دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Introducing e-Government 2.0 Maturity Model: Focusing on Developing Countriesمدلی برای بلوغ دولت الکترونیک 2.0: با تمرکز برکشورهای در حال توسعه1361330010.22054/ims.2021.61644.1993FAمحمدتقیتقوی فردعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده مدیریت و حسابداری0000-0002-4212-2079رویاحجازی نیاگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران0000-0003-4708-2835Journal Article20210617Social media, as an advancement in information technology is one of the most appealing topics to the public sector. Governments need to take measures to profit from this technology so that they can offer the most sought-for today's services. The COVID-19 pandemic and the necessity of providing virtual services have additionally highlighted social media technology in public sector. This study aims to propose a social media-based maturity model to deliver sustainable e-government services (e-government 2.0) in developing countries. The various dimensions of the model were identified by using the mixed research approach. For qualitative investigations, data were collected by literature review and semi-structured interviews and thematic analysis. For quantitative assessments, data were gathered through a researcher-made questionnaire and analyzed by a one-sample t-test and the two-way chi-square test. The dimensions of e-government 2.0 maturity model were initial phases (information transparency activities), managed phases (knowledge creation and management), defined phases (participation and collaboration), quantitatively managed phases (activities, real servicing, and transactions), and optimized phases (smartening up service delivery).رسانهی اجتماعی به عنوان یکی از تحولات پدید آمده در عرصهی فناوری اطلاعات، توانسته توجه بسیاری را در بخش دولتی به خود معطوف نماید. دراین راستا دولتها بایستی تمهیدات لازم را جهت بهرهمندی از فناوری مذکور فراهم نمایند تا بتوانند خدماتی متناسب با نیازمندیهای عصر حاضر ارائه نمایند. ؛ که در این بین پاندمی کووید19 و لزوم ارائه ی خدمات غیرحضوری بر اهمیت استفاده از رسانه اجتماعی در بخش دولتی افزوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائهی مدل بلوغ خدمات دولتی در بستر رسانههای اجتماعی(دولت الکترونیک2.0) در کشورهای درحال توسعه انجام شده است. برایناساس با استفاده از روش تحقیق آمیخته سعی شد تا ابعاد مختلف مدل مذکورشناسایی شود. در فاز کیفی پژوهش، از بررسی کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و روش تحلیل تماتیک استفاده شد. در فاز کمی نیز از پرسشنامه محققساخته ، آزمون تی تک نمونه ای و کای- دو، بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد مدل بلوغ دولت الکترونیک 2.0 شامل فازهای ابتدایی(فعالیت شفاف سازی اطلاعات)، مدیریت شده(فعالیت خلق و مدیریت دانش)،تعریف شده(مشارکت و همکاری)، به صورت کمی مدیریت شده(عملیات واقعی خدمات رسانی و انجام تراکنش)و بهینه شده(هوشمندسازی ارائه ی خدمات) است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923The Methodology of Information Technology Strategic Planning for Electricity Distribution Industry with a Focus on Information Technology Infrastructure Libraryارائه روش شناسی برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات در صنعت توزیع برق با تمرکز بر کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات(مطالعه موردی: شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه)1681213810.22054/ims.2020.51013.1704FAنسیبهپوطیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبا ئی، تهران؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، همدان، ایران.(نویسنده مسئول: pouti.np@gmail.com)0000-0002-5397-9756محمدرضاتقوااستاد گروه آموزشی مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی0000000145678901Journal Article20200329Strategic planning plays a key role in the future success of organizations. Information technology as an emerging field in Iranian organizations requires strategic planning to succeed. In this study, after a systematic review of the IT strategy development methods and the evolution of these approaches, an indigenous approach is developed to develop the IT strategy of the distribution companies. This method is a quantitative-qualitative hybrid. During this five-phase study, the organization's cognition is based on the information architecture of processes, and then based on the business and IT alignment perspective, achieving optimal status in information technology infrastructure library as one of the business and information technology alignment methods with the IT governance approach, is followed. By matching the business processes of the electricity distribution and information technology infrastructure library, the status quo and the desired status in each process were determined based on the opinions of business experts. Accordingly, the processes of service continuity management, service catalog management and service portfolio management were the most distant from the desired situation, and for the other processes the same gap analysis was performed. Based on the distance analysis, appropriate strategies were provided for each of the information technology infrastructure library processes according to the best practices.برنامه ریزی راهبردی نقش کلیدی در موفقیت آتی سازمانها دارد. فناوری اطلاعات به عنوان یک حوزه نوظهور در سازمانهای ایرانی، برای موفقیت نیازمند برنامه ریزی راهبردی است. در این تحقیق پس از مرور نظام مند روشهای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات و ارائه سیر تکوین این روشها، یک روش بومی برای تدوین برنامه راهبردی فناوری اطلاعات شرکتهای توزیع برق ارائه شده است. این روش یک فراترکیب کمی-کیفی است. طی این تحقیق که شامل 5 فاز است، شناخت سازمان براساس معماری اطلاعاتی فرآیندها انجام می شود و سپس براساس چشم انداز همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات، دستیابی به وضعیت بهینه در به روشهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان یکی از روشهای همسویی کسب و کار و فناوری اطلاعات با رویکرد حاکمیت فناوری اطلاعات، دنبال می شود. با تطبیق فرآیندهای کسب و کار توزیع برق و فرآیندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات، وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در هر فرآیند براساس نظرات خبرگان کسب و کار تعیین شد. بر این اساس فرآیندهای مدیریت تداوم خدمت، مدیریت کاتالوگ خدمت و مدیریت سبد خدمت دارای بیشترین فاصله از وضعیت مطلوب بودند و برای سایر فرآیندها نیز همین تحلیل فاصله انجام شد. براساس تحلیل فاصله، راهبردهای متناسب به ازای هر یک از فرآیندهای کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات براساس به روشها ارائه شد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Development of Foolproof Solutions for Information Systems Using Best-Worth Methodتوسعه راهکارهای خطاناپذیرسازی سیستم های اطلاعاتی به کمک روش بهترین-بدترین691081214010.22054/ims.2020.49864.1689FAآنیتاحاجی زادهدانشگاه آزاد واحدتهران مرکزمحمدجوادارشادیعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک (نویسنده مسئول: (Ershadi@irandoc.ac.ir)0000-0002-7006-7580محمدرضانباتچیاناستادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزJournal Article20200303Mistake proofing is an approach whose main purpose is to make mistakes impossible. This technique can eliminate the possibility of errors by making changes in the process, or by appropriate culture, or by preventing them from making a mistake by sending the appropriate message. Using new tools or technologies to improve the quality expected of the customer. The use of the miscalculation will dramatically increase customer loyalty. Although it has been decades in the making, it has a limited track record in services as well as in information technology and especially in information systems. In this study, based on previous research, the main dimensions of the error-solving strategies are categorized. Then, using the questionnaire, the experts' opinions on prioritization of nonlinearity strategies are discussed. We also select the final criteria based on the nominal batch technique and then prioritize the factors that play an important role in making the information systems unreliable based on the best-worst or BWM weighting method. The results showed that proper planning of quality management programs, skilled staff, advanced facilities and equipment, design capability and finally the use of appropriate controllers as the most important factors of information systems malfunction can be considered as the top priority of service managers. Also, providing appropriate assumptions for information items and improved data model structures can reinforce technological and innovative approaches to information systems.خطاناپذیرسازی رویکردی است که هدف اصلی آن غیرممکن ساختن اشتباهات است. این تکنیک میتواند با ایجاد تغییراتی در فرایند، و یا فرهنگسازی مناسب فرصت رویدادن اشتباهات را حذف کرده و با ارسال پیام مناسب، جلوی انجام اشتباه را بگیرد. استفاده از ابزارها یا فناوریهای نوین برای ارتقاء سطح کیفیت مورد انتظار مشتری در صورت استفاده از خطاناپذیرسازی وفاداری مشتریان را به شدت افزایش خواهد داد. خطاناپذیرسازی گرچه دهههای مختلفی است که در تولید مورد استفاده قرار میگیرد، اما در خدمات و نیز فناوری اطلاعات و بهویژه در سامانههای اطلاعاتی سابقه اندکی دارد. در این پژوهش برپایه پژوهشهای پیشین ابعاد اصلی راهکارهای خطاناپذیرسازی دستهبندی شده و سپس با استفاده از پرسشنامه به جمعآوری نظرات خبرگان در مورد اولویتبندی راهکارهای خطاناپذیرسازی پرداخته شده است. همچنین براساس تکنیک گروههای اسمی معیارهای نهایی را انتخاب کرده و سپس عواملی که نقش موثردر خطاناپذیرسازی سیستم های اطلاعاتی دارند را بر پایه روش وزندهی بهترین-بدترین یا BWM اولویتبندی می گردد. نتایج این پژوهش نشان داد طرحریزی مناسب برنامههای مدیریت کیفیت، کارکنان ماهر، تسهیلات و تجهیزات پیشرفته، قابلیت طراحی و در نهایت استفاده از کنترلکنندههای مناسب به عنوان مهمترین عوامل خطاناپذیرسازی سامانههای اطلاعاتی میتوانند به عنوان اولویت اصلی مدیران سازمانهای خدمتمحور مورد توجه قرار گیرند. همچنین، ارائه پیشفرضهای مناسب برای اقلام اطلاعاتی و ساختارهای بهبود داده شده مدل داده میتواند رویکردهای فناورانه و نوآورانه را در سامانههای اطلاعاتی تقویت کند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Sentiment Analysis of Corona-Related Tweets in Iran Using Deep Neural Networkتحلیل احساسات توئیت های مرتبط با کرونا در ایران با استفاده از شبکه عصبی عمیق1091341224710.22054/ims.2021.54705.1799FAمحمد احسانبصیریگروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران (مویسنده مسوول basiri@sku.ac.ir)>0000-0003-2893-3892شیرینحبیبیگروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکردَشهلانعمتیدانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهرکرد0000-0003-2906-5871Journal Article20200822With the spread of Covid-19 disease, quarantine, and social isolation, people are increasingly posting their opinions about the coronavirus on social networks such as Twitter. However, no study has yet been reported to analyze online opinions of individuals in order to understand their feelings about the Covid-19 epidemic in Iran. This study analyzes the emotions in the opinions of the Iranian people on the social network Twitter during the Corona crisis. For this purpose, a deep neural network model is presented. As there is no labeled dataset of Covid-19 tweets, the proposed model is first trained on the Stanford University Sentiment140 dataset, which contains 1.6 million tweets, and then used to classify the two classes of emotions contained in the collected corona-related tweets in Iran. The results show that the percentage of tweets with negative emotions is significantly higher than positive tweets. Also, the change in negative emotions of people in different months is proportional to the change in patient statistics.با همهگیر شدن بیماری کووید-19، قرنطینه شدن مردم و فاصلهگذاری اجتماعی، افراد بیش از پیش نظرات خود درباره ویروس کرونا را در شبکههای اجتماعی مانند توئیتر منتشر میکنند. با این حال، هنوز مطالعهای برای تحلیل نظرات برخط افراد به منظور درک احساسات آنها در مورد همهگیری کووید-19 در ایران گزارش نشده است. در این پژوهش به تحلیل احساسات موجود در نظرات مردم ایران در شبکه اجتماعی توییتر در طول بحران کرونا پرداخته میشود. برای این منظور یک مدل شبکه عصبی عمیق ارائه میشود. با توجه به اینکه داده های برچسبگذاری شده از توئیت های مرتبط با کرونا در دسترس نیست، مدل پیشنهادی ابتدا روی مجموعه داده Sentiment140 دانشگاه استنفورد شامل یک میلیون و ششصدهزار توئیت آموزش داده شده، سپس برای طبقهبندی دوکلاسهی احساسات موجود در توئیتهای جمع آوری شده مرتبط با کرونا در ایران استفاده میشود. نتایج نشان میدهد درصد توئیتها دارای احساسات منفی نسبت به توئیتهای مثبت به شکل معنیداری بیشتر است. همچنین، تغییر احساسات منفی افراد در ماههای مختلف متناسب با تغییر در آمار بیماران میباشد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923A Digital Transformation Assessment Maturity Model for Industrial Organization Based on Design Science Approachارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی مبتنی بر روش علم طراحی1351841286310.22054/ims.2021.56164.1837FAمصطفیقلیچ خانیدانشجو دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران،ایران0000-0003-1547-2118یحییصمدی مقدماستادیار گروه مدیریت تکنولوژی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.(نویسنده مسئول: samgh10@hotmail.com)0000-0001-9813-7416کیامرثفتحی هفشجانیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.0000-0001-8091-7967Journal Article20201018Effecting fundamental changes in all organizational dimensions, digital transformation refers to the aggregation and integration of digital technologies in all areas of an organization. The design science methodology was used in this study to propose a maturity assessment model for digital transformation in industrial organizations. . For data collection in the qualitative phase, a systematic review of the literature was conducted to analyze relevant papers within the 2015–2019 period. As a result, 49 papers were selected. At the same time, the experts were interviewed. Axial and theoretical coding phases were then implemented through the grounded theory in MAXQDA 10 to classify data as four dimensions and 12 categories. Causal conditions, context conditions, intervening conditions, strategies, and consequences were then identified to design the paradigm model. In the quantitative phase, research questionnaires were used for data collection, and the structural equation modeling technique was employed for model testing in SmartPLS. According to the ISO 15504, the capability maturity model for digital transformation was designed at incomplete, initial, performed, managed, established, and optimized levels in order to make research practical, and a corresponding 48-item researcher-made questionnaire was then developed. The proposed model was analyzed in an industrial organization of the electronics sector to determine the organizational maturity level.the result showed that the organization is at the second level of maturity and transformation has begun in it.the focus of the organization has been on the technology aspect and it is necessary to develop organization aspects accordance with them.تحول دیجیتال تجمیع و یکپارچگی فناوری های دیجیتال در تمامی نواحی یک سازمان است و تغییرات اساسی در تمام ابعاد آن ایجاد می کند. تحقیق حاضر، با هدف ارایه مدل ارزیابی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان های صنعتی، از روش تحقیق آمیخته علم طراحی استفاده می کند. در گام کیفی به منظور گرداوری داده ها، ابتدا با استفاده از رویکرد مرور سیستماتیک ادبیات، مقالات مرتبط، در بازه زمانی 2015 تا 2021 مورد مطالعه قرار گرفت و 49 مقاله انتخاب شد. همزمان مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفت. سپس با استفاده از نظریه داده بنیاد و نرم افزار MAXQDA10، مراحل کد گذاری محوری و نظری انجام شد و داده ها در 4 بعد و 12 مقوله دسته بندی شدند. جهت طراحی مدل پارادایمی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدی شناسایی شدند. در بخش کمی، داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند ومدل با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزارSmart-PLS آزمون شد. جهت کاربردی کردن تحقیق، مدل ارزیابی بلوغ قابلیت تحول دیجیتال مطابق استاندارد 15504 در شش سطح فقدان، آغاز شده، اجراشده، مدیریت شده، برپا شده و بهینه شده طراحی شد و پرسشنامه ای مطابق آن شامل چهل و هشت سوال محقق ساخته طراحی گردید. مدل ارایه شده در یک سازمان صنعتی حوزه الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد، در سازمان تحول آغاز شده است و در سطح بلوغ دوم قرار دارد، کانون توجه سازمان، جنبه فناورانه تحول است و ضروری است وجوه مدیریتی و سازمانی نیز متناسب با آن ها توسعه یابد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Investigating the Effectiveness of Using Smart Meters on the Water Crisis Caused by the Outbreak of Coronavirusبررسی اثربخشی استفاده از کنتورهای هوشمند بر بحران مصرف آب ناشی از شیوع ویروس کرونا1852141286410.22054/ims.2021.54715.1800FAمجیدکلانتریدکتری مدیریت فناوری اطلاعات، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تهران، ایران.0000-0001-5230-9753سید رسولالبرزی گهروئیکارشناس مهندسی برق، شرکت کنتورسازی البرزتوان، چهارمحال و بختیاری، ایران.نویسنده مسئول: alborztavan.co@gmail.comالههلطفی زاده دهکردیکارشناسی ارشد مهندسی برق، شرکت کنتورسازی البرزتوان، چهارمحال و بختیاری، ایران.احمد رضاکسراییعضو هیئت علمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20200826The global crisis caused by the spread of the coronavirus has created new management scenarios in various economic and social sectors. In this study, by introducing smart water meters and examining their effectiveness in the process of remote reading of water consumption of subscribers, we seek to use the benefits of information technology solutions in the water industry to reduce or eliminate the risks of future crises. To do so and for the first time in the country by implementing of data obtained from nationwide projects as well as using paired t test, we will examine changes in water use before and after the implementation of smart household water meters and during the outbreak of the virus, according to which the positive impact of the deployment of such smart measuring equipment in the face of the water shortage crisis caused by the deployment of the virus has been confirmed.بحران جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، سناریوهای مدیریتی جدیدی را در بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده است. در این زمینه، علم و فناوری نقش اساسی در حل مسئله و رفع چالشهای مرتبط، ازجمله افزایش میزان مصرف آب دارد. در این پژوهش با معرفی کنتورهای آب هوشمند و بررسی میزان اثربخشی آنها در فرایند قرائت از راه دور و کاهش میزان مصرف آب مشترکین، به دنبال استفاده از مزایای راهکارهای فناوری اطلاعات در صنعت آب، به منظور کاهش و یا حذف مخاطرات ناشی از بحران های پیش رو هستیم. برای این منظور و برای اولین بار در سطح کشور، با بهره گیری از داده های حاصل از پروژه های پایلوت اجرا شده و با استفاده از روش های آمار استنباطی و آزمون مقایسه زوجی، به بررسی تغییرات مصرف آب مشترکین خانگی، قبل و بعد از نصب کنتورهای آب هوشمند و همچنین در دوران شیوع ویروس در کشور می پردازیم که براساس آن به تاثیر مثبت استقرار این گونه تجهیزات اندازه گیری هوشمند در مواجه با بحران کم آبی ناشی از استقرار ویروس مذکور صحه گذاشته شده است.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Monitor People's Mental Challenges in Cyberspace During the COVID-19پایش چالش های ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا2152321286610.22054/ims.2021.53311.1751FAاحسانکاشیاستادیار گروه عمران، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.(نویسنده مسئول: e.kashi@iau-shahrood.ac.ir)0000-0002-0939-8807مهریشهریاریدانش آموخته دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-5113-8080Journal Article20200626News and rumors about the prevalence of corona virus on social media have a significant impact on people. The aim of this study is to examine the topics discussed by people about corona disease in social media from the beginning of corona prevalence to the present day. The research data were collected from people’s comments in posts related to Corona News on Instagram and analyzed using the method of text mining and clustering. Based on the results of the research, the topics of discussion of the citizens were divided into 10 clusters, which are: Lack of sanitary equipment, lack of attention to quarantine, news and rumors, mental condition, information about symptoms, prevention, control and treatment, government and public actions, lack of personal hygiene, death rate in patients and burial, closure of educational activities And economic problems. Then they were compared with the issues in December and January, when some issues such as access to vaccines, hourly traffic restrictions and the mutated virus were added to the concerns of the people, and some of them were addressed by government measures.اخبارها و شایعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی تاثیرات قابل توجهی بر مردم میگذارد. هدف این پژوهش بررسی اثرات روانی بحران موجود بر جامعه و تاثیر آن بر کسبوکار و زندگی روزمره مردم است که بدین منظور موضوعات مورد بحث مردم در مورد ویروس کرونا در رسانههای اجتماعی از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار سال 1399 بررسی و خوشهبندی شده و سپس با نظرات مردم در ماههای آذر و دی سال 1399 مقایسه شدند. دادههای پژوهش از نظرات مردم در پستهای مربوط به اخبار کرونا از صفحههای خبری فارسی اینستاگرام جمعآوری و با استفاده از روش متنکاوی و خوشهبندی کا- میانگین تحلیل شدند. بر اساس نتایج پژوهش موضوعات بحث شهروندان از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فصل بهار به 10 خوشه تقسیم-بندی شدند که عبارتند از: کمبود تجهیزات بهداشتی، عدم توجه به قرنطینه، اخبار و شایعات، وضعیت روحی، اطلاعرسانی نشانهها، پیشگیری، کنترل و درمان، اقدامات دولتی و مردمی، عدم رعایت بهداشت فردی، میزان مرگ در مبتلایان و نحوه دفن، تعطیلی فعالیتهای آموزشی و مشکلات اقتصادی. سپس با موضوعات در دو ماه آذر و دی مقایسه شدند که برخی موضوعات نظیر دسترسی به واکسن، محدودیتهای ساعتی تردد و ویروس جهشیافته به نگرانیهای مردم افزوده شده است و برخی از آنها نیز با تدابیر دولت مرتفع شدند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923The Banking Industry Foresight Using the Scenario Planning Approach and the Cross-Effects Matrixآینده نگاری صنعت بانکداری با بکارگیری رویکرد سناریونویسی و ماتریس تاثیرات متقاطع2332661286710.22054/ims.2020.49555.1664FAحمیدبکامیریدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.محمدلگزیاناستاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.(نویسنده مسئول: M-lagzian@um.ac.ir)0000000241548975علیرضاپویااستاد گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.0000-0001-6000-3535حسینشریفااستادیار گروه مدیریت دانشگاه صنعتی شریف تهران، ایران.Journal Article20200128While this study identifies the most important key indicators that influence the banking industry, it also attempts to provide a forecast for the Iranian banking industry in the future. Scenario planning and cross-impact matrix are used in this study. Among all the identified factors, 29 key factors influencing the future of the industry were selected through a fuzzy analytical hierarchical process and then the impact of each of these factors was determined through analysis of the cross-impact matrix. The cross-impact balance was then used to write scenarios.<br />Accordingly, of all combined scenarios, the most likely strong scenarios were clustered into five general categories using K-mode clustering. Finally, four scenarios were identified, including optimism for the bank, banking industry development, inflationary conditions and sanctions. It was therefore possible to define action plans for each of the scenarios.پژوهش حاضر ضمن شناسایی مهمترین شاخصهای کلیدی مؤثر بر صنعت بانکداری، به دنبال ترسیم وضعیت بانکداری ایران در آینده میباشد. در این پژوهش از برنامهریزی مبتنی بر سناریو و ماتریس تاثیر متقاطع استفاده شده است. در میان تمامی عوامل شناسایی شده، 29 عامل کلیدی موثر بر آینده این صنعت از طریق تحلیل سلسه مراتبی فازی انتخاب و سپس با تحلیل ماتریس تاثیر متقاطع ماهیت و نحوه اثرگذاری هریک از این عوامل بر صنعت بانکداری مشخص و در ادامه از روش تحلیل بالانس اثرات متقابل برای سناریونویسی استفاده شد. براین اساس از میان کل سناریویهای ترکیبی، سناریوهای محتمل قوی با استفاده از خوشهبندی کی مودز در 5 دسته کلی خوشهبندی شدند. در پایان نیز 4 سناریو شامل خوشبینانه برای بانک، تحول صنعت بانکی، شرایط تورمی و تحریم شناسایی شدند. بر این اساس امکان برنامهریزی راهبردی و عملیاتی برای بانک کشاورزی مبتنی بر تحلیل عدم قطعیتهای پیشروی برای هریک از سناریوها مهیا شد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Sentiment Analysis at the Product Feature Level and Based on Users Genderتجزیه و تحلیل احساسات در سطح ویژگی محصول و مبتنی بر جنسیت کاربران2672961331010.22054/ims.2021.52110.1723FAشهریارمحمدیکارشناسیارشد مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران0000-0002-3696-1984اسلامناظمیدانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه شهید بهشتی( نویسنده مسئول: Nazemi@sbu.ac.ir)0000-0001-9084-3789Journal Article20200510Social media data is one of the most effective and accurate indicators of public sentiment, so that analyzing this information can provide researchers with interesting results from users' sentiment about characters, subjects, products, and services. In this study, while reviewing users' opinion on Twitter about the various features of two competing mobile phone products on the market, Apple's Iphone X and Samsung's Galaxy S9, we examine their sentiment based on the gender of consumers of these two products. This study is performed using the relation-based method in the feature extraction step and Lexicon-Based in the polarity of opinions step. The results of this study show that the popularity of different product features varies between male and female users, and based on these results, business owners can produce products that focus on people's gender or design smart advertising plan according to their interests. These measures ultimately lead to increased business profitability and customer satisfaction.دادههای شبکههای اجتماعی یکی از موثرترین و دقیقترین شاخصهای احساسات عمومی است، بطوریکه تجزیه و تحلیل این اطلاعات میتواند نتایج جالبی از احساسات کاربران نسبت به هر شخصیت، موضوع، محصول و خدمات را برای محققین نمایان سازد. در این پژوهش، ضمن بررسی نظرات کاربران در شبکه اجتماعی توییتر در مورد ویژگیهای مختلف دو محصول رقیب تلفن همراه در بازار یعنی Iphone X شرکت اپل و Galaxy S9 شرکت سامسونگ، احساسات آنان را براساس جنسیت مصرفکنندگان این دو محصول مورد بررسی قرار میدهیم. این بررسی با استفاده از روش مبتنی بر رابطه در مرحله استخراج ویژگی و رویکرد مبتنی بر لغتنامه احساسی در مرحله تعیین قطبیت نظرات انجام میگیرد. نتایج این تحقیق بیان میدارد که محبوبیت ویژگیهای مختلف محصول بین کاربران مرد و زن متفاوت بوده و براساس این نتایج، صاحبان کسب و کار میتوانند اقدام به تولید محصولاتی با تمرکز بر جنسیت افراد کرده و یا به طراحی برنامههای هوشمند تبلیغاتی با توجه به علایق آنان بپردازند. این اقدامات در نهایت به افزایش سوددهی کسب و کار و رضایتمندی مشتریان منجر میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Consumer Shopping Behavior Model in Social Networks for the Clothing Industryمدل رفتار خرید مصرف کننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک2973461361410.22054/ims.2021.56843.1857FAمیترادانش پرورعضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بصیرزهرهدهدشتی شاهرخاستاد گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول: (zdehdashti33@gmail.comJournal Article20201113Today, we see the great impact of social networks on the purchase of many products in various industries. One of the industries that has been affected by social networks in recent years is the clothing industry. Therefore, this study seeks to identify the factors affecting the purchase of clothing in social networks and to develop a model of consumer shopping behavior in social networks for the clothing industry. In this research, a combined method has been used. In the qualitative section, through interviews with clothing sellers active in social networks, texts were prepared and coded, 46 concepts were identified, which were classified into four main categories and 16 sub-categories and presented in the form of a prototype. In the quantitative part, based on the initial model, a questionnaire was developed and distributed to 385 clothing buyers in networks, and the final model of consumer purchasing behavior for purchasing clothing through social networks was presented. The results showed that individual factors, company-related factors and social and cultural factors directly and also with the mediating role of trust, had a significant effect on the consumer's decision to buy clothing, followed by a significant effect on loyalty, repurchase and Advise others to buy through social media.امروزه شاهد تأثیر زیاد شبکههای اجتماعی بر خرید بسیاری از محصولات در صنایع گوناگون هستیم. یکی از صنایعی که در سالهای اخیر تحت تأثیر شبکههای اجتماعی قرار گرفته است، صنعت پوشاک میباشد. از این رو، این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر خرید پوشاک در شبکههای اجتماعی و تدوین مدل رفتار خرید مصرفکننده در شبکه های اجتماعی برای صنعت پوشاک است. در انجام این تحقیق از روش ترکیبی استفاده شده است. در بخش کیفی ازطریق مصاحبه با مدیران شرکتهای فروش پوشاک در شبکههای اجتماعی متونی تهیه و کدگذاری گردید، 46 مفهوم شناسایی شد که در چهار مقوله اصلی و 16 مقوله فرعی دستهبندی و در قالب مدل اولیه ارائه شدند. سپس در بخش کمی، بر اساس مدل اولیه، پرسشنامهای تدوین و در اختیار 385 نفر از خریداران پوشاک در شبکههای قرار گرفت و مدل نهایی رفتار خرید مصرفکننده برای خرید پوشاک از طریق شبکههای اجتماعی ارائه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که عوامل فردی، عوامل مربوط به شرکت و عوامل اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم و همچنین با نقش میانجی اعتماد، تأثیر معنیداری بر تصمیم مصرف کننده به خرید پوشاک و به دنبال آن تأثیر معناداری بر وفاداری، خرید مجدد و توصیه خرید به دیگران از طریق شبکه های اجتماعی دارند.دانشگاه علامه طباطبائیمطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند2821-0964103720210923Explaining the Relationship Between Bitcoin Price in Business Financial Transactions and Search Volume in Order to Identify its Behavioral Pattern: A Comparative Study Between Countriesتبیین رابطه قیمت بیتکوین در مبادلات مالی کسب و کارها و حجم جستجو بمنظور شناسایی الگوی رفتاری آن: یک مطالعه تطبیقی بین کشورها3473721361510.22054/ims.2021.61455.1982FAامینحبیبی راداستادیار گروه مدیریت صنعتی و کارآفرینی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.(نویسنده مسئول: ahabibirad@yahoo.com)0000-0002-5632-2282علیپناهیکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی (گرایش مدیریت عملکرد)، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20210614Nowadays, Bitcoin is one of the most important cryptocurrencies that has the largest volume of exchanges in the cryptocurrency market and between businesses. The feature of the possibility of online payments between individuals and businesses directly and without referring to the financial institution has made the price of these cryptocurrencies important for businesses and traders and the basis for decision making. Therefore, the issue of price predictability is an important issue that can be affected by search volume. The purpose of this research is studying and investigating the relationship between the volume of Internet searches and its effect on the price of these cryptocurrencies. In addition, another goal of this article is to introduce Google Trends (GT) as a tool for accessing big data for business researches. The required data was extracted from Google Trends in the period 2016 to 2021. The volume of data was 5742 and the whole statistical population was used. The research method is descriptive-exploratory with the aim of explaining the relationship between "Google search volume index" and "bitcoin price". Data were analyzed using Spearman correlation test. Findings indicate a strong and very strong relationship between the studied indicators, which is explained.امروزه بیتکوین ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ رﻣﺰارزﻫﺎﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺣﺠﻢ ﻣﺒﺎدﻻت در ﺑﺎزار رﻣﺰارزﻫﺎ و بین کسبوکارها را ﺑﻪ ﺧﻮد اﺧﺘﺼﺎص داده اﺳﺖ. ویژگی امکان پرداختهای آنلاین بین افراد و کسبوکارها بطور مستقیم و بدون مراجعه به موسسه مالی باعث شده قیمت این رمزارز برای کسبو-کارها و معاملهگران حائز اهمیت و مبنای تصمیمگیری باشد. بنابراین مسئله قابلیت پیشبینی قیمت آن موضوع مهمی است که حجم جستجو میتواند بر آن اثرگذار باشد. هدف از این تحقیق، مطالعه و بررسی رابطه حجم جستجوهای اینترنتی و تأثیر آن بر قیمت این رمزارز است. همچنین، یکی دیگر از اهداف مقاله حاضر، معرفی گوگل ترندز به عنوان ابزار دسترسی به دادههای بزرگ جهت انجام پژوهشها در حوزه کسب و کار است. دادههای لازم از گوگل ترندز در بازه زمانی سال 2016 تا 2021 است استخراج شد. حجم دادهها 5742 بوده و از کل جامعه آماری استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی-اکتشافی است که با هدف تبیین ارتباط بین «شاخص حجم جستجوی گوگل» و «قیمت بیت-کوین» انجام گرفته است. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها حاکی از ارتباط قوی و بسیار قوی بین شاخصهای مورد بررسی است که تبیین شده است.