحوه استخراج گراف وابستگی میان فعالیتها ارتباط دارد، در این مقاله برای اولین بار به ارائه رویکردی برای تبدیل مسئله کشف گراف وابستگی به یک مسئله برنامهریزی باینری و همچنین معرفی تابع هدفی پرداختیم که بهصورت همزمان شاخصهای سازگاری بازپخش و دقت مدل را در نظر میگیرد. میزان بها دادن به هرکدام از این شاخصها از طریق آستانهای که کاربر نهایی مشخص میکند تعیین میشود. شاخصهای ذکرشده از جمله بااهمیتترین معیارهای سنجش کیفیت خروجی روشهای کشف فرآیند میباشند و در واقع استفاده از این رویکرد مستقیماً بر ارتقاء شاخصهای کیفیت مدل اثر دارد. رویکرد پیشنهادی همچنین دارای این قابلیت است که با معرفی محدودیتهای مناسب، دانش حوزه را در فرآیند استخراج مدل دخیل نماید و همچنین مدل خروجی را به سمت ارتقاء احتمال سالم بودن آن هدایت نماید. این امر در مطالعه موردی یک شرکت واقعی که در این مقاله ارائهشده قابل مشاهده است. در مطالعه سازمان مورد اشاره، رویکرد پیشنهادی با استفاده از محدودیتهای تعریفشده بر اساس دانش حوزه و قواعد ساختاری گراف وابستگی بر روی رویدادهای ثبتی حوزه بازاریابی شرکت اعمال گردیده و نتایج آن منعکس شده است.
فرآیندکاوی
کشف فرآیندها
گراف وابستگی
برنامهریزی باینری
2020
11
21
217
246
https://ims.atu.ac.ir/article_12041_ec424704e6f6bfe77fa4a2e84cc37730.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
ارزیابی قلمرو فعالیت شرکتهای حوزه نفت و گاز بر شاخصهای کلان آمادگی پذیرش فناوری بلاکچین
هادی
نیلفروشان
سیدعلی
ایازی
تغییر و تحول ناشی از بلاکچین نیازمند آمادگی است و این آمادگی میتواند شرایط پذیرش و پیادهسازی بلاکچین را تسهیل نماید. فناوری بلاکچین در حوزههای متنوعی کاربرد دارد و بدون بررسی آمادگی بخشهای مختلف یک صنعت برای استقبال از بلاکچین، نمیتوان انتظار داشت که صنعت، پاسخ خوب یا مناسبی از اجرای طرحهای بلاکچین بگیرد. آمادگی پذیرش شامل مجموعهای از معیارهای سازمانی و مدیریتی است. از همین رو مسئله اصلی پژوهش حاضر چنین مطرح شد که چه چارچوبی برای آمادگی حوزههای مختلف برای پذیرش بلاکچین میتوان طراحی نمود تا بر اساس آن فعالیت شرکتها در نفت و گاز مورد ارزیابی قرار گیرد؟ در این پژوهش بررسی مفهوم بلاکچین و استخراج چارچوبی برای سنجش آمادگی برای پذیرش بلاکچین پرداخته شده است. سپس حوزه فعالیت شرکتها در بخش نفت و گاز شناسایی شدند و این حوزهها بر اساس شاخصهای آمادگی پذیرش بلاکچین مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش پژوهش کاربردی و توصیفی بوده و از نظرات 15 نفر از خبرگان برای مقایسات زوجی و ارزیابی آمادگی حوزههای فعالیت شرکتها در بخش نفت و گاز استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، حوزه تجارت انرژی در سطح فروش به سایر شرکتهای همکار دارای بیشترین آمادگی برای پذیرش بلاکچین است. پس از آن تجارت انرژی در سطح فروش به مشتری در جایگاه دوم قرار دارد. در جایگاه سوم نیز توسعه و طراحی برنامههای کاربردی در حوزه انرژی مبتنی بر خدمات بلاکچین جای دارد.
بلاکچین
آمادگی پذیرش بلاکچین
بخش انرژی
قلمرو فعالیت شرکتها در بخش انرژی
ارزیابی آمادگی پذیرش
2020
11
21
247
286
https://ims.atu.ac.ir/article_12042_5904c9f76682fc26d90a27ced532f3f3.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1399
9
33
شناسایی عوامل مؤثر بر همراستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمانها
مونا
جامی پور
سید محمدباقر
جعفری
مهناز
حسین زاده
اقدس
سلیمانی
همراستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات از اولویتهای سالهای اخیر مدیران است که باید جهت دستیابی به عملکرد بهینه در حوزه بازاریابی دیجیتال موردتوجه واقع شود. بهکارگیری فناوری اطلاعات به شیوهای شایسته و در توازن با استراتژیهای بازاریابی بهمنظور مرتفعسازی نیازهای بازاریابی تأکید اصلی همراستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات است. علیرغم رشد سرمایهگذاریها در حوزه فناوریهای بازاریابی و ضرورت همراستایی استراتژیک در این حوزه، تاکنون در ادبیات همراستایی به شناسایی عوامل مؤثر بر همراستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات پرداخته نشده است و مورد غفلت واقع شده است. لذا، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر همراستایی استراتژیک بازاریابی با فناوری اطلاعات در سازمانها جهت بهبود بازدهی سرمایهگذاریهای فناوری اطلاعات در حوزه بازاریابی بوده است. پژوهش در دو مرحله با رویکرد آمیخته صورت پذیرفته است. در مرحله اول بهمنظور شناسایی و استخراج عوامل از دیدگاه صاحبنظران و خبرگان از رویکرد کیفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بهرهگرفته شده است. در مرحله دوم بهمنظور وزندهی و اولویتبندی عوامل از رویکرد کمی و تکنیک BWM بهره گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه خبرگان دانشگاهی در حوزه مرتبط با تحقیق و مدیران ارشد باتجربه در حوزه بازاریابی و فناوری اطلاعات در سازمانهای دارای واحد بازاریابی دیجیتال میباشند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. یافتههای پژوهش دربرگیرنده 7 عاملِ حمایت و پشتیبانی مدیر ارشد بازاریابی، قابلیتهای فناوری اطلاعات، مشارکت/ارتباطات، حکمرانی، شایستگیهای بازاریابی، مهارتها/نیروی انسانی و عوامل رقابتی است که از میان آنها، مشارکت/ ارتباطات بیشترین وزن و اهمیت را به خود اختصاص داده است و عوامل رقابتی/ محیطی با کمترین وزن، کماهمیتترین عامل بودهاند.
همراستایی استراتژیک
همراستایی استراتژیک بازاریابی و فناوری اطلاعات
تکنیک بهترین- بدترین
2020
11
21
287
322
https://ims.atu.ac.ir/article_12043_aac8209e6b46d7048eb41247fdb61d36.pdf