دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462220180220The effect of social networks on the development of digital entrepreneurship in knowledge-based companiesتأثیر شبکه های اجتماعی بر کارآفرینی دیجیتالی در شرکتهای دانشبنیان122851810.22054/ims.2018.8518FAعبدالمجیدایمانیاستادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.اعظمحسینی فردانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان (نویسنده مسئول)؛
azamhosseinifar93@gmail.comمسلممبارکیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستانزاهدانJournal Article20180530According to in today's competitive world, in addition to economic factors, social factors also can affect businesses and social networks as a social characteristic, the driving force and basis for social cohesion in business activities online role important. The purpose of this paper is to examine the impact of social networking (content of social relations, the structure of social ties, community resource information, mode of data transfer) in digital entrepreneurship development (opportunity analysis, creation and website development, e-marketing application, implementation and development of e-commerce) have been investigated. The research population consisted of 70 managers and IT experts of knowledge societies based in Kerman province of science and technology. By collecting questionnaires, 35 questionnaires were selected as samples<span> The research method in terms of nature, correlation and data analysis software (Spss) and SEM (Smart pls) is used. The results show that social networks has a significant positive impact on the development of digital entrepreneurship and the dimensions of social networks, content, social relations, ways of transmission of information, social information resource has the greatest impact on digital entrepreneurship.</span> <br /> با توجه به اینکه در دنیای رقابتی امروز، افزون بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز میتواند بر کسبوکارهای تأثیرگذار باشند؛ شبکههای اجتماعی بهمنزله یک مشخصه اجتماعی، نیروی محرکه و پایهای، برای انسجام اجتماعی در فعالیتهای کسب کارهای اینترنتی نقش بسیار مهمی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی (محتوای روابط اجتماعی، ساختار روابط اجتماعی، منابع اجتماعی اطلاعات، شیوه انتقال اطلاعات) در توسعه کارآفرینی دیجیتالی (آنالیز فرصت، ایجاد و توسعه وبسایت، برنامه بازاریابی الکترونیکی، اجرا و توسعه تجارت الکترونیکی) است. جامعه آماری تحقیق شامل 70 نفر از مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان است که با ترکیب پرسشنامهها تعداد 35 پرسشنامه از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش ازنظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار (Spss) و معادلات ساختاری (Smart pls) استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که شبکههای اجتماعی بر توسعه کارآفرینی دیجیتالی تأثیر مثبت و معناداری دارد و از بین ابعاد شبکههای اجتماعی، محتوای روابط اجتماعی، شیوه انتقال اطلاعات، منابع اجتماعی اطلاعات دارای بیشترین تأثیر را بر کارآفرینی دیجیتالی دارند.<br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462220180220Political Foundation of Decision-Making in Formation of Market-Oriented Strategic Collaboration between Start-upsتحلیل زیربنای سیاسی تصمیمگیری در شکلگیری همکاریهای راهبردی بازار محور میان کسبوکارهای نوپا2347851910.22054/ims.2018.8519FAمیرعلیسید نقویدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییغدیرشکیبا جمالآبادکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه علامه.(نویسنده مسئول)؛
ghadirshakiba@gmail.comسید حسینجلالیدانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20180530 <br />Formation of strategic collaboration is process influenced by the political behavior because of the multiplicity of stakeholders and political action among them. This study aims to investigate the political foundation of decision making by focusing on the role of political skill and political environment on political behavior. To achieve this goal, the data is gathered based on random sampling of 68 market-based strategic collaborations between start-ups across the country. The impact of political skill and political environment is analyzed in political behavior related to decision-making with intermediate role of social capital and moderating role of political will. The findings of research indicates how political elements interact to each other in order to influence in social decision-making which is rooted in the origins of decision theory and the social influence theory. Political skills leads to positive political behavior in decision-making associated with the formation of strategic collaboration directly and through the creation of social capital while the political environment provides political bed-destructive behavior. In addition, actual results confirm moderating role of political will on the political skills in direct contact with the political behavior. <br />Fشکلگیری همکاریهای راهبردی به دلیل تعدد ذینفعان و کنش سیاسی میان آنان، فرایندی متأثر از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی تصمیمگیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف، دادهها بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده و از میان 68 همکاری راهبردی مبتنی بر بازار میان کسبوکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات گردآوری شدهاند و تأثیر مهارت سیاسی و محیط سیاسی در رفتارهای سیاسی مرتبط با تصمیمگیری، با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیلتر اراده سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر که ریشه در خاستگاه تئوریهای تصمیمگیری و همچنین تئوری نفوذ اجتماعی دارد، بیانگر چگونگی کنش و تعامل میان مؤلفههای سیاسی محور بهمنظور اعمال نفوذ اجتماعی در تصمیمگیری است و نشان میدهد مهارت سیاسی هم بهصورت مستقیم و هم بهواسطه خلق سرمایه اجتماعی سبب بروز رفتارهای سیاسی مثبت در تصمیمگیریهای مرتبط با شکلگیری همکاریهای راهبردی میشود؛ درحالیکه محیط سیاسی بستر بروز رفتارهای سیاسی مخرب را فراهم میکند. بهعلاوه، یافتهها نقش تعدیلکنندگی اراده سیاسی را در بالفعل کردن مهارتهای سیاسی در ارتباط مستقیم با رفتار سیاسی تائید میکندشکلگیری همکاریهای راهبردی به دلیل تعدد ذینفعان و کنش سیاسی میان آنان، فرایندی متأثر از رفتار سیاسی است. پژوهش حاضر درصدد بررسی زیربنای سیاسی تصمیمگیری در این خصوص از طریق تمرکز بر نقش مهارت سیاسی و محیط سیاسی بر رفتارهای سیاسی است. برای تحقق این هدف، دادهها بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده و از میان 68 همکاری راهبردی مبتنی بر بازار میان کسبوکارهای نوپا حوزه فناوری اطلاعات گردآوری شدهاند و تأثیر مهارت سیاسی و محیط سیاسی در رفتارهای سیاسی مرتبط با تصمیمگیری، با در نظر گرفتن نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیلتر اراده سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاضر که ریشه در خاستگاه تئوریهای تصمیمگیری و همچنین تئوری نفوذ اجتماعی دارد، بیانگر چگونگی کنش و تعامل میان مؤلفههای سیاسی محور بهمنظور اعمال نفوذ اجتماعی در تصمیمگیری است و نشان میدهد مهارت سیاسی هم بهصورت مستقیم و هم بهواسطه خلق سرمایه اجتماعی سبب بروز رفتارهای سیاسی مثبت در تصمیمگیریهای مرتبط با شکلگیری همکاریهای راهبردی میشود؛ درحالیکه محیط سیاسی بستر بروز رفتارهای سیاسی مخرب را فراهم میکند. بهعلاوه، یافتهها نقش تعدیلکنندگی اراده سیاسی را در بالفعل کردن مهارتهای سیاسی در ارتباط مستقیم با رفتار سیاسی تائید میکنددانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462220180220Evaluating and Ranking the Quality Components of E-Services Affecting Customer Satisfaction and Intentارزیابی و رتبهبندی مؤلفههای کیفیت خدمات الکترونیک مؤثر بر رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان4974852010.22054/ims.2018.8520FAمنیژهبحرینی زادهاستادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهرمچیداسماعیل پوراستادیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهرجمال الدینکبوتریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر (نویسنده مسئول)، jamalk64@Gmail.comJournal Article20180530 <br /><span class="hps">Monitoring and then improving the quality of e-banking services are considered as major factors in creating competitive advantage for banks and satisfaction and customers' intention to use.Considering the increasing competition between banks, the improvement of the quality of service of electronic banking tools is essential as an important approach in attracting, satisfying and intenting customers. For this purpose, the research questionnaire was designed based on the researches of Zahir and Narsikara (2016) and the E-S-QUAL and E-RecS-QUAL models of Parasuraman et al. (2005). The statistical population of this study was the users of automated teller machines of Mellat Bank of Bushehr city which Using cluster sampling, 384 people were selected. Amos software was used for confirmation and explaining of conceptual model of the research. Also t-test in SPSS software was used to analyze the gap between perceptual viewpoints of customers (current situation) and their expectations from the optimal situation, after weighing using the network analysis process. Communication aspects, service compensation, availability, responsiveness, efficiency, implementation and privacy had the greatest gaps between the expectations and perceptions of customers. The permanent liquidity in organization, responsibility in promised services, appropriate geographical scope and convenient access to ATMs was the most important factors among all indicators</span>. <br /> <br /><span class="hps"> </span> <br /> امروزه پایش و سپس بهبود کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک ازجمله عوامل بسیار مهم در ایجاد مزیت رقابتی برای بانکها در رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان است. با عنایت به گسترش روزافزون رقابت بین بانکها، ارتقای کیفیت خدمات ابزارهای بانکداری الکترونیک بهعنوان رویکردی مهم در جذب، رضایتمندی و قصد استفاده مشتریان ضروری است. در راستای این هدف، پرسشنامه پژوهش بر پایه پژوهشهای زهیر و نارسیکارا (2016) و مدل E-S-QUAL و E-RecS-QUAL پاراسورامان و همکاران (2005) طراحی شد. جامعه آماری این پژوهش کاربران دستگاههای خودپرداز بانک ملت شهر بوشهر بودند که از این جامعه به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 384 نفر نمونه انتخاب گردیدند. از نرمافزار Amos، جهت تحلیل عاملی تأییدی و تبیین و تأیید مدل مفهومی پژوهش استفاده شد. همچنین از آزمون t در نرمافزار SPSS برای تحلیل شکاف مابین دیدگاههای ادراکی مشتریان (وضع موجود) و انتظارات آنها از وضع مطلوب، پس از وزن دهی بهوسیله فرآیند تحلیل شبکهای استفاده شد. یافتهها نشان داد که کیفیت خدمات الکترونیک بر رضایتمندی و رضایتمندی بر مقاصد رفتاری مشتریان تأثیر معنادار دارد. ابعاد ارتباط، جبران خدمات، دسترسپذیری، پاسخگویی، کارایی، اجرا و محرمانگی به ترتیب بیشترین شکاف میان انتظارات و ادراکات مراجعین را داشتند. در میان زیر شاخصها نیز، وجود همیشگی پول در دستگاه، انجام خدمات وعده داد شده، گستردگی مناسب جغرافیایی و دسترسی راحت به دستگاههای خودپرداز از اهمیت بیشتری نسبت به سایر شاخصها برخوردار بودند.<br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462220180220Improving Service Processes and Reducing Waiting Times for Bank Customers Using Simulation Approachبهبود فرآیند خدمتدهی و کاهش زمان انتظار مشتریان در بانک با رویکرد شبیهسازی75105852110.22054/ims.2018.8521FAمحمدتقیتقویفرددانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)
dr.taghavifard@gmail.comآزیتادادوندکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران ـ جنوبمجتبیآقاییدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-5693-7404Journal Article20180530 <br /> <br />Banks are service organizations having close relationship with their customer by providing them financial services. Since customers are the most valuable sources for any bank, there is no doubt that the profitability of these financial organizations is highly related to the analysis of issues related to the customer satisfaction. Banks are constantly paying special attention to service quality as the most important principle of payments. Queue length and waiting time are two important factors that affect on the customer's perception of service quality. Among the various useful methods for evaluating and analyzing systems in steady states and also considering probabilistic date, it is shown that simulation has a high capability in modeling and evaluating such circumstances. Simulation is a suitable tool for the analysis of any queuing systems. The main aim of this paper is to simulating service processes of the bank branches and offer scenarios to improve existing processes toward customer satisfaction. To do this, after the identification of different service processes in the bank, the bottlenecks are identified and scenarios are offered to overcome these bottlenecks. The results show that proposed method can highly increase the speed and efficiency of services provided by the bank and achieve customer satisfaction. <br /> بانکها از جمله سازمانهای خدماتیاند که با ارائه خدمات مالی، ارتباط تنگاتنگ با مشتری خود دارند. مشتریان مهمترین منابع هر بانک میباشند و بنابراین تردیدی نیست که شرط دستیابی به سودآوری این بنگاههای مالی، در گرو تجزیهوتحلیل مسائل مربوط به رضایتمندی مشتریان در سطوح صف (شعب) بانک است. بانکها توجه ویژهای به کیفیت خدمات بهعنوان مهمترین اصل پرداختها دارند. طول صف و زمان انتظار دو عاملی هستند که نقش مهمی را در درک مشتری از کیفیت خدمات در بانک بازی میکنند. در میان روشهای مختلفی که بهمنظور بررسی سیستمها در حالت پایدار و دادههای احتمالی ارائه شده است، شبیهسازی قابلیت بالایی در مدلسازی و ارزیابی چنین شرایطی را دارا است. شبیهسازی ابزاری مناسب برای تحلیل سیستمهای صف است. در این پژوهش قصد بر این است که سیستم خدمتدهی بانک با در نظر گرفتن تمام عوامل مؤثر بر آن شبیهسازی شده و راهکارهایی جهت بهبود و اصلاح فرآیندهای موجود در بانک ارائه گردد. در این راستا پس از شناسایی فرآیندهای مختلف خدمتدهی در بانک، فرآیندهایی که منجر به تشکیل گلوگاه و کاهش کارایی خدمت دهندگان و نیز اتلاف زمان مشتریان میشود شناسایی و سپس سناریوهایی کاربردی، جهت افزایش کیفیت خدمات توسط بانک ارائه شده است. نتایج حاکی از آن است که روش پیشنهادی میتواند در عمل باعث افزایش سرعت و کارایی ارائه خدمات شعب بانک و نهایتاً رضایتمندی مشتریان شود.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462220180220Effect of Electronic Customer Relationship Management (E-CRM) on Customer Satisfactionتأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر رضایت مشتریان107128852210.22054/ims.2018.8522FAمرتضیمحمدیکارشناس ارشد بازاریابی، دانشکده مدیریت، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)؛طهمورثسهرابیاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانJournal Article20180530<span>The purpose of this study was to investigate the impact of electronic customer relationship management on customer satisfaction. This is a descriptive correlational study clearly based on the structural equation modeling (SEM). The participants of this study were 384 all customers who refer to the active electronic stores and benefit from their services and/or products. Participants completed the customer satisfaction Inventory (by Lee, and Turban, 2001) and the electronic customer relationship management Inventory (by Mogheimi, and Ramezani, 2011) Reliability and validity of these questionnaires was obtained. Results of the Pearson correlation showed that electronic customer relationship management and all customer satisfaction components are mutually correlated with each other (P<0/01(. Implementing structural equation modeling (SEM) for relationship between customer satisfaction and electronic customer relationship management tests, we found that the proposed model has a good fit and customer satisfaction is well explained by electronic customer relationship management. Also all of the model path coefficients were significant.</span> <br /><span> </span> <br /> در محیط کسبوکار امروز که پیچیدگیهای فنّاورانه و رقابتی شدن آن روزافزون است، مشتری مداری و حفظ مشتری بهعنوان یک استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب میشود. سازمانهایی در عرصه تجارت موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان خود را تأمین کنند و در تلاش باشند که این منبع مهم دارایی سازمانی را حفظ کنند. لذا این پژوهش با هدف دستیابی به سازوکارهای منطبق با شیوههای نوین تجارت الکترونیک به دنبال بررسی تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک بر رضایت مشتریان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به روشتوصیفی ـ همبستگی صورت گرفته است. حجم نمونه تعداد 384 نفر از تمامی مشتریانی است که در محدوده زمانی جمعآوری دادههای تحقیق به فروشگاههای الکترونیکی فعال مراجعه داشته و محصولات آنها را خریداری نمودهاند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد رضایتمندی مشتری و پرسشنامه استاندارد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک است که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0 و 90/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی تأییدی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک تأثیر مثبت و معناداری بر رضایت مشتریان دارد و میتواند موجب حفظ مشتریان، وفاداری مشتریان و همچنین جذب مشتریان جدید گردد.<br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462220180220Optimal Feature Selection in order to Bank Customer Credit Risk Determinationانتخاب ویژگیهای بهینه بهمنظور تعیین ریسک اعتباری مشتریان بانکی129154852310.22054/ims.2018.8523FAمجتبیصالحیاستادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول)؛علیرضاکرد کتولیکارشناسی ارشد، مهندسی صنایع، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180530Credit risk interprets as the probability of obligations non-repayment by customer in due date is considered as one of causes financial institutions bankruptcy. For this purpose, data mining techniques such as neural networks, Decision Tree, Bayesian networks, Support Vector Machine is used for customer segmentation to high-risk and low-risk groups. In this paper, we present the hybrid Imperialist Competitive optimization algorithm and neural network for increasing classification accuracy in evaluation and measurement credit risk of bank customers. The proposed method identifies the optimistic features and eliminates unnecessary features decreases problem dimension and increases classification accuracy. To validate this method, it implements on UCI dataset and also on a reality dataset of a private Iranian bank. The experimental results show this method is more satisfactory than other data mining techniques. The neural network error for the test set decreases with selection of effective features and elimination of low-impact features by the Binary Imperialist Competitive Optimization Algorithm. <br />In addition test data error rate remains at acceptable level for other used classification methods. This article is the first use of algorithms Imperialist Competitive for credit risk assessment of bank customers. <br /> <br /> <br /> ریسک اعتباری که به معنی احتمال عدم بازپرداخت تعهدات توسط مشتریان در سررسید تعبیر میشود بهعنوان یکی از عوامل ورشکستگی مؤسسات مالی قلمداد میشود. بدین منظور از تکنیکهای دادهکاوی نظیر شبکه عصبی، درخت تصمیم، شبکه بیز، k نزدیکترین همسایه و ماشین بردار پشتیبان برای دستهبندی مشتریان به مشتریان پر ریسک و کم ریسک استفاده شده است. در این مقاله یک روش ترکیبی از الگوریتم بهینهسازی رقابت استعماری و شبکه عصبی برای افزایش دقت دستهبندی در ارزیابی و سنجش ریسک اعتباری مشتریان بانکی ارائه میدهد. این روش با شناسایی زیرمجموعهی ویژگیهای بهینه و حذف ویژگیهای غیرضروری از تمامی ویژگیهای موجود در دادهها به کاهش ابعاد مسئله و افزایش دقت طبقهبندی میپردازد. رویکرد پیشنهادشده بر روی مجموعه دادههای واقعی پایگاه داده UCI و همچنین دادههای واقعی یک بانک خصوصی ایرانی بهمنظور اعتبارسنجی اعمال شد. نتایج تجربی بهدستآمده نشان داد میزان خطای شبکه عصبی برای مجموعه آزمون با انتخاب ویژگیهای مؤثر و حذف ویژگیهای کم اثر توسط الگوریتم بهینهسازی صفر و یک رقابت استعماری کاهش مییابد. بعلاوه، برای سایر روشها طبقهبندی استفاده شده، میزان خطای داده آزمون در حد قابل قبولی باقی میماند. برای اولین بار در این مقاله از الگوریتم رقابت استعماری برای ارزیابی ریسک اعتباری مشتریان بانکی استفاده شده است.<br /> <br />