دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622Designing a Model of Information Technology Capabilities in Government Organizationsطراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی540861510.22054/ims.2018.8615FAحسنولیاناستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرگز، بندرگز، ایران. (نویسنده مسئول)؛ behnam.valiyan@yahoo.comعلیرضاکوشکی جهرمیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0001-6175-447Xحسنبودلائیاستادیار گروه MBA، دانشکدهی مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، واحد پردیس بین المللی کیش، کیش، ایران.0000-0001-8324-9896Journal Article20180624 <br />The development of information and communication technology over the past decades has had tremendous impacts on organizations and has changed their strategies in adapting to the environment.The purpose of this research is to design a model of information technology capabilities in government organizations. This research is developmental research in term of result, an exploratory research based on goal and a qualitative research in terms of methodology. The interview was used to collect the data necessary for analysis through the contextual theory. In this research, 14 interviews were conducted, which included two sections of knowledgeable managers, and IT and management specialists as theoreticians of this field. At first, the interviews were deep. In the middle, due to identification of conceptual codes, the interviews were conducted as semi – standard interviews for proper conceptualization of the topic. Analysis of the research codes after open coding showed that 132 codes were identified in the open coding step and in the central coding step, the two main themes of "IT infrastructure" and "IT exploitation" as the causative conditions Organizational structures and cultural mechanisms as conditions of intervention and acquisition of knowledge and exploitation of knowledge were also identified as the underlying conditions 6 IT strategies and 11 outcomes of IT capabilities were presented in two before - mentioned main themes. The results of the research showed that the capabilities of information technology in government organizations can bring about the desired outcomes and consequences of providing better quality services to citizens and clients.توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه گذشته، تأثیرات شگرفی بر سازمانها داشته است و استراتژیهای آنها را در تطبیق با محیط، تغییر داده است. هدف این تحقیق طراحی مدل قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی است. روش تحقیق از حیث نتیجه جزء تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جزء تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جزء تحقیقات کیفی است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه است و بهمنظور تحلیل دادهها، از روش تئوری زمینهای استفاده شد. در این تحقیق 14 مصاحبه انجام گرفت که شامل دو بخش مدیران آگاه از موضوع و متخصصان فناوری اطلاعات و مدیریت بهعنوان نظریهپردازان این حیطه بود. مصاحبه در مراحل اولیه بهصورت عمیق انجام شد، اما از اواسط مصاحبهها به دلیل مشخص شدن کدهای مفهومی، مصاحبهها هدفمندتر و بهصورت نیمهباز برای مفهومسازی مناسب موضوع صورت پذیرفت. تحلیل کدهای تحقیق پس از انجام کدگذاری باز، نشان داد، 132 کد در مرحلهی کدگذاری باز شناسایی گردید و در مرحلهی کدگذاری محوری دو تم اصلی «زیرساختهای فناوری اطلاعات» و «بهرهبرداری فناوری اطلاعات» بهعنوان شرایط علی، ساختارهای سازمانی و سازوکارهای فرهنگی بهعنوان شرایط مداخلهگر و اکتساب دانش و بهرهبرداری از دانش نیز بهعنوان شرایط زمینهای مشخص شدند و درنهایت در مرحلهی کدگذاری انتخابی 6 مانع، 6 استراتژی فناوری اطلاعات و 11 پیامد قابلیتهای فناوری اطلاعات در قالب دو تم اصلی یاد شده ارائه گردیدند. نتایج تحقیق نشان داد قابلیتهای فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی میتواند نتایج و پیامدهای مطلوبی از ارائه خدمات با کیفیتتر به شهروندان و اربابرجوع برای آنها به همراه داشته باشد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622The Validation Model of Electronic Services (IT) in Big Non-Profit Institutionsمدل ارزشگذاری خدمات الکترونیک (فناوری اطلاعات) در مؤسسات بزرگ غیرانتفاعی4176861610.22054/ims.2018.8616FAمحمدعلیخاتمی فیروزآبادیدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.عباسعباسی آذردانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.محمد رضاتقوادانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.کامرانفیضیاستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0001-7020-9465Journal Article20180624This study shows a model for validating electronic services in non-profit institutions. The thought for making this model is rooted in lack of research in this domain. Regarding this issue, the independent variables for validating electronic services was exploited based on induction and the theory of grounded theory. These variables include the issues related to leadership, instruments and costumers. The indexes related to measuring these two variables, leadership and instruments) are measurable referring to financial systems and based on accounting the final prices. But determining the price ( Rial) for the variable of costumers was not possible via this method. So, a process was created to measure and determine the effects of this variable on the other two using the existing theory including the proportional pricing method in accounting, Delon and Meklin model and validation engineering. Following that and for testing the model and the process, the electronic services of giving the license of transportation limitation by Tehran municipality was validated. The results confirmed the possibility of using this model in open world via determining the price of electronic services.تحقیق حاضر مدلی را برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک در مؤسسات غیرانتفاعی به تصویر میکشد. اندیشه این مدل از خلأ تحقیقات در این زمینه نشات گرفته است. با توجه به این موضوع، متغیرهای مستقل برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک بر مبنای روش استقرایی و تئوری مفهومسازی بنیادی از بطن نظرات اعضای جامعه تحقیق استخراج شد. این متغیرها شامل موضوعات مرتبط با حاکمیت، ابزار و مشتریان است. شاخصهای مربوط به سنجش دو متغیر حاکمیت و ابزار از طریق مراجعه به سیستمهای مالی و بر مبنای روش حسابداری قیمت تمامشده قابلاندازهگیری است؛ اما تعیین ارزش (ریالی) برای متغیر مشتریان از این طریق امکانپذیر نبوده است؛ بنابراین، فرایندی تدوین گردید که با استفاده از مبانی نظری موجود شامل روش ارزشگذاری نسبی در حسابداری، مدل ارزیابی دلون و مکلین و مهندسی ارزش، اندازه و چگونگی تأثیر این متغیر بر دو متغیر حاکمیت و ابزار شناسایی شود. در ادامه و بهمنظور آزمون مدل و فرایند تدوینشده، اقدام به ارزشگذاری خدمات الکترونیکی صدور مجوز طرح ترافیک توسط شهرداری تهران شد. نتیجه کسبشده از طریق تعیین ارزش (ریالی) خدمات الکترونیک امکان استفاده از این مدل در شرایط واقعی را تائید کرد.<br /> <strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622The impact of Information and Communication Technologies on Environmental Pollution in D8 Countriesتأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D877102861710.22054/ims.2017.8617FAحمیدرضاارباباستادیار، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران.(نویسنده مسئول)؛ Hamidrezaarbab@gmail.comاسماعیلشعبانیکارشناسی ارشد، اقتصاد محیطزیست، دانشگاه علامه طباطبائی،تهرانJournal Article20180624Nowadays the term of information and communication technology with its role in reduction and elimination of air pollution is concerned as a critical objective environment and environmental economy that seriously influenced on various aspects and dimensions of human life during recent years. the main hypothesis states that Applying information and communication technology can help to achieve improvement in quality of environment and reduce environmental pollution but observation, evaluation, assessment along with analysis to clarify the measure and intensity of influences on the environment indifferent countries with various levels of development needs to have case study on this issue. The present paper has been compiled after theorical basis investigation and exploiting related module using method of panel data and F test in order to obtain estimates and values of impression of information and communication technology on environmental pollutions in D<sub>8</sub> countries including iran during the period of 1994 – 2014. The results showed that by increasing of GDP the rate of pollution raises accordingly. Besides a mean relation between information and communication technology and reduction of air pollution has been obtained as well. Positive feature of the GDP per capita coafficiency logarithm presents the trace of increasing air pollution in lieu of GDP. Another words, the amount of pollution has risen in lieu of per capita income. This coefficient is estimated 1.927 in D<sub>8</sub> countries. Thus it can be explained that developing and improving information and communication technology apart from positive subordinated results and achievements in the field of economy call hold proper and desired and optimistic environmental endeavors as well. <br /> امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعهیافتگی نیازمند مطالعات موردی است. در مقاله حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش دادههای تلفیقی و آزمون F، به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D<sub>8</sub> ازجمله ایران برای دوره زمانی 2014-1994 پرداخته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش مییابد. همچنین رابطه معنیداری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا بهدست آمده است. مثبت بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. بهعبارتدیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب برای کشورهای D<sub>8</sub> برابر 1.927 برآورد شده است. بنابراین میتوان گفت که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، میتواند تبعات محیطزیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.<br /> امروزه مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش آن در کاهش آلایندههای هوا از مباحث مهم در اقتصاد محیطزیست است که طی سالهای اخیر، ابعاد مختلف زندگی انسان را متأثر نموده است. فرضیه اصلی پژوهش این است که استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به بهبود کیفیت محیطزیست و کاهش آلودگیهای زیستمحیطی کمک کند؛ اما قابلمشاهده بودن این اثر در کشورهای مختلف با سطوح متفاوت ازنظر توسعهیافتگی نیازمند مطالعات موردی است. در مقاله حاضر، پس از بررسی مبانی نظری و استخراج مدل مربوطه با استفاده از روش دادههای تلفیقی و آزمون F، به برآورد اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر آلودگیهای زیستمحیطی در کشورهای D<sub>8</sub> ازجمله ایران برای دوره زمانی 2014-1994 پرداخته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که با افزایش تولید ناخالص داخلی، آلودگی افزایش مییابد. همچنین رابطه معنیداری میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاهش آلودگی هوا بهدست آمده است. مثبت بودن ضریب لگاریتم سرانه تولید ناخالص داخلی، نشان از افزایش آلودگی به ازای افزایش تولید ناخالص داخلی دارد. بهعبارتدیگر آلودگی به ازای افزایش درآمد روند صعودی داشته است. این ضریب برای کشورهای D<sub>8</sub> برابر 1.927 برآورد شده است. بنابراین میتوان گفت که گسترش فعالیت فناوری اطلاعات و ارتباطات جدا از تبعات مطلوب در حوزه اقتصاد، میتواند تبعات محیطزیستی مناسبی را نیز به همراه داشته باشد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622Study the Role of Information Management and sharing it in Supply Chainمطالعه نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن در زنجیره تأمین103120861810.22054/ims.2017.8618FAسارامنصوریمدرس، عضو گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور.(نویسنده مسئول)؛کامراننظریعضو هیات علمی، دانشگاه پیام نور.Journal Article20180624 <br />The present study examines the important role of management and information sharing among supply chain partners of product or service. The existence of effective information and sharing this information with other partners in the supply chain of a product greatly helps organizations to be able to coordinate and adapt themselves with these changes in customers’ needs and demands. In this study the role of information management and sharing it in the supply chain is studied. The statistic population of this study is national company of oil products distribution of Kermanshah province. By using Random sampling questionnaire has been distributed among managers and staff. To test the hypothesis that presented in this study using SPSS and AMOS Softwares and appropriate statistical methods to analyze information. The results showed that information sharing among the members of the supply chain which will cause the supply chain partner’s coordination and solidarity. Consequently٫ the partners can manage their relationships better and information sharing among the members of the supply chain will also provide business benefits for them. These factors٫ in turn٫ will lead to better performance of the supply chain and increase the customer satisfaction. <br /> پژوهش حاضر به مطالعه اهمیت نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین یک کالا یا خدمت میپردازد. وجود اطلاعات مؤثر و به اشتراکگذاری آن میان شرکای زنجیره تأمین، سازمانها را قادر به هماهنگی با تغییراتی که در تقاضاهای مشتریان به وجود میآید میکند. در این پژوهش نقش مدیریت اطلاعات و به اشتراکگذاری آن در زنجیره تأمین مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده این مطلب بود که به اشتراکگذاری اطلاعات موجب افزایش هماهنگی و همکاری شرکای زنجیره تأمین میشود که درنتیجه شرکا بهتر میتوانند روابطشان با یکدیگر را مدیریت کنند، از طرف دیگر به اشتراکگذاری اطلاعات موجب میشود سازمانها منافعی را به دست آورند که هرکدام بهتنهایی و بدون استفاده از اطلاعات دیگر سازمانها قادر به دست آوردن آنها نیستند. جامعه آماری پژوهش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی استان کرمانشاه است که با استفاده از نمونهگیری تصادفی میان مدیران و کارکنان آنها پرسشنامه توزیع شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLS و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که فرضیات تحقیق مورد تائید قرار گرفتند.<br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622Content Analysis of the 2016 United States Presidential Election Campaigns on Twitterآنالیز محتوای کمپینهای انتخاباتی 2016 ریاست جمهوری ایالاتمتحده آمریکا در توییتر121156862010.22054/ims.2017.8620FAپروینفخریدانشجوی دکتری، مهندسی سیستمهای نرمافزاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران.مهدیحسین زادهدانشیار، عضو هیئتعلمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. (نویسنده مسئول)؛ Hosseinzadeh.m@Iums.ac.irJournal Article201806242016 USA presidential election results surprised many in America. Most experts and traditional polls had predicted that Hillary Clinton won election but results marked otherwise. In this study, with social network analysis method in content analysis approach, the election campaigns for the two main candidates was investigated on the basis of tweets sent on Twitter platform during the three day period prior to November 8, 2016.It was found that in most analytical aspects such as analyzing tweets, retweets, hashtags, mentions words, user profiles and so on, Trump’s campaign advantage is evident and among users with a neutral trend Trump tendency is likely to dominate. In addition, we identify Some electoral strategies and effective political movements, for example, we understand that Clinton campaign focused on attacking Trump and vice versa Trump campaign focused on support Trump, or users, particularly neutral have shown particular attention to Wiki Leaks and disclosure of emails.نتایج انتخابات ریاست جمهوری 8 نوامبر 2016 در آمریکا بسیاری را شگفتزده نمود. اغلب کارشناسان و نظرسنجیهای معمول و سنتی، هیلاری کلینتون را برنده نهایی انتخابات پیشبینی نمودند اما در واقعیت نتایج بهگونهای دیگر رقم خورد. در این پژوهش با استفاده از آنالیز شبکههای اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوایی وضعیت کمپینهای انتخاباتی دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا بر اساس توییتهای ارسالی طی بازه سهروزه قبل از 8 نوامبر 2016 در شبکه اجتماعی توییتر بررسی شد. مشخص گردید در اغلب جنبههای تحلیلی از قبیل تحلیل توییتها، ری توییتها، تحلیل هشتکها، تحلیل منشنها و تحلیل پروفایل کاربران کمپین ترامپ دارای برتری محسوس و در میان کاربران با گرایش بیطرف نیز احتمالاً گرایش به کمپین ترامپ غالب است. بعلاوه در این پژوهش توانستهایم برخی از استراتژیهای انتخاباتی و جریانهای سیاسی تأثیرگذار را شناسایی کنیم بهعنوانمثال فهمیدهایم کمپین کلینتون بهجای حمایت از کلینتون بیشتر به حمله به ترامپ پرداخته و بالعکس کمپین ترامپ بهجای تاختن به کلینتون بیشتر به حمایت از ترامپ پرداخته است و یا کاربران بخصوص کاربران بدون گرایش و بیطرف، به سایت ویکی لیکس و ماجرای افشای ایمیلها توجه خاص نشان دادهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622Customers' Segmentation based on Influential Factors on their Purchase Intentionطبقهبندی مشتریان بر اساس عوامل مؤثر بر تمایل به خرید آنها157182862310.22054/ims.2017.8623FAمحمدرضاتقوامدیر گروه آموزشی و دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000000145678901محمدمحرابیون محمدیدانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.احدزارع رواساناستادیار، دانشکده فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران.امیرارضی سلطاندانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20180624This research aims at associating two groups of demographic and transaction related factors and furthermore, proposes customer churn factor as another influential factor in customer value analysis. To this end, at first, customers' transaction data in a real local ISP in a four year period are utilized for segmentation purpose using k-means method. Regarding service nature of the case, customers' behavior has been considered in terms of customer satisfaction factors. The results of Exploratory Factor Analysis (EFA) indicate that three factors of service quality, expectation confirmation and post-purchasing satisfaction are influential factors. Then, association rules using GRI algorithm are exploited in order to investigate among customers' behaviors and propose appropriate strategies and action plans for each customer segment. Finally, segmentation results are associated with physiographic variables and existence of a significant difference among identified segments is more investigated using one way ANOVA test. The results clarified that expectation confirmation and post- purchasing satisfaction as hygienic factors and service quality as an incentive factor influence customer loyalty. <br /><strong> </strong><strong> </strong>در این پژوهش سعی شده است میان دو دسته دادههای جمعیت شناختی و دادههای حاصل از تراکنش مشتریان در مدل RFM پیشنهادی ارتباط برقرار شود که شاخص رویگردانی نیز در آن لحاظ شده است. بدین منظور، در ابتدا دادههای تراکنش در بازه چهارساله مشتریان یک شرکت خدمات اینترنتی فراهم شده و سپس با استفاده از روش k-means به خوشهبندی آنها پرداخته شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که سه فاکتور کیفیت خدمت، تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید بهعنوان فاکتورهای معنادار در رفتار خرید مشتریان محسوب میگردند. در ادامه جهت کاوش ارتباط میان فاکتورهای ذهنی مشتریان و طبقهبندی آنها با استفاده از قواعد انجمنی مبتنی بر الگوریتم GRI به ارائه راهبرد و برنامه عملیاتی برای هر طبقه از مشتریان پرداخته شده است. سپس با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه وجود تفاوت میان طبقههای مختلف مشتریان بررسی شده است. نتایج حاصله بیانگر آن میباشند که فاکتور تصدیق انتظارات و رضایت پس از خرید در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل بهداشتی و فاکتور کیفیت خدمت در ایجاد وفاداری مشتریان نقش عامل انگیزشی را ایفا مینماید.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622Proposing a Trust Model for Electronic Banking in Iranارائه مدل اعتماد برای بانکداری الکترونیکی در ایران183207862610.22054/ims.2017.8626FAعلیرضاقناداندکترای مدیریت فناوری اطلاعات، عضو گروه مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.ابوذرعربسرخیدکترای مدیریت سیستم، عضو گروه مهندسی فناوری اطلاعات، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.سمانهربانیدانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش تجارت الکترونیکی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی مجازی نور طوبی، تهران.(نویسنده مسئول)؛ samaneh_rabbani92@student.nooretouba.ac.irJournal Article20180624 <br />Purpose of this study is to provide a trust model in E-banking in Iran. <br />Concentrating on trust and presenting a trust model are since innovative side of this study. So, first the existing trust models in e-commerce and e-banking have been studied.The proposed model has seven main parts and eight theories. This model has been tested with electronic questionnaire on the sample of 227 people, including E-banking users. To analyze the data and determine the relationship between variables, Confirmatory factor analysis and PLS software is used. Data analysis in two parts. In The measurement part, technical characteristics of questionnaire including reliability, convergent validity and divergent were examined. In The structure part, structural Coefficients of model have been examined for evaluating hypotheses of study. After the studies, three theories have been rejected from the total of eight and the remaining theories have been accepted. The rejected theories include the relationship between perceive privacy, propensity to trust and perceived competency with trust. <br />Pهدف از این پژوهش ارائه مدل اعتماد در بانکداری الکترونیکی در ایران است. تمرکز بر مبحث اعتماد و ارائه مدل اعتماد جنبه نوآورانه پژوهش حاضراست. بدین منظور ابتدا مدلهای اعتماد موجود در تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مدل شامل هفت بخش و در بردارنده هشت فرضیه است. این مدل به کمک پرسشنامه الکترونیکی بر روی نمونه آماری 227 نفره، متشکل از کاربران بانکداری الکترونیکی آزمون شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی روابط بین متغیرها از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار PLS استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش مدل اندازهگیری، ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل مورد بررسی قرار گرفته است. طبق نتایج بهدستآمده از بین هشت فرضیه اصلی تحقیق، سه فرضیه رد و بقیه تائید شدند. فرضیات رد شده شامل ارتباط بین حریم خصوصی درک شده، تمایل به اعتماد و شایستگی درک شده با اعتماد هستند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096452020170622The Mediating Role of the Sport Participation in Explaining the Relationship between the use of Communication Tools of the Information Technology by reducing the Depression of Adolescentsنقش میانجیگری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات با کاهش افسردگی نوجوانان209235863010.22054/ims.2017.8630FAسجادپاشائیدانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز، تبریز (نویسنده مسئول)؛ sajjad.pashaie@yahoo.comپریسامحمودپورکارشناس ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه ارومیهمحمدرسولخدادادیاستادیار، عضو هیئتعلمی، دانشگاه تبریز.Journal Article20180624vv <br /><strong>The aim of this study was to evaluate the mediating role of the sport participation in explaining the relationship between the uses of communication tools of information technology (Mobile Phone, Internet, Instagram, Telegram) by reducing the depression of adolescents in the Maku Free Zone. The population of the study was selected in simple random way and 265 teenagers were selected from among those who were doing exercise three sessions per week. This study was a solidarity descriptive survey. A questionnaire was used to collect data. The validity (content, convergence, divergence) and reliability (factor loadings, reliability of supplies and alpha coefficient) questionnaires were well within acceptable limits (α= %94). Relations between variables were found by using AMOS20 structural equation modeling and were analyzed by using ordinary regression weights and were standardized by the maximum likelihood estimation method. The results showed that information and communication tools (Internet, Mobile and Virtual Networks) cause depression in teenagers, and sports participation as a mediator variable can reduce the negative impact of information and communication technology tools on teenagers’ depression. Therefore, the use of Internet, mobile and virtual networks causes loss of face to face communication because of the creation of false appeal to users and causes people to be introspective. Therefore, people will stay away from direct communication, and finally this will result in depression and loneliness.v</strong> <br /> <strong>مطالعه حاضر با هدف، بررسی نقش میانجی</strong><strong></strong><strong>گری مشارکت ورزشی در تبیین ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با کاهش افسردگی نوجوانان منطقه آزاد ماکو، انجام شد. </strong>جامعه آماری پژوهش بهصورت تصادفی ساده و به تعداد 265 نفر از بین نوجوانان منطقه آزاد ماکو که حداقل سه جلسه در هفته ورزش میکردند، انتخاب شد. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی(محتوی، همگری، واگرا) و پایایی(بار عاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها در حد قابلقبول و خوب بودند(α= %94). روابط میان متغیرها با بهکارگیری مدلسازی معادله ساختاری<strong> ایموس</strong> و با استفاده وزنهای رگرسیونی عادی و استاندارد شده به روش برآورد حداکثر درستنمایی تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد، <strong>ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی(اینترنت، موبایل و شبکههای مجازی) </strong>باعث افسردگی نوجوانان میشود همچنین مشارکت ورزشی میتواند بهعنوان متغیر میانجی اثر منفی <strong>ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطی</strong> بر افسردگی نوجوانان را کاهش دهد؛ <strong>بنابراین استفاده از اینترنت، موبایل و شبکههای مجازی به دلیل جذابیتهای کاذبی که برای کاربران ایجاد میکند، سبب از بین رفتن ارتباطات رو در رو شده و باعث درونگرا شدن افراد میشود بهاینترتیب افراد کمکم از ارتباطات مستقیم دوری میکنند، درنهایت عامل افسردگی و تنهایی آنها میشود.</strong><br /> <strong> </strong>