2024-03-28T12:34:18Z
https://ims.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=699
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1395
5
17
تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیت جذب دانش و یادگیری سازمانی
اکبر
عالم تبریز
مهرانگیز
عباسی
قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی در محیط پرسرعت و در حال تغییر ایفا میکند. این نکته قابل تاکید است که سازمانهایی که فناوری اطلاعات و قابلیت استفاده از آن را دارند از نظر کسب، ذخیره و انتقال دانش میتوانند پیشرو دیگر سازمانها باشند و فناوری در کمیت وکیفیت یادگیری بسیار موثر است و یادگیری از جمله عوامل کلیدی در بهبود عملکرد سازمان است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی از طریق ظرفیتجذب دانش ویادگیری سازمانی می پردازد. از لحاظ تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای فعال در صنایع آب و فاضلاب، ساختمان، نانو و مخابرات است. که در مجموع 203 شرکت به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و اطلاعات آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از تحلیلعاملیتاییدی و مدلیابیمعادلاتساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده گردیده است. بررسی نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که قابلیتهای فناوری اطلاعات از طریق یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت دارد. از سوی دیگر قابلیت های فناوری اطلاعات از طریق ظرفیت جذب دانش بر عملکرد سازمانی تاثیر ندارد.
عملکرد سازمانی
قابلیتهای فناوری اطلاعات
ظرفیت جذب دانش
یادگیری سازمانی
مدلیابی معادلات ساختاری
2016
11
21
1
27
https://ims.atu.ac.ir/article_6989_e3fccded442ed7b799fd4dcb3aa1a791.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1395
5
17
مدل ارزیابی آمادگی استقرار و پذیرش مدیریت دانش در مرکز فناوری اطلاعات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران
مریم
اخوان خرازیان
جمشید
صالحی صدقیانی
معصومه
منافی
مدیریت دانش
ارزیابی آمادگی سازمان
عوامل کلیدی موفقیت و شکست
پیاده سازی
2016
11
21
29
62
https://ims.atu.ac.ir/article_6990_2ba6f594a71058630ebe11d8cb14016b.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1395
5
17
تشخیص حملات انکارسرویستوزیعشده با استفاده از سیستم خبره
علیرضا
سعدآبادی
بیتا
امیرشاهی
حملات انکارسرویس به حملاتی اطلاق میشود که منابع سیستم از قبیل پردازشگر، پهنای باند شبکه، حافظه و ... را طوری مصرف میکنند که سیستم از ارایه سرویس به کاربران مجاز باز میماند. حملات انکارسرویستوزیعشده حملات انکارسرویسی میباشند که بهصورت گسترده و توسط چندین سیستم سازماندهیشده (باتنتها) برای از کار انداختن سرویسدهندهها به کار میروند. با اینکه بسیاری از کمپانیها، سیستمهای تشخیص حملات انکارسرویستوزیعشده متعددی را معرفی کردهاند، اما بهدلیل اینکه الگوی این حملات روزبهروز پیچیدهتر شده است، پیشگویی حملات انکارسرویستوزیعشده با یک روشی که هزینه مناسبی داشته باشد همچنان مشکل است. در این مقاله سعی شده است تا با بهرهگیری از سیستمهای خبره، روشی برای تشخیص حملات ارایه شود تا با درنظر گرفتن علایم حمله و تاریخچه حملات قبلی به تشخیص حمله بپردازد. مزیت این سیستم، آموزش از روی دادههای قبلی و پویایی در مقابله با الگوهای حمله جدید میباشد. در پایان به پیادهسازی روش توسط ویژوال استودیو پرداخته و مقادیر حاصل از سیستم را با نرمافزارهای شبیهساز مقایسه میکنیم.
حملات انکارسرویستوزیعشده
باتنت
سیستم خبره
انتروپی جریان
شبکههای بیزین
مقیاسبندی فازی
2016
11
21
63
92
https://ims.atu.ac.ir/article_6991_2e762cdcd30005e7e3667313dee6dd6a.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1395
5
17
پیشبینی ارزش مشتریان جدید بانک بر مبنای مدل آر.اف.ام با استفاده از درخت تصمیم بهبودیافته در راستای کاهش حداکثر حافظه مورد نیاز
محمدرضا
غلامیان
عظیمه
مظفری
یکی از مهمترین فاکتورهای بانکداری در راستای کاهش هزینهها و افزایش سودآوری، مدیریت و ارزیابی مشتریان با ارزش میباشد. در دهههای اخیر محققان بسیاری به تجزیه و تحلیل ویژگیهای مشتریان به منظور تعیین ارزش آنها با استفاده از تکنیکهای دادهکاوی پرداختهاند و درخت تصمیم یکی از پرکاربردترین الگوریتمهای دادهکاوی در این زمینه است. از آنجایی که این الگوریتم برای ساخت درخت، تنها یک ویژگی را در یک زمان برای آزمون در هر گره در نظر گرفته و وابستگی بین ویژگیها را نادیده میگیرد، بنابراین این مسئله باعث افزایش ماکزیمم حافظه مورد نیاز میشود. به منظور برطرف نمودن این مشکل، در این پژوهش روشی برای بهبود درخت تصمیم با استفاده از شبکه عصبی برای کشف وابستگی بین ویژگیها با رویکرد کاهش ماکزیمم حافظه مورد نیاز پیشنهاد شده که در کنار مدل آر.اف.ام برای پیشبینی ارزش مشتریان جدید استفاده میشود. نتایج آزمایشها نشان میدهد که روش پیشنهادی با استفاده از وابستگی بین ویژگیها میتواند ارزش مشتریان جدید را با ماکزیمم حافظه مورد نیاز کمتری نسبت به روش پایه پیشبینی کند.
ارزش مشتری
خوشهبندی
درخت تصمیم
شبکه عصبی
مدل آر.اف.ام
2016
11
21
93
121
https://ims.atu.ac.ir/article_6993_b4fedbfabcb4fcf342c89c9925fc5978.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1395
5
17
تاثیر فرآیندهای یادگیری سازمانی بر کیفیت داده های مدیریت روابط با مشتری (CRM) و عملکرد سازمان
منیژه
حقیقی نسب
حمیدرضا
یزدانی
مروارید
مدائنی
مدیریت روابط با مشتری ـ بازار گرایی ـ فرآیندهای یادگیری سازمانی ـ کیفیت داده ـ عملکرد
2016
11
21
123
146
https://ims.atu.ac.ir/article_6992_9190e246731f222834030eefa18b9f86.pdf
مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند
2821-0964
2821-0964
1395
5
17
عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایت شبکه های اجتماعی
سید محمدباقر
جعفری
آصف
کریمی
زاهده
ابرقوی زاده
شبکههای اجتماعی مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی هستند که توانستهاند به خوبی در زندگی مردم جای باز کنند. با توجه به دامنه نفوذ روزافزون و تاثیرگذاری این شبکهها، مسئله شناخت الگوهای رفتاری کاربران آنها به یکی از موضوعات جذاب تحقیقی بدل شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایت شبکههای اجتماعی است. لینکداین به عنوان یک شبکه اجتماعی تخصصی تمرکز اصلی پژوهش بوده است. اطلاعات تعداد 352 کاربران ایرانی عضو لینکداین با روش تصادفی در دسترس و با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. پس از تحلیل عاملی متغیرها، روابط بین آنها و تاثیر هریک بر یکدیگر از طریق تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. اثرات اجتماعی، محتوا، قابلیتها، ارزش، سهولت استفاده، امنیت درک شده، قالب، زمان، میزان همبستگی و رضایت کاربران از شبکههای اجتماعی از عوامل تاثیرگذار بر تمایل به ادامه استفاده از وب سایتهای شبکههای اجتماعی شناسایی شد که از این میان رضایت با ضریب مسیر بالاتر، نسبت به سایر عوامل تاثیر مثبت قوی تری دارد.
شبکههای اجتماعی
تمایل به ادامه استفاده
رضایت
لینکداین
2016
11
21
147
182
https://ims.atu.ac.ir/article_6994_0c5677c0973fd4791489a7c58573ef02.pdf