دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Analysis of the factors Affecting the Effectiveness of VirtualTeams in the Business Environmentتحلیل عوامل مؤثر بر اثربخشی گروههای مجازی در فضای کسبوکار5261164910.22054/IMS.2020.41777.1508FAعبدالحسیننیسیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.پویاپور مقدسیاندانشجوی دکتری، مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. (نویسنده مسئول)؛ puya.poormoghadasian.1370@gmail.comJournal Article20200919 <br /><strong>Research Article</strong> <br /><strong> </strong><strong> </strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />Nowadays, managers face new issues in organizations due to the development of information and communication technologies and the emergence of virtual teams. This research tries to investigate the relationship between the trust and effectiveness of the virtual teams with an emphasis on knowledge sharing. The statistical population was the employees working in virtual teams in Tebyan Cultural Institute affiliated with Islamic Advertising Organization. 40 virtual teams with 200 employees were selected and the data was collected by a questionnaire and data was analyzed through path analysis using AMOS software. The results have shown that when the knowledge sharing variable is in a desirable amount, the trust components have a more positive impact on the effectiveness of virtual teams. <br /><strong> </strong> <br /><br clear="all" /> <br /> <br />پیشرفت و توسعه روزافزون فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و درنتیجه، شکلگیری روند استفاده از گروههای مجازی، مسائل مهمی را پیش روی مدیران قرار داده است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه اعتماد و اثربخشی گروههای مجازی با تأکید بر نقش تسهیم دانش است. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان شاغل در بخش فعالیتهای مجازی و در قالب گروههای مجازی موسسه فرهنگی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که تعداد 40 گروه مجازی مشتمل بر 200 نفر کارمند انتخاب و گردآوری دادهها بهوسیله پرسشنامه انجام شده است. همچنین، تجزیهوتحلیل دادهها از طریق تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار ایموس صورت گرفته است. نتایج تحلیل مسیر، حاکی از آن است که وقتی متغیر تسهیم دانش در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، تأثیر مؤلفههای اعتماد بر اثربخشی گروههای مجازی افزایش پیدا میکند.<br /><strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Drivers Affecting the Users' Attitudes Towards Using Financial Services in Blockchain-Based Platformsپیشرانهای مؤثر بر تمایل به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی27641165010.22054/IMS.2020.44793.1561FAحامدحیدریدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.مرتضیموسیخانیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران. (نویسنده مسئول)؛ pres@qiau.ac.irمحمودالبرزیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.علیدیواندریعضو هیئت علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران.رضارادفرعضو هیئت علمی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.Journal Article20200919 <br /><br /><br /><strong>Research Article</strong> <br /><sub> </sub> <br /><strong> </strong> <br /><strong>Hamed Heidari</strong>* <br /><strong>Morteza Mousakhani</strong>** <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />Providing financial services on Blockchain-based platforms as a new approach to financial markets has a lot of room for growth. This demonstrates the need to study and identify the drivers of users' attitudes towards using Blockchain-based financial services. For this purpose, technology adoption models have been used. Using a combination of several technology adoption models, this research aims to study the factors affecting customers' intention to use financial services in Blockchain-based platforms to determine what factors drive users to use them. For this purpose, first, the literature was studied and a conceptual framework was extracted, and in accordance with the model, a structural equation model has been developed. <br />The results have shown that the individual tendency to trust and also structural guarantees, directly affect initial trust and in the following users’ initial trust influences users' behavioral intentions. In addition, technological features and task characteristics, directly influence technology-task fit and technology-task fit affects users' behavioral intention. Furthermore, expecting performance directly affects the behavioral intention of users. <br />This study has concluded that the propensity to use financial services in Blockchain-based platforms is under the influence of social needs and even Blockchain constraints cannot reduce the desire to use financial services based on this technology. <br /><br clear="all" /><br /><br />* Ph.D. Student, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. <br /><br /><br />** Faculty Member, Department of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran (Corresponding Author: pres@qiau.ac.ir) , Iran. <br /><br /><br />*** Faculty Member, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. <br /><br /><br />**** Faculty Member, Department of Management Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. <br /><br /><br />****** Faculty Member, Department of Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. <br /><strong>Received: July 16, 2019 Accepted: January 20, 2020</strong> <br /><strong>Research Article</strong> <br /><sub> </sub> <br /><strong>Drivers</strong> affecting <strong>the </strong><strong>users' attitudes towards using</strong><strong> financial Services in</strong> Blockchain-Based Platforms <br /><strong> </strong> <br /><strong>Hamed Heidari</strong>* <br /><strong>Morteza Mousakhani</strong>** <br /><strong>Mahmood Alborzi</strong>*** <br /><strong>Ali Divandari </strong> **** <br /><strong>Reza Radfar</strong>****** <br /><strong> </strong> <br /><strong>Abstract:</strong> <br />Providing financial services on Blockchain-based platforms as a new approach to financial markets has a lot of room for growth. This demonstrates the need to study and identify the drivers of users' attitudes towards using Blockchain-based financial services. For this purpose, technology adoption models have been used. Using a combination of several technology adoption models, this research aims to study the factors affecting customers' intention to use financial services in Blockchain-based platforms to determine what factors drive users to use them. For this purpose, first, the literature was studied and a conceptual framework was extracted, and in accordance with the model, a structural equation model has been developed. <br />The results have shown that the individual tendency to trust and also structural guarantees, directly affect initial trust and in the following users’ initial trust influences users' behavioral intentions. In addition, technological features and task characteristics, directly influence technology-task fit and technology-task fit affects users' behavioral intention. Furthermore, expecting performance directly affects the behavioral intention of users. <br />This study has concluded that the propensity to use financial services in Blockchain-based platforms is under the influence of social needs and even Blockchain constraints cannot reduce the desire to use financial services based on this technology. <br /><br clear="all" /><br /><br />* Ph.D. Student, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. <br /><br /><br />** Faculty Member, Department of Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran (Corresponding Author: pres@qiau.ac.ir) , Iran. <br /><br /><br />*** Faculty Member, Department of Information Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. <br /><br /><br />**** Faculty Member, Department of Management Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. <br /><br /><br />****** Faculty Member, Department of Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. <br /><strong>Received: July 16, 2019 Accepted: January 20, 2020</strong>ارائه خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی بهعنوان رویکردی نوین در بازارهای مالی، فضای وسیعی برای رشد دارد. این موضوع، لزوم مطالعه و شناسایی پیشرانهای نگرش کاربران نسبت به استفاده از خدمات مالی مبتنی بر زنجیره بلوکی را نشان میدهد. به این منظور، از مدلهای پذیرش فناوری استفاده شده است. این پژوهش، با استفاده از ترکیب چند مدل پذیرش فناوری، مطالعه پیشرانهای مؤثر بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی را مورد هدف قرار داده است تا مشخص شود که چه عواملی منجر به ترغیب کاربران در استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی میشود. به این منظور، ابتدا با مطالعه ادبیات، به استخراج عوامل مؤثر بر قصد رفتاری مشتریان به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی پرداخته شده و بر مبنای آنها مدل معادلات ساختاری شکل گرفته است. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که گرایش فردی به اعتماد و ضمانتهای ساختاری بهطور مستقیم بر اعتماد اولیه تأثیرگذار هستند و اعتماد اولیه کاربران نیز بر قصد رفتاری کاربران مؤثر است. از سوی دیگر ویژگیهای فناورانه و ویژگیهای وظیفهای بهطور مستقیم بر تناسب فناورانه-وظیفهای مؤثر هستند و تناسب فناورانه- وظیفهای بربر قصد رفتاری کاربران تأثیر میگذارد. همچنین انتظار عملکرد بهطور مستقیم بر قصد رفتاری کاربران تأثیرگذار است. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که تمایل به استفاده از خدمات مالی در پلتفرمهای مبتنی بر زنجیره بلوکی برخاسته از یک نیاز اجتماعی است و حتی با وجود برخی محدودیتهای زنجیره بلوکی کاربران مشتاق نسبت به استفاده از خدمات مالی مبتنی بر این فناوری هستند.<br /><strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Providing a Framework for Applying Knowledge Management of Outgoing Staff at Ansar Bankارائه چارچوبی برای کاربست مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت در بانک انصار65881165110.22054/IMS.2020.45549.1574FAابوالفضلخسرویعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم.(نویسنده مسئول)؛ Khosravi_a@ut.ac.irمحمدسوریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم.محمدعربیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم.Journal Article20200919 <br />Experienced people today are one of the most important assets of any organization. These people have acquired sufficient knowledge through years of experience and education as well as through various training courses. For this reason, one of the main concerns of many organizations is to use the knowledge of experienced retirees and transfer them to other people and employees of the organization. In this regard, the present study aimed to present a Framework for implementing knowledge management of outgoing employees of Ansar Bank. The present study is applied in terms of fundamental purpose and descriptive in nature. The sampling used in this study was simple random sampling with snowball sampling. The main basis for gathering information has been to conduct in-depth interviews with experts from the academic and academic community as well as specialists and managers of Ansar Bank to achieve theoretical saturation. A total of 19 interviews were conducted. After gathering information, the interview codes were analyzed. After discussing the totals obtained from the interviews conducted in the present study, the map of the totals obtained from this information was presented as a final Framework. The final Framework shows that the knowledge management of the departing Ansar Bank employees consists of 32 code and 8 concepts in two categories. Knowledge Management Emerging Personnel from Ansar Bank was formed in 8 concepts: knowledge transfer tools, enhancing engagement, processes, training, incentives, systems, information evaluation and knowledge storage and retention tools. It is recommended that Ansar Bank take each of these components and tools seriously and implement the practices introduced in this research step by step in order to successfully implement and improve its knowledge management status. <br /> <br /><strong> </strong> <br />امروزه، افراد باتجربه یکی از مهمترین داراییهای هر سازمانی بهحساب میآیند. این افراد، دانش کافی را در طول سالها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دورههای مختلف آموزشی به دست آوردهاند. از همین رو، یکی از دغدغههای اصلی بسیاری از سازمانها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد و کارکنان سازمان است. پژوهش حاضر باهدف ارائه چارچوبی برای پیادهسازی مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف بنیادی- کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی است. نمونهگیری استفادهشده در این پژوهش، با استفاده از شیوه نمونهگیری گلوله برفی بوده است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنان متخصصان و مدیران بانک انصار تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. درمجموع، نوزده مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها تجزیهوتحلیل شدند. پس از بحث در مورد تِمهای بهدستآمده از مصاحبههای انجامگرفته در پژوهش حاضر، نقشه تِم بهدستآمده از این اطلاعات در قالب یک چارچوب نهایی ارائه شد. چارچوب نهایی نشان داد که مدیریت دانش کارکنان در حال خروج بانک انصار با 32 کد و 8 مفهوم از دو مقوله تشکیل شده است. مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار در 8 مقوله؛ ابزارهای انتقال دانش، افزایش تعامل، فرآیندها، آموزش، مشوق، سیستمها، ارزشگذاری اطلاعات و ابزارهای ذخیره و نگهداری دانش شکل گرفت.<br />امروزه، افراد باتجربه یکی از مهمترین داراییهای هر سازمانی بهحساب میآیند. این افراد، دانش کافی را در طول سالها تجربه و تحصیلات و همچنین گذراندن دورههای مختلف آموزشی به دست آوردهاند. از همین رو، یکی از دغدغههای اصلی بسیاری از سازمانها، استفاده از دانش افراد باتجربه در شرف بازنشستگی و انتقال آن به سایر افراد و کارکنان سازمان است. پژوهش حاضر باهدف ارائه چارچوبی برای پیادهسازی مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف بنیادی- کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی است. نمونهگیری استفادهشده در این پژوهش، با استفاده از شیوه نمونهگیری گلوله برفی بوده است. مبنای اصلی جمعآوری اطلاعات، انجام مصاحبههای عمیق با خبرگان جامعه علمی و دانشگاهی و همچنان متخصصان و مدیران بانک انصار تا دستیابی به اشباع نظری بوده است. درمجموع، نوزده مصاحبه انجام شد. پس از جمعآوری اطلاعات، کدهای مربوط به مصاحبهها تجزیهوتحلیل شدند. پس از بحث در مورد تِمهای بهدستآمده از مصاحبههای انجامگرفته در پژوهش حاضر، نقشه تِم بهدستآمده از این اطلاعات در قالب یک چارچوب نهایی ارائه شد. چارچوب نهایی نشان داد که مدیریت دانش کارکنان در حال خروج بانک انصار با 32 کد و 8 مفهوم از دو مقوله تشکیل شده است. مدیریت دانش کارکنان در حال خروج از خدمت بانک انصار در 8 مقوله؛ ابزارهای انتقال دانش، افزایش تعامل، فرآیندها، آموزش، مشوق، سیستمها، ارزشگذاری اطلاعات و ابزارهای ذخیره و نگهداری دانش شکل گرفت.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Conceptualizing Design Thinking:
The Scope of Entrepreneurshipمفهومپردازی تفکر طراحی: زمینه کارآفرینی891161165210.22054/IMS.2019.45781.1578FAنسترنافشمدانشجوی دکتری، کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران.0000-0002-1375-8772علیمبینی دهکردیعضو هیئتعلمی، گروه فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران.(نویسنده مسئول)؛ mobini@ut.ac.irجهانگیریدالهی فارسیعضو هیئتعلمی، گروه کسبوکار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران.Journal Article20200919 <br />In recent decades, design thinking as a new approach to problem solving and innovation has attracted the attention of many researchers in different fields. Many organizations and individuals today are taking advantage of design thinking as they seek to use the skills and processes of designers to come up with solutions to complex problems or create processes that optimize results and improve conditions. However, there is no consensus in the field of research on the basic features, applications, and definitions of design thinking. To elucidate the knowledge of this field and conceptualize design thinking and its role as cognitive constructs in the entrepreneurial literature, this research has comprehensively reviewed 106 conceptual and empirical studies of a total of 2037 articles from 1985 to 2019. This study is a descriptive and systematic literature review. Identification of different conceptualizations of design thinking, tools for designing thinking, models discussed in this field, and its relation to entrepreneurship are the results of this study. <br /><strong> </strong> <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <br /> <br />در دهه اخیر، تفکر طراحی بهعنوان رویکردی نوین جهت نوآوری و حل مسئله، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. امروزه سازمانها و افراد بسیاری در حال بهره بردن از تفکر طراحی میباشند، چراکه آنها به دنبال استفاده از مهارتها و فرآیندهای طراحان جهت دستیابی به راهحلهایی برای مشکلات پیچیده و یا ایجاد فرآیندهایی هستند که نتایج را بهینه میکنند و شرایط را بهبود میبخشند. بااینحال، در حوزه پژوهشی اجماعی در مورد ویژگیهای اساسی، کاربردی و تعاریف تفکر طراحی وجود ندارد. برای روشن کردن دانش این حوزه و مفهومسازی تفکر طراحی و نقش آن بهعنوان سازهای شناختی در ادبیات کارآفرینی، این پژوهش به مرور جامع 106 مطالعه مفهومی و تجربی از مجموع 2037 مقاله در سال 1985 تا 2019 پرداخته است. این مطالعه از نوع توصیفی و از لحاظ روش اجرا مطالعه مرور ادبیات سیستماتیک تلقی میگردد. شناسایی مفهومسازیهای متفاوت از تفکر طراحی، ابزارهای تقویتکننده تفکر طراحی، مدلهای مطروحه در این زمینه و ارتباط این مفهوم با کارآفرینی از نتایج این پژوهش است.<br /><strong> </strong><br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822The Impact of Assurance Strategies on Online Purchase Intonation by Mediating Role of Trust in online Storesتأثیر استراتژیهای تضمین بر قصد خرید اینترنتی با میانجیگری اعتماد در فروشگاههای آنلاین1171461165310.22054/IMS.2020.45974.1580FAصمدرحیمی اقدمعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز.(نویسنده مسئول)؛ s.rahimi@tabrizu.ac.ir0000-0001-9103-3163علیرضافضل زادهعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز.نوشینابراهیمی اقدمکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز.Journal Article20200919The aim of this research is to explain the scientific foundation and offer practical solutions for online purchase intonation based on assurance strategies by mediating role of trust in online stores. The research is applied from goal perspective and descriptive -correlative from data collection type. The statistical population is all people of Tabriz city who have had at least one Internet shopping experience. 384 samples were selected by random sampling. Standard questionnaires were used to collect data. The data were analyzed by structural equations modeling method with AMOS software.The research findings indicate, assurance statement has directly effect with path coefficient 0.4 and indirectly effect by the mediating role of trust with path coefficient 0.07 on online purchase intenation. Third party assurance has directly effect with path coefficient of 0.3and indirectly effect by the mediating role of trust with path coefficient 0.08 on online purchase intention. Also trust has a positive impact on online purchase intenation with path coefficient 0.37.Given the significant direct and indirect effect, trust plays a partial mediating role in the relationship between assurance strategies and online purchase intention. It is suggested that managers implement assurance strategies in online stores in order to gain more trust and online purchase intention. <br /> <br /><strong> </strong> <br />هدف پژوهش حاضر، تبیین راهکار علمی و کاربردی برای قصد خرید اینترنتی بر اساس استراتژیهای تضمین با نقش میانجی اعتماد در فروشگاههای آنلاین است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مردم شهر تبریز است که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی داشتهاند. تعداد 384 نمونه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار ایموس انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد بیانیه تضمین بهطور مستقیم با ضریب استاندارد 40/0 و بهطور غیرمستقیم از طریق میانجی اعتماد با ضریب استاندارد 06/0 و تضمین شخص ثالث بهطور مستقیم با ضریب استاندارد 30/0 و بهطور غیرمستقیم با ضریب استاندارد 08/0 بر قصد خرید اینترنتی تأثیر مثبت دارند. همچنین اعتماد با ضریب استاندارد 37/0 بر قصد خرید اینترنتی تأثیر مثبت دارد. با توجه به معنیداری اثر مستقیم و غیرمستقیم، متغیر اعتماد نقش میانجی جزئی در رابطه بین استراتژیهای تضمین و قصد خرید اینترنتی دارد. پیشنهاد میشود مدیران پیادهسازی استراتژیهای تضمین در فروشگاههای اینترنتی را در جهت جلب اعتماد بیشتر و قصد خرید مشتریان در فروشگاههای اینترنتی به کار گیرند.<br /><strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Effectiveness of Information SystemsSecurity, due to theImpact of Institutional Theory's Dimension on Employee
Organizational Behaviorاثربخشی امنیت سیستمهای اطلاعاتی، ناشی از تأثیر ابعاد تئوری نهادی بر رفتار سازمانی کارکنان1471801165510.22054/IMS.2020.44465.1581FAسید امینحسینی سنوعضو هیئتعلمی، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. (نویسنده مسئول)؛ hosseini@um.ac.ir0000-0002-0838-1800نگار;کد خدادانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهدJournal Article20200919 <br />This study addresses the security of information systems (ISS) as one of the most important issues in organizations and especially municipalities. Instead of exceptions, information security breaches have become a norm, and security of information systems can only be realized when employees completely accept this concept by changing their behavior in line with advanced information security systems. The model of this research is based on institutional theory. This two-way model has introduced organizational citizenship behavior (OCB) and counterproductive work behavior (CWB) in the process of verifying the security of the information system. This research also measures the impact of innovative culture on the information security system. The statistical population of the study consisted of Mashhad Municipal Information Technology experts and data collection tool was a questionnaire. The data support mainly the proposed research model and the results indicate the application of institutional theory in explaining the process of institutionalizing the changes in the security of the information system on the innovative culture of the organization, legitimizing and accepting those changes, and increasing organizational citizenship behavior (reduction of counterproductive work behavior) in employees Which, in the end, will increase the effectiveness of the security of the information system. <br /><strong> </strong> <br /> <br /> این پژوهش به امنیت سیستمهای اطلاعاتی (ISS) بهعنوان یکی از مهمترین مسائل در سازمانها و بخصوص شهرداریها پرداخته است. امروزه نقضهای امنیت اطلاعات بهجای استثنا، تبدیل به هنجار شده است و امنیت سیستم اطلاعات تنها زمانی میتواند محقق شود که کارکنان بهطور کامل این مفهوم را از طریق تغییر رفتار خود در مطابقت با فنآوریهای پیشرفته امنیت سیستم اطلاعات بپذیرند. مدل این تحقیق در همین راستا بر مبنای تئوری نهادی ایجاد شده است. این مدل دو مسیر شامل رفتارهای شهروندی سازمانی (OCB) و رفتار ضد شهروند سازمانی (CWB) را در فرآیند بدعتگذاری امنیت سیستم اطلاعاتی معرفی کرده است. این پژوهش همچنین تأثیر فرهنگ نوآورانه را بر فرآیند امنیت سیستم اطلاعات مورد سنجش قرار داده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد است و ابزار جمعآوری داده پرسشنامه بوده است. دادهها عمدتاً از مدل تحقیق پیشنهادی پشتیبانی میکنند و نتایج حاکی از کاربرد تئوری نهادی در توضیح اثرگذاری فرآیند نهادینهسازی تغییرات امنیت سیستم اطلاعات بر فرهنگ نوآورانه سازمان، مشروعیت و پذیرش آن تغییرات و افزایش رفتار شهروندی سازمانی (کاهش رفتار ضد شهروندی) در کارکنان میشود؛ که این فرآیند در نهایت منجر به افزایش اثربخشی امنیت سیستم اطلاعات میشود.<br /><strong> </strong><br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Sentiment Analysis of Users for Buying on Cell Phone in Digikalaتحلیل ادراکات کاربران درباره خرید تلفن همراه در سایت دیجی کالا1812101165610.22054/IMS.2020.46286.1585FAفاطمهعباسیمحقق پسادکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.آمنهخدیور محقق پسادکتری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.محسنیزدی نژاددانشجوی دکتری، هوش مصنوعی، دانشکده کامپیوتر، دانشگاه اصفهان، اصفهانJournal Article20200919 <br />Nowadays, people use others' opinions on social networks for decision-making to purchase online products and services. Likewise, the companies which offer the products employ sentiment analysis of opinions of users and customers to adopt informed decisions and offer new products. Considering the high volume of the contextual data, conversion, and analysis of such data is a major challenge in e-commerce. Sentiment analysis is a modern approach in the extraction of opinions. The obtained information from sentiment analysis can have a considerable impact on the efficient selection of customers. In the present study, a model has been proposed for sentiment analysis of users' opinions for buying a cell phone in Digikala. This study is applicable to the objective aspect. The data includes users' opinions in Digikala. The statistical sample consists of opinions of cell phone users in Digikala. Supervised learning, as well as Python package, were utilized for analysis and implementation. A model has been proposed for sentiment analysis of users' opinions. The results demonstrate that this model can classify users' opinions with an accuracy equal to 0.892. Similarly, the results reveal that users' opinions about ease of use, possibilities, and capabilities of the cell phone are positive and about purchase value to price, innovation, design and appearance, and quality of cell phones are negative. The proposed model can be implemented in e-commerce websites like Digikala and its output can be observed by users systematically. Finally, it can be led to inform decision-making for buyers and companies which offer products. <br /> <br /> <br /> <br /> <br />امروزه افراد برای خرید محصولات و خدمات آنلاین از نظرات دیگران در شبکههای اجتماعی جهت تصمیمگیری استفاده مینمایند. همچنین شرکتهای ارائه دهنده محصولات از تحلیل ادراکات و نظرات کاربران و مشتریان برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه و ارائه محصولات جدید استفاده مینمایند. تحلیل ادراکات از جمله رویکردهای نوین در استخراج نظرات میباشد. تحلیل ادراکات، استفاده از روشهای متن کاوی و پردازش زبان طبیعی برای شناسایی، استخراج و بررسی اطلاعات ذهنی میباشد. اطلاعات حاصل از تحلیل ادراکات میتواند بر انتخاب موثر مشتریان تاثیر بسزایی داشته باشد. در این پژوهش مدلی جهت تحلیل ادراکات کاربران در ارتباط با خرید تلفن همراه از سایت دیجی کالا ارائه شده است تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و جامعه مورد بررسی شامل نظرات کابران در سایت دیجی کالامی باشد و نمونه آماری نظرات کاربران تلفن همراه سایت دیجی کالا است. جهت تحلیل و پیاده سازی، رویکرد یادگیری نظارت شده و از پکیجهای متن کاوی پایتون استفاده شده است. نتایج نشان میدهند مدل پیشنهادی با دقت 0.892 می تواند نظرات کاربران را دسته بندی نماید. همچنین در مجموع نظرات کاربران در مورد سهولت استفاده و امکانات و قابلیتهای تلفن همراه مثبت و در مورد ارزش خرید نسبت به قیمت، نوآوری، طراحی و ظاهر و کیفیت ساخت گوشیها نظر کاربران منفی میباشد. مدل پیشنهادی میتواند در سایتهای تجارت الکترونیک مانند دیجی کالا پیاده سازی شود و خروجی آن به صورت سیستماتیک توسط کاربران قابل مشاهده باشد که در نهایت میتواند منجر به تصمیمگیری آگاهانه برای خریداران و شرکتهای ارائه دهنده محصولات باشد.<br /><strong> </strong><br /> دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822The Impact of Dynamic Capabilities on Corporate Entrepreneurship in the Communications Industryاثرگذاری قابلیتهای پویا بر کارآفرینی شرکتی در صنعت ارتباطات2112381165710.22054/IMS.2020.46451.1589FAجمالالدینابراهیمیدانشجوی دکتری، کارآفرینی بینالمللی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین.ایران.محمدعزیزیعضو هیئتعلمی، گروه آموزشی توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران
ایران (نویسنده مسوول m_azizi@ut.ac.ir)0000-0003-4399-6605کتایونپور مهدیعضو هیئتعلمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین.ایران.Journal Article20200919<strong> </strong> <br />In the turbulent world of business, Corporate entrepreneurship is a step into a market with high uncertainty. Therefore, companies need to have a good understanding of capabilities in a dynamic environment so that they can achieve the long-term profit with minimal loss. So, This study aimed to investigate the impact of dynamic capabilities on corporate entrepreneurship in the Communications Industry. This research in terms of its purpose, is applicable and in terms of data collection is descriptive and correlation research. The statistical population of the study was included of 350 managers, chief executives, senior experts of Hamrah Aval company and Irancell company. Also, for collecting data, a researcher-made questionnaire was used. Structural equation modeling was used to analyze the data and hypotheses. Finally, the finding of research show that the positive effect of dynamic capabilities on corporate entrepreneurship, and it was concluded that environmental perception capabilities, learning capabilities, integration capabilities, coordination capabilities, reorganization capabilities has a positive and significant effect on corporate entrepreneurship. Also, the environmental dynamism moderates the impact of dynamic capabilities on corporate entrepreneurship.In this way, whatever the amount of environmental dynamism increase, the relationship between the two variables of dynamic capability and corporate entrepreneurship will be stronger. Because this dynamics is a useful mechanism for responding to new competitive forces. Companies operating in highly dynamic environments are more innovative, risk-taking and proactive than those with less uncertainty and external pressures. <br /> <br /> <br /> <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <br /> <br />در دنیای پرتلاطم کسبوکار، کارآفرینی شرکتی قدم نهادن در بازاری با عدم قطعیت بالاست. ازاینرو میبایست شرکتها به شناخت درستی از قابلیتها در محیط پویا برسند تا بتوانند با کمترین ضرر به کسب سود در بلندمدت دست یابند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر قابلیتهای پویا بر کارآفرینی شرکتی در صنعت ارتباطات صورت گرفته است. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی است، جامعه آماری پژوهش شامل 350 نفر از مدیران، روسا، کارشناسان ارشد دو شرکت همراه اول و ایرانسل ایران بوده است. جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. درنهایت، یافتهها نشان از تأثیر مثبت قابلیتهای پویا بر کارآفرینی شرکتی داشته است و این نتیجه حاصل شد که قابلیتهای ادراک محیط، یادگیری، یکپارچهسازی، هماهنگی، بازآرایی بر کارآفرینی شرکتی تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین پویایی محیط تأثیر قابلیتهای پویا را بر کارآفرینی شرکتی تعدیل میکند. این بدینصورت است که هرچه پویایی محیط بالاتر باشد رابطه دو متغیر قابلیتهای پویا و کارآفرینی شرکتی قویتر است. چراکه این پویایی مکانیسم مفیدی برای پاسخ به نیروهای رقابتی جدید است. شرکتهایی که در محیطهای با پویایی بالا فعالیت میکنند نوآورتر، ریسکپذیر و پیشگامتر از شرکتهایی هستند کمتر با عدم اطمینان و فشارهای خارجی مواجه هستند.<br /><strong> </strong>دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-096483220200822Identifying the Components of Tourism
Smartization in Iranشناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران2392721165810.22054/IMS.2020.47173.1607FAفرنوشزنگوئیدانشجوی دکتری، علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.زهراخرازی محمدوندی آذرعضو هیئتعلمی، گروه ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.(نویسنده مسئول)؛
Raha_kharazi@iauec.ac.irجمشیدصالحی صدقیانیعضو هیئتعلمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران.Journal Article20200919 <br />The purpose of this study is to identify the components of smart tourism industry in Iran through mixed method. In the qualitative section, in the qualitative section, the statistical population consisted of tourism industry managers. 13 depth interview was conducted. Data analysis was performed in the qualitative part by conventional qualitative content analysis method using MaxqDa software. In the quantitative section, the statistical population consisted of experts from travel agencies as well as tourists from these three cities. 390 respondents were selected by using Cochran formula and random sampling method Structural equation modeling with partial least squares (PLS) approach was used for data analysis.The results of confirmatory factor analysis showed that all observable variables were significant and confirmed at the 0.05 level. The results identified four components: smart governance, socio-cultural empowerment, development of using new smart technologies and comprehensive smart tourism services. <br /> <br /><strong> </strong> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران بوده است. پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام گرفته است. در بخش کیفی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد سیزده نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه بخش کمّی نیز با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 390 نفر از کارشناسان آژانسهای مسافرتی و گردشگران این سه شهر تعیین گردید. پس از تحلیل دادهها از طریق مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهدهپذیر و پنهان در سطح 05/0 معنیدار بوده و مورد تائید قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش، چهار مؤلفه؛ حکمرانی هوشمند، توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، توسعه کاربرد فنّاوریهای نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، بهعنوان مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند.<br /><br /> <br /> <br />