2024-03-29T10:34:30Z
https://ims.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2361
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
تأثیر تعارض کار- خانواده بر رضایت از زندگی با میانجیگری استرس شغلی و رضایت شغلی در تدریس حضوری و مجازی از دیدگاه اساتید
مسعود
سیم خواه
الهه
محمدخانی
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با نقش میانجی استرس شغلی و رضایت شغلی است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری نامحدود شامل اساتید دانشگاه است که تعداد384 نفر بهروش دردسترس انتخاب شدند. جمعآوری داده با استفاده از پرسشنامههای الکترونیک و تحلیل آماری با نرمافزارهایSPSS وSMARTPLS3 انجامشد. نتایج پژوهش نشانداد که با افزایش تعارض کار-خانواده تنها در وضعیت تدریس مجازی رضایت از زندگی کاهشیافت؛ تأثیر استرس شغلی بر رضایت از زندگی در وضعیت تدریس حضوری و مجازی معنادار نبود؛ تأثیر تعارض کار-خانواده بر رضایت از زندگی با میانجیگری جزئی رضایت شغلی تنها در وضعیت تدریس مجازی معنادار بود و نقش استرس شغلی در رابطه بین تعارض کار-خانواده و رضایت شغلی بهعنوان میانجی جزئی تأیید شد. نتایج حاصل از مقایسه اختلاف میانگینها نشانداد که تداخل کار با خانواده مبتنیبر اجبار در وضعیت تدریس مجازی بیشتر از حضوری بود و اساتید بهمراتب در شرایط بدتری قرار داشتند.
رضایت از زندگی
تعارض کار- خانواده
استرس شغلی
رضایت شغلی
2022
03
21
1
39
https://ims.atu.ac.ir/article_14904_f0ac0d9d1af3a8d8b58d33ca80c89947.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
طراحی سامانه اینترنتبانک واکنشگرا با رویکرد علم طراحی
مریم
ذوالفقار
آمنه
خدیور
فاطمه
عباسی
تنوع دستگاههایی که افراد به وسیله آن به اینترنت دسترسی پیدا میکنند و از سامانههای مبتنی بر وب استفاده میکنند، روز به روز زیادتر میشود. کاربران انتظار دارند که سامانهها را روی مرورگرهای مختلف و یا دستگاههای مختلف (از دسکتاپ تا تلفنهای همراه هوشمند در اندازههای مختلف) به شکل مناسب و سازگار با دستگاه مشاهده کنند.هدف این پژوهش نیز طراحی سامانه اینترنتبانک واکنشگرا است. برای این منظور ضمن مطالعه پیشینه پژوهش و توجه به مفاهیم اینترنتبانک، عوامل پذیرش آن و مفهوم واکنشگرایی و تجربه کاربری و نیازهای یک سامانه (از نظر کسب و کاری و فنی) به طراحی اینترنتبانک واکنشگرا بر اساس مراحل روش " علم طراحی" پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر، طراحی سامانهای واکنشگرا را ارائه میدهد که میتواند مورد استفاده همه بانکها و مؤسسههای مالی قرار گیرد. طراحی پیشنهادشده به گونهای است که سامانه روی دستگاههای مختلف در اندازههای مختلف به شکل مناسب و سازگار با انداره دستگاه نمایش داده میشود. بر اساس نتایج این پژوهش، تجربه کاربری که شامل مواردی چون واکنشگرایی، سادگی استفاده و قابلیت یادگیری است، بسیار مورد توجه کاربران است و اینترنت-بانکهایی که این عوامل را همراه با امنیت و کارایی در اختیار کاربران میگذارند، بیشتر مورد اقبال واقع میشوند.
اینترنتبانک
واکنشگرا
علم طراحی
تجربه کاربری
اینترنت
2022
03
21
37
66
https://ims.atu.ac.ir/article_14279_3634c3c223e4c1daf4a912e83343a3da.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
مدلی برای مدیریت رویگردانی مشتریان یک شرکت ارائهدهندهی سرویس اینترنت
سحر
امیری
علیرضا
حسن زاده
شقایق
صحرایی
رویگردانی مشتری یکی از مسائل مهمی است که شرکتهای ارائه دهندهی سرویس اینترنت در بازار رقابتی و به سرعت درحال اشباع با آن روبهرو هستند. به دلیل هزینههای بالای مرتبط با جذب مشتری جدید، این شرکتها به رویکرد حفظ مشتری که صریحاً به دنبال کاهش رویگردانی است، روی آوردهاند. این تحقیق، رویگردانی مشتریان سرویسهای اینترنت یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی ایران را مورد بررسی قرار داده است. به منظور پیشبینی رویگردانی، دادههای مشتریان طی شش ماه جمعآوری شده و رویگردانی آنها در یک بازهی یک ساله بررسی شده است. علاوه بر پیشبینی رویگردانی، مهمترین عوامل موثر بر آن نیز تعیین شده است. در مرحلهی پیشپردازش از روش "کمنمونهبرداری تصادفی" برای متعادلسازی مجموعهی داده و از روش "حداقل افزونگی، حداکثر ارتباط" برای انتخاب ویژگی استفاده شده است. سپس الگوریتمهای "جنگل تصادفی"، "ماشین بردار پشتیبان" و "K نزدیکترین همسایگان" برای طبقهبندی مشتریان رویگردان و غیررویگردان به کار رفتند که معیارهای ارزیابی، نشان دهندهی برتری الگوریتم جنگل تصادفی است. مدل نهایی که از ترکیب روشهای متعادلسازی، انتخاب ویژگی و طبقهبندی به دست آمد تحت عنوان مدل RUS-mRMR-RF به عنوان یک مدل کارآمد در پیشبینی رویگردانی مشتریان و شناسایی مهمترین عوامل موثر بر رویگردانی محسوب میگردد. نتایج این مطالعه بینش ارزشمندی را جهت تدوین استراتژیهای حفظ مشتری به سازمان ارائه میدهد.
پیشبینی رویگردانی مشتریان
عوامل موثر
جنگل تصادفی
سرویس اینترنت
شرکت مخابراتی
2022
03
21
67
95
https://ims.atu.ac.ir/article_14906_926da895e72156967def4725c9ccf749.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
ارتقای عملکرد شرکت با تأکید بر نقش نوآوری و کسب و بکارگیری هوشمندی بازار
پیمان
حاجی زاده
اسماعیل
حسن آبادی
جلال
پناهی
تحولات دنیای پرشتاب کنونی در عرصههای علمی و فنی و همچنین؛ چالشهای پیدرپی نظامهای اقتصادی و مالی، موجبات توجه عمیقتر سیاستگذاران و اندیشمندان به توسعه هوشمندی بازار در سازمانها را فراهم کرده است. در این راستا، فعالیتهای هوشمندی بازار که شامل تولید و توزیع هوش بازار در زمینه توسعه محصولات جدید است، میتواند شانس توسعه موفق نوآوری را افزایش بدهد. با این توصیف، هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه نوآوری و عملکرد شرکت با تأکید بر نقش میانجی کسب و بکارگیری هوشمندی بازار در ادارات کل تخصصی بانک ملت شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ مدیران، معاونین و کارشناسان ادارات کل بانک ملت در شهر تهران میباشد؛ حجم نمونه پژوهش با استناد به فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی، 253 نفر تعیین گردید. نظرسنجی از جامعه آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه انجام پذیرفت.برای تعیین اعتبار پرسشنامهها، از روش روایی محتوا استفاده شد و همچنین پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 931/0 تخمین زده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بین نوآوری شرکت و کسب و بکارگیری هوشمندی بازار، بین کسب هوشمندی و بکارگیری هوشمندی بازار، بین کسب هوشمندی بازار و عملکرد شرکت، بین بکارگیری هوشمندی بازار و عملکرد نوآوری، بین عملکرد نوآوری و عملکرد بازار و بین عملکرد بازار و عملکرد شرکت؛ ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
هوشمندی بازار
نوآوری سازمان
عملکرد سازمانی
بانک ملت
2022
03
21
97
126
https://ims.atu.ac.ir/article_14277_a437055aed5f70cfd9c202f28bf1d6f4.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
نگاشت نظام یافته پژوهش های هوشمندی کسب و کار در نشریات علمی-تخصصی منتخب: شناسایی خلاهای پژوهشی و پیشنهاد برای پژوهش های آتی
سید محمدباقر
جعفری
عاطفه سادات
روحانی
فاطمه
یوسفی
با توجه به گسترش کاربرد سیستمهای اطلاعاتی، حجم زیادی از دادهها در سازمانها ذخیره شده است که تجزیه و تحلیل این دادهها منبع بسیار ارزشمندی برای کمک به تصمیمگیری بهتر میباشد. این موضوع که با مفهوم هوشمندی کسب وکار شناخته میشود یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمانها در دنیای معاصر میباشد. با توجه به اهمیت این موضوع ضرورت دارد که پژوهشهای انجام شده در کشور در حوزه هوشمندی کسب وکار بصورت نظاممند بررسی شود. هدف از این تحقیق شناسایی موضوعات بررسی شده در مجلات علمی- تخصصی، تحلیل وضعیت پراکندگی و فراوانی مطالعات، شناسایی روشهای پژوهش، هدف مقالات، سطح تحلیل پژوهشهای هوشمندی کسب وکار و سرانجام شناخت خلاهای پژوهشی در این حوزه و ارائه پیشنهادات آتی است. بدین منظور پژوهش با تحلیل دادههای ثانویه و مرور نظامند دانش موجود هوشمندی کسب وکار در 6 پایگاه داده منتخب انجام شد. بدین منظور 2108 مقاله بررسی شده که در بررسی اولیه 1274 مقاله انتخاب و با مطالعه چکیدههای مقالات، 91 مقاله مورد تایید قرار گرفت. در نهایت با مد نظر قرار دادن معیارهای حذف، 81 مقاله نهایی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که بیشترین پوشش موضوعی هوشمندی کسب وکار در این مجلات با موضوع خاص مدیریت دانش و موضوع عام، ابزارهای هوشمندی کسب وکار با 44.45 درصد، بیشترین روش تحقیق مورد استفاده توصیفی پیمایشی با 34.57 درصد، بیشترین هدف کاربردی با 82.71 درصد و بیشترین سطح تحلیل مورد استفاده، سطح تحلیل جامعه با 66.66 درصد می باشد. در نهایت خلاهای پژوهشی در قالب پیشنهادات آتی ارائه شد.
هوشمندی کسب و کار
نگاشت نظامیافته
خلاهای پژوهشی هوشمندی کسب و کار
مرور نظاممند
2022
03
21
127
162
https://ims.atu.ac.ir/article_14286_4bbba2bae5d72b6bb07f1640cbc30f5b.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
شناسایی و بررسی حوزهها و روندهای پژوهشی فناوری بلاکچین
پریسا
موسوی
علیرضا
صالحان
رضا
یوسفی زنوز
در طی سالهای اخیر پژوهش پیرامون بلاکچین و کاربردهای آن در زمینههای مختلف گسترش یافته و منجر به خلق دانش گسترده، متنوع و پراکندهای در این حوزه شده است. شناخت زیرحوزهها، موضوعات جدید و روند تحقیقاتی حوزه بلاکچین میتواند کمک شایانی به پژوهشگران این حوزه نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی و دستهبندی مطالعات حوزه بلاکچین، شناخت زیرحوزهها و دستیابی به دیدگاه منسجمی از روند تحقیقاتی آن صورت گرفتهاست. این پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیلهای کتابسنجی، به بررسی حوزه تحقیقاتی بلاکچین پرداخته است. داده های این پژوهش از 423 مقاله پایگاه داده اسکوپوس جمعآوری شده و بر روی آنها تحلیل زوج کتابشناختی و تحلیل همرخدادی کلمات کلیدی انجام گرفته و بدین ترتیب زیرحوزهها و روند تحقیقاتی این حوزه شناسایی شده است. بر اساس یافتههای این مطالعه، تحقیقات حوزه بلاکچین در 5 خوشه(1. سیستمهای کامپیوتری ، 2. علوم مالی، 3. قراردادهای هوشمند، 4. مدیریت داده و احراز هویت و 5. پول الکترونیکی) تقسیم بندی شده و نیز مشخص شدهاست که در سالهای اخیر موضوعاتی مانند یادگیری ماشین، اعتماد، یادگیری عمیق، ارزیابی ریسک، رایانش مرزی، اتریم و اجماع در تحقیقات این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند. این پژوهش چارچوبی از مفاهیم و موضوعات اصلی مورد بحث در حوزه تحقیقاتی بلاکچین ارائه میدهد که دیدگاهی جامع برای پژوهشگران این حوزه فراهم میآورد که میتواند آنان را در انتخاب مسیر تحقیقاتیشان یاری رساند.
بلاکچین
فناوری بلاکچین
تحلیل کتابسنجی
زوج کتابشناختی
همرخدادی کلمات کلیدی
2022
03
21
127
162
https://ims.atu.ac.ir/article_14292_0eb0c8cda38bccefcbbc8340ecf66d92.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
شناسایی و تحلیل کاربردهای اینترنت اشیا در مقابله و کنترل بیماریهای همهگیر(مطالعه موردی: بیماری کووید 19)
حسین
کریمی
محمدجواد
جمشیدی
میلاد
بخشم
فناوری اینترنت اشیاء در مراقبتهای بهداشتی و مقابله و کنترل بیماری همهگیر مزایای زیادی را ارائه میدهد و تا حد زیادی روند تشخیص و نظارت مداوم بیمار از راه دور را با حسگرهای بیسیم و دستگاههای هوشمند تسهیل خواهد کرد. این مقاله با هدف شناسایی و تحلیل کاربردهای اینترنت اشیا در مقابله و کنترل بیماریهای همهگیر همچون کرونا تهیهشده است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بود که در دو مرحله انجام شد. ابتدا با مرور مبانی نظری و مطالعات پیشین از طریق روش مرور متون، کاربردهای اینترنت اشیا در مقابله و کنترل بیماریهای همهگیر همچون کرونا شناسایی شدند؛ سپس برای تائید و اولویتبندی کاربردهای شناساییشده، این کاربردها در اختیار 23 نفر از خبرگان دانشگاهی و خبرگان حوزه پزشکی قرار گرفت. کاربردهای اینترنت اشیا در مقابله و کنترل بیماریهای همهگیر همچون کرونا، دارای ابعاد کاربردهای درمانی(5 مؤلفه و 9 شاخص)، کاربردهای نظارتی(4 مؤلفه و 14 شاخص)، کاربردهای اطلاعاتی(2 مؤلفه و 5 شاخص)، کاربردهای مدیریتی(2 مؤلفه و 8 شاخص)، کاربردهای پیشگیری(7 مؤلفه و 14 شاخص) میباشد. در شرایط بروز بیماریهای همهگیر مانند کرونا، اینترنت اشیا باعث بهبود کیفیت درمان و تشخیص، پشتیبانی در تصمیمگیری و نظارت بر علائم حیاتی بیماران، کاهش ویزیتهای بیمارستانی و افزایش امکان پایش و نظارت بر وضع بیماران میشود.
اینترنت اشیا
کنترل بیماری
بیماریهای همهگیر
کووید 19
انقلاب دیجیتال
2022
03
21
197
233
https://ims.atu.ac.ir/article_14293_3a8deb9b7315fc6bcf92827c22414275.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
طراحی مدل مفهومی فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی با رویکرد دادهبنیاد
ثریا
بختیاری بستاکی
پیمان
غفاری آشتیانی
علی
حمیدی زاده
رسول
ثانوی فرد
رشد روزافزون شبکههای اجتماعی و پررنگ شدن نقش آنها در دنیای تجارت و پیرو آن، در تبلیغات از یک طرف و سهولت انجام فریب در چنین رسانههای نوظهوری از طرف دیگر، باعث افزایش تبلیغات فریبنده و ادعاهای دروغین در این فضای ارتباطی و تجاری شده است؛ بهگونهای که برای مخاطبان این شبکهها، تشخیص تبلیغات صادقانه از فریبکارانه دشوار بوده و همین مساله باعث ایجاد بیاعتمادی به تبلیغات در شبکههای اجتماعی و کاهش فروش میشود. به همین علت و در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی در زمینه فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی و با بهرهگیری از رویکرد دادهبنیاد انجام شده است. بدین منظور از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد که در میان 15 نفر از افرادی که تجربه فریب در خرید از شبکههای اجتماعی را داشتهاند، انجام پذیرفت. دادهها نیز با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و نظری و نرم افزار MAXQDA2020 تحلیل شد و در نهایت، الگوی مفهومی با 8 مقوله اصلی، 15 مقوله فرعی و 69 مفهوم طراحی و مشخص شد که سودمندی ادراکشده شبکه اجتماعی و ویژگیهای تبلیغات این شبکهها بهعنوان علل، و ویژگی رسانه بهعنوان عامل همبسته با این علل در شکلگیری فریب ادراک شده اثرگذارند. در این میان، دانش مصرفکننده و اعتماد ادراکشده نقش اقتضائات را ایفا میکنند. نگرش مصرفکننده نیز بهعنوان شرایط احراز شناخته میشود. ویژگی مصرفکننده نیز زمینهساز رویداد چنین فرآیندی است که درنهایت، به شکلگیری پدیدهای به نام آسیب به روحیات مصرفکننده منجر می شوند، که پیامد فردی فریب ادراکشده تبلیغات شبکههای اجتماعی به حساب میآید.
کلیدواژهها: فریب ادراکشده
تبلیغات
شبکههای اجتماعی
رویکرد دادهبنیاد
2022
03
21
235
256
https://ims.atu.ac.ir/article_14280_474c0b8c00b5fb3ca46fb643a50de2a6.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
طراحی سیستم پیشنهاد بانکی فردی با استفاده از تجزیه و تحلیل احساسات در رسانههای اجتماعی
مهرگان
قباخلو
علی
رجب زاده قطری
عباس
طلوعی اشلقی
محمود
البرزی
حفظ مشتری یکی از پراهمیتترین مسائل هر سازمانی میباشد و یافتن راهی جهت حفظ و بقای مشتری از نیازهای کلیدی آن سازمان است. هدف اصلی پژوهش حاضر، در حوزه یادگیری ماشین با تمرکز بر شناسایی صحیح نیازهای مشتری با روشی مبتنی بر استخراج دیدگاهها و تحلیل احساسات و کمی سازی گرایش احساسی مشتریان در مورد خدمات بانکی با بررسی و تحلیل نظرات آنها میباشد. بهعبارتی موضوع این پژوهش طراحی سیستم توصیهگر جهت ارائه خدمات مناسب به مشتریان، با استفاده از عقاید و تجارب آنها میباشد. روش اجرای ارائه شده در پژوهش حاضر بدین ترتیب است که، با بررسی عقاید مشتریان و استخراج متغیرهایی چون نمره احساسات افراد برای توییتها، نمره ارتباط، شباهت کسینوسی و میزان ضریب اطمینان در قالب فرآیند آموزش و تست، خدمات بانکی مناسب را پیشنهاد میدهد. بهمنظور ارائه این پیشنهاد، از روشهای دستهبندی مناسب بههمراه روشهای عقیدهکاوی و رویکرد اعتبارسنجی مناسب استفاده میشود و سیستم طراحیشده نهایی با خطایی اندک، جهت ارائه خدمات شخصیسازیشده، در راستای کمک به مدیران بانکی گام خواهد برداشت. ازآنجاییکه درحال حاضر ارائه خدمات بانکی متناسب با وضعیت مشتریان بهطورکامل وجود ندارد، لذا سیستم مذکور در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
عقیدهمشتری
رضایتمشتری
سیستمتوصیهگر
بانکداری
شخصیسازی
2022
03
21
257
289
https://ims.atu.ac.ir/article_14298_8301a57dadcf5d1c135adaca6478ff20.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
ارائه چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، کاربردگسترش کارکرد کیفی در سیستم های هوشمند کسب و کار
رقیه
نوری
محمدرضا
معتدل
داشبوردها، ابزار مهمی برای نظارت بر عملکردسازمان و تصمیم گیری مدیران هستند، لذا طراحی صحیح آن ها به صورت یکپارچه و منظم، با در نظر گرفتن نیاز مشتریان و کاربرانش و مطابق با اهداف سازمانی، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوبی برای طراحی داشبوردهای مدیریتی با رویکرد QFD است. بدین منظور پس از مطالعه و بررسی عمیق مدل های مختلف QFD کلاسیک و نرم افزار، مفاهیم داشبوردهای مدیریتی و طراحی آن و ابزارهای هوشمندی کسب و کار، مدل مفهومی پژوهش پیشنهاد گردید، سپس با استفاده از رویکرد پژوهش آمیخته اکتشافی، چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، ارائه شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل40 مقاله از 452 مقاله مربوط به بازه زمانی 2005 تا ۲۰20 و مرتبط با موضوعات داشبورد و طراحی آن بود که با روش فراترکیب، انجام شد. همچنین در بخشی کمی پژوهش نیز، به منظور اعتبارسنجی چارچوب پیشنهادی و غربالگری شاخص ها از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید که جامعه آماری در این مرحله، 18 نفر از مدیران در حوزه های مختلف و 12 نفر ازمتخصصان حوزه فناوری اطلاعات بوده است و بدین ترتیب چارچوب طراحی داشبوردهای مدیریتی، مشتمل بر 4 بعد، 11 مولفه و 102 شاخص نهایی گردید.
داشبوردهای مدیریتی
هوشمندی کسب و کار
فراترکیب
QFD
دلفی فازی
2022
03
21
291
328
https://ims.atu.ac.ir/article_14278_5e99821afc9552aaab5783cc2af10453.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1401
10
39
مرور نظامند ادبیات پژوهش با محوریت فناوری مالی، یادگیری ماشین و مدیریت تجربه مشتری و ارائه چارچوبی برای پژوهشهای آتی
احمد
رحمانی
مجید
سروری
رضا
رادفر
محمود
البرزی
نوآوری فناورانه حوزه صنعت مالی، زیست بوم فناوری مالی را موجب شد. با ظهور هوش مصنوعی، دنیای فناوری و مالی به هم گرهخورد تا پردازشهای مالی هوشمندانه تری به مدیران جهت تصمیمگیریهای هوشمندانه ارائه میکند. نتایج استفاده از روشهای یادگیری ماشین ثابت نبوده و پیشبینی دقیق در مورد نتایج حاصل از تجربه مشتریان برای الگوریتمهای یادگیری ماشین چالشبرانگیزاست. تلاشهای زیادی در خصوص مدیریت تجربه مشتری انجامشده است ولی، چارچوب تلفیقی فناوری مالی در تعامل باهوش مصنوعی و یادگیری ماشین در مفهومسازی تجربه مشتری که می تواند دانش تجربه مشتری را موجب شود، موضوعی است که کمتر به آن پرداختهشده است. این مقاله، با بررسی 75 مقاله و جمعبندی آن در 41 مقاله پژوهشی، موضوع پژوهش حاضر را موردبررسی قرار داده است. جهت پیش بینی ارائه نظریه ،روش تحقیق، تئوری بنیادین می باشد. هدف این مقاله،پوشش شکاف مطالعاتی ازطریق ارائه یک چارچوب تلفیقی است که مسیر کلی برای انجام و مطالعه پژوهشهای حوزه فناوری مالی و هوش مصنوعی، در استخراج و مدیریت دانش تجربه مشتریان را در برمیگیرد. یافتهها نشان میدهند که مطالعات انجام شده در سه محور فوق را میتوان به پنج بخش اصلی نوآوری طبقهبندی کرد که شبکههای ایجاد ارزش از تجربه مشتریان را در چارچوب تلفیقی فناوری مالی، یادگیری ماشین و تجربه مشتری ارائه می کند. یافتهها، مسیر خوبی برای پرداختن به برخی محدودیتها در پژوهشهای فناوریهای مالی و هوش مصنوعی برای مدیریت دانش تجربه مشتریان از طریق امکان ارائه الگو عملکرد مشتریان را فراهم میکنند.
فناوری مالی
مرور نظامند
تئوری بنیادین
یادگیری ماشین
تجربه مشتری
2022
03
21
329
356
https://ims.atu.ac.ir/article_14301_f817799be026efaed4971d4d792517be.pdf