دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09643920141122A Model of Factors Affecting Participation in Virtual Brand Communitiesالگوی عوامل مؤثر بر مشارکت در جوامع مجازی برند1241549FAزهرهدهدشتی شاهرخدانشیار، مدیریت بازاریابی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمد تقیتقوی فرددانشیار، مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-4212-2079محمد رضاکریمی علویجهاستادیار، مدیریت بازاریابی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمد مهدیپورسعیددانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20151101Fundamental changes occurred in the society and economy since the nineteenth century has clearly reflected in the development of our communities. Consumption communities which had not been previously existed came to the existence by the development of mass media especially Web 2.0 and modern marketing. As a result; people are increasingly taking their identity tied to their brands. On the other hand, the market in the twenty-first century is dominated by advanced communication technology and e-commerce and hence, virtual brand communities are rapidly expanding. With regards to the above, in this study factors affecting participation in such communities are identified. The research method used is survey and the population consisted of those customers who are the members of virtual communities. Data were collected from 408 members of these communities. In order to test the hypotheses related to the components of the model, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used. The study findings suggest that four factors that is: factors related to the brand, social factors, factors related to the product, and functional factors are affecting participation in virtual brand communities.تغییرات اساسی که از قرن نوزدهم در جامعه و اقتصاد رخ داده بهوضوح در توسعه اجتماعات ما منعکس شده است. جوامع مصرف که قبلاً وجود نداشتند با گسترش رسانههای جمعی و بازاریابی مدرن پا به عرصه وجود گذاشتند و درنتیجه مردم بهطورفزایندهای هویتشان را به برندهایی که مصرف میکنند گره زدند از سوی دیگر بازار در قرن بیست و یکم، تحت سیطره فنّاوری پیشرفته ارتباطی خصوصاً وب 2.0 و تجارت الکترونیک قرار گرفته است بهتبع آن جوامع مجازی برند بهسرعت در حال گسترش هستند. <br />با عنایت به مراتب فوق، این تحقیق به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت در این جوامع است. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش، پیمایش بوده و جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از مشتریان شرکتهای مورد تحقیق است که در جوامع مجازی برند این شرکتها عضو هستند. دادههای پژوهش از 408 نفر از اعضای جامعه جمعآوری شدند. بهمنظور آزمون فرضیات مرتبط با اجزاء مدل و آزمون کل مدل تحقیق، از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای مطالعه حاکی از این است که چهار دسته از عوامل یعنی عوامل مرتبط با برند، عوامل اجتماعی، عوامل مرتبط با محصول و عوامل کارکردی بر مشارکت در جوامع مجازی برند مؤثرند.https://ims.atu.ac.ir/article_1549_35b13e79146962c13d27571565c3fd31.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09643920141122ERP Readiness Assessment Based on McKinsey 7S Model : The Case of Kashan Universityارزیابی آمادگی استقرار سامانههای برنامهریزی منابع سازمان بر مبنای مدل 7S مکینزی در دانشگاه کاشان25401551FAزهرانیک نژاددانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت فناوری اطلاعات،دانشکده مدیریت ،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران ( نویسنده مسئول) z_niknejad86@yahoo.comنسیمغنبر طهرانیاستادیار گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانرضاقرائی پوراستادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20151102 <br />In this study, the literature review and analysis of the Criteria used in existing Models, 7 S McKinsey model and environmental factor were used to assess the readiness of Kashan University for the establishment of educational ERP System. This Model has eight main criteria (Strategy, Structure, Systems, Management Style, Staff, Shared values and Environmental Factors) and 25 Sub-Criteria that using Fuzzy Analytic Hierarchy Process and method of paired comparisons to the evaluation criteria and sub-criteria and weighted them and more in a field study; a questionnaire was used to assess readiness. Results of the study showed that common values with 42% have the amount of preparation and management style with 7% has the lowest in preparation for the deployment of the ERP system. Therefore, University of Kashan has better condition in The implementation of the enterprise resource planning system in terms of the value and structure. Conclusions and recommendations related to have provided for to the utility of the criteria and sub-criteria. <br /> <br /><br />در این تحقیق با مرور ادبیات موضوع و تحلیل معیارهای مورداستفاده در مدلهای موجود، مدل 7 اس مکینزی و بعد عوامل محیطی برای ارزیابی آمادگی دانشگاه کاشان جهت استقرار سیستمERP آموزشی استفاده شده است. این مدل دارای 8 معیاراصلی (استراتژی، ساختار، سامانهها، سبک مدیریتی، کارکنان، ارزشهای مشترک و عوامل محیطی) و 25 زیر معیار است که با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و روش مقایسات زوجی به ارزیابی معیارها و زیرمعیارها و وزن دهی آنها پرداخته است و در ادامه در مطالعه میدانی، پرسشنامه ارزیابی آمادگی بهکارگرفته شده است.یافتههای تحقیق نشان میدهد که بعد ارزشهای مشترک با 42% بیشترین میزان آمادگی و سبک مدیریتی با 7% کمترین میزان آمادگی را جهت استقرار سیستمERP دارا است؛ بنابراین دانشگاه کاشان از لحاظ بعد ارزشی و ساختار شرایط مطلوبتری در پیادهسازی سامانه برنامهریزی منابع سازمان دارد. نتایج و پیشنهادهای مرتبط جهت سطح مطلوبیت هر معیار و زیر معیار ارائه شده است.https://ims.atu.ac.ir/article_1551_0b8b62b252fe9d845ae88b06800bb3eb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09643920141122The Effect of IT Alignment on Business and Manufacturing Organization Approaching the Balanced Score Card ITتأثیرهم راستایی فناوری اطلاعات در کسب وکار سازمانهای تولیدی با رویکرد کارت امتیازی متوازن فناوری اطلاعات41611552FAفتاحشریف زادهاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیآرزوصادقیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش تحول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرودامیرمهدی آبادیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، عضو باشگاه پژوهشگران جوانJournal Article20151102The alignment of IT and Business is one of the major issues for the Information Technology Managers and the senior managers in organizations. This article which is to study the rate of alignment of IT among the managers and engineers in manufacturing sections has been done in one of the biggest industrial districts in Iran, industrial district of Semnan. With the regard to the goal, this is an applicable study, and it is considered as a descriptive survey study regarding the data gathering. The statistics' samples were done by sampling randomly among a class, including 300 managers and engineers of manufacturing section. To gather the data, a self – made method, including 35 questions of 4 basic dimensions has been used. The reliability of tools through analyzing the discovering factor as KMO indicator can be used, that is 0.827 and 0.000 for Bartlett's Test emphasizing the test reliability. For stability, both Cronbach's Alpha was used that is 0.90 and for analyzing the data, the software of LISREL 8.80 structural model – finding was used. The results show that the most effective factor among the four basic components is the indicator of collaboration and contribution to business, and the least effect is on foresight. Moreover, among the sub variable realizing the capabilities and producing the opportunity is the most effective one. <br /> همسویی فناوری اطلاعات و کسبوکار یکی از اساسیترین مسائل موردنظر مدیران فناوری اطلاعات و مدیران ارشد سازمانهاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات در بین مدیران و مهندسان واحدهای تولیدی و در یکی از بزرگترین شهرکهای صنعتی در ایران یعنی شهرکهای صنعتی استان سمنان به اجرا درآمده است. این تحقیق به دید هدف از نوع مطالعات کاربردی و از دید جمعآوری دادههای تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی محسوب میشود. نمونه آماری از طریق نمونهگیری به شیوهی تصادفی طبقهای به تعداد 300 نفر از بین مدیران و مهندسان واحدهای تولیدی انتخاب شده است. برای جمعآوری دادهها از روش اندازهگیری خودساخته با 35 سؤال در چهار بعد اصلی بهرهبرداری شده است. روایی ابزار سنجش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شامل شاخص KMO برابر 827/0 و برای آزمون بارتلت 000/0 نشان از تأیید روایی سنجش مورد استفاده دارد. برای پایایی هم از آلفای کرونباخ استفاده شده که 90/0 بهدست آمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها هم از نرمافزار مدلیابی معادلات ساختاری لیزرل 80/8 استفاده شد. نتایج نشان میدهد بیشترین تأثیر را در بین چهار مؤلفهی اصلی شاخص مشارکت و همکاری کسبوکار و کمترین تأثیر را آیندهنگری دارند. همچنین در بین زیر متغیرهای فرعی شاخص شناسایی قابلیتها و پرورش فرصتها بالاترین تأثیرگذاری را دارد.https://ims.atu.ac.ir/article_1552_685dce81da51e53a37263b80eaf5bbf2.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09643920141122Critical Success Factors of Enterprise 2.0 and Prioritizing Themعوامل کلیدی موفقیت سازمان 2 و اولویتبندی آنها63861553FAمحمد صادقمرادیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطباییخداکرمسلیمی فردعضو هیاًت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خلیج فارس، بوشهرJournal Article20151102Evolution of modern Technologies in the field of the Internet and Web in the last decade, especially Web 2.0 and its effect on the nature of Business Environment resulted in vast using of these Technologies in the Organizations too. A modern generation of Organizations evolved in which because of their importance and differences with the old one called Enterprise 2.0. Although talking about applying E-2.0 and its related technologies is somehow difficult, but it is helpful to identify Benefits of heading toward Enterprise 2.0 and based the shift based on these benefits. In this Study by reviewing related literature, six critical success Factor of Enterprise 2.0 have identified and prioritized including Knowledge Management, communication, information, collaboration, business process and innovation. Our prioritization of these Factors is done by AHP method and based on six experts in the field of information technology.ایجاد فناوریهای جدید در زمینه اینترنت و وب در دهه اخیر خصوصاً فنّاوری وب 2، و تأثیری که بر ماهیت کسبوکار داشتهاند باعث شده است تا از این فنّاوریها در سازمانها و در کسبوکار استفاده شود. این امر موجب شده نسلی جدید از سازمانها پا به عرصه بگذارند که به علت اهمیت و تمایزشان با نوع قبلی، سازمان 2 نامگذاری شوند. اگر هنوز بهطور دقیق نمیتوان در مورد موفقیت کامل اجرای سازمانهای نسل 2 و فنّاوریهای وابسته به آن صحبت کرد بااینحال میتوان منافعی که از حرکت به سمت سازمانهای نسل 2 عاید ما میشوند را شناسایی کرده و آنها را مبنایی جهت بهکارگیری فناوریهای جدید مبتنی بر وب در سازمانها قرار داد. <br />در این پژوهش با مرور ادبیات نظری 6 عامل کلیدی سازمان 2 شناسایی و اولویتبندی شدند که به ترتیب شامل مدیریت دانش، ارتباطات، اطلاعات، مشارکت، فرایندهای کسبوکار و نوآوری میشوند. اولویتبندیهای صورت گرفته بر اساس نظرات 6 کارشناس حوزه فناوری و با روش تحلیل سلسلهمراتبی گروهی انجام شده است.https://ims.atu.ac.ir/article_1553_bc624cccfec1c7b78470d28fe0dff917.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09643920141122Identifying and Prioritizing Service Recovery Strategies of Internet Service Providers (ISPs) from Customers' Viewpoint by Using Fuzzy AHP Approachاولویت بندی استراتژی های جبران خدمات شرکتهای خدمات دهنده اینترنتی از دیدگاه مشتریان با استفاده از رویکرد AHP فازی871031554FAمهدیکاظمیدانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستانمحمدجوادجمشیدیدانشجوی دکترای مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطباییسمیهاحمدی سیدآبادیکارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20151102Today, service recovery strategies as an effective tool for retaining those customers, who are dissatisfied with the services, have become the focus of numerous Studies. The aim of this study is to identify and prioritize service recovery Strategies of Internet service providers (ISPS) for their service failures from customers' viewpoint. This is an applied and qualitative research. The statistical population of this study is the broadband customers of Mashhad city. The sample size is 383 persons, and the sampling method is Proportional Stratified Sampling. In this research, Fuzzy AHP approach and Microsoft Excel 2010 software are utilized. The results indicate that empowerment is ranked as the first important variable and Atonement, Explanation, Communication, Tangibles and Feedback are ranked as second to sixth variables. <br /><br />رامروزه استراتژیهای جبران خدمات بهعنوان ابزاری مؤثردرجهت حفظ مشتریانی که به دلیل تجربه دریافت خدمات ضعیف ناراضی هستند، کانون مطالعات متعدد قرارگرفته است. هدف تحقیق حاضر، اولویتبندی استراتژیهای جبران خدمات از دیدگاه مشتریان شرکتهای خدمات اینترنتی در قبال نارساییهای خدماتی این شرکتها است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان اینترنت پرسرعت شهر مشهد هستند. تعداد نمونه 383 نفر و روش نمونهگیری طبقهای با حجم نمونه متناسب با تعداد مشتریان هر شرکت بوده است. در پژوهش حاضر از روشAHP با رویکرد فازی استفاده شده است. بر اساس نتایج آماری در بین شش استراتژی جبران خدمات شناسایی شده، توانمندسازی اولویت نخستو جبران (دیه)، توضیحات، ارتباطات، ملموسات و بازخورد اولویتهای دوم تا ششم را احراز کردهاندhttps://ims.atu.ac.ir/article_1554_f88ce4bd7ec73460f7fe1bdfd35fb76c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-09643920141122Select the Appropriate Methodology for Developing Information System, Using Decision Techniques
(Case Study: Billing of public Warehouses Company and West Tehran Customs)انتخاب متدولوژی مناسب برای توسعه سامانه اطلاعاتی، با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری (مطالعه موردی: صدور قبض شرکت انبارهای عمومی و خدماتی گمرک غرب تهران)1051341555FAعلیمهرابیعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهوازفوادفصیحیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطباییرامینعصاریکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151102Along with advances in technology and communications, global markets and competition between Companies are intensifying. Literature review of Methodologies to build Information Systems suggests that by development of Methodologies, we are seeing the involvement of users, increase System reliability, and moving from emphasis on Tools, Techniques and programming languages to methodologies and the basic concepts of the System. In general, each generation of information systems development methodologies has a specific concentration on a specific area, whereas now in Iran for all spheres used the same methodology that will lead to reduce productivity and efficiency of Organizations and Companies at performing of assignments and decrease of competitiveness. Choose an appropriate information system for automated billing of Customs with their large number and variety of products, as well because it is difficult to evaluating the variety of methodologies, so it is more difficult and requires an integrated methodology decision. Therefore, deciding to choose between several options of an Information System is a Multi-Criteria Decision-Making Process. In this paper, we have used a combination of ANP and DEMATEL to select an appropriate Information System for Custom's billing system. Finally, after implementation of a hybrid model, revealed that in our study, second generation methodologies could be the best choice.همزمان با پیشرفتهای فناوری و گسترش ارتباطات، بازارها جهانی شده و رقابت بین شرکتها تشدید گردیده است. بررسی ادبیات موضوع مربوط به متدولوژیهای ایجاد سامانههای اطلاعاتی حاکی از آن است که با تکامل متدولوژیها، شاهد درگیری بیشتر کاربران، افزایش قابلیت اتکا سامانهها و حرکت از تأکید بر ابزارها، تکنیکها و زبانهای برنامهنویسی بهسوی متدولوژیها و مفاهیم اساسی سامانه هستیم. بهطورکلی نسلهای مختلف متدولوژیهای توسعه سامانههای اطلاعاتی هرکدام بر حوزهای خاص بیشترین تمرکز را دارند، درحالیکه در حال حاضر در ایران برای همهی حوزهها، از متدولوژیهای مشابهی استفاده میشود که این منجر به کاهش بهرهوری و کارایی سازمانها و شرکتها در انجام امور محوله و کاهش توان رقابتی میشود. انتخاب سامانه اطلاعاتی مناسب برای مکانیزه سازی صدور قبض گمرک با توجه به تعداد زیاد محصولات موجود و تنوع آنها، همچنین مشکل بودن ارزیابی انواع متدولوژیها، کاری پیچیده و مشکل است که نیازمند یک متدولوژی یکپارچه تصمیمگیری است؛ بنابراین فرایند تصمیمگیری برای انتخاب یک سامانه اطلاعاتی از میان چند گزینه، یک فرایند تصمیمگیری چند معیاره است. در این مقاله ما از روش ترکیبی ANP و DEMATEL برای انتخاب سامانه اطلاعاتی مناسب برای عملیات صدور قبض شرکت انبارهای عمومی استفاده کردهایم. درنهایت پس از اجرای مدل ترکیبی عنوانشده، مشخص شد که برای مورد مطالعه ما، متدولوژیهای نسل دوم بهترین انتخاب میتواند باشد.https://ims.atu.ac.ir/article_1555_b7c940a4e79d8b6b08c09371f813e9f4.pdf