دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462320180522Critical Success Factors for Information Technology Implementation in Humanitarian Supply Chain Managementفاکتورهای بحرانی مؤثر بر بهکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه532885010.22054/ims.2018.8850FAمحمدمهدیمظفریاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین.مهدیاجلیپژوهشگر فوق دکتری تخصصی، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،Journal Article20180901Natural disasters and unexpected events such as earthquakes, floods, storms, droughts and fires entail different parts of the world annually, and the lack of preparation and appropriate solution inflicts heavy casualties and losses on nations and their assets, which are sometimes irrecoverable. The fire and collapse of the Plasco building, in Tehran, the recent earthquake in Sar-e-Pul Zahab, in Kermanshah, was also a disaster that, in addition to heavy financial losses, has caused deaths and many worries about other old buildings and unforeseen incidents. In this regard, information is a key stimulus of the humanitarian supply chain, because, without proper and adequate information, a relief team cannot estimate the aspirations of the injured peoples. In this research, after reviewing the literature and interviews with managers and experts in the field of rescue and crisis management, 10 critical success factors of the use of information technology in human resource supply chain management were extracted. Then, the relationship between these factors was explained by interpretive structural modeling technique and factors were placed on 5 levels. In the following, using fuzzy DEMATEL technique, the severity of the relationship between the specified factors and a conceptual map (causal and causal relationships of factors) was proposed, in which 7 factors were identified as effective factors and 3 were identified as influential factors. According to the final results, "hiring of knowledge workers" as the most influential factor in the lowest level and "strategic planning" was recognized as the most influential factor in the highest level, which requires serious attention of the managers of rescue and relief and management of the country's crisis.
<strong> </strong>هرساله بلایای طبیعی و حوادث پیشبینینشده نظیر زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و آتشسوزی بخشهای مختلفی از جهان را گرفتار میکنند و عدم آمادگی و مقابله مناسب با آنها تلفات و خسارات سنگینی را به ملتها و داراییهای آنها وارد میکند که بعضاً جبرانناپذیر است. آتشسوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، زلزله اخیر سرپل ذهاب در کرمانشاه نیز از حوادث ناگواری بود که علاوه بر خسارتهای سنگین مالی، تلفات جانی و نگرانیهای بسیاری را در خصوص ساختمانهای قدیمی دیگر و حوادث پیشبینینشده آینده به همراه داشت. در این راستا، اطلاعات یک محرک کلیدی زنجیره تأمین بشردوستانه است، زیرا بدون داشتن اطلاعات مناسب و کافی، یک گروه امدادرسانی نمیتواند خواستههای آسیبدیدگان را بداند. در این پژوهش، با مرور ادبیات و مصاحبه با مدیران و خبرگان حوزه امداد و نجات و مدیریت بحران کشور، ده فاکتور بحرانی موفقیت بهکارگیری فناوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه استخراج شد. سپس ارتباط میان این فاکتورها با مدلسازی ساختاری تفسیری تبیین گردید و نهایتاً فاکتورها در پنج سطح قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از تکنیک دیمتل فازی شدت ارتباط میان فاکتورها مشخص و یک نقشه مفهومی (روابط علی و معلولی فاکتورها) پیشنهاد شد بهطوریکه 7 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرگذار و 3 فاکتور بهعنوان عوامل تأثیرپذیر شناسایی گردید. بر اساس نتایج نهایی، "استخدام کارکنان دانشی " بهعنوان تأثیرگذارترین فاکتور با پایینترین سطح و "برنامهریزی استراتژیک " بهعنوان تأثیرپذیرترین فاکتور با بالاترین سطح شناخته شدند که توجه جدی مدیران نجات و امداد و مدیریت بحران کشور را میطلبد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462320180522Factors Affecting the Implementation of Business Intelligence in Iran Banking Industryعوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران3381885110.22054/ims.2018.8851FAصلاحرضاییدانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.salahdivan@yahoo.comسید جوادمیر عابدینیاستادیار، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران.عطاءاللهابطحیاستادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.Journal Article20180901Although many organizations have embraced the deployment and use of business intelligence systems, not all have been successful in implementing such systems. The present study has reviewed the factors affecting the effective implementation process of such systems in Iran Banking Industry. This research is an applied research in terms of purpose and a survey study in terms of implementation strategy. Also, based on the research design the present study is a descriptive study and data was collected through documentary and field studies. Statistical population of this study comprises experts and professionals in information technology who are active in implementing solutions of business intelligence in Iran Banking Industry. In this research, a comprehensive literature review has been conducted and the result was a framework for the factors affecting the implementation of business intelligence and business intelligence effectiveness criteria. Then, using this basic framework and obtaining opinions of experts by fuzzy Delphi technique approach, key factors affecting the process of implementing business intelligence and important criteria of business intelligence effectiveness in the banking industry have been identified and, finally, a model for effective implementation of business intelligence was provided. In the next step, the model was validated by confirmatory factor analysis and statistical tests. Based on the results of the research, the dimensions of the effective implementation model of business intelligence in Iran banking industry include 10 dimensions: organizational, human, data quality, environment, system capability, strategy, service quality, technical and managerial infrastructure, and the effectiveness of business intelligencev <br /> اگرچه بسیاری از سازمانها به استقرار و استفاده از سیستمهای هوشمندی کسبوکار روی آوردهاند؛ اما همه آنها در پیادهسازی این سیستمها موفق نبودهاند. تحقیق حاضر به بررسی جامع عوامل تأثیرگذار بر فرآیند پیادهسازی اثربخش این سیستمها در صنعت بانکداری ایران پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ استراتژی اجرا، یک پژوهش پیمایشی محسوب میشود؛ همچنین بر اساس طرح پژوهش و نحوۀ گردآوری دادهها، پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که برای گردآوری اطلاعات روشهای مطالعه اسنادی و میدانی بکار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل متخصصان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و فعال در پیادهسازی راهکارهای هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران است. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای به بررسی گسترده ادبیات موضوع پرداخته شده که نتیجه آن تهیه چارچوب اولیه عوامل مؤثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار و معیارهای اثربخشی هوشمندی کسبوکار بوده است. سپس با استفاده از این چارچوب اولیه و اخذ نظرات خبرگان با رویکرد تکنیک دلفی فازی، عوامل کلیدی مؤثر بر فرآیند پیادهسازی هوشمندی کسبوکار و معیارهای مهم اثربخشی هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران شناسایی شده و در نهایت مدل پیادهسازی اثربخش هوشمندی کسبوکار ارائه شده است. در ادامه تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و آزمونهای آماری به اعتبارسنجی مدل پرداخته شد. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد مدل پیادهسازی اثربخش هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران شامل 10 بعد: سازمانی، انسانی، کیفیت داد، محیطی، قابلیت سیستم، راهبردی، کیفیت سرویس، زیرساخت فنی و مدیریتی و اثربخشی هوشمندی کسبوکار است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462320180522The Role of Information and Communication Technology in the Relationship between Foreign Direct Investment and Income Inequality: Evidence from Selected Countriesنقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در رابطه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نابرابری درآمد: شواهدی از کشورهای منتخب83106885210.22054/ims.2018.8852FAیوسفعیسی زادهاستادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسرمجیدآقاییاستادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسرJournal Article20180901 <br />The main purpose of this paper is to investigate the impact of foreign direct investment (FDI) on income inequality with an emphasis on Information and Communication Technology (ICT). Under the division of International Telecommunications Union, underlying countries have been differentiated in two groups of the high and average level of information and communication technology. The research modeling is based on Panel data over the time period of 2001-2016. <br />The results indicate that foreign direct investment (FDI) and ICT have a negative and significant effect on inequality in two groups of countries. Also, the impact of (FDI) and ICT on income inequality in countries with high level of ICT is more than those with an average level of ICT but the effect is the same in both countries. Based on the results, ICT in each group of countries can change the stable relationship between FDI and inequality. <br /><br /> <br /> هدف اصلی این مقاله بررسی نقش و اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رابطه بین سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نابرابری درآمد در مجموعهای از کشورهای منتخب است. کشورهای منتخب بر اساس تقسیمبندی اتحادیه بین المللی مخابرات به دو گروه کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا و متوسط تفکیک شدهاند. مدلسازی تحقیق نیز بر اساس الگوهای پانل طی دوره زمانی (2016-2001) صورت گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل بیانگر این است که متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایهگذاری مستقیم خارجی در هر دو گروه از کشورها، بهصورت معناداری نابرابری درآمدی را کاهش میدهند. همچنین میزان اثرگذاری متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایهگذاری خارجی بر کاهش نابرابری درآمد در کشورهای با مخارج فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا بیشتر از کشورهای با فناوری اطلاعات و ارتباطات متوسط بوده است. با توجه به نتایج بهدستآمده، فناوری اطلاعات و ارتباطات در هر دو گروه از کشورهای منتخب رابطه باثبات سرمایهگذاری مستقیم خارجی و توزیع درآمد را تغییر میدهد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462320180522The Effect of Electronic Communications Management Capabilities on Implementing the Plan of Honoring Clientsشناخت تأثیر قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در اجرای طرح تکریم اربابرجوع107144885310.22054/ims.2018.8853FAعباساسدیدانشیار، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-3912-5412محمداکبریکارشناس ارشد، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.Journal Article20180901The purpose of this paper is to identify the position and capabilities of the management of electronic communications in meeting needs, solving issues of organizations and people in the framework of the Plan of Honoring Clients, informing, responding, paying attention to interests, reflecting and solving the concerns, expectations and needs of the society, establishing communications and building a supreme organization. In this research, content analysis and survey were used. The results showed that the sites are not used to communicate with the clients and site hardware management has been paid more attention to than to software management. Also, results showed that respondents had less contact with the ministries through the sites. However, the expectations of electronic communications management were very high in resolving issues, meeting concerns and meeting the needs. Due to the capabilities of these facilities in providing information, the removal of sites from static to dynamic, solving the problems of visitors effectively, updating the sites to reduce the cost of the ministries and visitors and the use of trained and experienced staff in the field of electronic communications management to achieve the Plan of Honoring Clients objectives in organizations is recommended<em> هدف این مقاله شناخت جایگاه و قابلیتهای مدیریت ارتباطات الکترونیک در رفع نیازها، حل مسائل سازمانها و مردم در قالب طرح تکریم اربابرجوع، اطلاعرسانی، پاسخگویی، توجه به منافع، </em>انعکاس و رفع <em>دغدغهها، انتظارات و نیازهای جامعه، </em>ایجاد ارتباطات و تشکیل یک سازمان متعالی <em>است.</em> در این تحقیق از روش تحلیل محتوا و پیمایش استفاده شد. نتایج نشان داد؛ بهره لازم از سایتها برای برقراری ارتباط با اربابرجوع به عمل نمیآید. مدیریت سختافزاری سایتها مورد توجه بوده تا مدیریت نرمافزاری. نتایج پیمایش نشان داد؛ پاسخگویان کمتر از طریق سایت با وزارتخانهها ارتباط برقرار کردهاند. بااینحال انتظاراتی که از مدیریت ارتباطات الکترونیک در راستای حل مسائل، رفع دغدغهها و برآورده ساختن نیازهایشان داشتهاند، بسیار بالا بود. به دلیل قابلیتهای این امکانات در اطلاعرسانی و اطلاعیابی، خارج شدن سایتها از حالت ایستا به حالت پویا و مؤثر برای حل مسائل مراجعهکنندگان، بهروزرسانی اطلاعات سایتها در راستای کاهش هزینههای وزارتخانهها و مراجعهکنندگان و بهکارگیری نیروی آموزشدیده و متخصص در حوزه مدیریت ارتباطات الکترونیک برای تحقق طرح تکریم اربابرجوع در سازمانها پیشنهاد میشود.<br /> <strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462320180522A Model for Adapting Educational Organizations with Business Intelligence Requirementsمدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با ملزومات هوشمندی کسب و کار145175885410.22054/ims.2018.8854FAنسیبهپوطیمربی، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان (نویسنده مسئول)؛ pouti.np@gmail.com0000-0002-5397-9756حسینمرادی مخلصاستادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان..وحیدصالحیاستادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان.جمشیدحیدریدانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.Journal Article20180901
Business intelligence as a management philosophy and a tool to help organizations manage and refine their information is one of the important innovations in the field of information technology that organizations need to adapt to their benefits. Accordingly, designing a model for adapting educational organizations to the business intelligence phenomenon is the motive and purpose of this research. In order to achieve the goal, descriptive-survey method and case of Asadabad city have been used in this paper. Regarding the focus of this research on educational organizations, the statistical population consisted of 145 faculty and staff members from 5 universities in Asadabad. The sample size was 106 randomly selected based on Cochran’s formula and a questionnaire was used to collect the data. By studying the research background and literature review, 42 distinct indicators for organizational adaptation with business intelligence was determined which are presented in the form of a three-level conceptual model. A confirmatory factor analysis has been used to verify the model. During the first order factor analysis, 27 effective indicators were confirmed. Then, using these 27 indicators and determining hidden variables, second order factor analysis was performed and 6 factors were identified.
Business intelligence as a management philosophy and a tool to help organizations manage and refine their information is one of the important innovations in the field of information technology that organizations need to adapt to their benefits. Accordingly, designing a model for adapting educational organizations to the business intelligence phenomenon is the motive and purpose of this research. In order to achieve the goal, descriptive-survey method and case of Asadabad city have been used in this paper. Regarding the focus of this research on educational organizations, the statistical population consisted of 145 faculty and staff members from 5 universities in Asadabad. The sample size was 106 randomly selected based on Cochran’s formula and a questionnaire was used to collect the data. By studying the research background and literature review, 42 distinct indicators for organizational adaptation with business intelligence was determined which are presented in the form of a three-level conceptual model. A confirmatory factor analysis has been used to verify the model. During the first order factor analysis, 27 effective indicators were confirmed. Then, using these 27 indicators and determining hidden variables, second order factor analysis was performed and 6 factors were identified. <br /> هوشمندی کسبوکار بهعنوان یک فلسفه مدیریتی و ابـزاری جهـت کمک به سازمانها برای مدیریت و تصفیه اطلاعات، یکی از نوآوریهای مهم در عرصه فناوری اطلاعات است که سازمانها برای کسب منافع حاصل از آن نیازمند انطباق با آن هستند. بر این اساس ارائه مدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با پدیده هوشمندی کسبوکار، انگیزه و هدف انجام این پژوهش است. برای نیل به این هدف، در این مقاله از روش توصیفی-پیمایشی و مطالعه موردی شهرستان اسدآباد استفاده شده است. با توجه به تمرکز این پژوهش روی سازمانهای آموزشی، جامعه آماری پژوهش شامل 145 نفر اعضا هیئتعلمی و کارکنان 5 دانشگاه شهرستان اسدآباد در نظر گرفته شدهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 106 نفر بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. با مطالعه پیشینه پژوهش، 42 شاخص متمایز برای انطباق سازمانی با هوشمندی کسبوکار تعیین شد که در قالب یک مدل مفهومی سه سطحی ارائه شده است. برای بررسی مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. طی تحلیل عاملی مرتبه اول 27 شاخص مؤثر، تأیید شدند. سپس با استفاده از این 27 شاخص و تعیین متغیرهای پنهان، تحلیل عاملی مرتبه دوم انجام شد و شش عامل مورد شناسایی قرار گرفتند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096462320180522Analyzing Consumer Perception in Online Food Ordering Systemsعوامل مؤثر بر پذیرش سیستم سفارش غذای آنلاین از دیدگاه مشتریان175212885510.22054/ims.2018.8855FAسید حمیدخدادادحسینیاستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.محمدرضااسداللّهیکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20180901While E-Commerce is growing rapidly in the world, food industry is also finding its position in this growing field. Today, with introduction of new business models, traditional marketing definitions are changed. Marketing is one of organizational systems and/or one of the most important processes of business organizations for gaining goals and satisfying consumer needs. Therefore, the age of communication developments, in the form of influences caused by E-commerce expansion, induced significant changes in marketing. The main aim of this research is to survey restaurant consumer attitudes toward food online shopping. This research, in terms of goal and methodology, is developmental-applied and descriptive-survey, respectively. Regarding data collection, specified interviews are used for extracting factors or indicators which are less mentioned in theoretical foundation. Also, questionnaire is developed to collect data from statistical population. Meanwhile, sample size is 384. To analyze data, Structural Equation Modeling is used. Finally, based on the obtained results, 6 research hypotheses are accepted while one is rejected. Hypotheses related to the positive and significant relationship between order trend, conceived utility, innovations, promotions and trust in online food ordering with consumer perceptions about online food ordering, and effect of consumer perceptions about online food ordering on consumer behavior are accepted. Hypothesis about the relation between external factors and consumer perception about online food ordering is rejected.vدرحالیکه تجارت الکترونیک بهسرعت در حال رشد است صنعت غذا نیز جایگاه خود را در این محدوده در حال رشد پیداکرده است. امروزه با مطرحشدن الگوهای جدید کسبوکار، تعاریف سنتی بازاریابی دگرگونشده است. بازاریابی یکی از سیستمهای سازمانی و یا یکی از مهمترین فرآیندهای سازمانهای تجاری در جهت دستیابی به اهداف و ارضای نیازهای مصرفکنندگان است ازاینرو تحولات عصر ارتباطات در قالب تأثیرات ناشی از توسعهی تجارت الکترونیک موجب تغییرات چشمگیری در بازاریابی شده است. هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی نگرش مصرفکنندگان رستورانها در خصوص خرید اینترنتی غذا است. در خصوص جمعآوری دادهها از مصاحبههای تخصصی بهمنظور احصاء سایر عوامل یا شاخصهایی که در مبانی نظری کمتر به آن اشارهشده و پرسشنامه بهمنظور نظرسنجی از جامعه آماری هدف تهیهشده است. این پرسشنامه شامل 33 سؤال است. تعداد نمونه آماری 384 نفر است. برای تجزیهوتحلیل دادههای این تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده میگردد. نتیجه فرضیههای پژوهش نشان داد 6 فرضیه تائید یک فرضیه نیز رد شد. فرضیههای مربوط به تأثیر معنادار و مثبت آسانی روند سفارش، سودمند بودن ادراکشده، نوآوریها، ترفیعات و اعتماد در سفارش غذای آنلاین بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین و همچنین اثر نگرش مصرفکنندگان نسبت به سفارش غذای آنلاین بر رفتار مصرفکننده مورد تأیید قرار گرفتند و فرضیه مربوط به تأثیر عوامل بیرونی بر نگرش مصرفکننده نسبت به سفارش غذای آنلاین مورد تأیید قرار نگرفته است.