دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431220150823A New Approach for Exceptional Phenomena Knowledge Detection and Analysis by Data Miningرویکردی نوین به منظور کشف و تجزیه وتحلیل دانش پدیده های استثنایی با استفاده از داده کاوی1201959FAمسعودعابسیاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانالههحاجی گل یزدیدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانحسنحسینی نسبدانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحمد باقرفخرزاداستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20160130Learning logic of exceptions is a considerable challenge in data mining and knowledge discovery. Exceptions are the rare phenomenon with positive unusual behavior in a database. Creating an efficient framework to increase the reliability in the detection of exceptions in the knowledge and learning is quite important. This paper presents a novel framework to promote the confidence to a limited number of records (exceptions) for effective learning of exceptions. In this study, a new approach based on the abnormality theory and computing theory is presented to detect exceptional phenomena and learn their behavior. First, Renyi entropy function is implemented to detect exceptional data which is differentiated data according to their hidden knowledge. Then, the novel E-RISE algorithm which follows bottom-up learning strategy is introduced to learn exceptional data behavior. Efficiency of the proposed model is determined by applying it to the Iran stock market data. Mining the number of 1334 stocks data points, 2.6% of them had exceptional behavior. The extracted rules represent the exceptional stocks attitudes. After that, an expert system is designed to use the extracted knowledge for recognizing new exceptional stocks. Faced with new stock, this expert system can recognize exceptions by comparing its characteristics with normal and exceptional behavior. Exceptions behave in compliance with exceptional rules or in contradiction with any normal pattern. This acquisition knowledge is the basis of exceptional portfolio selection which aims to make exceptional wealth for investors. Findings of the proposed method are compared with the outcomes of applying traditional methods as decision tree and support vector machine which is considerable. The results show the capability of the proposed method in exceptional data detection and learning their behaviors. <br />منطق یادگیری ازاستثنائات چالشی قابل توجه در حوزه دادهکاوی است. استثنائات پدیدههای نادری هستند که رفتاری مثبت و متفاوت از الگوهای اصلی و مورد انتظار موجود در پایگاهداده از خود بروز می دهند. ایجاد چارچوبی کارا برای افزایش اطمینان به پدیدههای استثنایی در کشف دانش و یادگیری موثر از آن حائز اهمیت است. در این پژوهش، الگویی بر اساس تئوری استثنائات و تئوری اطلاعات ارائه شده است تا چالشهای پیشروی دادهکاوی دادههای استثنایی را برطرف نماید. نخست از تابع آنتروپی رنی برای شناسایی استثنائات استفاده و سپس با بکارگیری رویکرد یادگیری پایین به بالا بر مبنای الگوریتم پیشنهادی RISE ارتقا یافته، قوانین حاکم بر بروز رفتار استثنایی استخراج میگردد. به منظور تعیین کارایی مدل پیشنهادی، کشف سهام استثنایی و یادگیری رفتار آنها مورد بررسی قرار گرفته است. از مجموع 1334 سهم مورد بررسی 36 سهم رفتار استثنایی داشته اند که رفتار آن ها در قالب سه قانون مشخص شده است. ارجحیت نتایج حاصل از مدل پیشنهادی نسبت به نتایج بدست آمده از بکارگیری الگوریتمهای معمول یادگیری بیانگرکارایی مدل ارائه شده است. <br /><br />است. https://ims.atu.ac.ir/article_1959_d5f70845afa5f84957d4a53cf8fd4464.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431220150823The relationship between perceived organizational control and fear of punishment with employees cyber loafing in the workplace (Case: Iran Khodro Industrial Group)رابطه کنترل سازمانی ادراک شده و ترس از مجازات، با وقت گذرانی اینترنتی کارکنان در محیط کار (مورد مطالعه: گروه صنعتی ایران خودرو)21521962FAیوسفمحمدی مقدمعضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین0000-0002-0000-6662شادانوهاب زادهعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالامیرحسینتقوی قاسم آبادکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمالجوادمعدنیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطباییhttps://orcid.org/00Journal Article20160131Activities such as the use of social networks, the use of blogs and podcasts, download, upload content and online shopping and in the workplace can be concept of a "Cyber loafing". Such behaviors have negative consequences, such as decreased levels of efficiency, and financial loss to organizations followed. Therefore, the aim of this research was to determine the relationship between perceived organizational control and fear of punishment, to employees cyber loafing in the workplace. Current research model, based on data collected from 315 questionnaires randomly Iran Khodro Industrial Group's employees, distributed and collected, based on structural equation modeling (SEM), was tested by LISREL software. The results of the analysis show that the perception of the physical presence of the head, and perceived organizational control (β=0.83 and t=13.01), and also the perception of the physical presence of the head and the fear of punishment (β =0.67 and t =4.30), there is a significant correlation. The results show that the perceived organizational control and cyber loafing (β =-0.53 and t= -4.20), and also the fear of punishment and Cyber loafing (β=-0.33and t=-2.89), relationship there is an inverse. In this context, the relationship between perceived organizational control and fear of punishment, not confirmed. According to the results seem to increase understanding of the physical presence of the head, due to the perceived organizational control and the fear of punishment can be effective in reducing employees Cyber loafing. <br /> فعالیت هایی از قبیل استفاده از شبکه های اجتماعی، استفاده از وبلاگ ها و پادکست ها، دانلود و آپلود محتوا و خرید آنلاین و... در محیط کار را می توان تحت عنوان "وقت گذرانی اینترنتی"، مفهوم سازی نمود. اینگونه رفتارها پیامدهای منفی، از قبیل کاهش سطح بهره وری، و زیان های مالی را برای سازمان ها در پی دارد. از همین رو، هدف ما از انجام این پژوهش، تعیین نقش ادراک از حضور فیزیکی سرپرست، کنترل سازمانی ادراک شده، و ترس از مجازات، بر وقت گذرانی اینترنتی کارکنان در محیط کار است. مدل پژوهش کنونی، بر اساس داده های گردآوری شده از 315 پرسشنامه که به صورت تصادفی میان کارکنان گروه صنعتی ایران خودورو، توزیع و جمع آوری گردیده، بر اساس روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM)، از طریق نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان می دهد، میان ادراک از حضور فیزیکی سرپرست، و کنترل سازمانی ادراک شده )0.83 β= و 13.01(t=، و همچنین میان ادراک از حضور فیزیکی سرپرست و ترس از مجازات )0.67 β=و4.30 (t=، رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان می دهد، میان کنترل سازمانی ادراک شده و وقت گذرانی اینترنتی ) 0.53- β= و 4.20- (t=، و همچنین میان ترس از مجازات و وقت گذرانی اینترنتی ) 0.33- β= و 2.89- (t=، رابطه معکوس وجود دارد. در این زمینه رابطه میان کنترل سازمانی ادراک شده و ترس از مجازات، تایید نشد. با توجه به نتایج به دست آمده به نظر میرسد افزایش ادراک از حضور فیزیکی سرپرست، به واسطه ی افزایش کنترل سازمانی ادراک شده و ترس از مجازات می تواند در کاهش وقت گذرانی اینترنتی کارکنان موثر واقع شود.https://ims.atu.ac.ir/article_1962_b9e60e232af445bfa148fb7b84f88fe4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431220150823Critical Success Factors for the Implementation of Business Process Management Systemsعوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی سیستم مدیریت فرایند کسب و کار53761960FAسعیدروحانیاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهراناحدزارع رواساندانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیهمادیلمیکارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشگاه مهرالبرز تهرانJournal Article20160131<br />Nowadays, with the development of organizations and complexity of business processes, the management and control of such organizations are much more important than before. Therefore, having a determined prospect toward Business Processes Management (BPM) is significant. Since the BPM systems are electronic systems and they are used for supporting, monitoring and managing the processes and other activities in the organization, therefore for preventing misemployment of valuable resources in applying BPM systems and the protection of organization against possible risk of system application, it is necessary to be aware of the critical factors before taking any action. Accordingly, this research paper is conducted to present critical success factors for the implementation of BPM systems in Iran. In this regard, 34 critical factors were identified and presented to the experts through a questionnaire and the answers were analyzed using exploratory factor analysis method. The statistical population consists of managers, experts, suppliers, and developers of information systems having at least 3 years of experience in BPM systems. The designed questionnaires were distributed among the statistical sample and 128 completed questionnaires were returned and analyzed. Finally, 27 key factors categorized into 5 main groups as the following priorities: managerial, organizational, procedural, human-related, and technical. The result of this research can assist the suppliers and the users of BPM systems either in successful application process or confrontation with possible troubles. <br /><br /> با رشد سازمان ها و پیچیده شدن فرآیندهای کسبوکار، مدیریت و کنترل آنها از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار میباشد. بر این مبنا داشتن یک رویکرد مدیریت فرایند کسبوکار قوی در سازمانها، حائز اهمیت است. از آنجا که سیستمهای مدیریت فرآیندهای کسبوکار، سیستمهایی الکترونیکی هستند که برای پشتیبانی، نظارت و مدیریت فرآیندها و فعالیتهای مختلف سازمان استفاده میشوند، بنابراین به منظور جلوگیری از اتلاف منابع ارزشمند در پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار و مهمتر از آن حفظ سازمان در برابر مخاطرات احتمالی پیادهسازی این سیستم، لازم است قبل از هر اقدامی، از عواملی که در پیادهسازی آن ضروری است، آگاهی کامل داشته باشیم. بدین منظور پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل "عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار" انجام گرفته است. بر این اساس، در ابتدا، 34 عامل کلیدی شناسایی شده و در قالب پرسشنامه، به منظور تعیین اهمیت و اولویت آنها در میان اعضای جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جامعه آماری این پژوهش، شامل مدیران و کارشناسان، تامینکننده و پیادهکنندگان فناوری اطلاعاتی هستند که در زمینه مشاوره و یا پیادهسازی سیستم مدیریت فرایند کسبوکار دارای سابقه اجرایی پژوهشی حداقل 3 ساله میباشند که 128 پرسشنامه معتبر از این خبرگان جمع آوری شده است. در نهایت با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، 27 عامل کلیدی استخراج و در پنج گروه "مدیریتی"، "سازمانی"، "فرایندی"، "انسانی" و "فنی" به ترتیب اولویت و اهمیت قرار گرفتند. مدل حاصل از این پژوهش میتواند به تامینکنندگان و بکارگیرندگان سیستم مدیریت فرایند کسبوکار جهت موفقیت در روند پیادهسازی این سیستم و مقابله با بحرانهای احتمالی یاری رساند. https://ims.atu.ac.ir/article_1960_ef2b3b2c2c5a053116b9b7e8ed2371dc.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431220150823The impact of knowledge management on "the success of customer relationship management” considering the mediating role of organizational factors (Case: Bank Melli Iran)تأثیر مدیریت دانش در موفقیت "مدیریت ارتباط با مشتری" با در نظر گرفتن اثرات واسطه ای عوامل سازمانی (مورد مطالعه : بانک ملی ایران) ر77951961FAمحمدتقیتقوی فرددانشیار، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیمانداناواقف کودهیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی مهر البرز تهرانشیماصالحی مقدمکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20160131<br />The objective of present article is to study the effect of knowledge management considering mediating role of organizational factors. This is an empirical research and the research method is descriptive survey. Research statistical population consists of 5480 staffs of Bank Melli Iran located in Tehran. Also, a random sample of 336 persons was selected using Kredjcie-Morgan Table. Data was collected using a questionnaire and they were analyzed by SPSS and LISREL software. The obtained results show that CRM technology, knowledge acquisition, knowledge sharing and customer orientation variables have significant impact on the success of customer relationship management (CRM). <br /><strong> </strong>پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری با در نظر گرفتن اثرات عوامل سازمانی به عنوان عامل واسطه ای پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بانک ملی در شهر تهران به تعداد 5480 نفر بوده است، که تعداد 336 نفر به طور تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که متغیرهای تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری، اکتساب دانش، انتشار دانش و مشتری محوری بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارا می باشد. همچنین متغیرهای تجارب مدیریت ارتباط با مشتری و متغیرهای سازمانی بر موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری دارای تاثیر معناداری می باشند.https://ims.atu.ac.ir/article_1961_e054d2ddb96b6c622157b81aa5e9bab7.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431220150823Effective Factors on the Choice of e-Business Models of SMEs in Iranعوامل مؤثر در انتخاب مدل های کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط در ایران971221964FAمحمودمحمدیاناستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییامیرروحانیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایران، نویسنده مسئول: Arohani.ie@gmail.comعلیهاشمزهیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران، ایرانمجتبیکریمیانکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- دانشگاه تربیت مدرس، ایرانJournal Article20160131<br />Development of electronic business in the shadow of the digital economy forces the organizations to choose a proper e-business model. E-business models would be addressed as forefront of strategic management and a new contingency factor in the rapid recent information technology advances. Therefore, choice of e-business models would be considered as a strategic necessity in firms. So, awareness of factors affecting on its selection is important for managers and researchers. First of all, in this paper environmental and organizational factors affecting the choice of e-business models are reviewed from the related literature, and then, by collecting questionnaires from 395 firms and 10 experts, factors are evaluated and ranked using fuzzy TOPSIS based on three criteria: internal fit, external fit, and synergy. The obtained results showed that all the identified factors are critical in the selection of e-business models. Also, integration of process and organizational strategies are the most important factors in selecting e-business model in electronic small and medium size enterprises (E-SMEs).گسترش کسب و کارهای الکترونیکی در سایه اقتصاد دیجیتالی، انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک را به یک ضرورت استراتژیک تبدیل کرده است. بنابراین آگاهی از مجموعه عوامل موثری که این انتخاب را تحت تاثیر قرار میدهند برای مدیران و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر مجموعه عوامل محیطی و سازمانی موثر بر انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی را در ادبیات موضوع شناسایی نموده و سپس با پرسش از مدیران 395 شرکت و 10 نفر خبره از طریق پرسشنامه و براساس سه معیار: هماهنگی درونی، هماهنگی بیرونی و هم افزایی دادههای لازم را جهت بررسی و رتبهبندی این عوامل جمعآوری کرده است. در رتبه بندی عوامل از تاپسیس فازی استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که کلیه عوامل شناسایی شده عوامل موثری در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکی در کسب وکارهای کوچک و متوسط ایران بوده، همچنین عوامل یکپارچگی فرایندها و راهبردهای سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل موثر در انتخاب مدلهای کسب و کار الکترونیکدر کسب و کارهای الکترونیک کوچک و متوسط ایران هستند.https://ims.atu.ac.ir/article_1964_4cbdb0de7c558d7abd7b58c080bb7d0b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096431220150823A systematic review of research and future research directions of the virtual business incubatorsمرور سیستماتیک و جهت گیری آتی پژوهش ها در حوزه مراکز رشد مجازی کسب وکار1231501963FAایوبمحمدیاناستادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران (امیرمانیاندانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران0000-0003-1732-4186مریمخداداد برمیدانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک، دانشگاه غیرانتفاعی مجازی نورطوبی تهرانJournal Article20160131Development of the Internet and the emergence of innovative ideas in this area increase the importance of supporting the virtual organizations. Virtual incubators are economic development tools that play an important role in developing of new businesses, particularly in the field of Internet. The aim of this research is establishing a comprehensive and accurate understanding of the new phenomenon of virtual incubators. For this purpose, in this paper a systematic review of previous research works in the field of virtual incubators are discussed by meta-synthesis method. This research is descriptive and fundamental. Qualitative and quantitative analysis of past research on the topics such as "Share of subjects", "Research Methods", “common theories” and "launch requirements" are discussed. Results indicate that largest share issue is allocated to the component of business model. The most dominant methods from the perspective of purpose, data collection and run are applied, the library and descriptive in virtual incubators area. Two theories have been seen in the past researches, include: Virtual organization and network theories. Environmental, organizational and technological requirements are three basic categories of requirements for launch and development of virtual incubators. In this paper, with composition and interpretation of previous studies and based on "concept mapping" we provided a conceptual framework for the development of researches in virtual incubators. This framework help to better understanding, improvement and covering the knowledge gap in this area for future research.گسترش روزافزون اینترنت و ظهور ایده های خلاقانه در این حوزه، اهمیت حمایت از سازمان های مجازی را افزایش می دهد. مراکز رشد مجازی از ابزارهای رشد اقتصادی محسوب میشوند که نقش بسزایی در توسعه کسبوکارهای نوپا به ویژه در حوزه اینترنت دارند. هدف از تحقیق حاضر ایجاد درک جامع و صحیح درخصوص پدیده جدید مراکز رشد مجازی می باشد. برای این منظور در این مقاله به بررسی سیستماتیک پژوهشهای قبلی در حوزه مراکز رشد مجازی و به کمک روش فراترکیب پرداخته شده است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع بنیادی است که در آن به تحلیل کمی و کیفی پژوهشهای گذشته از نظر موضوعاتی همچون "سهم موضوعی مقالات"، "روشهای تحقیق"، "نظریه های رایج" و "الزامات راهاندازی" پرداخته شده است. نتایج بیانگر آن است که مقوله اجزای مدل کسب و کار بیشترین سهم موضوعی را به خود اختصاص داده است. غالب ترین روشها از منظر هدف، جمعآوری اطلاعات و شیوه اجرا در حوزه مراکز رشد مجازی به ترتیب سه روش کاربردی، کتابخانهای و توصیفی بوده است. نظریه های سازمان مجازی و شبکه، دو تئوری مشاهده شده در بین مقالات بوده است. الزامات محیطی، سازمانی و تکنوژیکی نیز سه دسته اساسی از الزامات برای راه اندازی و توسعه مراکز رشد مجازی است. در این مقاله با ترکیب و تفسیر پژوهشهای گذشته یک چارچوب مفهومی جهت توسعه تحقیقات مراکز رشد مجازی براساس روش "نگاشت مفاهیم" ارائه شده است. این چارچوب به شناخت بهتر روند پژوهشی، بهبود و پوشش شکاف دانشی حوزه مراکز رشد مجازی در تحقیقات آتی کمک مینماید<strong>.</strong>https://ims.atu.ac.ir/article_1963_9dd2af80a0572bfbfadfa785428a1bb0.pdf